Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?
zoeken in:
2
geplaatst: 3 maart 2021, 21:34 uur
Bloemkool met een papje en een gehaktbal. Rucola met geitenkaas, gegrilde peer en sesamzaadjes. En gekookte aardappels.
2
geplaatst: 3 maart 2021, 21:44 uur
Lamscarbonades met bulgur, paprika, pompoen, venkel; roerbakspinazie met shitake en pecannoten.
1
geplaatst: 4 maart 2021, 01:08 uur
Gister: wederom snert. 
Midnight snacks: broodjes bapao met chili saus en spaghetti met stukjes ham, champignon en een soort van knoflook /roomkaas erdoor.

Midnight snacks: broodjes bapao met chili saus en spaghetti met stukjes ham, champignon en een soort van knoflook /roomkaas erdoor.
0
geplaatst: 4 maart 2021, 01:14 uur
Kwam er vandaag trouwens achter dat sinaasappel eigenlijk China's appel zou moeten heten. #watdrinkenwevandaag? - maar dat kan hier ook wel.
1
geplaatst: 4 maart 2021, 07:52 uur
ZAP! schreef:
Kwam er vandaag trouwens achter dat sinaasappel eigenlijk China's appel zou moeten heten. #watdrinkenwevandaag? - maar dat kan hier ook wel.
Bijna, maar toen noemde wij " het land van het midden" nog Sina ipv China

1
geplaatst: 4 maart 2021, 21:46 uur
Lekker een potje lopen stoven vandaag, ruim drie uur in de pan gezeten, om er achter te komen dat 'ie veel te zuur was. Volgende keer iets zuiniger met de citroen, dus. Tip: niet elk recept op internet is een goeie 

0
geplaatst: 5 maart 2021, 10:08 uur
Nou vandaag wordt het zelf gebakken frietjes met knakkerige knakworst en een frisse salade.
0
geplaatst: 5 maart 2021, 10:37 uur
jordidj1 schreef:
Lekker een potje lopen stoven vandaag, ruim drie uur in de pan gezeten, om er achter te komen dat 'ie veel te zuur was. Volgende keer iets zuiniger met de citroen, dus. Tip: niet elk recept op internet is een goeie
Geen idee of je een crockpot hebt, a.k.a. slowcooker (kost ca 40,-), maar dan wordt stoven heel eenvoudig. En citroen is typisch iets waarmee je snel kunt misperen. Je kunt citroen wel goed gebruiken in een crockpot: snij je 1-2 citroenen in schijven, leg je er groene kruiden (peterselie, selderie, bieslook), vervolgens leg je op die kruiden kabeljauwfilet, beetje peper en zout, en dan dek je weer af met die groene kruiden en citroen; geen boter of vocht erbij. Dan stoof je ahw met het vocht uit de citroenen, op calorie-arme wijze, die vis gaar in 40 min (hoogste stand voor de crockpot).
1
geplaatst: 5 maart 2021, 11:02 uur
Over citroen in de slowcooker gesproken, samen met kip en boter is ook een aanrader 

0
geplaatst: 5 maart 2021, 11:03 uur
Hier vanavond iets genaamd "Mexican pasta", heb nog geen idee wat ik er me daar precies bij voor moet stellen.
0
geplaatst: 5 maart 2021, 11:05 uur
Wat is precies het verschil tussen een slowcooker en een gewone pan op een laag pitje?
0
geplaatst: 5 maart 2021, 11:06 uur
Vanavond wordt er boil geserveerd, Kaapse Maria style. Dat betekent dat je de tafel goed schoonmaakt en bedekt met kranten. Wat volgt is een lading patat, schaaldieren, kort gebakken groentes, hier en daar een kwak mayo, geen borden, geen bestek. De jarige geeft het startsein en dan gaat het loos. Ik heb er zin in.
1
geplaatst: 5 maart 2021, 11:11 uur
GrafGantz schreef:
"Mexican pasta",
"Mexican pasta",
Iets guacamole, chili bonen of taco chips

Ach pastabilities genoeg.
0
geplaatst: 5 maart 2021, 11:24 uur
Fathead schreef:
Wat is precies het verschil tussen een slowcooker en een gewone pan op een laag pitje?
Vroeger maakte mijn oma stoofgerechten klaar op een zgn petroleumstel; mijn moeder had een soort plaatje dat op de kleinste kookpit ging en daarop kwam de stoofpan.
Een slowcooker werkt op elektriek en heeft 2 standen (laag en - je bedenkt het al - hoog). Het elektriek zorgt voor een constante temperatuur, lager dan bij gas (aanbranden/aankoeken of continu roeren); in de stand "laag" heeft een stoofgerecht - lamsnek, riblap - ca 8 uur nodig; in de stand "hoog" ca 4. Eerst wel alles aanbraden in de braad- of koekenpan, dan in de slowcooker en geen omkijken meer.
0
geplaatst: 5 maart 2021, 11:28 uur
Mjuman schreef:
Geen idee of je een crockpot hebt, a.k.a. slowcooker (kost ca 40,-), maar dan wordt stoven heel eenvoudig. En citroen is typisch iets waarmee je snel kunt misperen. Je kunt citroen wel goed gebruiken in een crockpot: snij je 1-2 citroenen in schijven, leg je er groene kruiden (peterselie, selderie, bieslook), vervolgens leg je op die kruiden kabeljauwfilet, beetje peper en zout, en dan dek je weer af met die groene kruiden en citroen; geen boter of vocht erbij. Dan stoof je ahw met het vocht uit de citroenen, op calorie-arme wijze, die vis gaar in 40 min (hoogste stand voor de crockpot).
(quote)
Ik gebruikte een normale pan. Kijk, daar ga je al.
0
geplaatst: 5 maart 2021, 11:28 uur
Ik ook, ik heb zelfs ook nog zo’n klein plaatje, maar die gebruik die nooit.
1
geplaatst: 5 maart 2021, 11:35 uur
Zelfde hier, dat ding stond de hele dag aan in de schuur. M'n oma was verder geen keukenprinses, werd eigenlijk alleen gebruikt voor sukadelappen (draadjesvlees) en stoofpeertjes.
0
geplaatst: 5 maart 2021, 11:37 uur
Slowcooking is - oneerbiedig gezegd - echt koken 'for dummies'.
Eerlijk is eerlijk, mijn Zweedse kompis (= mattie) zou in mei vorig jaar al komen; ik heb een (tweede) slowcooker voor 'em klaar staan en wilde hem 'trainen' in de toepassing van de slowcooker. Culinair gezien heeft hij twee linkerhanden en hij heeft me ooit tot waanzin gedreven door - omdat hij per se voor ons een Zweeds gerecht wilde maken - mijn dure Calphalon pannen te maltraiteren - ik stond nog net niet te janken bij het fornuis

2
geplaatst: 5 maart 2021, 11:41 uur
Slow cookers ( gooit er alles in en de tijd instellen) is te vergelijken met de magnetron, echter bij een magnetron moet je een minuut of 5 wachten, bij een slow cooker vaak 4 tot 8 uur. 
De progrock van het koken.

0
geplaatst: 5 maart 2021, 12:02 uur
Rudi S schreef:
Slow cookers ( gooit er alles in en de tijd instellen) is te vergelijken met de magnetron, echter bij een magnetron moet je een minuut of 5 wachten, bij een slow cooker vaak 4 tot 8 uur.

Nou snap ik waarom jij zo vaak sushi eet: post-punk cuisine - no cooking at all

1
geplaatst: 5 maart 2021, 13:11 uur
Ik heb net te horen gekregen dat we vanavond spaghetti bolognese eten. Met een brownie na.
Nu eet ik een broodje knakworst.
Nu eet ik een broodje knakworst.
0
geplaatst: 5 maart 2021, 13:18 uur
Mjuman schreef:
(quote)
Raw like sushi, toch is het aanbevelingswaardig om in ieder geval de rijst niet ongekookt te eten

1
geplaatst: 5 maart 2021, 14:24 uur
Rudi S schreef:
Raw like sushi, toch is het aanbevelingswaardig om in ieder geval de rijst niet ongekookt te eten
(quote)
Daarom biedt AH tegenwoordig ook gekookte rijst aan - in het deli-vak bij de groente
voor de luie compilatoren. Hier hedenavond: spiezen van varkenshaas (nee, geen saté), gegrilde groenten, stokbrood, smeersels
2
geplaatst: 5 maart 2021, 15:58 uur
Mjuman schreef:
Hier hedenavond: spiezen van varkenshaas (nee, geen saté), gegrilde groenten, stokbrood, smeersels
Hier hedenavond: spiezen van varkenshaas (nee, geen saté), gegrilde groenten, stokbrood, smeersels
GEEN PINDASAUS?

1
geplaatst: 5 maart 2021, 16:49 uur
GrafGantz schreef:
Hier vanavond iets genaamd "Mexican pasta", heb nog geen idee wat ik er me daar precies bij voor moet stellen.
De voorbereidingen zijn van start gegaan en ik zie: gehakt, tomaat (vers en gezeefd), zure room, mais, zwarte bonen, witte ui, peper, geraspte kaas, komijnzaad en kruidenmix voor enchilada.
2
geplaatst: 5 maart 2021, 17:16 uur
GrafGantz schreef:
De voorbereidingen zijn van start gegaan en ik zie: gehakt, tomaat (vers en gezeefd), zure room, mais, zwarte bonen, witte ui, peper, geraspte kaas, komijnzaad en kruidenmix voor enchilada.
Daar kun je best wat lekkers van maken lijkt me, maar ik mis de pasta. Of zou alles straks in de blender gaan, zodat je het als pasta op een tortilla kunt smeren?(quote)
1
geplaatst: 5 maart 2021, 17:18 uur
Nope, meer als pinchos - dwz salsa (obv tomaat) met pit (chillivlokken, koreander), geen pindadiarree - de remmers zitten immers vast in Snowpiercer.
* denotes required fields.