Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?
zoeken in:
2
geplaatst: 16 februari 2021, 16:51 uur
Gisteren gebakken aardappeltjes met spekjes, snijbonen en gegrilde puntpaprika's. Omdat ik eigenlijk karnivoor ben heb ik er ook nog een mooie kippenbout bij gedaan.
Vandaag zullen we wel iets gaan bestellen.
Vandaag zullen we wel iets gaan bestellen.
2
geplaatst: 16 februari 2021, 19:07 uur
Tortellini met ricotta en spinazie, gerookt spek, knoflook, ui, zongedroogde tomaat, courgette, afgeblust met witte wijn en afgetopt met parmazaan.
3
geplaatst: 17 februari 2021, 00:43 uur
dix schreef:
...
Gadogado is de oplossing van de puzzel van deze week. Stuur dion.ollie of meter_fan een berichtje om te vragen of jij de weekprijs hebt gewonnen. Meerdere mag ook. Hoe meer hoe liever zelfs, want zij houden van spam. Spam is ingeblikt gekookt varkensvlees dat door de firma Hormel Foods Corporation (uit de VS) op de markt is gebracht. Er zijn verschillende varianten, maar de standaardversie wordt gemaakt van de volgende ingrediënten: gehakt varkensvlees van de schouder met toegevoegde ham, zout, water, suiker en natriumnitriet om de kleur te behouden. Het product bestaat al jaren en is in de VS onderwerp van grappen en lokale verhalen. Spam was de oplossing van de puzzel van vorige week. Maar nogmaals: stuur dion.ollie of meter_fan een berichtje om te vragen of jij deze week de weekprijs hebt gewonnen. Onder vermelding van gadogado, gelieve. Natriumnitriet zal de oplossing van de puzzel van volgende week zijn, maar dit moet je natuurlijk niet verder vertellen....
4
geplaatst: 17 februari 2021, 11:15 uur
Gisteren: kipkrokantschnitzel, kreukelfriet en zwarte bonen met zoute boter.
Vandaag: aardappelgratin, bratwurst en sperziebonen.
Vandaag: aardappelgratin, bratwurst en sperziebonen.
2
geplaatst: 17 februari 2021, 20:31 uur
3
geplaatst: 17 februari 2021, 21:07 uur
Zeeduivel, met groene asperges en erenghi met gevogeltefond, rosevalaardappel, sla met meiknol, granny s en walnoot + dressing
3
geplaatst: 17 februari 2021, 23:20 uur
jordidj1 schreef:
broodje bapao jonge
broodje bapao jonge
En dan ook nog zelfgemaakt door zoonlief. Waarom je iets zelf zou maken wat je voor minder dan drie euro bij de toko koopt weet ik ook niet, maar lékker waren ze.
1
geplaatst: 18 februari 2021, 07:57 uur
dix schreef:
En dan ook nog zelfgemaakt door zoonlief. Waarom je iets zelf zou maken wat je voor minder dan drie euro bij de toko koopt weet ik ook niet, maar lékker waren ze.
(quote)
Passie dix, passie...
1
geplaatst: 18 februari 2021, 08:36 uur
Gisteren roerbak met flink veel aubergine er in.
Vandaag pizza met een milkshake.
Vandaag pizza met een milkshake.
2
Diederik d(-_-)b
geplaatst: 18 februari 2021, 18:30 uur
Pandan rijst met Rietja kip en Sambal Goreng Buntjis
1
geplaatst: 18 februari 2021, 18:42 uur
Diederik d(-_-)b schreef:
Pandan rijst met Rietja kip en Sambal Goreng Buntjis
Oké, en wat is dit in het Nederlands? Pandan rijst met Rietja kip en Sambal Goreng Buntjis

1
Diederik d(-_-)b
geplaatst: 18 februari 2021, 21:25 uur
Het is eigenlijk Ritja Ritja en kan met kip of varkensvlees gegeten worden en is een kruidenpasta gemaakt van o.a. Gember, laos, citroengras, peper, knoflook en meer. Sambal Goreng is ook een kruidenpasta dat je met heel veel soorten groeten kan klaarmaken en bestaat uit o.a. trassi, palmsuiker (alleen van de toko), santen (kokoscrème blok) tomaat en zo nog wat dingen.
Pandan rijst is eigenlijk jasmijnrijst en dat ruikt zo lekker als je het klaarmaakt.
2
geplaatst: 18 februari 2021, 22:24 uur
Diederik d(-_-)b schreef:
Het is eigenlijk Ritja Ritja en kan met kip of varkensvlees gegeten worden en is een kruidenpasta gemaakt van o.a. Gember, laos, citroengras, peper, knoflook en meer. Sambal Goreng is ook een kruidenpasta dat je met heel veel soorten groeten kan klaarmaken en bestaat uit o.a. trassi, palmsuiker (alleen van de toko), santen (kokoscrème blok) tomaat en zo nog wat dingen.
Pandan rijst is eigenlijk jasmijnrijst en dat ruikt zo lekker als je het klaarmaakt.
Nu begrijp ik het een stuk beter, klinkt lekker! Alleen buntjis is nog een vraagteken. Of zijn dat gewoon boontjes met een tikfout?(quote)
1
Diederik d(-_-)b
geplaatst: 18 februari 2021, 22:29 uur
stoepkrijt schreef:
(quote)
Nu begrijp ik het een stuk beter, klinkt lekker! Alleen buntjis is nog een vraagteken. Of zijn dat gewoon boontjes met een tikfout? Dat zijn sperzieboontjes maar in Indonesische taal buntjis.
3
geplaatst: 18 februari 2021, 22:29 uur
Goulash. Een Hongaar zou het goedgekeurd hebben, dat weet ik zeker.
1
geplaatst: 19 februari 2021, 05:42 uur
Als jij er een soep van gemaakt hebt zeker, zo'n (tomaten-paprika) saus met rundvlees zoals dat " hier" vaak gegeten wordt zal een Hongaar niet aanstaan.
Begin jaren '80 heeft een gevluchte Hongaarse kok eens zo'n maaltijdsoep voor ons gemaakt, heerlijk was dat.
Begin jaren '80 heeft een gevluchte Hongaarse kok eens zo'n maaltijdsoep voor ons gemaakt, heerlijk was dat.
1
geplaatst: 19 februari 2021, 07:36 uur
Rudi S schreef:
zo'n (tomaten-paprika) saus met rundvlees zoals dat " hier" vaak gegeten wordt zal een Hongaar niet aanstaan.
Jawel hoor, dat kennen ze daar ook, alleen noemen ze het dan pörkölt. Lekker!zo'n (tomaten-paprika) saus met rundvlees zoals dat " hier" vaak gegeten wordt zal een Hongaar niet aanstaan.
0
geplaatst: 19 februari 2021, 08:37 uur
Ja, het was inderdaad pörkölt. Met piment, karwijzaad, komijn en heel veel paprika.
0
geplaatst: 19 februari 2021, 09:27 uur
stoepkrijt schreef:
(quote)
Jawel hoor, dat kennen ze daar ook, alleen noemen ze het dan pörkölt. Lekker! Ok, weer iets geleerd.
Tja die Hongaarse kok keek mij
aan toen ik hem vertelde wat goulash was.
0
geplaatst: 19 februari 2021, 11:07 uur
Ha, dat geloof ik meteen! Ik denk dat Chinezen ons ook vreemd zullen aankijken als wij ze uitleggen hoe wij 'Chinees' eten. En Italianen vervloeken ons om hoe wij pasta maken. Enfin, Nederlanders zijn meesters in het verpesten van andermans keukens.
0
geplaatst: 19 februari 2021, 11:24 uur
stoepkrijt schreef:
(quote)
Ha, dat geloof ik meteen! Ik denk dat Chinezen ons ook vreemd zullen aankijken als wij ze uitleggen hoe wij 'Chinees' eten. En Italianen vervloeken ons om hoe wij pasta maken. Enfin, Nederlanders zijn meesters in het verpesten van andermans keukens. Ho ho daar, hold your horses, sakta i backarna: dan heb je géén idee hoe de Chinese/Indonesische keuken in Zweden, Duitsland, Engeland o.m. geweld wordt aangedaan. Jarenlang gold Engeland als culinair wasteland - ik verwijs graag naar de Suske & Wiske waarin Lambiek, komend van de veerboot uit Engeland, voorbij rennend aan Sidonie en Suske en Wiske zich op het bord met frieten en steak stort van een terrasbezoeker, waarop deze zegt: ik snap het, meneer komt net met de boot uit Engeland".
Veel interessante vondsten op (bijv) fusion-gebied (da's niet alleen muziek, maar ook een manier van koken) zijn echt wel in NL restaurants te vinden; veel restaurants in het buitenland verbleken daarbij. Het niveau in NL ligt vrij hoog, zeker in de middenklasse. Een dergelijk grof generaliserende uitspraak zou je ook over NL muziek kunnen doen, als je je alleen richt op het werk van Blöf, Frans Bauer en Davina Michelle.
En dat Italianen ons vervloeken om hoe wij pasta maken: vai mangiare il sapone een oud-collega van mij (van Itailiaanse herkomst, maar al jaren NLse) is traiteur met eigen business is daarin zo succesvol dat ze al meerdere malen als tv-kok in Italië is opgetreden.
0
geplaatst: 19 februari 2021, 11:42 uur
stoepkrijt schreef:
Ha, dat geloof ik meteen! Ik denk dat Chinezen ons ook vreemd zullen aankijken als wij ze uitleggen hoe wij 'Chinees' eten.
Ha, dat geloof ik meteen! Ik denk dat Chinezen ons ook vreemd zullen aankijken als wij ze uitleggen hoe wij 'Chinees' eten.
Haha, ik ben best vaak in China geweest , zowel oostelijk als helemaal noord als zuid en daar herkennen ze " onze" menukaarten niet.
Gelukkig hebben wij hier in Eindhoven kennisen die een traditioneel Chinees restaurant hebben.
0
geplaatst: 19 februari 2021, 12:07 uur
Mjuman schreef:
ik verwijs graag naar de Suske & Wiske waarin Lambiek, komend van de veerboot uit Engeland, voorbij rennend aan Sidonie en Suske en Wiske zich op het bord met frieten en steak stort van een terrasbezoeker, waarop deze zegt: ik snap het, meneer komt net met de boot uit Engeland".
.
ik verwijs graag naar de Suske & Wiske waarin Lambiek, komend van de veerboot uit Engeland, voorbij rennend aan Sidonie en Suske en Wiske zich op het bord met frieten en steak stort van een terrasbezoeker, waarop deze zegt: ik snap het, meneer komt net met de boot uit Engeland".
.
Ha, ja die Asterix boekjes hebben ook vaak van die cultuurverwijzigingen.
The Hairy Bikers hebben / hadden recent wat afleveringen op 24 kitchen om aan te tonen dat er niets tegen de Britse keuken kan.
Natuurlijk wordt er in Nederland best fatsoenlijk internationaal gekookt, toch ervaar ik als ik onderweg in een "vreemde" stad lunch mijn lunch favoriet pasta regelmatig overladen wordt met een veel te ruime hoeveelheid saus.
1
geplaatst: 19 februari 2021, 16:33 uur
Rudi S schreef:
The Hairy Bikers hebben / hadden recent wat afleveringen op 24 kitchen om aan te tonen dat er niets tegen de Britse keuken kan.
Natuurlijk wordt er in Nederland best fatsoenlijk internationaal gekookt, toch ervaar ik als ik onderweg in een "vreemde" stad lunch mijn lunch favoriet pasta regelmatig overladen wordt met een veel te ruime hoeveelheid saus.
(quote)
Hairy Bikers: uiterst vermakelijk, maar ontstijgen - helaas pindakaas - nimmer het niveau van wat Julius en Robert "home cooking" noemen.
En "veel te ruime hoeveelheid saus" zal je in de betere restaurants niet meemaken, daar is het eerder te weinig. En om nog maar eens een open deur in te trappen: voor menig restaurantbezoeker hier staat veel gelijk aan goed - denk bijv aan Van der Valk, vreetschuren optima forma. Helemaal leuk wordt het als je Nederlanders loslaat op bijv een Skandinavisch buffet - van koude gerechten (ingelegde haring, gerookte zalm) totaan warme gerechten (rollade, gevulde kip); onbeschrijfelijk wat je mensen allemaal op één bord ziet laden - terwijl je gewoon meerdere malen (met nieuw) bord kunt opscheppen.
Vanavond: hier doen we een soort van tapa's-diner: div soorten kaas en worst, gegrilde groenten, falafelballetjes, volkorenpita's en nog wat dingsels.
* denotes required fields.