Overig / Algemeen / Favoriete Cabaretiers
zoeken in:
0
geplaatst: 7 september 2009, 17:27 uur
Dn!S schreef:
Wel kijk ik graag naar Amerikaanse stand-up comedy. Amerikanen weten hun grappen op een veel natuurlijkere manier te presenteren.
Wel kijk ik graag naar Amerikaanse stand-up comedy. Amerikanen weten hun grappen op een veel natuurlijkere manier te presenteren.
Ik heb echt EXACT het tegenovergestelde. Het voelt zo nep aan bij die Amerikanen. Heel dat stand-up comedy vind ik helemaal niks.
0
Social_Mask
geplaatst: 7 september 2009, 17:35 uur
Laatst nog stukje van Bert Visscher gezien. Het gevoel van plaatsvervangende schaamte werd tijdens het kijken onverdraagelijk. Grappen zijn zo slecht nog niet, maar God wat een debiel zeg. Dat gelach van hem...
0
geplaatst: 7 september 2009, 19:03 uur
Is nergens voor nodig, dat plaatsvervangende schaamte. Want er zijn een heleboel mensen die hem geweldig vinden. Ik vind hem bij vlagen ook fantastisch.
0
geplaatst: 7 september 2009, 21:19 uur
Dn!S schreef:
Echt goede comedians vind ik:
- Dave Chappelle
- Jerry Seinfeld
- Louis CK
- Chris Rock
- Pablo Francisco
Echt goede comedians vind ik:
- Dave Chappelle
- Jerry Seinfeld
- Louis CK
- Chris Rock
- Pablo Francisco
Grappig dat je Jerry Seinfeld noemt, want ik ben nu de hele serie van Seinfeld achter elkaar aan 't kijken, en goddomme, die vent heeft me er af en toe toch 'n slechte grap tussen zitten, niet normaal
Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat hij al honderden keren geïmmiteerd is en veel van zijn grappen inmiddels alweer verouderd zijn ("Ik hou niet van telefoons zonder snoer!"; "Wat zou ik toch graag een antwoordapparaat willen zijn!") - ik ben er zeker van dat hij voor zijn tijd hilarisch was -, maar toch: naar huidige maatstaven is 't nogal een matige stand-upper. Zijn serie is overigens wel geweldig, daar niet van.Overigens ben ik het met Nicolage Rico eens: die Amerikanen voelen veel te nep aan en bouwen vaak ook te duidelijk op naar een punchline, zonder dat ze echt eens verrassend uit de hoek komen. De comedians die jij noemt vind ik, voor zover ik ze ken, dan ook maar weinig aan.
0
geplaatst: 7 september 2009, 21:35 uur
Dave Chappelle is geniaal. Met name de Dave Chapelle show was af en toe geweldig. (Rick James, Prince
)
YouTube - Charlie Murphy's true Hollywood stories. Rick James Pt 1
YouTube - Charlie Murphy's true Hollywood stories. Rick James. Pt 2
YouTube - Chappelle's Show - True Hollywood Stories: Prince
De rest van dat lijstje vind ik ook maar matig. Seinfeld z'n show is inderdaad verouderd en die neurotische personages pijnlijk ongrappig. Zelfs Kramer is eigenlijk na zoveel jaren allang niet grappig meer.
)YouTube - Charlie Murphy's true Hollywood stories. Rick James Pt 1
YouTube - Charlie Murphy's true Hollywood stories. Rick James. Pt 2
YouTube - Chappelle's Show - True Hollywood Stories: Prince
De rest van dat lijstje vind ik ook maar matig. Seinfeld z'n show is inderdaad verouderd en die neurotische personages pijnlijk ongrappig. Zelfs Kramer is eigenlijk na zoveel jaren allang niet grappig meer.
0
geplaatst: 8 september 2009, 09:17 uur
Karl schreef:
Grappig dat je Jerry Seinfeld noemt, want ik ben nu de hele serie van Seinfeld achter elkaar aan 't kijken, en goddomme, die vent heeft me er af en toe toch 'n slechte grap tussen zitten, niet normaal
Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat hij al honderden keren geïmmiteerd is en veel van zijn grappen inmiddels alweer verouderd zijn ("Ik hou niet van telefoons zonder snoer!"; "Wat zou ik toch graag een antwoordapparaat willen zijn!") - ik ben er zeker van dat hij voor zijn tijd hilarisch was -, maar toch: naar huidige maatstaven is 't nogal een matige stand-upper. Zijn serie is overigens wel geweldig, daar niet van.
Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat hij al honderden keren geïmmiteerd is en veel van zijn grappen inmiddels alweer verouderd zijn ("Ik hou niet van telefoons zonder snoer!"; "Wat zou ik toch graag een antwoordapparaat willen zijn!") - ik ben er zeker van dat hij voor zijn tijd hilarisch was -, maar toch: naar huidige maatstaven is 't nogal een matige stand-upper. Zijn serie is overigens wel geweldig, daar niet van.Volledig mee eens. Die grappen van Jerry als stand up comedian zijn bedroevend slecht. Dat hij ze durft te vertellen. Maar de serie is zowat geniaal. Niet alle afleveringen, maar wel veel.
0
geplaatst: 12 september 2009, 10:47 uur
Onlangs alle shows van Hans Teeuwen bekeken. En ik als Belg moet zeggen, dat ik hem werkelijk waar fantastisch vind. Volgens mij de beste Nederlandstalige cabaretier.
0
Social_Mask
geplaatst: 12 september 2009, 14:52 uur
Vreselijk idd. Seinfeld was als programma wel leuk, maar die stand-ups vond ik in de show al bedroevend.
0
Antonio
geplaatst: 12 september 2009, 16:58 uur
Volgens mij 1 van de moeilijkste interviews voor Letterman ooit...
''Would you like a mint ?''

0
geplaatst: 12 september 2009, 17:40 uur
Geweldig, die Kaufman. Volgens mij heeft Hans Teeuwen ook wel goed naar hem gekeken.
0
geplaatst: 12 september 2009, 17:52 uur
Favoriete Cabaretier?
De enige die daarvoor in aanmerking kan komen is:
Toon Hermans.
Met lichtjaren voorsprong zelfs.
.
De enige die daarvoor in aanmerking kan komen is:
Toon Hermans.
Met lichtjaren voorsprong zelfs.
.
0
geplaatst: 13 september 2009, 00:06 uur
Lekker bezig, Antonio. Bill Hicks is fantastisch en Andy Kaufman natuurlijk ook. 
Hermans is dan weer meer een favoriet van mijn moeder.

Hermans is dan weer meer een favoriet van mijn moeder.

0
geplaatst: 13 september 2009, 00:38 uur
Wat een mooie plaatje is dat toch. 
Iemand tipte me net over deze man. Wat een held.

Iemand tipte me net over deze man. Wat een held.

0
geplaatst: 15 september 2009, 00:26 uur
Nicolage Rico schreef:
Volledig mee eens. Die grappen van Jerry als stand up comedian zijn bedroevend slecht. Dat hij ze durft te vertellen. Maar de serie is zowat geniaal. Niet alle afleveringen, maar wel veel.
(quote)
Volledig mee eens. Die grappen van Jerry als stand up comedian zijn bedroevend slecht. Dat hij ze durft te vertellen. Maar de serie is zowat geniaal. Niet alle afleveringen, maar wel veel.
Serieus joh? Heb je weleens zijn volledige show Live on Broadway gezien? Dat is toch een geweldig staaltje comedy.
En dat Amerikanen naar punchlines toewerken waardeer ik meer. Het gaat puur om de grap. Het is niet bedoeld als kunst en daarom wordt het kunst. Nederlandse grappenmakers hebben vaak veel teveel gedoe om hun shows heen. Het komt allemaal erg pretentieus over op mij.
Comedy is er in eerste instantie om te lachen. Om mensen goed te laten lachen moet je grappen snel achter elkaar brengen om ze in een melige bui te brengen. Bij Nederlanders sta je veel te lang te luisteren naar een zogenaamd diep verhaal met uiteindelijk ergens goed verstopt een punch line. Als je diep wil gaan, schrijf dan gewoon een boek voor mijn part.
0
geplaatst: 15 september 2009, 00:54 uur
0
Father McKenzie
geplaatst: 15 september 2009, 05:21 uur
DE grootste allertijden blijft de man uit Sittard.
Toon Hermans.
Maar van de jongere generatie vind ik HERMAN FINKERS echt de allerbeste!
Ich Bin Ein Almelöer!
Toon Hermans.
Maar van de jongere generatie vind ik HERMAN FINKERS echt de allerbeste!
Ich Bin Ein Almelöer!
0
Antonio
geplaatst: 15 september 2009, 10:22 uur
De man van wie Eddie Murphy, Dave Chapelle en Chris Rock hun repetoire en stage-act gejat hebben

0
geplaatst: 15 september 2009, 10:24 uur
Ah, niet bekeken toen. Maar deze man mag best wat meer aandacht hebben.

0
geplaatst: 15 september 2009, 14:43 uur
Dn!S schreef:
Het gaat puur om de grap. Het is niet bedoeld als kunst en daarom wordt het kunst. (...)
Comedy is er in eerste instantie om te lachen. (...)
Als je diep wil gaan, schrijf dan gewoon een boek voor mijn part.
Voor "comedy" geldt dit misschien. Maar voor cabaret (daar gaat dit topic over volgens de titel) niet. Dit wordt alleen al duidelijk uit de naam "kleinkunst". Het heeft zijn oorsprong in literair-muzikale café's (Le Chat Noir, etc.). Zie bijv. hier.Het gaat puur om de grap. Het is niet bedoeld als kunst en daarom wordt het kunst. (...)
Comedy is er in eerste instantie om te lachen. (...)
Als je diep wil gaan, schrijf dan gewoon een boek voor mijn part.
Stand-up comedy heeft hier weinig meer mee te maken. Wat je prefereert is natuurlijk persoonlijk, maar je moet niet de verkeerde verwachtingen hebben. Het één is puur gericht op de (snelle, makkelijke) lach, het ander probeert het publiek iets te geven om over na te denken, een 'boodschap', in de vorm van o.a. humor.
0
hdk-nl
geplaatst: 15 september 2009, 16:32 uur
Ik wilde net zeggen je haalt stand-up en cabaret door elkaar en kunst dat niet bedoeld is als kunst wordt daardoor wel kunst? Nogal aparte redenatie eerlijk gezegd.
0
geplaatst: 15 september 2009, 19:22 uur
Ik snap zelf ook het verschil tussen cabaret en stand-up comedy. Alleen, het lijkt me geen vreemd idee dat iemand de link legt tussen deze stromingen. Zo kondigde ik ook in mijn eerste bericht al aan dat ik op enkele uitzonderingen na niet veel heb met cabaret waarna ik mijn alternatief gaf. Omdat anderen vervolgens lichtelijk negatieve reacties gaven over stand-up comedy verklaarde ik nog even mijn kritiek op cabaret.
Bovendien denk ik dat goede stand up comedians ook zeker hun publiek kunnen laten nadenken. Heb je weleens een show van George Carlin gezien bijvoorbeeld? Het wordt alleen directer gebracht. Ondanks dat het kleinkunst genoemd wordt heb ik cabaret trouwens nog nooit met kunst geassocieerd.
Over de laatste opmerking van hdk: Een gebrek aan pretenties maakt het geheel luchtiger om naar te kijken voor mij. Hoewel ik stand-up comedy eigenlijk evenmin als kunst zie. Ik heb alleen het idee dat ook cabaretiers slecht slapen als ze op een avond nauwelijks hun publiek konden laten lachen. Mensen gaan toch naar Theo Maassen of Youp van 't Hek of Herman Finkers om te lachen, niet voor iets om over na te denken. Dat is de bonus.
Bovendien denk ik dat goede stand up comedians ook zeker hun publiek kunnen laten nadenken. Heb je weleens een show van George Carlin gezien bijvoorbeeld? Het wordt alleen directer gebracht. Ondanks dat het kleinkunst genoemd wordt heb ik cabaret trouwens nog nooit met kunst geassocieerd.
Over de laatste opmerking van hdk: Een gebrek aan pretenties maakt het geheel luchtiger om naar te kijken voor mij. Hoewel ik stand-up comedy eigenlijk evenmin als kunst zie. Ik heb alleen het idee dat ook cabaretiers slecht slapen als ze op een avond nauwelijks hun publiek konden laten lachen. Mensen gaan toch naar Theo Maassen of Youp van 't Hek of Herman Finkers om te lachen, niet voor iets om over na te denken. Dat is de bonus.
0
geplaatst: 16 oktober 2009, 16:17 uur
1. Hans Teeuwen, gewoon de caberatier die het meeste lef toont, en het meeste aandurft, voor mij de beste.
2. Theo Maassen, vooral toen hij de uefa cup van PSV had gejat, en vervolgens bij Jack Van Gelder in de studio sportuitzending teruggaf. Geweldige stunt vond ik dat.
3. Freek De Jonge, vroeger lekker hard altijd, maar sinds de moordaanslagen op Pim Fortuin, en Theo Van Gogh een stuk meer gereserveerd geworden. Word ook een dagje ouder natuurlijk. Ook kritiek uiten op mensen die nog wel hard en grof op zijn manier durfen zijn. Een beetje jaloezie is hem dus niet vreemd. Jammer, een klein smetje op zijn indrukwekkende carriere vind ik.
4. Waardenburg En De Jong, lekker goor en smerig
5. Lebbis en Janssen, lekker scherp en gevat vaak.
6. Bert Visscher, lekker adhd, op zijn tijd ook erg goed.
7. Herman Finkers, lekker droge humor
8. Urbanus, ook lekker droog vaak
9. Toon Hermans, en dan vooral die sketch uit 1974 van sniklaas, komt ook altijd op de radio dat stukje.
10. Joep Van Het Hek, lekker grof en veel vloeken en schelden. Af en toe best leuk. En ook de bedenker van het hartverscheurende Flappie.
Ik kan ook Jiskefet nog wel noemen, of Najim Amhalie, of hoe je dat ook maar schrijfen mag. Is ook een goede caberatier. Ik ken nog wel een paar goeien, maar die 12 zijn voor mij wel de besten aller tijden.
2. Theo Maassen, vooral toen hij de uefa cup van PSV had gejat, en vervolgens bij Jack Van Gelder in de studio sportuitzending teruggaf. Geweldige stunt vond ik dat.
3. Freek De Jonge, vroeger lekker hard altijd, maar sinds de moordaanslagen op Pim Fortuin, en Theo Van Gogh een stuk meer gereserveerd geworden. Word ook een dagje ouder natuurlijk. Ook kritiek uiten op mensen die nog wel hard en grof op zijn manier durfen zijn. Een beetje jaloezie is hem dus niet vreemd. Jammer, een klein smetje op zijn indrukwekkende carriere vind ik.
4. Waardenburg En De Jong, lekker goor en smerig
5. Lebbis en Janssen, lekker scherp en gevat vaak.
6. Bert Visscher, lekker adhd, op zijn tijd ook erg goed.
7. Herman Finkers, lekker droge humor
8. Urbanus, ook lekker droog vaak
9. Toon Hermans, en dan vooral die sketch uit 1974 van sniklaas, komt ook altijd op de radio dat stukje.
10. Joep Van Het Hek, lekker grof en veel vloeken en schelden. Af en toe best leuk. En ook de bedenker van het hartverscheurende Flappie.
Ik kan ook Jiskefet nog wel noemen, of Najim Amhalie, of hoe je dat ook maar schrijfen mag. Is ook een goede caberatier. Ik ken nog wel een paar goeien, maar die 12 zijn voor mij wel de besten aller tijden.
0
geplaatst: 16 oktober 2009, 23:33 uur
Volgend weekend ga ik mijn held Pablo Francisco live zien in de Melkweg! Nog meer aanwezigen?
* denotes required fields.