Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?
zoeken in:
2
geplaatst: 15 oktober 2024, 18:15 uur
Deranged schreef:
Eigenlijk best genoten van een pizza hawaii.
Denk als je eenmaal per jaar op het juiste moment een pizza hawaii pakt dat hij gewoon goed kan vallen.
Dat heb ik nu.
Eigenlijk best genoten van een pizza hawaii.
Denk als je eenmaal per jaar op het juiste moment een pizza hawaii pakt dat hij gewoon goed kan vallen.
Dat heb ik nu.
Er zijn hier mensen om minder geband.
2
Deranged
geplaatst: 15 oktober 2024, 18:54 uur
Ja maar ik heb hier dus nog nooit een ban gehad terwijl ik dat toch zeker wel een aantal keer heb verdiend.
Kan het ook maar niet begrijpen hoe dat zit.
En hij was trouwens ook nog diepvries.
Kan het ook maar niet begrijpen hoe dat zit.
En hij was trouwens ook nog diepvries.
2
geplaatst: 15 oktober 2024, 20:59 uur
Pizza Hawaii - van alle culinaire 'noviteiten' - ik noem de kapsalon, de pizza showarma, de sole picasso, koe yo loek - is dat toch wel een S-klasse (sonder, speesjaal). Ooit in een grijs verleden speelden we een dobbelspel (zessen gooien), waarbij degene die als eerste 6 * 6 gooide een drankje of dis mocht bestellen, de tweede moest de drank/het hapje proeven en de derde moest het opdrinken /opeten; ik herinner me afgrijselijke drankjes met o.a. creme de menthe, pisang ambon, tomatensap en chocomel. Zelf was ik ooit de klos en moest ik een zure haring in een glas pernod en een paar aardbeien wegwerken.
Maar goed ik ben wel wat gewend uit de tijd dat we in de studentenflat regelmatig Amerikanen over de vloer hadden; waar die allemaal ketchup bij eten - of een boterham met pindakaas, dikke laag honing, afgetopt met een fikse laag sambal.
Hier hadden we vanavond zwaardvis met puree met raapstelen, tomaten met ui, peterselie en kaas gegrild in de oven.
Overigens heb ik ooit ook wel eens ban gehad, maar dat had nix met eten te maken
Maar goed ik ben wel wat gewend uit de tijd dat we in de studentenflat regelmatig Amerikanen over de vloer hadden; waar die allemaal ketchup bij eten - of een boterham met pindakaas, dikke laag honing, afgetopt met een fikse laag sambal.

Hier hadden we vanavond zwaardvis met puree met raapstelen, tomaten met ui, peterselie en kaas gegrild in de oven.
Overigens heb ik ooit ook wel eens ban gehad, maar dat had nix met eten te maken

0
geplaatst: 15 oktober 2024, 22:18 uur
Bourdain - over de doden niets dan goeds; hij overleed in 2018 - werd overigens beschouwd als a culinary bad boy voor wie weinig te gek was en zijn programma's worden nog steeds herhaald (24Kitchen). Geen idee of hij ooit dat IJslandse gerecht van gefermenteerde haai, Hákarl, heeft geproefd; dan zou ie echt een waaghals zijn - alleen de lucht daarvan al ...
1
geplaatst: 16 oktober 2024, 10:14 uur
Mjuman, tomatensap is toch best lekker! Pizza shoarma vind ik overigens ook lekker, maar dat het weinig culinair is, geef ik grif toe!
Ooit eens in een kroeg twee ruige motormannen binnen zien komen. Iets op leeftijd, woeste baarden en vol met tatoeages. Dit was in de tijd dat huidbeschildering nog niet de standaard was. Ze gingen samen aan de bar zitten en bestelden allebei een tomatensap. Ze deden er zout en peper in, dronken hun drankje en gingen weer weg. Volgens mij hebben ze niets gezegd, anders dan het bestellen van het drankje.
Moet zo'n dertig jaar geleden zijn geweest. Erg komisch!
Ooit eens in een kroeg twee ruige motormannen binnen zien komen. Iets op leeftijd, woeste baarden en vol met tatoeages. Dit was in de tijd dat huidbeschildering nog niet de standaard was. Ze gingen samen aan de bar zitten en bestelden allebei een tomatensap. Ze deden er zout en peper in, dronken hun drankje en gingen weer weg. Volgens mij hebben ze niets gezegd, anders dan het bestellen van het drankje.
Moet zo'n dertig jaar geleden zijn geweest. Erg komisch!
0
geplaatst: 16 oktober 2024, 15:20 uur
Mjuman schreef:
Bourdain - over de doden niets dan goeds; hij overleed in 2018 - werd overigens beschouwd als a culinary bad boy voor wie weinig te gek was en zijn programma's worden nog steeds herhaald (24Kitchen). Geen idee of hij ooit dat IJslandse gerecht van gefermenteerde haai, Hákarl, heeft geproefd; dan zou ie echt een waaghals zijn - alleen de lucht daarvan al ...
Maar hij proefde dus niet alleen pizza Hawaii, hij vond het ook nog eens erg lekker... wel met bepaalde extra ingrediënten.Bourdain - over de doden niets dan goeds; hij overleed in 2018 - werd overigens beschouwd als a culinary bad boy voor wie weinig te gek was en zijn programma's worden nog steeds herhaald (24Kitchen). Geen idee of hij ooit dat IJslandse gerecht van gefermenteerde haai, Hákarl, heeft geproefd; dan zou ie echt een waaghals zijn - alleen de lucht daarvan al ...
1
geplaatst: 16 oktober 2024, 21:53 uur
ZAP! schreef:
(quote)
Maar hij proefde dus niet alleen pizza Hawaii, hij vond het ook nog eens erg lekker... wel met bepaalde extra ingrediënten. Jij vast geen ervaring met kritiek leveren op het werk van een kok
Ik wel, menig chef is erg gevoelig - eenmaal kwam de chef zelfs incl zijn koksmes uit de keuken om verhaal te halen; het ging over gravlax - en ik heb uitgelegd hoe dat dan wel gaat op de Zweedse manier (ik heb een paar maanden in Stockholm als kokshulpje gewerkt). Vandaag: lamscarbonade, couscous, ratatouille
0
geplaatst: 17 oktober 2024, 10:33 uur
Mjuman schreef:
Jij vast geen ervaring met kritiek leveren op het werk van een kok
Ik wel, menig chef is erg gevoelig - eenmaal kwam de chef zelfs incl zijn koksmes uit de keuken om verhaal te halen; het ging over gravlax - en ik heb uitgelegd hoe dat dan wel gaat op de Zweedse manier (ik heb een paar maanden in Stockholm als kokshulpje gewerkt).
Nee, dat gaat er niet in. Hij zou op z'n minst achteraf zijn verhaal gedaan hebben, daarvoor heb ik genoeg van zijn werk gezien.Jij vast geen ervaring met kritiek leveren op het werk van een kok
Ik wel, menig chef is erg gevoelig - eenmaal kwam de chef zelfs incl zijn koksmes uit de keuken om verhaal te halen; het ging over gravlax - en ik heb uitgelegd hoe dat dan wel gaat op de Zweedse manier (ik heb een paar maanden in Stockholm als kokshulpje gewerkt).
1
geplaatst: 17 oktober 2024, 10:51 uur
Mjuman schreef:
…menig chef is erg gevoelig - eenmaal kwam de chef zelfs incl zijn koksmes uit de keuken om verhaal te halen; het ging over gravlax - en ik heb uitgelegd hoe dat dan wel gaat op de Zweedse manier (ik heb een paar maanden in Stockholm als kokshulpje gewerkt).
(quote)
…menig chef is erg gevoelig - eenmaal kwam de chef zelfs incl zijn koksmes uit de keuken om verhaal te halen; het ging over gravlax - en ik heb uitgelegd hoe dat dan wel gaat op de Zweedse manier (ik heb een paar maanden in Stockholm als kokshulpje gewerkt).
Ha, je hebt dit soort taferelen meegemaakt:
0
geplaatst: 17 oktober 2024, 11:14 uur
Die kok was bezig groene kruiden te hakken en was zo van zijn a propos dat hij meteen verhaal kwam halen. Die (gemarineerde) zalm was veel te zout. Je hoort wel zout te gebruiken bij de marinade (verder dille, mosterdzaadjes, peper) maar dat verwijder je als de zalm trancheert. Overigens serveer je daarbij iets zoetige mosterdsaus met gehakte dille.
Ooit een zakenrelatie een pop van The Swedish Chef cadeau gedaan, samen met twee bakken gemarineerde haring (uit eigen keuken) met daarop een etiket from the kitchen of the Swedish Chef.
Hij kon het waarderen.

5
geplaatst: 19 oktober 2024, 10:44 uur
Vandaag 7 jaar getrouwd (en deze week 15 jaar samen), dus vanavond bijzonder uit eten. Restaurant zonder menukaart, de enige optie is een 10-gangen menu met voor alle gasten dezelfde starttijd. Tevens is er geen wijnkaart, maar krijg je doorlopend bijpassende champagnes. Zal mij benieuwen 

1
geplaatst: 19 oktober 2024, 10:49 uur
GrafGantz schreef:
Vandaag 7 jaar getrouwd (en deze week 15 jaar samen), dus vanavond bijzonder uit eten. Restaurant zonder menukaart, de enige optie is een 10-gangen menu met voor alle gasten dezelfde starttijd. Tevens is er geen wijnkaart, maar krijg je doorlopend bijpassende champagnes. Zal mij benieuwen
Gefeliciteerd - verrassingsmenu's zijn vaak heel leuk en smakelijk; geniet en hou ons op de hoogte!
2
geplaatst: 19 oktober 2024, 16:59 uur
ZAP! schreef:
Pizza's.
Pizza's.
Hoeveel ga je er eten?

Hier ook pizza met Turks brood, een helft met salami en een helft met tonijn. Daarbij een salade. En een glas rood.
3
geplaatst: 20 oktober 2024, 08:46 uur
Gisteren met vrienden in Dordrecht geweest. Prachtige stad. Stadswandeling gedaan, daarna lekkere biertjes gedronken in café De Tijd. Als afsluiter zijn we gaan eten bij restaurant Brut Burger. En dat viel tegen. We kregen een serieuze burger qua grootte (ik had een cheese bacon burger), maar er was weinig aan. Zwak restaurant vond ik. Helaas.
En een fles plat water voor 7 euro....
En een fles plat water voor 7 euro....
1
geplaatst: 21 oktober 2024, 07:41 uur
Gisteren tortilla's gegeten met van alles.
Vandaag kippensoep met van alles. Eigenlijk een maaltijd-groente-kippensoep, met stokbrood. Ik heb hem gisteren al gemaakt.
Vandaag kippensoep met van alles. Eigenlijk een maaltijd-groente-kippensoep, met stokbrood. Ik heb hem gisteren al gemaakt.
1
Deranged
geplaatst: 21 oktober 2024, 15:15 uur
Ananas zonder de pineapple pizza is gewoon ananas dus.
Dat ben ik van plan althans.
Ook nog een beschuitje met pindakaas.
Dat ben ik van plan althans.
Ook nog een beschuitje met pindakaas.
3
geplaatst: 21 oktober 2024, 15:21 uur
Rogyros schreef:
Hier gisteren ook, met mango chutney.
Vandaag: zoete aardappelstampot. Met worst van Unox, ander merk vinden ze en mi casa onacceptabel!
1
geplaatst: 21 oktober 2024, 18:27 uur
Hutspot, met (jawel) een Unox rookworst (dezelfde mening in huize Premo als bij CD)
0
geplaatst: 21 oktober 2024, 19:08 uur
GrafGantz schreef:
Restaurant zonder menukaart, de enige optie is een 10-gangen menu met voor alle gasten dezelfde starttijd.
Restaurant zonder menukaart, de enige optie is een 10-gangen menu met voor alle gasten dezelfde starttijd.
Nou Graf, doe eens verslag. En geef de coördinaten erbij als het erg goed was (of als je mij wilt pranken)
1
geplaatst: 21 oktober 2024, 19:13 uur
dix schreef:
Nou Graf, doe eens verslag. En geef de coördinaten erbij als het erg goed was (of als je mij wilt pranken)
(quote)
Ik vermoed dat hij nog bezig is met gang 8d….
2
geplaatst: 21 oktober 2024, 20:00 uur
Heden was 't: penne met bolognesesaus (obv kalfsgehakt en een zelfgemaakte tomatensaus die 1,5 uur heeft staan inkoken), gegrilde wortel en courgette, sla.
Sinds de scharrelslager - die zelf fijne rookworst maakte - is vertrokken geen rookworst meer gegeten. In dat pand heeft zeker 30 jaar een scharrelslager gezeten (een van de eerste in Utrecht); nu zit er een Thaise massagesalon.
Unox mijd ik; wat dan bij een stamppot? -Gebakken kalfssukadelapje (die vooraf sous-vide gegaard).
Sinds de scharrelslager - die zelf fijne rookworst maakte - is vertrokken geen rookworst meer gegeten. In dat pand heeft zeker 30 jaar een scharrelslager gezeten (een van de eerste in Utrecht); nu zit er een Thaise massagesalon.
Unox mijd ik; wat dan bij een stamppot? -Gebakken kalfssukadelapje (die vooraf sous-vide gegaard).
1
geplaatst: 21 oktober 2024, 20:42 uur
dix schreef:
(quote)
Nou ja, verslag, ik weet nauwelijks meer wat we allemaal gegeten hebben en kan het ook nergens opzoeken. Belangrijk is in elk geval om te weten dat het restaurant met zo'n beetje alle gerechten werkt met gefermenteerde producten en dat vrijwel alles zowel lokaal als in het seizoen is. Ik heb genoten, voor m'n vrouw was het helaas een flinke tegenvaller, die vond door al dat gefermenteer al snel alles hetzelfde (lees: niet zo smakelijk) smaken. Vandaar overigens ook de combinatie met allerhande (buitencategorie) champagnes, daar komt natuurlijk ook fermentatie aan te pas.
Voor mensen die niet zo'n beetje alles lusten is dit overigens geen goede keuze, aangezien er geen menukaart is en er (op evt. vega-keuze na) geen aanpassingen mogelijk zijn m.b.t. het menu. Starttijd is voor de hele zaak (bij een uitverkocht huis iets van 16 couverts) op dezelfde tijd, en iedereen krijgt dan ook op dezelfde tijdstippen de gangen geserveerd.
De coördinaten voor de liefhebbers:
- https://www.google.com/maps/place/In+de+keuken+van+Floris/@51.9164541,4.5130378,953m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x47c433233d16a4ef:0xcd1d0e5349c6299a!8m2!3d51.917292!4d4.5174224!16s%2Fg%2F1v76ytzm?authuser=0&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTAxNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
- Welkom In de keuken van Floris | In de keuken van Floris - indekeukenvanfloris.nl
Extra tip: neem een goedgevulde beurs mee

2
geplaatst: 21 oktober 2024, 21:18 uur
Intrigerend en bovendien haast op loopafstand. De laatste keer dat wij gefermenteerd aten, betrof het soep met maden, geserveerd met uitzicht op een kerkhof. Ik denk dat wij Floris aankunnen.
0
geplaatst: 21 oktober 2024, 21:20 uur
dix schreef:
Ik denk dat wij Floris aankunnen.
Ik denk dat wij Floris aankunnen.
Ik hoop dat je portemonnee dat ook aan kan. Ik moest EUR 340 aftikken voor 2 personen, maar dat is wel met fooi

0
geplaatst: 21 oktober 2024, 21:22 uur
GrafGantz schreef:
Ik hoop dat je portemonnee dat ook aan kan. Ik moest EUR 340 aftikken voor 2 personen, maar dat is wel met fooi
(quote)
En met champagne. Alleen wil je voor dat geld niet teleurgesteld worden. Hoe ga je het goedmaken bij je vrouw? Probeer Gamasot, leuk en binnen 40 euro is mogelijk.
1
geplaatst: 21 oktober 2024, 21:23 uur
dix schreef:
En met champagne.
Alleen wil je voor dat geld niet teleurgesteld worden. Hoe ga je het goedmaken bij je vrouw? Probeer Gamasot leuk en binnen 40 euro is mogelijk.
(quote)
En met champagne.
Alleen wil je voor dat geld niet teleurgesteld worden. Hoe ga je het goedmaken bij je vrouw? Probeer Gamasot leuk en binnen 40 euro is mogelijk.
Pardon? Hoe gaat zij dit goedmaken bij mij bedoel je?

* denotes required fields.