MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?

zoeken in:
Thuis gemaakte hamburgers met frietjes en salade.

madmadder schreef:
jackfruit

Ik beweer altijd dat ik alles lust, maar er zijn toch 2 dingen die ik niet lekker vind, jackfruit en bitter mellon brrr.

Snijbonen, aardappelgratin en een worst. Een mango als toetje. En vandaag alvast de bouillon gemaakt voor de bouillabaisse van morgen.

Fathead schreef:

En vandaag alvast de bouillon gemaakt voor de bouillabaisse van morgen.

En morgen dus met de vishengel op pad.

Rudi S schreef:
(quote)

En morgen dus met de vishengel op pad.
Ik heb nog nooit in mijn leven gevist.

Hier in Den Bosch staat op vrijdagochtend altijd een fantastische visverkoper op de markt. Bouillon gemaakt van twee enorme kabeljauwkoppen, morgen de wangetjes van de kabeljauw erin en inktvis. En grote garnalen, maar die komen uit de vriezer.

ZAP! schreef:
Kan nog net: pasta (mini-elleboogjes) met gebakken shoarmavlees, ui, paprika en champignons.
Was dat je avondeten of je befaamde midnight snack?

sushiiiii - ik ga nu de rijst voorbereiden

Japanse curry.

Ook Japanse curry. Met wortel, paprika en erwten. Heb de dashi al gemaakt, zometeen de roux en de rest van de saus.

Heel lui aan de diepvriespizza vandaag. Morgen weer uitgebreid met gnocchi met paddenstoelen en spinazie.

Voor: bulgur met hazelnoten, zeeduivel en coquille met curry/kokossaus - wit
Hoofd: lamsrack met kruidenkorst (uit de oven), rosevalkrieltjes, groene asperges met pied de mouton/gevogeltefond - rood
Na (uitbesteed): taartje van Fata Morgana

Kerrieschotel met aardappeltjes, gehakt, prei en moeilijk veel kerrie.

Als toetje zelfgemaakte chocoladevla.

Zoete aardappelstamp met rauwe andijvie, gecarameliseerde rode ui met balsamico, gegrilde halloumi.

Bouillabaisse met rouille en hausgemachte focaccia. En smeerseltjes.

dix
Pasta met mosselen en tapijtschelpen

stoepkrijt schreef:
(quote)
Was dat je avondeten of je befaamde midnight snack?
Donderdag was het avondeten, vandaag ook (kliekjesdag) en later vannacht nog het laatste restje wegwerken - idd, The Midnight Snack.

Jan uit Berlijn
Yessss!
Asperges met roomboter en gerookte ham. Gekookte erpel en Schotse zalm. Een voortreffelijk flesje Auxerois uit Limburg maakte het geheel nog beter.

Asperges in februari?

Asperges uit Nederland zijn van begin februari tot eind juni volop verkrijgbaar. Het Nederlandse aspergeseizoen liep traditioneel van eind april tot de feestdag Sint Jan (24 juni). Asperges worden tegenwoordig ook vanaf begin februari in de kassen geteeld. en de kwaliteit van de groente is tot eind juni ook zeer goed.

bron.

Asperges zijn lekker en breed 'toepasbaar', maar uiteindelijk vind ik ze wel een tikkeltje over-rated.

Jan uit Berlijn
ZAP! schreef:
Asperges uit Nederland zijn van begin februari tot eind juni volop verkrijgbaar. Het Nederlandse aspergeseizoen liep traditioneel van eind april tot de feestdag Sint Jan (24 juni). Asperges worden tegenwoordig ook vanaf begin februari in de kassen geteeld. en de kwaliteit van de groente is tot eind juni ook zeer goed.

bron.

Asperges zijn lekker en breed 'toepasbaar', maar uiteindelijk vind ik ze wel een tikkeltje over-rated.

Dat ben ik niet met je eens. Zo breed toepasbaar zijn ze niet. Denk ik. Eerlijk gezegd vind ik ze één van de meest lekkere groentes. Mits van kwaliteit. Vandaag reed ik een stukje buiten de grote stad en zag opeens een bordje "Frische Spargel, na 150m rechtsaf". En wat een succes. Dikke exemplaren. Goed koken en alleen het mes erop zetten en deze gleed er zo doorheen. Net uit de grond. Lekkere verse ham en 'Frau Antje' eroverheen en mijn avond was volmaakt . Later op de dag heb ik uit de supermarkt nog een pakketje groene asperges gehaald (en betaalt) die morgen met nóg zo'n zalige groente (venkel) door een couscous-salade gaan. Er zijn een aantal (witte) overgebleven en dat wordt een soep .

Maar iedereen z'n smaak uiteraard.

Er zijn idd een paar standaard classics die het meest gebruikt worden, maar ik kan me zo voorstellen dat je ze in heel veel gerechten kwijt zou kunnen. Ben zelf niet zo aan het experimenteren op het moment, maar heb ze wel ooit es verwerkt in een soort omeletje met kaas, beetje ketchup (cherrytomaatjes, voor de puristen) erbij.

Jan uit Berlijn schreef:
...ieder z'n smaak uiteraard.
Ik wilde ze zeker niet dissen, maar wat je zegt...

Jan uit Berlijn
ZAP! schreef:
Er zijn idd een paar standaard classics die het meest gebruikt worden, maar ik kan me zo voorstellen dat je ze in heel veel gerechten kwijt zou kunnen. Ben zelf niet zo aan het experimenteren op het moment, maar heb ze wel ooit es verwerkt in een soort omeletje met kaas, beetje ketchup (cherrytomaatjes, voor de puristen) erbij.

(quote)
Ik wilde ze zeker niet dissen, maar wat je zegt...

Haha
Maar ik ben dan ook een rare. Ik vind asperges, zuurkool, venkel en spruitjes écht zalig. Mits goed bereid. Slecht gekruide en tot moes gekookte spruitjes zijn uiteindelijk de McDrek van de goede smaak.

Jan uit Berlijn schreef:
Maar ik ben dan ook een rare. Ik vind asperges, zuurkool, venkel en spruitjes écht zalig. Mits goed bereid. Slecht gekruide en tot moes gekookte spruitjes zijn uiteindelijk de McDrek van de goede smaak.
Oei, we gaan de diepte in. Spruitjes moeten zeker niet tot moes gekookt worden, maar ze moeten zeker wél 'prakbaar' zijn w.m.b., met aardappels, jus en nootmuskaat, goddelijk. Even peilen: wat is de maximale kooktijd (wanneer het water eenmaal aan de kook is) volgens jou (minstens 10 à 15 minuten volgens mij)?

Venkel is zeker wat leuks / lekkers mee te doen (zag ze vandaag nog geroosterd op de bbq ergens op tv, als een side bij een kipgerecht met tijm en aardappels), zuurkool wil ik ook nog es wat mee proberen (bakken, omelet, kaas erbij en?).

Jan uit Berlijn
Poeh! Wat een vragen zo rond het hoogtepunt van een vrije week .
Als ik spruitjes kook dan blijf ik erbij. En prik met overdreven regelmaat in die groene dingetjes. Voor mij moeten ze 'gaar' zijn, maar nog wel een beetje hard. Criterium mondbeleving zeg maar. Prakken is iets voor de mennekes van Unox. Dus niét doen. K*thollandse gewoonte .

Aangezien ik niet bepaald een kokkie ben....venkel gebruik ik meestal rauw. Wél dun gesneden. Knagen moeten konijnen doen.

Zuurkool? Daarin ben ik volledig beperkt. In voldoende (maar beperkte) mate door de aardappelpuree. Met een goed gekruide gehaktbal. Of spek. Krokant gebakken. En jus uiteraard. Want dat is de kroon op het werk uiteraard. Om te refereren aan aan het lekkerste gerecht, dat ik ooit gegeten heb. Buikspek. Om ff duidelijk te maken dat groentjes uiteindelijk sidedishes zijn . Lekkere, maar soit. Als je suggesties hebt om zuurkool lekkerder te maken met of zonder puree? Ik sta voor alle smaakbelevingen open .

Jan uit Berlijn schreef:
Poeh! Wat een vragen zo rond het hoogtepunt van een vrije week .
No pressure cooker.

Jan uit Berlijn schreef:
...spruitjes... Voor mij moeten ze 'gaar' zijn, maar nog wel een beetje hard. Criterium mondbeleving zeg maar. Prakken is iets voor de mennekes van Unox. Dus niét doen. K*thollandse gewoonte .
Gaar is gaar, en dan zijn ze prakbaar. En lichtjes prakken, dan, vooruit...

Jan uit Berlijn schreef:
Aangezien ik niet bepaald een kokkie ben....venkel gebruik ik meestal rauw. Wél dun gesneden. Knagen moeten konijnen doen.
Thee drink wie aw seek bin (en thee drinken we alleen als we ziek zijn / griep hebben)...

lekker lang en langzaam bakken, en dan in een omelet (met nog wat extra's, misschien reepjes venkel? - zoals ik al aangaf. Wordt evt. vervolgd.

stoepkrijt schreef:
...befaamde midnight snack?
+ gebakken (kwart) uitje, gesmoorde reepjes ijsbergsla en gesmolten cheddar, ja. Maar befaamd...?

Jan uit Berlijn
ZAP! schreef:
(quote)
No pressure cooker.

Mooier kan het niet: The War on Drugs - Under the Pressure - Live - YouTube

(quote)
Gaar is gaar, en dan zijn ze prakbaar. En lichtjes prakken, dan, vooruit...

Never nooit niet. Dat kuiltje maken......

(quote)
Thee drink wie aw seek bin (en thee drinken we alleen als we ziek zijn / griep hebben)...

Tja, je oet je wel érg ziek voelen voordat je aan de thee gaat .

(quote)
lekker lang en langzaam bakken, en dan in een omelet (met nog wat extra's, misschien reepjes venkel? - zoals ik al aangaf. Wordt evt. vervolgd.

Doe je er dan jonge, belegen of ouwe kaas door? )

Quoten is een vak op zich. Komt vast een keer goed.

dix schreef:
Pasta met mosselen en tapijtschelpen

Geen anagram deze keer

Back to the asparagus....

In Duitsland zo uit de grond? Zal er vast een kast omheen zitten, hahaha . Maar verder moet ik bekennen dat ik meteen weer trek kreeg toen ik het las .

Gast
geplaatst: vandaag om 08:30 uur

geplaatst: vandaag om 08:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.