MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?

zoeken in:
Heilbot met paddestoelensaus, puree met raapstelen, gestoofde wortel.

Mineraalwater, Michael Kiwanuka - Small Changes (tijdens kook, verkeerde keuze); Nadine Shah - Filthy Underneath erna (betere werk).

Kerst: dit jaar (slechts) 3 gangen - niet zo'n zin in meer.

Mjuman schreef:

Door de week eet je idd uitgebreider

Mjuman schreef:

Premonition schreef:
Door de week eet je idd uitgebreider

Dat valt wel mee Een maaltijd bereiden is - kort door de bocht - een soort project (management): voorbereiding, beheersing/planning logistiek en inkoop, timing.

Mijn schoonvader komt eten met partner en de vorige keer (6 - 7 gangen) heb ik zo'n 3 uur in de keuken gestaan en daar heb ik nou geen zin in. Doordeweeks gaat het meestal (incl. voorbereiding) in 30 minuten.

Nu - bij de koffie - staat Pop Ambient 2025 (2024) - MusicMeter.nl op, redelijk chill.

dix
Groente en kip met tachinesmaak uit een potje. Tsja.

Gisteren sperziebonen, gebakken aardappeltjes en als ovengegrilde tomaten.

Deranged
Dikke boterham deluxe en verder niks begin eindelijk weer een beetje op een acceptabel gewicht te komen want je mag gerust weten het was de afgelopen tijd niet best veel te veel pindakaas maar nu eigenlijk beter dan ooit.

Papaver
Mie kip met chinese roerbakgroenten en kruidenmix.

Deranged
Had een garnalencocktail en een paar pijlen dippen in de saus om je vingers bij af te likken was geen verkeerde dag voor voeding in het algemeen wel een beetje laten gaan ook met cola en zo en een ijsje na morgen weer pas op de plaats.

Gisteren kip Siam.
Vanavond spaghetti met bloemkool in een tomatensaus met sinaasappelschil en kabeljauw.

Hier een Zappie vanavond, omdat er te weinig tijd voor de kook is. Broodje Shoarma met ijsberg sla en veel knoflooksaus. R10 smaakt er goed bij, vermoed ik....

Refereert dat aan mij? Ik eet zelden een broodje shoarma... En dan meestal nog shoarma van de super, op een witte bol met allerhande groentjes (en sauzen). Maar goed, er wordt nog aan mij gedacht, dat is wel fijn.

Pizza hiero.

Papaver
Pizza 'peek-a-boo'.

Deranged
Heb een nieuwe poffertjespan die ga ik een van deze dagen eens even uittesten misschien wel later vanavond.

Bami goreng

Kip cordon bleu, bloemkool en aardappel uit airfryer. Lekker Hollands en saai.

Tijdens de kook: Frank Boeijen - De Ontmoeting (een beter album dan ik aanvankelijk, tijd terug, dacht).

Penne Milanese (obv kalfsgehakt, verse tomaat, zongedroogde tomaat en oregano), gegrilde aubergine met zelfgemaakte pesto, salade met parmezaan, walnoot, appel en komkommer, frisse dressing.

Bij de kook: Total 24; erna Michael Kiwanuka - Love & Hate (beter dan zijn laatste).

Papaver
Broccoli, aardappels en kipschnitzel.

Zelfgemaakte vegaburgers (van cashewnoten met shitake, koreander, havermout, ei), frites uit de airfryer, gesmoorde courgette met peultjes en peterselie.

Voor en tijdens de dis: laatste (live)album van Tor Amos

Vanavond andijviestamppot met parelhoenfilet.

Ik laat de muziek tijdens de bereiding afhangen van het moment. Maar ik verwacht Spring van Daryll-Ann. Ik heb telkens weer zin in dat album. Als ik aan een rotatielijst zou doen, dan zou deze vast op 1 staan deze periode.

Mjuman schreef:
Zelfgemaakte vegaburgers (van cashewnoten met shitake, koreander, havermout, ei)

Hoe maak je die burgers, Mju? Is alles fijngemalen? Of niet? Of iets anders?

Papaver
Hinderlijk gezond eten: snijboontjes, aardappelen en kipburger.

Gisteren ons kerstdiner met mijn familie genuttigd. Het thema was Japans. De vriend van mijn nichtje heeft samen met mijn neefje in de keuken gestaan voor een amuse (sushi met zalm en avocado en sushi met tonijn) en voor het hoofdgerecht. Mijn nichtje en ik hebben het voorgerecht gemaakt. Gyoza's. Was prima!

Het hoofdgerecht bestond uit eend, met baby aubergines ingesmeerd met miso, gekarameliseerde worteltjes en nog iets dat ik vergeten ben. Met een paddenstoelenmousse. Was erg lekker! Het nagerecht was vast ook lekker, maar dat heb ik niet genuttigd. Ik weet ook niet meer wat het was. Behalve dan de 12 jaar oude Dalmore (whisky). Die had ik en dat was heerlijk!

Papaver schreef:
Vanavond(afbeelding)Natuurlijk met pasta. Én courgette, corned-beef en Italiaanse strooikaas van Hollandse bodem.

Letterlijk eten wat de pot schaft - alhier zou dat een permban krijgen. Met geduld, verse kruiden (thijm, oregano), zongedroogde tomaat, en verse tomaten (evt ook tomaten in blik) kan je een lekkere (geen toevoegmiddelen bevattend: conserveringsmiddelen smaak- en zoetstoffen) eigen saus creeëren.

Na een typische kk-dag staat het hier nog open wat het wordt: niet echt veel zin/inspiratie

Traybake, morgen shoarma, overmorgen kerstdiner.

Papaver
Mjuman schreef:
(quote)

Letterlijk eten wat de pot schaft - alhier zou dat een permban krijgen. Met geduld, verse kruiden (thijm, oregano), zongedroogde tomaat, en verse tomaten (evt ook tomaten in blik) kan je een lekkere (geen toevoegmiddelen bevattend: conserveringsmiddelen smaak- en zoetstoffen) eigen saus creeëren.

Na een typische kk-dag staat het hier nog open wat het wordt: niet echt veel zin/inspiratie

Ben geen kok, maar huis-tuin-keuken toejager, kortom: de door omstandigheden vleesgeworden huisvrouw met volledige bij geboorte genderman eigenschappen, kenmerken en primaire behoeften.
Welnu, als dit geen Mjuman-waardige spitsvondigheid is weet ik het ook niet meer; nee, nu ff serieus: 'Ik heb van karakter niet het geduld om uren in de keuken vers voedsel te bereiden - teveel gehak, gesnij, en frobelen met allerhande ingrediënten... Ga liever uit eten. Maar da's te hoog gegrepen voor mijn van UWV-wege verstrekte weekbudget.'

Mjuman schreef:
Met geduld, verse kruiden (thijm, oregano), zongedroogde tomaat, en verse tomaten (evt ook tomaten in blik) kan je een lekkere (geen toevoegmiddelen bevattend: conserveringsmiddelen smaak- en zoetstoffen) eigen saus creeëren.

U beschrijft precies wat mijn dochter nu aan het doen is. Onderdeel van kerstmenu numero uno.

Papaver schreef:
(quote)

Ben geen kok, maar huis-tuin-keuken toejager, kortom: de door omstandigheden vleesgeworden huisvrouw met volledige bij geboorte genderman eigenschappen, kenmerken en primaire behoeften.
Welnu, als dit geen Mjuman-waardige spitsvondigheid is weet ik het ook niet meer; nee, nu ff serieus: 'Ik heb van karakter niet het geduld om uren in de keuken vers voedsel te bereiden - teveel gehak, gesnij, en frobelen met allerhande ingrediënten... Ga liever uit eten. Maar da's te hoog gegrepen voor mijn van UWV-wege verstrekte weekbudget.'

Persoonlijk verbaas ik me er altijd over als ik in de AH winkelende mensen bijv béchamelsaus van Granditalia (what's in a name), maar ook die opgepotte 'tomaten'saus in hun wagentje/mandje zie deponeren. Immers der Mensch ist, was er iβt en als maaltijd dan uit prefab zaken bestaat, wat zegt dan dan ...

Blijkbaar is mijn non-verbale communicatie dan bij wijle zo duidelijk, dat ik dan de vraag krijg: [i]wat is hier mis mee{/i], waarop mijn antwoord meestal luidt dat als je druk (etc) leven leidt niets zo goed én nuttig is als tijd steken in je maaltijd, ontspannend en (geld) besparend, als je de tijd en de moeite neemt (en je vaardigheden leert ontwikkelen). Béchamelsaus is zo ongeveer de gemakkelijkste saus die er bestaat: bloem, melk, (evt. peterselie) en nootmuskaat. Zodoende vertel ik regelmatig in de supermarkt hoe je iets kunt bereiden: meest recente voorbeeld: palmkool

Tomatensaus, iets ingewikkelder: ui en rode paprika (jawel) aanfruiten, 1 grote teen knoflook hakken en erbij doen - op een matig vuur laten doorsudderen, verse tomaten erbij doen, 2 stukken zongedroogde tomaat erbij, blik gepelde tomaten erbij, even door laten sudderen; 2 takjes thijm en rozemarijn erbij en na lage stand draaien - minstens half uur laten pruttelen. Dan: kruiden eruit en een staafmixer door de saus halen (kan ook in een keukenmachine), tot het een egale massa is. Je kunt variëren met zongedroogde tomaat versus vers om een ander smaakaccent te krijgen. Je kunt het restant invriezen voor gebruik later.

Hier aten we: restant jambalaya van eerder, gepimpt met wat garnalen en chorizo - frisse salade erbij.

Oké, dan drop ik ook ons kerstdiner:

1. Amuse van Hollandse garnaaltjes of bresaola met galiameloen.
2. Heldere tomatenbouillon met coeur de boeuf en een gebrande coquille.
3. Kreeft met wortelcremeux, citroengrasschuim en gepekelde groente.
4. Saltimbocca met tomaatjessalade
5. Spoom
6. Roodbaars met beurre blanc, komkommergel, kaantjes en appel.
7. Lamsrack met kruidenkorst, pistachepesto, aardpeercrème en rosevalfriet.
8. Toetje, gekocht.

Papaver
Mijn kerstdiner 1e kerstdag:https://static-images.jumbo.com/product_images/112400BAK-1_360x360_2.png
(Ben alleen thuis; geen zin om dan specifiek iets te bekokstoven - misschien nog ff patatje erbij...)

Gast
geplaatst: vandaag om 14:08 uur

geplaatst: vandaag om 14:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.