Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?
zoeken in:
4
geplaatst: 11 december 2021, 16:58 uur
Mijn moeder heeft 10L bruine bonensoep gemaakt gisteren en kwam net een paar bakjes langsbrengen. Dat dus met zelfgebakken donker brood met boter.
2
geplaatst: 11 december 2021, 17:18 uur
Rogyros schreef:
(afbeelding)
Ik schreef vanochtend over verkrachting van authentieke Italiaanse gerechten....
Beetje gehakt, champions en een paprikaatje in de pan met teriyaki saus en een beetje mie. Eitje erbij en de buik was weer gevuld.
(afbeelding)
Ik schreef vanochtend over verkrachting van authentieke Italiaanse gerechten....
Beetje gehakt, champions en een paprikaatje in de pan met teriyaki saus en een beetje mie. Eitje erbij en de buik was weer gevuld.
En dan zelf met een dergelijke culi-combi aan komen zetten. Lijkt mij een geval van boter - wellicht olijfolie - op 't hoofd

Hier heden: voor - maantjespasta met zachte tomatenroomsaus, rivierkreeftjes en een coquille; hoofd; lamsrack met mosterddragonkorst (uit de oven) geroosterde zoete-aardappelschijfjes, wilde spinazie met shitake; na: ge-outsource'd bij Fata Morgana. Glaasje wit eerst, daarna rode vin nature uit de Corbieres - wir sind gespannt

1
geplaatst: 11 december 2021, 17:50 uur
Rogyros schreef:
...Net zoals Dominos pizza. Amerikaanse verkrachting van authentieke Italiaanse gerechten...
Veel Amerikanen kwamen rechtstreeks van Italië, natuurlijk. Er is daar echt wel meer te vinden dan alleen Domino's. In The Pizza Show (2016 - 2018) komen goede voorbeelden voorbij, veel variatie ook....Net zoals Dominos pizza. Amerikaanse verkrachting van authentieke Italiaanse gerechten...
Zelf nuttig ik regelmatig een pizzaatje, lasagne of opwarmpasta van een super, sommige zijn best te doen.
Pastasauzen koop ik dan weer bijna nooit kant en klaar.
5
geplaatst: 11 december 2021, 18:17 uur
Vanmiddag een geweldige burger met bizonvlees gegeten bij Pickles in Utrecht. Betaal je twintig euro voor maar is het dubbel en dwars waard.
5
Jan uit Berlijn
geplaatst: 12 december 2021, 01:20 uur
Zuurdesembrood nét uit de oven. Met boter. Het was zó lekker, dat ik daarna niks meer wilde.
0
geplaatst: 12 december 2021, 08:15 uur
Mjuman schreef:
En dan zelf met een dergelijke culi-combi aan komen zetten. Lijkt mij een geval van boter - wellicht olijfolie - op 't hoofd
(quote)
Dit was wat ik in huis had. Je moet wat. En het smaakte in ieder geval niet zo zoet. Dat is toch wat anders dan een frikandel speciaal pizza vrijwillig in huis halen.

En zo bizar is de combi niet, vind ik. Het is beter dan wat ik eerder op de tafel voorgeschoteld kreeg.

0
geplaatst: 12 december 2021, 08:23 uur
ZAP! schreef:
Zelf nuttig ik regelmatig een pizzaatje, lasagne of opwarmpasta van een super, sommige zijn best te doen.
(quote)
Veel Amerikanen kwamen rechtstreeks van Italië, natuurlijk. Er is daar echt wel meer te vinden dan alleen Domino's. In The Pizza Show (2016 - 2018) komen goede voorbeelden voorbij, veel variatie ook.Zelf nuttig ik regelmatig een pizzaatje, lasagne of opwarmpasta van een super, sommige zijn best te doen.
Natuurlijk is daar meer te vinden dan Domino's. Ik chargeerde een beetje.
Kant-en-klare producten van de supermarkt vind ik ook niet altijd per se slecht. En het is makkelijk. Maar pizza's van de super vind ik vaak niet zoveel aan. Dan eet ik liever iets anders.
Pastasauzen kant-en-klaar heeft ook niet mijn voorkeur in zijn algemeenheid.
0
geplaatst: 12 december 2021, 08:27 uur
Mjuman schreef:
Hier heden: voor - maantjespasta met zachte tomatenroomsaus, rivierkreeftjes en een coquille; hoofd; lamsrack met mosterddragonkorst (uit de oven) geroosterde zoete-aardappelschijfjes, wilde spinazie met shitake; na: ge-outsource'd bij Fata Morgana. Glaasje wit eerst, daarna rode vin nature uit de Corbieres - wir sind gespannt
Und? Wie hat es geschmeckt?
5
geplaatst: 12 december 2021, 08:31 uur
Vandaag andijviestamppot met stoofvlees. Met het stoofvlees ga ik begin van de middag alvast beginnen.
Lekker!
Lekker!
1
geplaatst: 12 december 2021, 17:01 uur
Rogyros schreef:
Natuurlijk is daar meer te vinden dan Domino's. Ik chargeerde een beetje... / ...Maar pizza's van de super vind ik vaak niet zoveel aan. Dan eet ik liever iets anders.
Point taken... / ...Er zit ook zelfs nog wel verschil tussen die pizza's.Natuurlijk is daar meer te vinden dan Domino's. Ik chargeerde een beetje... / ...Maar pizza's van de super vind ik vaak niet zoveel aan. Dan eet ik liever iets anders.
Vandaag nogmaals kliekjes van de bami+ van donderdag... maar wel lekker.

0
geplaatst: 12 december 2021, 17:01 uur
Eveningguard schreef:
...Betaal je twintig euro voor maar is het dubbel en dwars waard.
En is dat dan incl. frieten en een drankje...?...Betaal je twintig euro voor maar is het dubbel en dwars waard.
3
geplaatst: 12 december 2021, 17:04 uur
Meatloaf from scratch. M'n vrouw heeft het nog nooit eerder bereid, ik heb het nog nooit gegeten...
2
geplaatst: 12 december 2021, 17:04 uur
Buikspek, broccoli , rijst.
Crème brûlée toe ( brandblusser staat klaar).
Crème brûlée toe ( brandblusser staat klaar).
3
geplaatst: 12 december 2021, 17:14 uur
Zelf de 'chef' dus verantwoordelijk voor eindresultaat, was de wijn de grootste vraag: rode vin nature, blend van grenache en carignan - niet eerder vin nature gedronken - bijzonder, fris en veel fruit. Heel anders dan bijv Zuidamerikaanse wijnen die ze - mijn idee- toch altijd een bepaald kostuum aanmeten.
Tomatensaus: altijd zelf maken, obv gezeefde (of stukjes/gepelde) tomaat in blik, wat zongedroogde tomaat (potje bijv van Lidl), verse (kers) tomaten, ui, knoflook en verse (evt gedroogde) kruiden zoals oregano, thijm, rozemarijn. Ui fruiten, knoflook erbij - vuur omlaag - alle tomaatdingsels (evt snijden) erbij, lekker later pruttelen en kruiden erbij - vuur zo zacht mogelijk zetten en zeker 45 min laten pruttelen, onderwijl doorroeren. Vervolgens kruiden eruit en fijn maken met een staafmixer - als je veel maakt, kan je e.e.a. in bakjes invriezen.
0
geplaatst: 12 december 2021, 17:32 uur
Mjuman schreef:
...Tomatensaus: altijd zelf maken, obv gezeefde (of stukjes/gepelde) tomaat in blik, wat zongedroogde tomaat (potje bijv van Lidl), verse (kers) tomaten, ui, knoflook en verse (evt gedroogde) kruiden zoals oregano, thijm, rozemarijn. Ui fruiten, knoflook erbij - vuur omlaag - alle tomaatdingsels (evt snijden) erbij, lekker later pruttelen en kruiden erbij - vuur zo zacht mogelijk zetten en zeker 45 min laten pruttelen, onderwijl doorroeren. Vervolgens kruiden eruit en fijn maken met een staafmixer - als je veel maakt, kan je e.e.a. in bakjes invriezen.
Ik gebruik vaak een klein blikje tomatenpuree, die kan je even meebakken wanneer de uien goed gebakken zijn (knoflook is hier al tijden een no-no, ben daar ook niet echt rouwig om). Een lekker pittige variant vind ik deze saus met (fijn gehakte of evt. gepureerde) gegrilde paprika's (die uit een pot, maar je kan ze natuurlijk ook zelf grillen - dan zou ik er meteen een paar uien bij doen). Beetje citroensap en / of een lepeltje suiker (hebbik uit de fillum) kan ook werken. Of stukjes wortel, wordt het ook iets zoeter van. Veel recepten zijn ook met bleekselderij, maar om de een of andere reden heb ik dat nog nooit gebruikt......Tomatensaus: altijd zelf maken, obv gezeefde (of stukjes/gepelde) tomaat in blik, wat zongedroogde tomaat (potje bijv van Lidl), verse (kers) tomaten, ui, knoflook en verse (evt gedroogde) kruiden zoals oregano, thijm, rozemarijn. Ui fruiten, knoflook erbij - vuur omlaag - alle tomaatdingsels (evt snijden) erbij, lekker later pruttelen en kruiden erbij - vuur zo zacht mogelijk zetten en zeker 45 min laten pruttelen, onderwijl doorroeren. Vervolgens kruiden eruit en fijn maken met een staafmixer - als je veel maakt, kan je e.e.a. in bakjes invriezen.
2
geplaatst: 12 december 2021, 17:46 uur
Ik kan de liefhebbers van koken en eten hier enorm het boek ‘Cooked’ (nl vertaling: pleidooi voor echt koken) van Michael Pollan aanraden. Aan de hand van de vier elementen krijg je een geweldige mix van de filosofie, geschiedenis en psychologie achter koken en eten, en ondertussen loopt je het water in de mond van alles wat bereid wordt. Ik lees het nu en merk dat ik heel anders naar koken begin te kijken en vind het echt geweldig leerzaam. Je kunt ook de Netflix serie kijken maar die heb ik zelf niet gezien dus weet niet of die net zo veelomvattend is als het boek.
Volgens het recept voor bolognesesaus in het boek moet je overigens zo’n zeven uur vrij maken (maar je kunt wel zoveel maken dat je er maanden van kunt eten als je een vriezer hebt).
Vanavond nog een klein beetje risotto.
Volgens het recept voor bolognesesaus in het boek moet je overigens zo’n zeven uur vrij maken (maar je kunt wel zoveel maken dat je er maanden van kunt eten als je een vriezer hebt).

Vanavond nog een klein beetje risotto.
3
geplaatst: 12 december 2021, 17:53 uur
GrafGantz schreef:
Meatloaf from scratch. M'n vrouw heeft het nog nooit eerder bereid, ik heb het nog nooit gegeten...
Volgens m'n vrouw was het perfect gelukt. Smaakte ook prima, maar ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal. Naast de meatloaf hadden we overigens puree en sperziebonen. Prima combinatie

0
geplaatst: 12 december 2021, 17:59 uur
GrafGantz schreef:
...Volgens m'n vrouw was het perfect gelukt. Smaakte ook prima, maar ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal. Naast de meatloaf hadden we overigens puree en sperziebonen. Prima combinatie
Belangrijk element lijkt me dat het gehakt lekker smeuïg is, oftewel zeker niet te droog. Maar ja, als het volgens je vrouw perfect is gelukt, waar blijf je dan nog als welwillende wederhelft? ...Volgens m'n vrouw was het perfect gelukt. Smaakte ook prima, maar ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal. Naast de meatloaf hadden we overigens puree en sperziebonen. Prima combinatie

0
geplaatst: 12 december 2021, 18:02 uur
GrafGantz schreef:
Volgens m'n vrouw was het perfect gelukt. Smaakte ook prima, maar ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal. Naast de meatloaf hadden we overigens puree en sperziebonen. Prima combinatie
(quote)
Kan ik je (en haar) Fins lihamurekepiiras aanraden a.k.a. meatloaf in sour cream pastry aanraden. Kan je meerdere keren van eten - met o.m. salade en pide (met saus of yoghurtdip) erbij

4
geplaatst: 13 december 2021, 19:04 uur
Nog een beetje bruine bonensoep met brood. Morgen weer Japans kokkerellen.
5
geplaatst: 14 december 2021, 14:01 uur
1. pompoen gehakt roerbak
2. geroosterde bietjes met zoete misosaus
3. aardappel/prei soepje
4. takuan (ingemaakte daikon)
5. rijst met ingemaakte shiitake
2. geroosterde bietjes met zoete misosaus
3. aardappel/prei soepje
4. takuan (ingemaakte daikon)
5. rijst met ingemaakte shiitake
6
geplaatst: 14 december 2021, 17:10 uur
Twister frietjes, spinazie ala crème, vega schnitzel (Valess).
* denotes required fields.