MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?

zoeken in:
Fathead schreef:
Rode koolschotel met gehakt, walnoten, appel, kaneel, Andalus en puree

Lekker, en weer voor (had ik vorige week nog niet gezegd)!

Leptop schreef:
(quote)

Lekker, en weer voor (had ik vorige week nog niet gezegd)!

Ja, is favoriet bij de kinderen.

Vooraf gemarineerde zalm ,gegrild met rijst en broccoli , toetjes uit de voorraad.

Ziet er top uit ZAP!

Rudi S - smaakte ook tamelijk top, al zeg ik het zelf.

Puree van zoete aardappel met komijn en rauwe andijvie, rode ui met balsamico en gegrilde halloumi.
Zeg Leptop, dat heb je hier toch al eerder gemeld ?! Jawel, maar tis gewoon lekker .

Alweer

Niets bijzonders, maar wel lekker.

dix
Fritto Misto

Kip piri, piri, salade en rijst, kaasplankje met een flesje chardonay.

dix
Rudi S schreef:
Vooraf gemarineerde zalm ,gegrild met rijst en broccoli , toetjes uit de voorraad.

Heb je al eens geprobeerd om de zalm achteraf te marineren? Dat zal best iets bijzonders opleveren

dix schreef:
(quote)

Heb je al eens geprobeerd om de zalm achteraf te marineren? Dat zal best iets bijzonders opleveren

Dat heet wegspoelen

Ik eet nu een bitterkoekje bij de koffie. Meerdere.

dix schreef:
(quote)

Nee nog nooit, wel eens een recept gezien op de bereidingsdag waar stond "marineer het vlees een dag van te voren" , telt dat ook?

Ai, ai - zalm en marineren. Da's net als biefstuk een terrein waarop menig culinario 2b uitglijdt. In een van m'n 12 ambachten (en minimaal dito ongelukken) ben ik ooit keukenhulp geweest en heb 'k goed opgelet.

Er is een Zweeds recept - gravad lax - waarin zalm, gefileerd (al dan niet met vel), wordt ingelegd met mosterdzaadjes, verse dille, peperkorrels, de ander zijde erbovenop - folie eromheen, gewicht erbovenop en dan ca 24 laten rusten in de koelkast, in tussentijd 1 a 2 maal keren en de - onder druk ontstane vloeistof - er over te gieten. Na die 24 uur kan je het beste de kruiden etc verwijderen, de zalm in stukken snijden (fileermes), evt vers gehakte dille erover strooien en er mosterdsaus (met dille) erbij geven; nb: Zweedse mosterd (Ikea) heeft een zoetje, dus evt een scheutje honing erbij (in het geval van NL mosterd).

Regelmatig wordt zalm te heet (olie) gebakken en dan krijg je een levertraansmaak; bracht mij ooit - toen ik in een restaurant de vraag kreeg of de zalm had gesmaakt - tot de reactie dat ik hoopte "dat het einde van de zalm waardiger was geweest dan zijn bereiding"

Biefstuk, entrecote e.d: de beste tip is al gegeven: even laten rusten in alufolie. In geval van twijfel: oven aanzetten op ca 75 - 100 graden; biefstuk bakken, in goede (gietijzeren) pan, ca 1 -1,5 minuut per kant, af en toe flippen (het vlees, niet jezelf) en dan met pan en al ca 1 -2 minuten in de over - even testen, is nl afhankelijk van type oven en betrouwbaarheid temperatuur.

Hier aten we: rode krieltjes (roseval) met provinciale kruiden uit de oven, rib-eye met cantharellen, sugar snaps met tuinkruiden en lente-ui, Cabernet Franc erbij. Kruiden uit eigen tuin

Inderdaad, zalm echt langzaam garen, als het eiwit tussen de lamelletjes eruit loopt ben je te laat en wordt-ie droog.

Heeft iemand hier wel eens zalm en croute (in bladerdeeg uit de oven) gemaakt? Ik niet, lijkt me erg lastig, met bladerdeeg, dat je heet moet bakken.

Dat zweedse recept lijkt op een familie van ceviche. Door citroen- of limoensap gaart de vis of zeevruchten. Overigens een gerecht waarmee van harte geexperimenteerd kan worden door naar smaak kruiden en pepers toe te voegen

Heb één keer zalm gebakken die me uitstekend smaakte; op matig vuur (olie/boter goed voor-verhitten) op de vel-kant tot ie mooi krokant was en dan omdraaien en een minuut of twee op het laagste vuur. Eiwit heb ik bij mijn weten niet gezien... Maar een echte zalm-fan zal ik wel nooit worden. https://hips.hearstapps.com/nl.h-cdn.co/quote/images/quote/nieuws/gerrit-zalm-kluste-voor-ruim-30.000-bij-in-2016-211152/4129927-1-dut-NL/Gerrit-Zalm-kluste-voor-ruim-30.000-bij-in-2016.jpg

Vandaag ook weer simpel, maar lekker gegeten.

Runderreepjes gebakken met champignons, ui en jalepeno. Verder zelfgemaakte aardappelschijfjes met paprika. Het heeft gesmaakt.

Durum, van een Knorr-pakje

Was best lekker eigenlijk.

Schnitzel, gebakken aardappels, spinazie ala crème en vlaflip na.

tagliatelle, met tomaten-tonijnsaus. Saus bevat kappertjes, paprika en sjalot.
Bosui en peterselie heb ik er op gegooid want dat doen koks ook altijd op TV.

http://imgshare.io/images/2020/09/01/20200901_1940220.md.jpg

dix
rucola / vijgen / gebakken peertjes / blauwe kaas

eerst 3 minuten werk daarna 10 minuten smullen

Heilbot met mosterdroomsaus (bieslook en peterselie erin), sugar snaps, venkel, bosui, doperwten en cantharellen in de roerbakpan, gebakken (roseval)krieltjes erbij.

Vandaag eens rode bieten, bij de aardappelen met jus en het reeds beproefde konijnenboutje.

Mac & cheese volgens eigen recept, zoonlief is er gek op.

Ik ga straks eens wat courgette en cherry-tomaatjes in de wok gooien, met allerhande kruiden d'r bij. Dan nog friet uit de oven en een ouderwetsche rundervink. Daarbij tenslotte nog zelfgemaakte yoghurt-knoflooksaus, heb nog een restantje over van de shoarma van afgelopen weekend. Het luxe dessert gaat 2 overrijpe nectarines worden die echt vandaag op moeten.

Huismerkpeerwaterijsje na.

Deranged
Vegetarische burgers van Iglo. Had er minder van verwacht.

Penne met eigen fabricaat ui/paprika/tomatensaus en gebakken shoarma-reepjes / kastanjechampignons met sla en komkommerschijfjes op zuur.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:50 uur

geplaatst: vandaag om 18:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.