MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?

zoeken in:
Venceremos schreef:
Siepeltjesvlees gisteren

Wablief?

Vegetarisch-Aziatisch wokken vandaag. Rijst, saus, groente en gefrituurde uitjes. Moet nog boodschappen doen, dus weet de exacte smaken nog niet. En kroepoek, dus stiekum toch niet helemaal vegetarisch

dix

Ik denk dat ie een Siepel geschoten heeft.

Aardappeltjes uit de oven, vegaschnitzel, salade met veldsla, zoete aardappel, geroosterde kikkererwten en geitenkaas.

GrafGantz schreef:
(quote)

Wablief?

Bij Oma Groningen waren "siepels" gewoon uien - cipolle intitaljaans. Denk dat het om hachee oid gaat.

GrafGantz schreef:
En kroepoek, dus stiekum toch niet helemaal vegetarisch

Vega kroepoek is tegenwoordig ruim voorhanden, als jij toch nog boodschappen moet doen.
Pas wel op want het kan hier en daar nog wel eens glad zijn.

Thudd
Ontbijt 3 plakjes ontbijtkoek au beurre met supermok koffie.
Zojuist halve tom-pouce.
Glas water met 1000mg paracetamol en 400mg ibuprofen; very painfull shoulders and lower back.
Wordt vervolgd.

Dadelijk kaneelbroodjes en knaks croissantjes.

Vanavond die lauw warme pasta salade met roerbak courget van de familie GrafGantz.
Ik moet wel nog even (voorzichtig) mozzarella halen.

Bloemkool met aardappels en vegaburgers.

Rudi S schreef:
(quote)

Vega kroepoek is tegenwoordig ruim voorhanden, als jij toch nog boodschappen moet doen.
Pas wel op want het kan hier en daar nog wel eens glad zijn.

Ik vind persoonlijk garnalen maar kutbeesten, dus heb 0,0 morele bezwaren.

Rudi S schreef:
Dadelijk kaneelbroodjes en knaks croissantjes.

Vanavond die lauw warme pasta salade met roerbak courget van de familie GrafGantz.
Ik moet wel nog even (voorzichtig) mozzarella halen.

Mazzelaar. Ik had ook courgette nodig voor een groente-aardappelschotel vanavond, maar die zijn voorlopig niet voorradig als gevolg van de weersomstandigheden in Spanje. Ik hoorde overigens pas bij thuiskomst dat de courgette al voor morgenavond bedoeld was, en aangezien we verder geen verse groente in huis hebben en ik geen zin heb om weer terug te gaan wordt het een kale aardappelschotel (wel met room en spek).

dix schreef:
(quote)

Ik denk dat ie een Siepel geschoten heeft.

Een ui neerknallen is niet zo moeilijk

Krulfriet (aka raspatat) met draadjesvlees en een salade van ijsbergsla, aanvulbaar met stukjes tomaat, komkommer en fetakaas.

Onweerwolf
GrafGantz schreef:
(quote)

Mazzelaar. Ik had ook courgette nodig voor een groente-aardappelschotel vanavond, maar die zijn voorlopig niet voorradig als gevolg van de weersomstandigheden in Spanje. Ik hoorde overigens pas bij thuiskomst dat de courgette al voor vanavond bedoeld was, en aangezien we verder geen verse groente in huis hebben en ik geen zin heb om weer terug te gaan wordt het een kale aardappelschotel (wel met room en spek).

Hey pssst, halve courgette kopuh?

https://i.vgy.me/DSD5he.png

zgan

Onweerwolf
Jan uit Berlijn schreef:
Waar ik me wel aan stoor, excusez moi, zijn de meninkjes van Onweerwolf. Dat wolfje heeft ruim 26.000 postjes gepost en nog nooit zijn mening gegeven. Moet ik de vergelijking maken met de conference van Youp? Waar Brinta voorbij komt?

Huh? Ik geef hier aan de lopende band mijn mening.

ZAP! schreef:
Krulfriet (aka raspatat)

Dat zijn toch 2 verschillende dingen? Naar mijn weten is raspatat gefrituurde reepjes puree en is krulfriet gewone friet van verse aardappels, maar dan net iets anders van vorm.

Onweerwolf
Het is krulpatat!

Onweerwolf schreef:
Het is krulpatat!

Ga jij nu een mening geven

ZAP! schreef:
Mjuman is een glibberige, soms.

Van alle kwalificaties die mij ooit zijn verleend, is dit toch wel de minst frequent gehoorde.

A propos parelhoen Jan uit Berlijn: in ruime mate vergelijkbaar met de bereiding van kip, maar verfijnder van smaak. Kan me voorstellen dat je een filet vacumeert (in plastic zak) en dan sous-vide gaart in water met een temperatuur van x graden (meestal rond de 55) gedurende y minuten en dan snel (zonder die plastic zak) in een echt hete pan (met weinig boter) snel afbakt, dan wordt het vel knisperig. Je ziet ook wel dat het vel gescheiden wordt en apart heet gebakken en knisperig geserveerd als garnituur.

dix
GrafGantz schreef:

Ik vind persoonlijk garnalen maar kutbeesten, dus heb 0,0 morele bezwaren.

Je bent in de war met oesters.

dix schreef:
(quote)

Je bent in de war met oesters.

Die schaal ik nog lager in. Snap je 'm, schaal? Ik ben hilarisch.

dix
GrafGantz schreef:
(quote)

Die schaal ik nog lager in. Snap je 'm, schaal? Ik ben hilarisch.

Mee eens. ik las eerder in dit topic ook dat je over kroepoek makkelijk kunt uitglijden. Dat is mij nog nooit gebeurd. Bij oesters echter wel degelijk, meermalen al.

Mjuman schreef:
Winkelen bij de AH - nog meer dan bij Lidl - is voor mij een relatieve bron van ergernis, niet alleen om het grote aantal 'luie-mensen-producten' die worden aangeboden, maar ook vanwege de grote aftrek die ze vinden. Mij houdt dan bezig: waarom mensen niet meer de tijd willen nemen om fatsoenlijk en goed eten te maken?.

Na succes zelfscankassa wil Albert Heijn mensen nu zelf eten laten bereiden - speld.nl

Iemand uit dit topic werkt dus blijkbaar bij AH

Mjuman schreef:
(quote)

Van alle kwalificaties die mij ooit zijn verleend, is dit toch wel de minst frequent gehoorde.

A propos parelhoen Jan uit Berlijn: in ruime mate vergelijkbaar met de bereiding van kip, maar verfijnder van smaak. Kan me voorstellen dat je een filet vacumeert (in plastic zak) en dan sous-vide gaart in water met een temperatuur van x graden (meestal rond de 55) gedurende y minuten en dan snel (zonder die plastic zak) in een echt hete pan (met weinig boter) snel afbakt, dan wordt het vel knisperig. Je ziet ook wel dat het vel gescheiden wordt en apart heet gebakken en knisperig geserveerd als garnituur.

Even op de grill leggen werkt ook goed voor een krokantje. Ik denk trouwens dat de hoen eerder richting 70 graden moet garen ivm allerlei onguur bacterieel gespuis.
Pas geleden nog de stoomoven gebruikt op 80 graden voor deze bereiding. Supermals (en gaar).

Paddenstoelenrisotto met brocolligarnituur. Parmazaan en wat truffelolie erbij om af te maken. Over de wijn zijn we nog niet zeker.

Thudd
Vanmiddag: Tosti met glas karnemelk.
Zojuist: plakje cake met kop koffie.
Diner: poffertjes!

Leptop schreef:
(quote)

Even op de grill leggen werkt ook goed voor een krokantje. Ik denk trouwens dat de hoen eerder richting 70 graden moet garen ivm allerlei onguur bacterieel gespuis.
Pas geleden nog de stoomoven gebruikt op 80 graden voor deze bereiding. Supermals (en gaar).

Even een toelichting: sous-vide koken is een techniek waarbij het vlees of vis en etc (evt met kruiderij erbij) in een zak wordt gevacumeerd/geseald en vervolgens in een bak met water gegaard op een bepaalde temperatuur - dat leidt tot een fijne garing, maar daarmee is de bereiding niet finito: vlees (vis of etc) moet nog worden gebakken, gegrild. Tijd en temperatuur hangt af van dikte (van vlees) en soort; het is mogelijk om meerdere stukken ineens te garen en dan na afloop een deel snel te koelen - in de zak (mbv ijsblokjes en heel koud water), om het bijv als halfproduct in te vriezen; in dat geval moet je minstens een temperatuur van 59 graden aanhouden.

Ooit eens runderlappen 36 uur op 55 graden sousvide laten garen, daarna gebakken en laten sudderen met Guiness - dat was heel smakelijk.
Wat ook heel smakelijk is, is een plak selderieknop sousvide ca 75 minuten laten garen op 55 graden, en vervolgens wat zachte kaas (Camembert of Brie oid) erop en dan even onder de gril in de oven, tenslotte gehakte bieslook of peterselie erover.

Ponty Mython
Vooraf: Gỏi Cuốn (Vietnamese spring rolls)
Maaltijd: Pho Bo (Noodle soep met rundvlees)
Dessert: Yuzu/kokosijs en Vietnamese drip coffee

Handig, zo'n Vietnamese vriendin.

GrafGantz schreef:
Dat zijn toch 2 verschillende dingen? Naar mijn weten is raspatat gefrituurde reepjes puree en is krulfriet gewone friet van verse aardappels, maar dan net iets anders van vorm.
Correctemundo! Maar mijn neefjes noemen raspatat krulfriet en ik heb geen zin om ze op te voeden - is mijn taak ook niet.

Overigens was de salade een DIY gebeuren: stukjes tomaat, komkommer, appel, fetakaas en ei kon men naar believen toevoegen. Samen met het draadjesvlees en de krulfr-ehhh raspatat was dat een zeer geslaagd maal, ook zo betuigd door de eters.

@ Mjuman: ik weet ook niet goed hoe ik daar zo op kwam. Er was drank in het spel.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:06 uur

geplaatst: vandaag om 13:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.