Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?
zoeken in:
4
geplaatst: 1 november 2020, 17:36 uur
Zelfgemaakte Zoete aardappel / bloemkool soep, tja ik heb t ook niet verzonnen
2
geplaatst: 1 november 2020, 17:38 uur
Gepimpte gehaktbal met risotto van quinoa met courgette, venkel, shitake en wortel, gemengde salade erbij, dressing met frambozen, balsamico en yoghurt.
2
geplaatst: 1 november 2020, 18:44 uur
Koenr schreef:
Verse pompoensoep. Heb er nu al zin in.
Verse pompoensoep. Heb er nu al zin in.
Hier ook. Curryvariant met linzen en sugar snaps.
3
geplaatst: 1 november 2020, 19:12 uur
Frietje van de frietboer met satésaus, ketchup en fritessaus, met een bamischijf.
3
geplaatst: 1 november 2020, 21:49 uur
Wat een contrast met mijn maal:
Crostini's met tomaat & basilicum, courgettes met gebrande hazelnoten en een half dozijn slakken met stokbrood. Divers bestek en een glas Pinot Noir hebben de consumptie van een en ander vergemakkelijkt.
Crostini's met tomaat & basilicum, courgettes met gebrande hazelnoten en een half dozijn slakken met stokbrood. Divers bestek en een glas Pinot Noir hebben de consumptie van een en ander vergemakkelijkt.
1
Thudd
geplaatst: 2 november 2020, 17:05 uur
Gebakken aardappeltjes met spekjes. Ijsbersla met geraspte peen en mosterd sladressing. Beefmeatsteak.
3
geplaatst: 2 november 2020, 17:56 uur
Weer bloemkool en zoete aardappel. Nu als stampot met een gebakken uitje en teentje knoflook. Wat falafelballetjes om t af te maken
4
geplaatst: 2 november 2020, 18:00 uur
Mexicaanse ovenschotel met sla en zure room (vegagehakt, champignons, tomatenblokjes, pepertje, chilipoeder, komijn, uipoeder, knoflookpoeder, paprikapoeder en snufje cayennepeper, maïs, bruine bonen en kidneybonen en lekkere laag geraspte kaas eroverheen
)
)
2
geplaatst: 2 november 2020, 18:08 uur
Krijg af en toe gevoel > 40 jaar terug in de tijd geflutst te zijn - in de studentenflat destijds: daar was men ook zo goed in holistische voedselkunde: alles met alles (groentemix die dubbelde in de tjaptjoi, bami en marcaroni) en dan het liefste 10 soorten kruiden erin - weet je zeker dat je geen afzonderlijke smaken meer kunt proeven 
Hier doen we: varkenshaas, gevuld me salie - open snijden over de lengte, kruiden erin, omwinden met serranoham, pasta met paddestoelen/room erbij en gegrilde courgette.

Hier doen we: varkenshaas, gevuld me salie - open snijden over de lengte, kruiden erin, omwinden met serranoham, pasta met paddestoelen/room erbij en gegrilde courgette.
0
geplaatst: 2 november 2020, 18:20 uur
Ach, eigenlijk kwam dit neer op zelfgemaakte chilikruidenmix zonder veel zout etc. Heb alles prima kunnen proeven hoor 

0
geplaatst: 2 november 2020, 18:30 uur
Goede chili is op zich al zo sterk dat je er zeker geen cayennepeper meer bij hoeft te pleuren - ipv daarvan kan je beter die rode peperflakes van een Turkse super nemen (doe ik ook altijd) en gewoon knoflook en ui fruiten (beide poederkruiden zijn erg hygroscopisch, worden knoerhard en zijn dan niet meer te gebruiken - echte knoflook (zeker verse) verdeelt mooier en smaakt beter. En twee bonensoorten cum mais gaat appsoluut goed wezen voor de flatulatie.
Bij zo'n Turkse super kan je ook prima ras-al-hanout, couscouskruiden en andere mixen kopen (cajun nog niet ontdekt, maar die mix ik altijd zelf; die van Verstegen, AH e.a. is véél te zout) - grote pot, ter grootte van een jampot, kost vaak maar 2 euro
Bij zo'n Turkse super kan je ook prima ras-al-hanout, couscouskruiden en andere mixen kopen (cajun nog niet ontdekt, maar die mix ik altijd zelf; die van Verstegen, AH e.a. is véél te zout) - grote pot, ter grootte van een jampot, kost vaak maar 2 euro

1
geplaatst: 2 november 2020, 18:31 uur
Spaghetti met gebakken uien en gehaktballetjes (weer met Maggi, mosterd en een beetje ketchup als kruiding) met de leftover zigeunersaus met stukjes champignon, stukjes trostomaat en twee cupjes koffiemelk. Fake Parmezaanse kaasrasp en stukjes komkommer erover en smullen maar.
3
geplaatst: 2 november 2020, 18:50 uur
Mjuman schreef:
Goede chili is op zich al zo sterk dat je er zeker geen cayennepeper meer bij hoeft te pleuren - ipv daarvan kan je beter die rode peperflakes van een Turkse super nemen (doe ik ook altijd) en gewoon knoflook en ui fruiten (beide poederkruiden zijn erg hygroscopisch, worden knoerhard en zijn dan niet meer te gebruiken - echte knoflook (zeker verse) verdeelt mooier en smaakt beter. En twee bonensoorten cum mais gaat appsoluut goed wezen voor de flatulatie.
Kan ongetwijfeld allemaal maar na een werkdag waarbij ik half zes op was, een uur heb gefietst en 13 kinderen 8,5 uur heb ge-entertaind heb ik voor gemak gekozen. Recept voor t eerst gemaakt en daar stond cayennepeper in.
Bonen waren minipotjes en waarom heb ik het idee dat ik me aan het verantwoorden ben?

Dank je wel voor de tips, ga zeker naar die kruidenmixen kijken. Ben van de standaard av(ega)g-tjes, macaroni etc nu voor t eerst heel anders aan t koken en vind persoonlijk dat ik t best goed doe

0
geplaatst: 2 november 2020, 19:11 uur
Lin schreef:
Kan ongetwijfeld allemaal maar na een werkdag waarbij ik half zes op was, een uur heb gefietst en 13 kinderen 8,5 uur heb ge-entertaind heb ik voor gemak gekozen. Recept voor t eerst gemaakt en daar stond cayennepeper in.
Bonen waren minipotjes en waarom heb ik het idee dat ik me aan het verantwoorden ben?

Dank je wel voor de tips, ga zeker naar die kruidenmixen kijken. Ben van de standaard av(ega)g-tjes, macaroni etc nu voor t eerst heel anders aan t koken en vind persoonlijk dat ik t best goed doe
(quote)

Daar zeg ik ook niets over - ik sta niet om half zes op, hoef ook geen 13 kinderen te vermaken, alhoewel ik denk dat ik daar gedurende een aantal uur best in zou slagen. Vanuit een adviesachtergrond is het natuurlijk een kwestie van beroepsdeformatie om iedereen altijd ongevraagd advies te geven - ook beroepsmatig is dat wel eens een issue - en dan kijkt de collega boos en zit de klant nijver te schrijven.
Mijn basisregel met voedsel: less is often more, gewoon goede spullen kopen en zoveel mogelijk sauzen zelf maken (niet uit een pakje of een potje - te veel toevoegingen) en nou doe ik het dus weer ongevraagd advies

1
geplaatst: 2 november 2020, 19:13 uur
De kruidenmixen van Jonnie Boer, verkrijgbaar in de meeste supermarkten, zijn zoutloos en bijzonder smaakvol gedoseerd.
0
geplaatst: 2 november 2020, 19:17 uur
Leptop schreef:
De kruidenmixen van Jonnie Boer, verkrijgbaar in de meeste supermarkten, zijn zoutloos en bijzonder smaakvol gedoseerd.
Wel prijzig - maar ik snap dat niet iedereen een Turkse super (met ook nog eens goed lams- en kalfsvlees) in de buurt heeft

0
geplaatst: 2 november 2020, 19:19 uur
Qua kruiding, als ik voor mezelf thuis es een potje van dit of dat maak, gebruik ik standaard peper en zout, maar vaak maak ik er met kurkuma (of kerriepoeder, waar kurkuma in zit), wat ketchup en een beetje (koffie)melk een soort (Indiase) curry van, w.m.b. één van de lekkerste sauzen op aarde. Knoflook ben ik helemaal van af, mede doordat mijn publiek daar een aversie van heeft. Kaneel gebruik ik ook nooit en komijn zou ik juist wat vaker moeten / willen gebruiken.
Hoe kan ik komkommer het lekkerste bakken, btw? Iemand ervaring mee?
0
geplaatst: 2 november 2020, 19:23 uur
Mjuman schreef:
Daar zeg ik ook niets over - ik sta niet om half zes op, hoef ook geen 13 kinderen te vermaken, alhoewel ik denk dat ik daar gedurende een aantal uur best in zou slagen. Vanuit een adviesachtergrond is het natuurlijk een kwestie van beroepsdeformatie om iedereen altijd ongevraagd advies te geven - ook beroepsmatig is dat wel eens een issue - en dan kijkt de collega boos en zit de klant nijver te schrijven.
Mijn basisregel met voedsel: less is often more, gewoon goede spullen kopen en zoveel mogelijk sauzen zelf maken (niet uit een pakje of een potje - te veel toevoegingen) en nou doe ik het dus weer ongevraagd advies
(quote)
Haha gewoon blijven doen hoor, ik pik de dingen die ik wil en kan gebruiken er wel uit en het wordt zeker gewaardeerd

0
geplaatst: 2 november 2020, 19:52 uur
Mijn basisregel met voedsel: less is often more, gewoon goede spullen kopen en zoveel mogelijk sauzen zelf maken (niet uit een pakje of een potje - te veel toevoegingen)
Het leuke met zelfgemaakte sauzen (en boullions) is dat ze heel eenvoudig in te vriezen zijn. Ik gebruik ijsklontbakjes of -zakjes waardoor je altijd precies de juiste hoeveelheid hebt. Heel ecologisch

Zelfde met beurre manié. Maizena proef je vaak in de saus en beurre manié (1 deel bloem, 1 deel boter) kan je prima in de vriezer bewaren waardoor je altijd een mooie lobbige saus kunt maken. Bovendien helpt de koude boter met het binden van de saus
Voor koude producten kan je weer agar agar gebruiken (ook geschikt voor vegetariers en veganisten itt tot gelatine) maar dat is weer een ander hoofdstuk...
1
geplaatst: 2 november 2020, 21:13 uur
ZAP! schreef:
Komkommer: door tempurabeslag halen en (licht) frituren, of (zaadlijsten verwijderen) en licht stoven in boter.
1
geplaatst: 2 november 2020, 21:59 uur
Mjuman schreef:
(zaadlijsten verwijderen)
(zaadlijsten verwijderen)
Daarna met enig zout bestrooid even twintig minuten laten uitlekken doet ook wel iets met de smaak.
4
geplaatst: 3 november 2020, 00:08 uur
Zelfgemaakte patatten speciaal. Salade van kropsla, komkommer, tomaat, rode paprika, radijs, citroen, olijfolie, peper en zout. En een b12 tablet 

1
geplaatst: 3 november 2020, 05:57 uur
1
geplaatst: 3 november 2020, 20:17 uur
Tarbot met cantharellenroomsaus, rosevalaardappelen, bloemkool.
* denotes required fields.