MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?

zoeken in:
Lin schreef:
En heb voor het eerst in mn leven tofu gekocht maar geen idee wat ik ermee moet nog

Ma po tofu is hier in huis populair , wel pittig.

Rudi S schreef:
(quote)

Daar zit toch wel runder- of varkensgehakt in? Vind het - methode Jamie Oliver - toch wel een heel gedoe om die tofu uit te wringen in een doek (tweemaal), laten rusten, boetseren met dat spul en kruiden - vergt veel tijd en smaakresultaat is niet je dat.

En pittig - 'k ga vindaloo niet uit de weg...

Mjuman schreef:

Daar zit toch wel runder- of varkensgehakt in?

Kan maar er zijn ook traditioneel Vega varianten , ipv gehakt ; vega gehakt of paprika of paddestoelen etc.

Drukke werkdag vandaag i.v.m. de maandafsluiting, al om half 7 vanochtend begonnen en zojuist geen zin/fut meer om iets te koken. Heel lui een kant-en-klare lasagne met zalm in de oven gesodemieterd, wie doet me wat.

Aardappelen, smeltjus, gekookte andijvie aangemaakt met maïzena, halve gehaktbal en stukje rookworst.

Tofu heb ik ooit wel es een paar keer gehad, gebakken met ketjap als soort van marinade. Kan me niet herinneren of en hoe het smaakte...

Mjuman schreef:
Opvallend hoe vaak bij vega-dishes nepvlees wordt gebruikt - is dat toch de carnibale mindset die blijft hangen?
De mensheid van een gewoonte af zien te krijgen die al ik weet niet hoe lang ingesleten zit... ik kan het me goed voorstellen dat men het zo aanpakt. Ik trap er ook wel es in met vegaburgers.

ZAP! schreef:
Aardappelen, smeltjus, gekookte andijvie aangemaakt met maïzena, halve gehaktbal en stukje rookworst.

Tofu heb ik ooit wel es een paar keer gehad, gebakken met ketjap als soort van marinade. Kan me niet herinneren of en hoe het smaakte...

(quote)
De mensheid van een gewoonte af krijgen die al ik weet hoe lang ingesleten zit... ik kan het me goed voorstellen.

Da's precies het punt en daar kom ik nog op terug. Tegen dat nepvlees zou je kunnen inbrengen dat je a. niet echt van vlees afstapt - je doet alsof je vlees eet, en b. dat onduidelijk is in hoeverre dat nepvlees is aan te merken als "processed food" en wat er allemaal in zit.

Laat ik vooropstellen dat ik nepgehakt wel kan waarderen - gezien smaak en consistentie, het meeste andere nepvlees echter niet. En er zijn voldoende alternatieven voor smakelijk vega, mits je die kent.

En da's net het probleem: in mijn studietijd gewerkt als keukenhulp (op meerdere plaatsen) en dan wordt je ingevoerd in de traditionele keuken - gericht op vlees, vis en wild als hoofdingrediënt - later de nouvelle cuisine, de viskeuken etc en de kennis verankert zich als het ware in 't hoofd. De enkele vega-ervaring bij De groene waterman (Springweg, Utrecht) tijdens mijn studietijd bevestigde het beeld dat vega food geen lolletje was en serious business.

Dat dat niet zo hoefde te zijn, ervoer ik bij eten bij een goed Indiaas restaurant en zo'n 7 jaar geleden oid bij De Kop van het Land (onder Dordrecht), waar al lang op gastronomisch topniveau vega wordt gekookt. En inmiddels neemt ook elders vlees steeds meer een bijrol in. Voeg daarbij de footprint (impact op milieu) die vlees heeft en het gemanipuleer van bepaalde vleessoorten en het is duidelijk dat de vleesweg smaller en smaller zal worden.

De gewenning (comfort-zone), routine én vaardigheden qua K2 (kannibaalkeuken) zou ik graag verwerven op vega-gebied; zoiets vergt echter tijd (en geld).

Vanavond eten we: saté (2 soorten) met saus, stokbrood en sajoer lodeh.

Lin
Rudi S schreef:
(quote)

Ga ik eens naar kijken, dank je wel!

Mjuman schreef:
Da's precies het punt en daar kom ik nog op terug. Tegen dat nepvlees zou je kunnen inbrengen dat je a. niet echt van vlees afstapt - je doet alsof je vlees eet, en b. dat onduidelijk is in hoeverre dat nepvlees is aan te merken als "processed food" en wat er allemaal in zit.
@ a. doen alsof je vlees eet, is niet hetzelfde als vlees eten w.m.b.. @ b. mee eens, het moet wel verantwoord zijn. Maar als je Keuringsdienst van Waarde wel es gezien hebt, kan er zoveel nog zoveel beter in de voedselindustrie, maar ik vrees ervoor of dat zal gebeuren...

...sprak de onverbeterlijke vleesvreter / ongezonde levensstijlbeoefenaar...

Lin
Ach, vleesvervangers, doen alsof je vlees eet etc kan me allemaal niet zoveel schelen. Ik vind gewoon dat het voor mensen compleet onnodig is en getuigt van een enorme arrogantie om dieren te eten. Welke dieren dan ook.

Langzaamaan echter verandert mijn beeld van vleesvervanger "moeten" bij het avondeten, wat ook uiteraard zo meegegeven is in mijn kindertijd, stukje vlees hoort erbij...heb me er zelf ook schuldig aan gemaakt toen ik nog geen vegetariër was, heb ook flink te maken gehad met schuldgevoelens over het al die jaren vlees eten en mijn kinderen niet zelf de keuze hebben laten maken of ze dieren willen eten. Gelukkig hebben ze nu allebei besloten dit niet of nauwelijks te willen. (10 en 14 dus heel goed in staat om hier zelf over te kunnen beslissen). In een volgend leven zou ik mijn kinderen absoluut vleesloos opvoeden tot ze zelf, met genoeg info, kunnen kiezen of ze wel vlees willen eten. Net als bij het schieten van gaatjes in oren

Maar mede door het koolhydraatarm koken eten we niet echt meer avg, dus ga me verdiepen in de alternatieven. Ook doordat veel van die vleesvervangers ook een hoop toegevoegde zooi bevatten.

Dit topic is leuk want geeft me weer nieuwe info en ideetjes

Ik ben in de jaren '80 ook een aantal jaren vegetariër geweest en toen was er nauwelijks iets om een maaltijd op te leuken , ja , tofu tempeh en paddenstoelen.
De "nepvlees" varianten (soja achtig) waren destijds niet best.
Nu liggen de schappen vol met vleesvervangers en daar zit best smakelijk spul tussen, ook in de snacks markt zijn er prima producten (kroketten, kipcorn) te koop.

Deranged
Wat ik vandaag wel of niet ga eten lijkt me nog maar zeer de vraag.

Is immers nog lang geen avond.

Wel sta ik op het punt om crème brûlée te gaan maken zo dadelijk.

Alles om te geven misschien want ik heb goede zin.

Vanavond reebout met aardappels en rooie kool.

Lin schreef:
Maar mede door het koolhydraatarm koken eten we niet echt meer avg, dus ga me verdiepen in de alternatieven. Ook doordat veel van die vleesvervangers ook een hoop toegevoegde zooi bevatten.

Dit topic is leuk want geeft me weer nieuwe info en ideetjes

Kijk wel uit voor de onzin die veel van de low carb guru's verspreiden: er bestaan echt goede koolhydraten; niet alle koolhydraten zijn slecht; de geraffineerde (witbrood, witte rijst, pasta etc) zijn wel slecht.

Wilde geen discussie over wel of niet vega starten - de vleesweg is imo eindig, vanwege de footprint, maar ook vanwege het manipuleren van het product; vlees is (en blijft) helaas lekker - niet alles overigens. Kom echter te veel biozeloten tegen die alles biologisch willen hebben en dat is gewoon niet haalbaar, qua aanbod en qua financiële impact. Ik bedoel waar zou je biologische Thaise basilicum (veel sterker dan gewone) of citroenblad (djeroek poeroet) vandaan moeten halen?

Varkensschnitzel XXL met gebakken champignons en zigeunersaus.
Met een groot glas ijskoude cola van inferieur merk erbij.

Varkenshaas met pepersaus, aardappelpuree en spinazie.
Toe een vlaflipje.

Vegetarische biefstuk (toch maar eens proberen) met champignonroomsaus, aardappeltjes uit de oven en salade.

Lin
Mjuman schreef:
(quote)

Kijk wel uit voor de onzin die veel van de low carb guru's verspreiden: er bestaan echt goede koolhydraten; niet alle koolhydraten zijn slecht; de geraffineerde (witbrood, witte rijst, pasta etc) zijn wel slecht.

Is ook zo, de voornaamste reden om koolhydraatarm te gaan eten heeft te maken met gezondheidswinst wat betreft suikerspiegel. En dan zijn de goede koolhydraten nog wel te eten maar met mate. Dus niet elke dag aardappels, volkoren brood en pasta etc. Gaat me tot nu toe goed af, net koolhydraatarme boterkoek/cake gemaakt.

Vandaag - vooraf: vistterrine (rode mul, heilbot, garnalen, groene asperge) met coquille + pittige mangosaus, erbij glas Albarinho; hoofd: lamsrack met kruidenkorst, roseval kriel uit de oven, pompoen met paksoi, geroosterde venkel; Portugees rood (uit Alentejo) erbij; na: taartje van Fata Morgana - sommige dingen kun je gerust uitbesteden

Opm: Terrine is een gerecht dat relatief veel werk is, maar dat zich prima laat invriezen, zodat je er meermalen van kunt genieten.

Japanse curry. (met o.a. courgette, peen, prei)

Salade met wildzijnwang, schorseneercreme, groene asperge en bieslookmayo.
Gekonfijte eendenbout met rode bietenrisotto, knoflookjus en gestoomde groenten.

Eerlijkheidshalve: het betreft een afgehaald gerecht.

We doen een kaasplankje na.

Mooie rode wijnen als begeleiders: een cabernet uit Argentinie en een Chianti. Die laatste is onvervalst Italiaans.

Ach, het is soms wel lekker om (een deel van) de dis uit te besteden, echter de krent in mij weerhoudt me daarvan. Dan mag ik wél een iets duurdere wijn in huis halen

Overweeg trouwens om het van de week toch eens te doen supporting your local fave restaurant - of anders misschien die waardebon kopen bij hen.

Wij hebben het toetje laten staan en gaan dadelijk ook voor een kaasplankle.

Deranged
De custard van mijn crème brûlée komt zojuist uit de oven en ik kan op dit moment eigenlijk enkel concluderen dat hij wederom perfect is.

De mijne beter dan degene die je in menig restaurant geserveerd zal krijgen.

Durf ik wel te stellen.

Zo is mijn ervaring.

Vollere smaak, meer beleving.

Nou heb ik op een dag ook maar gewoon een recept opgezocht en bleek die toen echt te slagen.

Heb ik die toen in mijn notitieboekje neergeschreven en is dat hoe ik 'm altijd maak sindsdien.

Was dat dus blijkbaar de beste die ik maar had kunnen hebben.

De zoveelste toevalstreffer.

Maakt 'm ook wel echt next level.

Thudd
Grote Franse frites en McKroket.

Lin
Courgetteravioli met o.a. spinazie, ricotta en tomatensaus

Salade met blauwe kaas dressing.

Lauwwarme gerookte zalmbuikjes, friet met schil en doppers en wortels.

Rudi S schreef:
Salade met blauwe kaas dressing.

En wat is het hoofdgerecht?

Verse pompoensoep. Heb er nu al zin in.

GrafGantz schreef:
(quote)

En wat is het hoofdgerecht?

Wij hebben nog Rosbief en stokbrood met kruidenboter, stevig lunch gehad.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:59 uur

geplaatst: vandaag om 18:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.