MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?

zoeken in:
Aardappels met herfstlof.

Wat is herfstlof

luigifort schreef:
Wat is herfstlof

Dat is net zoiets als Google

Groenlof - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Na een fietsvakantie van 3 weken langs Loire, Saar en Moezel kom ik hier weer 'ns (een enkele keer via smartfoon wel 'n peakske gedaan). Tjonge, afgezien van de temperatuur op sommige trajecten (38 graden) was de lokale culinaristiek niet om erover naar huis te schrijven. Het niveau van de gemiddelde Franse brasserie ontstijgt nauwelijks dat van de 'gutbürgerliche Küche'. In 3 weken tijd ca 4 keer echt goed gegeten zeg 8 - 8,5), verder was het veelal niveau 'food intake', met een regelmatige onvoldoende.

Een enkele observatie wil ik nog wel kwijt: qua klantvriendelijkheid kunnen de Fransen nog wel een aantal seminars volgen; de gang van zaken is voor een 'outsider' niet echt te volgen: na de lunch gaat het restaurant dicht en veelal pas om 18:45 weer open - en om 21:00 gaat de keuken al weer dicht; dus als je al wandelend door de stad in de namiddag, een aardig restaurant ziet, moet je niet denken even binnen te wippen om te reserveren. Telefonisch vooraf reserveren is dus noodzakelijk en men spreekt amper een woord over de grens. Op zondag is bijna alles dicht; in een stad als Autun (14.000 inwoners) waren op zondag slechts twee tenten open: 1 met een karoake maltraiterende vocalisant in een helblauw pak en de
brasserie waarvan ik de burger van pulled pork niet eens aan een hond zou serveren. Over het algemeen was de wijn wel goed en prettig geprijsd.

Hier doen we vandaag penne met kalfsvlees in roomsaus met erenghi en ui, gegrilde venkel erbij.

luigifort schreef:
Wat is herfstlof
Wat wiki niet vermeld, is dat het best een bitter smaakje heeft...

GrafGantz schreef:
Ik heb een pastasalade gemaakt met een dressing van humus, yoghurt en limoen, en met verder nog artisjokharten, tomaat, rucola en geitenkaas.

Veel te veel gemaakt, dus ik had dit gisteren voor de lunch, vandaag weer en ook vanavond staat het weer op het menu. Nog een geluk dat het heerlijk is!

Deranged
Een pannenkoek:

In het bos.

Heb ‘m opgerold ben op een boomstronk gaan zitten en heb mijn middagmaal verorberd.

Opgebakken aardappels met ijsbergsla.

Deranged schreef:
Een pannenkoek:

In het bos.

Heb ‘m opgerold ben op een boomstronk gaan zitten en heb mijn middagmaal verorberd.

Nog kabouters gespot? Die komen meestal op de geur van pannenkoeken af. Ooit gelezen in een kinderboek dat ik mijn oudste dochter elke (maar dan ook echt: elke) avond moest voorlezen. En het moet echt waar zijn, want er stond een mooie tekening van het tafereel bij afgebeeld.

Deranged
Ja.

Kabouters en speelgoed.

Gisteren weer een pannetje mosselen op tafel gezet. Twee eigenlijk. Wederom heerlijk! Met Airfryer frieten en een hele fijne salade. Wat stokbrood voor wie daar meer interesse in had. En een paar sausjes uiteraard.

Vanavond pasta carbonara.

Rogyros schreef:
Vanavond pasta carbonara.

Die heb ik gisteren verorberd. Bereid door mijn dochter. Was lekker.

Vanavond iets met couscous en gekruide groenten. Dat gaat bereid worden door weer een andere dochter. Er wordt goed voor me gezorgd. En dat is ook terecht, want ik ben hard aan het werk.

Deranged
Wat verstaan jullie onder carbonara dan.

Deranged schreef:
Wat verstaan jullie onder carbonara dan.

Dat weet iedereen toch, dat is die bekende pasta met room

Deranged
Kan ook smakelijk zijn daar niet van.

Ben gewoon benieuwd hoe men ‘m hier maakt.

Verder geen snobistische spaghettivreter of iets.

Gewoon gezonde Hollandse jongen die openstaat voor allerlei dingen en variaties daarop.

Maar die ik had laatst was de echte in ieder geval.

GrafGantz schreef:
(quote)

Dat weet iedereen toch, dat is die bekende pasta met room

Ik weet niet wie van jullie hier z'n mond voorbij gepraat heeft, maar er staat nu een lichtelijk agressieve groep Italiaanse nonna's onder m'n raam te schreeuwen.

Deranged
Inmiddels wel zo’n vermoeden dat deze vrij eenvoudige vraag voor sommigen vrij ingewikkeld is om te beantwoorden.

Deranged schreef:
Inmiddels wel zo’n vermoeden dat deze vrij eenvoudige vraag voor sommigen vrij ingewikkeld is om te beantwoorden.

Ik maak het een beetje zoals het hier staat:
Pasta carbonara | Eef Kookt Zo - eefkooktzo.nl

Ik doe er wel vaak doperwten of spinazie doorheen.

Deranged schreef:

Ik heb de carbonara niet zelf gemaakt. Dat was mijn dochter. Heb het smakelijk opgegeten, zonder heel veel aandacht aan de ingrediënten besteed te hebben. Ik zag romige saus, champignons en spek. En proefde en rook knoflook. En ik deed er parmezaan over. En dat zat er dacht ik ook al doorheen. Daarnaast nog wat rucola erover. Allemaal niet heel erg origineel des Italiaans…maar lekker.

Deranged
Ja champignons in de carbonara trek ik wel de grens maar dat moet ieder voor zich weten.

De oorspronkelijke carbonara is eigenlijk een heel simpel gerecht met slechts een handjevol ingrediënten.

De guanciale oftewel de varkenswang is nu ook bij Albert Heijn verkrijgbaar zag ik.

Probeer eigenlijk weinig tot geen vlees te eten maar voor deze gelegenheid maak ik toch een uitzondering vooralsnog.

Heb ‘m ook wel eens met veggie spekjes gemaakt en dat ging op zich ook prima.

Maar die guanciale geeft het toch wel echt een andere bite dat wel.

Champignons doe ik er absoluut ook bij.

Deranged
Mag hoor kul.

Maar ik sla voor deze keer toch af dan.

Niet eens per definitie iets tegen champignons.

Maar met name bij pasta staat de textuur mij enorm tegen.

Helemaal erg in combinatie met kipfilet.

Dat je denkt is een stukje kip blijkt het een glibberige paddenstoel.

Niet nice.

Hou het liever simpel dan.

Snert!

Aardappels met boontjes.

Pasta met gehakt en groente enzo.

Deranged
Paar haringen en wat aardbeien.

Deranged schreef:
Paar haringen en wat aardbeien.

En die leg je dan, neem ik aan, netjes gehalveerd op de haring? Met het groentje nog aan het kontje?

Deranged
Nee om en om.

Gisteren: roodbaars op cajun-wijze: in de oven met geraspte zoete aardappel en pecannoten erbovenop; erbij; quinoa met doperwten, wortel, koreander en kleine tomaatjes; Griekse salade erbij.

Vandaag: kipescalope, risotto met cantharellen en ui, worteltjes en doperwten, salade.

Mjuman schreef:
Gisteren: roodbaard …

Je hebt een goede barbier in de buurt waar je dat dan aan het einde van de dag kan halen?

Gast
geplaatst: vandaag om 14:06 uur

geplaatst: vandaag om 14:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.