menu

Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?

zoeken in:
GrafGantz schreef:
(quote)

Ik maak me nu al zorgen of ik komende winter de energierekening nog kan betalen, en jij vraagt je met grote verbazing af waarom niet iedereen massaal zeebaars met pancetta staat te bereiden op een gemiddelde dinsdagavond. Wel goed om te zien dat je je prioriteiten op orde hebt, of iets van die strekking.

Vrind, was je woonachtig in de Domstad, zou ik je volgaarne uitnodigen met wederhelft om - onder volstrekte openheid der boeken en met inachtneming van de gewenste budgettaire constraints - een maaltijd te bereiden. Op zijn plathollands vreten hoeft niet duur te zijn, mits enige handigheid bij inkoop en creativiteit bij bereiding. Dat begint al met kreeft en/of hert in te kopen bij de Lidl wanneer die in de aanbieding is. Daarnaast loont het bijv de moeite de niet gebruikte delen van vis, gevogelte en vlees te gebruiken om er fond of bouillon van te trekken of er een ragout van te maken (voor kroketten etc).
Zeebaars - 3 filets voor 6,50 op de lokale markt - met pancetta heb ik nimmer gemaakt; ik doe dat met salsa verde en fettucine.

En mijn energierekening heeft op dit moment nog een dragelijk aanzien, doordat ik - regeren is vooruitzien, toch - een fiks aantal zonnepanelen heb laten plaatsen 3,5 jaar geleden.

Goed eten is niet alleen een kwestie van vaardigheid, maar ook een kwestie van tijd maken/nemen - vaardigheden kun je ontwikkelen.

Wow Mju, je stelt hier wel even een geweldig groot gebrek aan inlevingsvermogen en onvermogen om je eigen geprivilegieerdheid in te zien ten toon.

madmadder schreef:
Wow Mju, je stelt hier wel even een geweldig groot gebrek aan inlevingsvermogen en onvermogen om je eigen geprivilegieerdheid in te zien ten toon.

Was niet mijn opzet om een discussie uit te lokken o.i.d. Zou bijna iets willen zeggen in de trant van soep opdienen en eten. Voor mij is eten meer dan een noodzakelijk kwaad, eerder een belangrijk gegeven, net als muziek, en de maaltijd is een van de weinige rustmomenten in een verder veelal hectische dag. Ik snap ook wel dat niet iedereen een geboren kok of - for that matter - een natuurlijke chauffeur is, of een geboren voetballer en toch rijden er een kleine 9 miljoen auto's in Nederland en spelen er 1,2 miljoen Nederlanders voetbal.

Mijn punt: smaak (ook in muziek) kun je ontwikkelen en vaardigheden kun je verwerven, uit boeken of via cursussen/workshops. Menigeen neemt toch ook autorijles, doet aan training, of probeert andere vaardigheden te verwerven. Verkennen, inzichten verwerven, vaardigheden opbouwen wat is daar mis mee?

In deze discussie kies ik de gulden middenweg. Gevulde aubergine met rulgehakt, cherrytomaten, paprika, ui en zonnebloempitten.

1,69 voor de paprika en de aubergine. 1,28 voor het rulgehakt, waar ik maar een derde van heb gebruikt. Cherrytomaten, ui en zonnebloempitten standaard in huis. Dus zeg een maaltijd voor 2,50. Als ik één helft had afgestaan had ik nog steeds genoeg gegeten.

Feestelijk om te zien en proeven, zeer eenvoudig te bereiden, goedkoop en gezond. Ik heb ook niet altijd tijd om uitgebreid te koken, maar snap Mjuman overigens wel. Je kunt er ook voor kiezen om er bijv. een moment van maken, het mindful te doen of jezelf gewoon wat extra's gunnen. En creativiteit is aantoonbaar goed voor je hersenen.

Moedig streed Mjuman voort. "Goede smaak voor iedereen! Het is net als autorijden! Iedereen kan het leren, maar alleen ik weet wat het beste is! Noem mij maar de Max Verstappen van het culinaire circuit."

En daar spoot hij henen, zonder ketchup, welteverstaan - of op z'n minst dan zelf gemaakt...

Vaar wel, dappere wegbereider, dat wij ooit nog eensch mogen volghen...

Potverdorie, ik doe het blijkbaar helemaal verkeerd. Ik moet gewoon kreeft en hert bij de Lidl kopen, veel goedkoper dan de hamburgers bij de Plus hier aan het eind van de straat

Dat noemen ze omdenken, Graf!

Ik beken hierbij dat ik koken vreselijk vind en regelmatig een magnetron maaltijd opvreet.

Eveningguard schreef:
Ik beken hierbij dat ik koken vreselijk vind en regelmatig een magnetron maaltijd opvreet.

Laat ik dan ook maar naar voren treden als barbaar. Ik zie het werkwoord koken meer als een opdracht voor mijn kookplaat dan voor mezelf. Verder is eten bereiden een noodzakelijke activiteit waar ik nog net 20 minuten (vaak met wat wat muziek op) aan wil besteden.

GrafGantz schreef:
Potverdorie, ik doe het blijkbaar helemaal verkeerd. Ik moet gewoon kreeft en hert bij de Lidl kopen, veel goedkoper dan de hamburgers bij de Plus hier aan het eind van de straat

Blijkbaar heb je je bermuda uitgedaan en je lolbroek aangetrokken - je hebt goede kijkcijfers en dat telt.

Je miste het punt dat als vreten een van de weinige rustmomenten van je dag is, dat je daar best aandacht en energie aan mag besteden. Maakt mij niet uit waar je je voer vandaan haalt - 'tis meer wat je ermee doet en wat je aan energie erin steekt. En verder is het net als met seks: al doende leert men.

En waar 20 minuten voor seks een hele prestatie is, is het bij eten alleen voldoende met goede planning en voorbereiding. Ik heb het niet eens over de ingrediënten, omdat ik vaak genoeg - ook in restaurants - met goede ingrediënten een K*maaltijd op tafel heb zien zetten.

Der Mensch ist, was er isst - en nu zie ik ZAP! voor me als konijntje - en Youp van 't Hek die zich over hem ontfermt

Mjuman schreef:
bij eten alleen voldoende met goede planning en voorbereiding.

Valt mee. Ze snel als lucky Luke schiet, zo snel draai ik een potje groente open.

edit: eerdere discussie heb ik niet gevolgd en lees nu pas flarden, maar rustmomenten (naar keuze wat voor) gedurende een drukke dag ben ik ook een groot voorstander van!

Ach, ik vind het prima als iemand koken als rustmoment gebruikt, of als mindfulness. Daar mag best aandacht aan geschonken worden. Natuurlijk mag dat.

Maar het gevaar met dit soort stellingen is dat er enige kritiek in verscholen ligt als je daar anders in staat en helemaal niet mindful o.i.d. wil koken, maar gewoon wil zorgen dat er iets op tafel staat, omdat eten nu eenmaal moet.

Als ik na een dag werken naar beneden kom of thuis kom en ik moet wat koken, dan werkt het voor mij niet dat ik dan alles los moet laten om aan het koken een dusdanige aandacht te geven dat ik daarin helemaal kan opgaan en dat ik een restaurantwaardige maaltijd op tafel moet zetten. Totaal niet belangrijk. Na het eten zijn er andere dingen die gedaan moeten worden. Een of andere vergadering vanuit verenigingsleven of wat dan ook. Dochter die ergens heen moet, is nog wat aan huiswerk moet doen, etc.

Ik vind het geweldig dat iemand helemaal op kan gaan in het eten bereiden op een doordeweekse dinsdag. Ik heb de tijd en de rust dan niet om dat op zo'n moment op te pakken.

En daarnaast hou ik van culinaire hoogstandjes en van hele platte junkfood. Een stokbrood met twee karbonades (van bot ontdaan na het bakken, zo sterk zijn mijn tanden niet...) en een bult champignons met misschien nog wat groenten her en der kan ik op zijn tijd enorm waarderen. En beef Wellington op zijn tijd ook. Of zeebaars met pancetta.

Maar wat gewoonlijk op tafel komt te staan bij een gewoon huishouden vind ik juist ook leuk om te lezen. En ja, ik behoor zeker tot de categorie gewone man in een gewoon huishouden.

En laat ik toevoegen dat ik passies (lelijk woord wellicht?) mooi vind, incl. die voor koken. Het aandacht hebben en tijd nemen voor iets (andes dan een telefoon) lijkt helaas erg uit de mode te zijn geraakt. Maar persoonlijk zoek ik het meer in de natuur en kunst.
Ik kan zeker genieten van een knap culinair staaltje (fotografeer ook voor één van de beste restaurants van de regio en als fijne bijkomstigheid mag ik dan ook proeven mits het zonder fratsen speciaal voor de foto is bereid. Maar tegelijk ben ook het type dat redelijk spartaans kan leven, of in elk geval niet standaard als een Bourgondiër (waar ik op zich ook alle respect voor heb). Eten is voor mij geen noodzakelijk kwaad, maar wel functioneel en gezond de meeste dagen.

Omdat het hier toch over eten gaat even vertellen wat vanavond op tafel kwam:

- ossehaas (ca 7,-) met zelfgemaakte kruidenboter (zongedroogde tomaat, oregano, thijm, rozemarijn uit eigen tuin - alles bij elkaar 1,-), ovenfrites (Aviko - AH 2,49), doperwten (0,50), courgette (0,40) en cantharellen van de Lidl (3,90); erbij een Dao van 9,95 - moet kunnen op een vrijdagavond.

Vandaag trouwens bij de Tesco in Gloucester een meal deal gescoord. Rice noodles met Katsu curry sauce en en zak wokgroenten. Lekker makkelijk, zeker niet bijzonder.

Morgen van die driehoek-rösti-achtige dingen, met smoked haddock en Bimi.

Mjuman schreef:
Omdat het hier toch over eten gaat even vertellen wat vanavond op tafel kwam:

- ossehaas (ca 7,-) met zelfgemaakte kruidenboter (zongedroogde tomaat, oregano, thijm, rozemarijn uit eigen tuin - alles bij elkaar 1,-), ovenfrites (Aviko - AH 2,49), doperwten (0,50), courgette (0,40) en cantharellen van de Lidl (3,90); erbij een Dao van 9,95 - moet kunnen op een vrijdagavond.

Vanwaar de haast vandaag?

Minneapolis schreef:
(quote)

Vanwaar de haast vandaag?

Ozark verder kijken en een fijne neut bij de koffie

Dit weekend verblijf ik in het ouderlijk huis, waardoor er voor me werd/wordt gekookt. (Knorr-pakket: Kip Siam). Desalniettemin heb ik deze week twee gerechten gemaakt waar ik erg trots op ben:

-Op de huid gebakken zalm, met een komkommersaus, gebakken aardappeltjes (zelf gesneden etc), gebakken courgette, kappertjes en rucolasla;
- Noodles met champignon, courgette, ui, zalm, kappertjes en rucolasla. De noodles heb ik samen met de champignons, ui en courgette gewokt in een mengsel van tomatenpuree, (zwarte) sojasaus en mirin.

De ingredienten komen allemaal gewoon van de supermarkt. Ik wil namelijk nog wat meer ervaring opdoen voordat ik allerlei dure ingrediënten koop. Volgende week wil ik mij niettemin eens wagen aan een Hollandaisesaus met wat asperges. Kijk er nu al naar uit. Koken kan echt heerlijk zijn.

De slowcooker gaat zo aan met karbonades (hals) aardappelen , wortelen, paddenstoelen, uien, knoflook, boullion, ketjap, basterdsuiker, gepelde tomaten, knoflook en zout en peper er in.

Vanavond zelfgemaakte vega kapsalon. Goed begin van de vakantie.

Barney Rubble schreef:
De ingredienten komen allemaal gewoon van de supermarkt. Ik wil namelijk nog wat meer ervaring opdoen voordat ik allerlei dure ingrediënten koop.

Ik denk dat je effectief vaak goedkoper uit bent op de markt of bij de groenteboer, al is het maar omdat je zelf je hoeveelheid kunt samenstellen.

Moet wel bekennen dat ik uit gemakzucht ook nog vooral naar de supermarkt ga. En ook omdat ik werk als er hier doorgaans markt is. Al ben je achteraf eigenlijk meer tijd kwijt om alle pesticiden eraf te wassen of schillen. Ach, een mens moet ook doelen en ruimte voor verbetering houden in het leven.

Hoewel ik vandaag alle tijd heb, eet ik vanavond een frietje. Sue me.

Ik heb zelf een biologisch groentepakket (8,00 voor één persoon en dan heb je echt ruim voldoende voor de hele week, vaak heb ik zelfs nog over, hoef in ieder geval bijna nooit iets bij te kopen, misschien een keer een bakje champignons of een daikon gewoon omdat ik daar zin in heb). Iedere week wordt er een flinke zak met groenten voor mijn deur gezet (bezorgd met een elektrisch busje). Erg leuk, want vooral seizoensgroenten en soms vind je iets in je tas waar je nog nooit eerder mee hebt gekookt. Ik heb heel veel nieuwe recepten ontdekt en ben veel creatiever geworden met koken sinds ik die tas heb (nu zo'n vijf jaar). En altijd weer stilletjes juichen als er de perfecte groenten voor een uitgebreide Japanse kooksessie bij zitten.

Mjuman schreef:
Der Mensch ist, was er isst - en nu zie ik ZAP! voor me als konijntje - en Youp van 't Hek die zich over hem ontfermt
Der Mensch, die ene Joep aanhaalt om zijn punt te maken... die krijgt van mij oprecht alle sterkte van mij toegewenst.

Vandaag eet ik voor de verandering eens niets, voor zover jullie weten.

Gisteren uit eten geweest bij een pub vlakbij The Malvern Hills.

Ik had slowly braised lamb shank met een hele mooie jus. Met mashed potatoes (uiteraard). Wat groenten en een mooie pint of ale.

Heerlijk!

Noedels kip teriyaki.

ZAP! schreef:
Vandaag eet ik voor de verandering eens niets, voor zover jullie weten.

Het loopt ook helemaal fout met die huidige energieprijzen.

Vandaag als lunch een Romana pizza gehad (dunnere bodem, grotere pizza). Chilli Prawn & 'Nduja. 'Nduja is een pittige smeerbare worst (varken) uit Zuid-Italië.

Uitstekende pizza. Maar voorlopig geen honger. Avondeten bestaat daardoor uit een half paprikaatje, beetje prei, wat kruiden, champignonnetje en een beetje
rijstnoedel

Gister kwam opa (m'n schoonvader) eten. Die man is al een paar jaar alleen en niemand anders heeft mijn muziekcollectie zo gesponsord als hij:
- financieel (ruim verjaardag en kerst enveloppe)
- lp's, singles en cd's uit zijn eigen collectie (chick corea, elton john, divo, neil young heel divers)
- buren opgetrommeld om op zolder te kijken (en dat heeft geweldig materiaal opgeleverd: the band, little feat, otis redding etc)

Beetje brave man maar fijn als we niet allemaal een beetje over de top zijn. Bovenal heeft hij een geweldige dochter gemaakt waar ik na een kleine 30 jaar nog steeds verliefd op ben.

Dus op zondag doe ik extra mijn best. Alleen ik was op de racefiets interval wezen doen dus een balans tussen m'n best doen en een beetje makkelijk: Visplank:

Prima tip voor de komende warme avonden. Glaasje wit erbij. Lekker plaatje op. Het leven is goed als je wilt. (ik moet genoeg tegen de wind in behangen maar maak het leuk waar kan, ik ben niet van het klaagloket)

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/298008961_10223596720159685_1405169569082886001_n.jpg?_nc_cat=100&ccb=1-7&_nc_sid=0debeb&_nc_ohc=-OBoO63afIcAX-AOH1V&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AT8oLR56z-PMFtA-_OPH7mG_tAH2iTmhkXKlghrJR6963g&oe=62F4EED9

Barney Rubble schreef:
. Volgende week wil ik mij niettemin eens wagen aan een Hollandaisesaus met wat asperges. Kijk er nu al naar uit..

Gewaagd en gefaald. De saus was te dun, maar niet gesplit. Volgende keer beter. De Rosbief met asperges en aardappeltjes heeft niettemin gesmaakt.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:36 uur

geplaatst: vandaag om 21:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.