MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?

zoeken in:
Pasta alla Siciliana.

Als Flexitariër maak ik dit regelmatig klaar.

AGE-411 schreef:
Pasta alla Siciliana.

En wat is het?

Balletje gehakt met aardappelen en broccoli. Zoals iedere vrijdag bij mijn oma.

Stijn_Slayer
Bietentartaar met rode bieten uit de eigen tuin, snoepaugurkjes, appel en walnoten. Avocado vergeten, maar het zal zonder ook wel lukken.

Dadelijk naar vrienden in Middelburg die ons uitgenodigd hebben voor een bbq. Vrienden houden nog iets meer van borrelen. De vraag is dan altijd waar we meer calorieën van binnen krijgen. Ach, de zon is zojuist gaan schijnen. Who cares..

Vandaag piepers met witlof ham kaas uit de oven, wat sperziebonen en een slavinkje.

wraps, falafel, geroosterde groenten, knoflooksaus

panjoe (moderator)
Ik heb gisteren een bak pasta aglio e olio gemaakt, dus ik ga van de restjes een lekkere pastasalade maken. Gewoon wat gedroogde tomaat, kerstomaatjes, feta, rucola, en geroosterde pijnboompitten erdoorheen donderen en klaar is Kees.

Rogyros schreef:
(quote)

En wat is het?

Pasta met een groentensaus.
- Aubergine stoven in olie
- 1/2 Rode paprika
- 1/2 Groene paprika
- 1/2 chilipeper
- Ajuin
- 3 tomaten (of een blikje tomatenstukjes).
- scheutje witte wijn
- scheutje aceto balsamico
- Rozemarijn, Oregano, Tijm.
- 20 minuten laten stoven. Dan 2 eetlepels kappertjes en (doorgesneden) olijven toevoegen. Nog eens 5 minuten laten stoven.
- Pasta toevoegen en omroeren.

- Serveren met brokjes mozzarella of geraspte pecorino.

Ik baseer me grotendeels op Jeroen Meus: Pasta alla Siciliana | Dagelijkse kost - dagelijksekost.een.be

AGE-411 schreef:
(quote)

Pasta met een groentensaus.
- Aubergine stoven in olie
- 1/2 Rode paprika
- 1/2 Groene paprika
- 1/2 chilipeper
- Ajuin
- 3 tomaten (of een blikje tomatenstukjes).
- scheutje witte wijn
- scheutje aceto balsamico
- Rozemarijn, Oregano, Tijm.
- 20 minuten laten stoven. Dan 2 eetlepels kappertjes en (doorgesneden) olijven toevoegen. Nog eens 5 minuten laten stoven.
- Pasta toevoegen en omroeren.

- Serveren met brokjes mozzarella of geraspte pecorino.

Ik baseer me grotendeels op Jeroen Meus: Pasta alla Siciliana | Dagelijkse kost - dagelijksekost.een.be

Dat klinkt erg goed. Ga ik ook eens proberen. Dank!

Komt ie....... sla oma-stijl.

Pasta carbonara

dix
Een entrecote van een half pond. Ik twijfel of er nog iets bij moet.

dix schreef:
Een entrecote van een half pond. Ik twijfel of er nog iets bij moet.
Kruiden?

dix
ZAP! schreef:
(quote)
Kruiden?

Beetje knoflook, zwarte peper. Soms met wat rozemarijn.

Hamburgers met frietjes.

Frietjes, sperziebonen, kaasschnitzel

Gisteravond bbq, vanavond bbq maar nu met schoonfamilie. Traditie waar ik al een dikke 30 jaar aan mee mag doen. Altijd leuk waar het meer gaat om nieuwtjes met familieleden te delen en het fijn is om elkaar weer te zien. Iedereen zorgt voor wat te eten. Ik zorg voor de bieren en de knoflooksaus (befaamd !). Alles wat op de bbq wordt gelegd smaakt naar het karton waar het in heeft gezeten. Maar altijd met een goed gevoel naar huis. Daar gaat het om.

Nikujaga, op het idee gekomen door madmadder een tijdje geleden. Met wortel en varkenshaas. Het is echt heerlijk.
Maak jij trouwens ook zelf je eigen dashi? Ik heb namelijk dashipoeder gebruikt - zelf kombu en bonitovlokken gebruiken vond ik ook een beetje prijzig worden...

Fathead schreef:
Nikujaga, op het idee gekomen door madmadder een tijdje geleden. Met wortel en varkenshaas. Het is echt heerlijk.
Maak jij trouwens ook zelf je eigen dashi? Ik heb namelijk dashipoeder gebruikt - zelf kombu en bonitovlokken gebruiken vond ik ook een beetje prijzig worden...

Ohh fijn dat het zo bevalt Ik hoop dat ik ook weer snel wortels in mijn groentepakket krijg, dan ga ik dat ook weer eens maken. Zeer voldoenend maaltje.

Ik maak de dashi zelf, want ik maak het vaak vegetarisch en maak dan dashi van gedroogde shiitake en kombu. Maar heb zelf ook dashipoeder in huis, is vaak toch gewoon erg makkelijk en smaakt prima. Maar het is allemaal wel prijzig ja (die dashipoeder in mijn herinnering ook), maar je kunt er vaak wel lang mee doen (zelfs als je heel regelmatig kookt) en je hoeft de kombu en shiitake (of bonitovlokken) niet weg te gooien maar je kunt het weer gebruiken in andere gerechten of inmaken.

Het is echt heerlijk allemaal inderdaad.
Gedroogde paddenstoelen lijkt me inderdaad een heel goed idee!

Spaghetti bolognese, bij benadering. Genoeg voor twee dagen, tot maandag.

Fathead schreef:
Het is echt heerlijk allemaal inderdaad.
Gedroogde paddenstoelen lijkt me inderdaad een heel goed idee!

Je zult versteld staan wat je allemaal met een beetje geduld én een oven kunt bereiken: zo kan je zelf prima zongedroogde tomaten maken - tomaten doorsnijden en op bakpapier leggen, op de bakplaat (over op 75 graden) en dan ca 1,5 - 2 uur. Idem met courgette, bietjes, wortelen >>> groentechips. Wel even testen met temperatuur en duur.

Paddestoelen - shitake, oesterzwammen, cantharellen - gaat prima. Door vochtonttrekking krijg. je concentratie van smaak (en blijven dingen lang houdbaar). Overigens is eekhoorntjesbrood (gedroogd, ca 20 gram) ook bij AH te koop.
Tonijn nog nooit geprobeerd om dat te drogen - who knows. In de Noorse keuken wordt kabeljauw in de lucht gedroogd op een (houten) rek en die lutfisk moet je eerste weken (te zout) voor je 'em verwerkt.

dix
Tagliatella voorzien van een fantasiesaus met daarin verwerkt: uien, venkel, tomaat, runderstoofvlees en een flink restant corsicaans spek. Kon er prima mee door.

meneer schreef:
Alles wat op de bbq wordt gelegd smaakt naar het karton waar het in heeft gezeten.
Gelukkig is er jouw knoflooksaus om de kartonsmaak naar de achtergrond te duwen!

Mjuman schreef:
(quote)

Je zult versteld staan wat je allemaal met een beetje geduld én een oven kunt bereiken: zo kan je zelf prima zongedroogde tomaten maken - tomaten doorsnijden en op bakpapier leggen, op de bakplaat (over op 75 graden) en dan ca 1,5 - 2 uur. Idem met courgette, bietjes, wortelen >>> groentechips. Wel even testen met temperatuur en duur.

Paddestoelen - shitake, oesterzwammen, cantharellen - gaat prima. Door vochtonttrekking krijg. je concentratie van smaak (en blijven dingen lang houdbaar). Overigens is eekhoorntjesbrood (gedroogd, ca 20 gram) ook bij AH te koop.
Tonijn nog nooit geprobeerd om dat te drogen - who knows. In de Noorse keuken wordt kabeljauw in de lucht gedroogd op een (houten) rek en die lutfisk moet je eerste weken (te zout) voor je 'em verwerkt.
Nooit bedacht dat je dat zo zelf kan doen. Zongedroogde tomaten uit de oven (dan moeten we het eigenlijk ovengedroogde tomaten noemen) ga ik zeker eens proberen. Dank voor de tip.

Ik werd vanochtend om 8 uur (op de zondagochtend!) uit bed gebeld omdat er een ontbijt werd bezorgd. Het is een gigantisch ontbijt dus daar kunnen we de hele dag over doen, en straks wordt er ook nog taart gegeten, dus vanavond zal het wel niet veel worden. Misschien een soepje of zo.

Nasi, omelet, saté, met o.a. honing gemarineerde kip drumsticks uut de airfryer en een tomatensalade.

Rogyros schreef:
(quote)
Nooit bedacht dat je dat zo zelf kan doen. Zongedroogde tomaten uit de oven (dan moeten we het eigenlijk ovengedroogde tomaten noemen) ga ik zeker eens proberen. Dank voor de tip.

Ja, dat langzaam drogen is heel erg leuk. Ik heb ooit eens voor met kerst tuiles gemaakt van bataat en mosterd. Dat heeft volgens mij wel een dag in een oven gedroogd. Resultaat was heerlijk!
Tomaten drogen in de oven ga ik een keer proberen, het lijkt mij dat zoiets wel inderdaad heel lang moet voordat daar het vocht er een beetje uit is.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:50 uur

geplaatst: vandaag om 16:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.