Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?
zoeken in:
3
Mssr Renard
geplaatst: 19 december 2021, 18:40 uur
Speciaal voor mijn buddy ZAP!;
Ik bak aardappeltjes en daarbij broccoli en een juicy vegan steak.
Ik heb een speciale manier van aardappeltjes bakken. Ik kook ze eerst (met schil) en doe dan een laag zonnenbloemolie in een flinke pan en bak de aardappeltjes met kerriepoeder en paprikapoeder. En dat vinden we zo lekker. Beetje mayolijn erbij. Heerlijk feestmaal.
Ik bak aardappeltjes en daarbij broccoli en een juicy vegan steak.
Ik heb een speciale manier van aardappeltjes bakken. Ik kook ze eerst (met schil) en doe dan een laag zonnenbloemolie in een flinke pan en bak de aardappeltjes met kerriepoeder en paprikapoeder. En dat vinden we zo lekker. Beetje mayolijn erbij. Heerlijk feestmaal.
2
geplaatst: 19 december 2021, 18:46 uur
Goed bezig, Mssr Renard, klinkt lekker (hoewel ik nog nooit een juicy vegan steak heb gehad en mayolijn had ik zelfs nog nooit van gehoord). Heb jullie het al op? Anders heb ik al een luistertip voor onder het nuttigen klaar voor je staan (zie jouw meldingen). Kan ook bij het toetje en / of het uitbuiken... Eet smakelijk dan wel welbekome.
5
geplaatst: 19 december 2021, 18:51 uur
Juicy vegan steak laatst ook geprobeerd, zelden iets smerigers gegeten.
1
Mssr Renard
geplaatst: 19 december 2021, 18:51 uur
ZAP! schreef:
Goed bezig, Mssr Renard, klinkt lekker (hoewel ik nog nooit een juicy vegan steak heb gehad en mayolijn had ik zelfs nog nooit van gehoord). Heb jullie het al op? Anders heb ik al een luistertip voor onder het nuttigen klaar voor je staan (zie jouw meldingen). Kan ook bij het toetje en / of het uitbuiken... Eet smakelijk dan wel welbekome.
Ik ben bezig nu, en ik draai Art Blakey & The Jazz Messengers.
Mayolijn is vegan mayonaise en een vegan steak is vast net zo lekker als een echte, maar dat weet ik niet, want ik heb nog nooit een echte steaj gegeten.
Ik kijk even bij mijn meldingen naar de luistertip.
Bon Apetite, fijne avond!
2
Mssr Renard
geplaatst: 19 december 2021, 18:59 uur
madmadder schreef:
Welke vleesvervangers vind jij het lekkerste?
Toevallig eerder al die juicy steak gegeten (ik moest opzoeken hoe je zoiets klaarmaakt) en we vonden het heerlijk.
3
geplaatst: 19 december 2021, 19:17 uur
Mssr Renard schreef:
Toevallig eerder al die juicy steak gegeten (ik moest opzoeken hoe je zoiets klaarmaakt) en we vonden het heerlijk.
(quote)
Ik vind zelf burgers maken leuk. Uit de winkel vind ik de champignonburgers van de Lidl lekker, of van die spinazie- kaasschnitzels. Zo’n kipkrokantschnitzel vind ik ook goed te doen, bijvoorbeeld bij een pokebowl. Ik at eerst echt best wel vaak vleesvervangers, ook de spekjes en kipstukjes, maar moet zeggen dat ik er best wel op uitgekeken ben geraakt. Als ik zonder vlees kook gebruik ik zelden nog vleesvervangers, maar bij aardappeltjes, groenten vind ik zo’n burger toch wel erg lekker.
2
Mssr Renard
geplaatst: 19 december 2021, 19:36 uur
madmadder schreef:
Ik vind zelf burgers maken leuk. Uit de winkel vind ik de champignonburgers van de Lidl lekker, of van die spinazie- kaasschnitzels. Zo’n kipkrokantschnitzel vind ik ook goed te doen, bijvoorbeeld bij een pokebowl. Ik at eerst echt best wel vaak vleesvervangers, ook de spekjes en kipstukjes, maar moet zeggen dat ik er best wel op uitgekeken ben geraakt. Als ik zonder vlees kook gebruik ik zelden nog vleesvervangers, maar bij aardappeltjes, groenten vind ik zo’n burger toch wel erg lekker.
(quote)
Precies ons idee. Bij ouderwetse hollandse maaltijden, aardappels, groente plus iets, wordt het vaak wel een vleesvervangendje schijfje van het één of ander.
Die champignonburgers zijn heerlijk inderdaad.
Maar verder proberen we eigenlijk gewoon zoveel mogelijk on-Hollands te koken/bakken, want bijvoorbeelde de Indische, Iraanse, Surinaamse etc. keukens hebben zoveel lekkere maaltijden bordevol groenten. Er komt niet eens vlees aan te pas, dus hoef je het ook niet te vervangen.
Verder koken/bakken we veel met seitan en tempé.
Met we bedoel ik voornamelijk mijn vrouw. Ik ben nog aan het leren met koken.
Zelf maken is trouwens erg moeilijk, heb ik begrepen. Respect daarvoor!
3
geplaatst: 19 december 2021, 20:52 uur
Nada, wegens een overdaad aan koffie, koek en hapjes vanmiddag.
Later weer aan de midnight snack: (iets met?) worst.
Later weer aan de midnight snack: (iets met?) worst.
6
geplaatst: 19 december 2021, 21:14 uur
Met deze herfstachtige, grauw en grijze decemberavonden maak ik steeds vaker een troostrijk verwarmende pompoensoep. Vandaag met zoete aardappel, vadouvan, kokos en citroenolie. Met geroosterde pompoenpitten en naanbrood. Simpel, snel en verslavend lekker.
6
Jan uit Berlijn
geplaatst: 19 december 2021, 23:57 uur
Ik heb er een tijdje over zitten denken om dit te delen. Maar ik doe het toch.
Gisteravond was ik ik door een zakenpartner uitgenodigd een vorkje te gaan prikken..
Ik zou om 18.30 met een taxi afgehaald worden. Spannend!
Punkt 18.30 stopt er een Mercedes voor mijn flat. Uiteraard stond ik klaar
.
Gekleed in jeans en een keurig gestreept hemd en nette schoenen. Met een los colbertje.
20/30 minuten rijden naar het centrum van de metropool.
Wat schetst mijn verbazing.....ik werd naar het enige restaurant in Berlijn gebracht met trois sterretjes.
Ik was er jaaaaaaren geleden al eens geweest, toen ze nog 1 of 2 van die dingen hadden.
Ik was verrast en tevens benieuwd.
De ontvangst was op niveau. Hartelijk en relatief op afstand. De zakenpartner zoende mij op 2 wangen (Italiaan) en het personeel begroette keurig (soms kus ik de kok, maar dat is altijd achteraf).
Laat ik de spijs en drank kort houden: Op héél hoog niveau. Perfect eten, zeker 5 van de 8 gangen waren subliem. Het wijnarrangement (8 wijntjes, ja verkleinwoord. 0,1 liter blijf ik minnetjes vinden) verrassend. Nageschonken werd er niet. Mag wel voor die prijs toch? Het minimale glas was telkens eerder leeg dan het bord.
En dan wringt de keurig aangetrokken schoen.
Laat ik het bovenmatig noemen. Bijna €300 voor het eten. De wijntjes plus een glaasje Bollinger bij het begin voor een riante €225......dus €25 per glaasje.
Ondanks dat de rekening niet voor moi was......morgen ga ik naar Kreuzberg en ga ik een döner en een Fritz-lemon nuttigen voor €7.50.
Deze decadente culinaire belevenis kan ik sussen met de belofte, dat mijn volledige dividendopbrengst (net als voorgaande jaren) naar het (hopelijk) Borsato-loze Warchild gaat.
Ik ben overigens naar huis gaan lopen (een kilometertje of 4/5 schat ik) om het lichaam en geest weer in balans te krijgen.
Gisteravond was ik ik door een zakenpartner uitgenodigd een vorkje te gaan prikken..
Ik zou om 18.30 met een taxi afgehaald worden. Spannend!
Punkt 18.30 stopt er een Mercedes voor mijn flat. Uiteraard stond ik klaar
.Gekleed in jeans en een keurig gestreept hemd en nette schoenen. Met een los colbertje.
20/30 minuten rijden naar het centrum van de metropool.
Wat schetst mijn verbazing.....ik werd naar het enige restaurant in Berlijn gebracht met trois sterretjes.
Ik was er jaaaaaaren geleden al eens geweest, toen ze nog 1 of 2 van die dingen hadden.
Ik was verrast en tevens benieuwd.
De ontvangst was op niveau. Hartelijk en relatief op afstand. De zakenpartner zoende mij op 2 wangen (Italiaan) en het personeel begroette keurig (soms kus ik de kok, maar dat is altijd achteraf).
Laat ik de spijs en drank kort houden: Op héél hoog niveau. Perfect eten, zeker 5 van de 8 gangen waren subliem. Het wijnarrangement (8 wijntjes, ja verkleinwoord. 0,1 liter blijf ik minnetjes vinden) verrassend. Nageschonken werd er niet. Mag wel voor die prijs toch? Het minimale glas was telkens eerder leeg dan het bord.
En dan wringt de keurig aangetrokken schoen.
Laat ik het bovenmatig noemen. Bijna €300 voor het eten. De wijntjes plus een glaasje Bollinger bij het begin voor een riante €225......dus €25 per glaasje.
Ondanks dat de rekening niet voor moi was......morgen ga ik naar Kreuzberg en ga ik een döner en een Fritz-lemon nuttigen voor €7.50.
Deze decadente culinaire belevenis kan ik sussen met de belofte, dat mijn volledige dividendopbrengst (net als voorgaande jaren) naar het (hopelijk) Borsato-loze Warchild gaat.
Ik ben overigens naar huis gaan lopen (een kilometertje of 4/5 schat ik) om het lichaam en geest weer in balans te krijgen.
4
geplaatst: 20 december 2021, 06:06 uur
Jan uit Berlijn schreef:
Tja, dit soort zaken komen inderdaad meer in aanmerking voor een tijdschrift als Quote.

Of ander Harry Mens even bellen.

7
geplaatst: 20 december 2021, 10:30 uur
Wij kopen biologisch en plaatselijk. Kost uiteraard wat meer, maar wij zien dat dus als ons bijdrage aan een betere wereld. Voelt best goed en daarbij ook nog bijzonder smakelijk. Win,win!!
Gisteren een grote soep pan Bolognese saus gemaakt (ambachtelijk, geen pakjes, niet moeilijk) Verdeelt in 4 porties. 3 gaan de diepvries in voor als er geen zin, tijd of puf meer is om uitgebreid te koken.
Vanavond portie 1. Super lekker, voedzaam, relatief gezond en niet duur (4euro pppp) Goed bezig vinden we zelf
Gisteren een grote soep pan Bolognese saus gemaakt (ambachtelijk, geen pakjes, niet moeilijk) Verdeelt in 4 porties. 3 gaan de diepvries in voor als er geen zin, tijd of puf meer is om uitgebreid te koken.
Vanavond portie 1. Super lekker, voedzaam, relatief gezond en niet duur (4euro pppp) Goed bezig vinden we zelf

4
Boer K
geplaatst: 20 december 2021, 15:55 uur
Spinazie, aardappelen en vegetarische schijf van vijf.
5
geplaatst: 20 december 2021, 16:03 uur
Bloemkool, aardappelen en verse worst, allemaal uit de supermarkt! Plaatselijke groenteboer en slager zijn de afgelopen 2 jaar uit ons dorp verdwenen, helaas. 

4
Mssr Renard
geplaatst: 20 december 2021, 17:56 uur
Patat vrede met uitjes x 2 want vandaag zijn de nieuwe koelkast en kooktoestel geleverd en aangesloten. Die gaan we niet viesmaken natuurlijk.
Vanavond bij de thee heb ik twee mini-appeltaartjes gehaald om te vieren dat we deadlines halen enzo.
Vanavond bij de thee heb ik twee mini-appeltaartjes gehaald om te vieren dat we deadlines halen enzo.
3
Mssr Renard
geplaatst: 20 december 2021, 18:42 uur
madmadder schreef:
Nog een beetje boerenkool en daarna kiwi's.
Nog een beetje boerenkool en daarna kiwi's.
Toch vlees?
https://rivistanatura.com/wp-content/uploads/2020/07/Kiwi.jpg
2
geplaatst: 20 december 2021, 18:46 uur
Mssr Renard schreef:
Patat vrede...
Is dat patat zonder mayo / satésaus?Patat vrede...
1
Mssr Renard
geplaatst: 20 december 2021, 18:49 uur
Gewoon pinda en mayo (niet vegan) en rauwe uitjes, maar ik vind oorlog niet leuk.
1
geplaatst: 20 december 2021, 18:53 uur
Mssr Renard schreef:
Gewoon pinda en mayo (niet vegan) en rauwe uitjes, maar ik vind oorlog niet leuk.
Ik hou daar ook niet zo van, maar daar heb ik wat op gevonden: ik bestel dan een frietje moeilijk (=oorlog met curry ketchup erbij).Gewoon pinda en mayo (niet vegan) en rauwe uitjes, maar ik vind oorlog niet leuk.
1
Mssr Renard
geplaatst: 20 december 2021, 18:58 uur
ZAP! schreef:
(quote)
Ik hou daar ook niet zo van, maar daar heb ik wat op gevonden: ik bestel dan een frietje moeilijk (=oorlog met curry ketchup erbij). Hahaha, ja dat kan ook. Of gewoon op zn haags: patatje pindamayo met ûitjùs
0
geplaatst: 20 december 2021, 19:10 uur
Mssr Renard schreef:
...Of gewoon op zn haags: patatje pindamayo met ûitjùs
Mooie stad, achter de dûine... ben er nooit geweest hoor....Of gewoon op zn haags: patatje pindamayo met ûitjùs
1
Mssr Renard
geplaatst: 20 december 2021, 19:13 uur
Ik heb er zo'n 35 tot 40 jaar gewoond. Sterker er zijn gemakkelijk tientallen jaren geweest dat ik de stad niet eens uitkwam.
0
geplaatst: 20 december 2021, 19:15 uur
Mssr Renard schreef:
Ik heb er zo'n 35 tot 40 jaar gewoond. Sterker er zijn gemakkelijk tientallen jaren geweest dat ik de stad niet eens uitkwam.
Het schoot me net te binnen dat ik er wel ben geweest, voor een bezoek aan de tweede kamer van school, ooit. Er is me niet veel van bijgebleven.Ik heb er zo'n 35 tot 40 jaar gewoond. Sterker er zijn gemakkelijk tientallen jaren geweest dat ik de stad niet eens uitkwam.
0
Mssr Renard
geplaatst: 20 december 2021, 19:22 uur
Misschien moeten we het topic maar weer teruggeven aan de eters.
* denotes required fields.