MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:

http://images.gr-assets.com/books/1328838121l/227994.jpg
Sterke aanrader voor de "open-minded" spirituele zoeker.

Franck Maudit
Cellulord schreef:

Toegevoegd aan mijn 'te lezen'-lijstje.

Cellulord schreef:
(afbeelding)

De boeken van Ramesh S.Balsekar lijken ook mij wel inspirerend, al heb ik eigenlijk genoeg aan I Am That van Nisargadatta Maharaj (zijn guru). En eigenlijk is dergelijke literatuur alleen zinvol als je regelmatig mediteert en je bron van innerlijke stilte kunt aanboren. Geldt ook voor bijvoorbeeld de boeken van Jiddu Krishnamurti of de talloze boeken over Zen.

Franck Maudit
heartofsoul schreef:
Krishamurti

Je bent een 'n' vergeten

Normaal val ik niet over schrijffouten maar het deed me denken aan mijn eerste confrontatie met Krishnamurti. Moet zo'n 12 jaar geweest zijn en mijn vader wou me iets bijleren. Hij heeft die naam zeker 10 keer moeten zeggen vooraleer ik er iets uit kon opmaken

Sorry, deze typefout gelijk verbeterd. Jiddu Krishnamurti vind ik een bijzondere leraar. Ooit (begin zeventiger jaren) ben ik naar een van zijn "talks" in de Nieuwe Rai in Amsterdam geweest. Dat maakte erg veel indruk op mij. Vooral door de integere, maar toch krachtige wijze waarop hij zijn boodschap bracht. Aan zijn boeken (er zijn door de jaren heen heel wat voordrachten van hem uitgegeven, ook in het Nederlands, en ik heb er heel wat gelezen) heb ik toch wel wat gehad; vooral de Commentaries on Living (met die prachtige natuurbeschrijvingen) heb ik geboeid gelezen. Ik hoop trouwens niet dat je een trauma hebt opgelopen, want voor de meeste personen is Krisnaji nogal confronterende lectuur, en een jongen van 12 jaar zou ik zo'n boek helemaal niet opdringen.

heartofsoul schreef:
(quote)

De boeken van Ramesh S.Balsekar lijken ook mij wel inspirerend, al heb ik eigenlijk genoeg aan I Am That van Nisargadatta Maharaj (zijn guru). En eigenlijk is dergelijke literatuur alleen zinvol als je regelmatig mediteert en je bron van innerlijke stilte kunt aanboren. Geldt ook voor bijvoorbeeld de boeken van Jiddu Krishamurti of de talloze boeken over Zen.

Das juist.
Sri Nisargadatta's "I Am That" is eigenlijk een "must" voor de spirituele zoeker en ook J. Krishnamurti.
Onlangs had ik een gesprek over Krishnamurti met een jonge zoeker. Hij zei dat hij had moeten stoppen met het lezen van Krishnamurti omdat die veel te hard was. Hij wist wel dat hij Krishnamurti ooit moet lezen maar nu bleef hij nog liever even met zijn hoofd in de (spiritele) wolken.
Iemand die zoekt hoort niet graag dat er eigenlijk niets te vinden is
Dit boek van Balsekar is er ook zo eentje ind zin van "wie zoekt wat". Dit boek vertelt mij, en waarschijnlijk ook jou, niets nieuws maar het word hier wel erg duidelijk overgebracht.

Franck Maudit
heartofsoul schreef:
Ik hoop trouwens niet dat je een trauma hebt opgelopen, want voor de meeste personen is Krisnaji nogal confronterende lectuur, en een jongen van 12 jaar zou ik zo'n boek helemaal niet opdringen.

Mijn 12-jarige versie kon er goed mee omgaan, mijn vader kwam er niet voor niets mee aanzetten. Twee jaar later begon ik Nietzsche & Schopenhauer te lezen (alhoewel ik er bitter weinig van begreep - al begreep ik er misschien meer van dan nu het geval is).
Ooit (begin zeventiger jaren) ben ik naar een van zijn "talks" in de Nieuwe Rai in Amsterdam geweest. Dat maakte erg veel indruk op mij. Vooral door de integere, maar toch krachtige wijze waarop hij zijn boodschap bracht.

Ik voel enige jaloezie opborrelen.

Cellulord schreef:
Iemand die zoekt hoort niet graag dat er eigenlijk niets te vinden is

Zo iemand kan de boeken van Jed McKenna dan maar beter overslaan.

Niet spiritueel, wel spannend:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51pdR0ySBXL._SY346_.jpg
Nog maar eens uit de kast (in de Gabler "corrected text") versie, minder spannend, maar toch ...
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41eA7r7ZcKL._SX322_BO1,204,203,200_.jpg

Mooiste boek dat ik ooit gelezen heb, Mjuman. (Nee, niet Paula Hawkins. Maar lees je haar nou in een Duitse vertaling?)

BoyOnHeavenHill schreef:
Mooiste boek dat ik ooit gelezen heb, Mjuman. (Nee, niet Paula Hawkins. Maar lees je haar nou in een Duitse vertaling?)

Nope, ik zocht een foto van het boek en blijkbaar floepte de Duitse Amazon als eerste op; vermoedelijk omdat ik de laatste tijd vaker daar iets bestel - boeken worden daar nl altijd gratis verzonden; en het is dus een kwestie van vergelijken van totale kosten (in UK: per zending + gewicht boeken).

Ah, duidelijk.

zie daar. Moest enkelle dagen geleden aan Ruyslinck denken. Zomaar zonder reden, want het is al meer dan 30 jaar geleden dat ik nog iets van hem gelezen heb.

Bill Evans schreef:
(quote)

Zo iemand kan de boeken van Jed McKenna dan maar beter overslaan.

Buiten Terence (en zijn broer) ken ik eigenlijk geen McKenna's.
Iedereen schijnt super enthousiast over zijn boeken te zijn terwijl men nog niet eens weet of de schrijver wel bestaat. Zijn boeken zijn fictie en ook zijn ashram en studenten zijn een verzinsel.
Klink allemaal zeer interessant. Ben er dan maar zelf aan begonnen

Klopt allemaal wat je zegt Cellulord. Ik had zelf al vele spirituele boeken van met name Zen meneren en -vrouwen gelezen, maar zijn (wie de schrijver of -ster dan ook in werkelijkheid is) boeken vond ik van een andere orde, fictie of niet. Veel leesplezier!

Heel veel van die zelfbenoemde "verlichten" wantrouw ik bijna per definitie, en dus ook Jed McKenna.
Ik weet niet of zijn boeken de moeite waard zijn. Liever lees ik Meister Eckhart of bestudeer ik een boek over de Kaballah, dat voedt mij veel meer (ik spreek natuurlijk voor mijzelf - voor een ander kan dit heel anders liggen). Ik ben sowieso geboeid door de rijke Westerse esoterische en spirituele traditie.
Al die leermeesters en guru's hebben blijkbaar een markt aangeboord; hun motieven wantrouw ik wel eens. Herinner me bijvoorbeeld hoe Alexander Smit aan zijn einde is gekomen. Heel triest. Zijn volgelingen zullen ook wel de boer zijn opgegaan; ik houd het allemaal niet meer zo bij nu ik slechts bij uitzondering in Amsterdam kom en ik weinig contacten meer heb.

Franck Maudit
Cellulord schreef:
zie daar. Moest enkelle dagen geleden aan Ruyslinck denken. Zomaar zonder reden, want het is al meer dan 30 jaar geleden dat ik nog iets van hem gelezen heb.

Ik dacht dat je jonger dan mij was
(zie het als een compliment)

Franck Maudit
heartofsoul schreef:
Heel veel van die zelfbenoemde "verlichten" wantrouw ik bijna per definitie, en dus ook Jed McKenna.
Ik weet niet of zijn boeken de moeite waard zijn. Liever lees ik Meister Eckhart of bestudeer ik een boek over de Kaballah, dat voedt mij veel meer (ik spreek natuurlijk voor mijzelf - voor een ander kan dit heel anders liggen). Ik ben sowieso geboeid door de rijke Westerse esoterische en spirituele traditie.

Ik probeer zoveel mogelijk invalshoeken tot me te nemen. Maar ik zoek ook eerder mijn heil in Westerse spiritualiteit en filosofie. Bij velen heerst het idee 'het gras is groener aan de overkant', terwijl Oosterse filosofie/spiritualiteit niet beter is (en ook niet slechter). De Dalai Lama zei zelf ooit: de Westerse mens blijft beter verankerd in zijn eigen symbolische wereld, een wereld met andere symbolen aanboren bemoeilijkt de spirituele tocht.

Maar dit is voor alle duidelijkheid geen pleidooi tegen Boeddhisme ofzo hé

Trouwens... Meister Eckhart zijn naam horen vallen, daar word ik wel blij van.

Ik heb nog les gehad van een hele slimme professor (de helaas onlangs overleden Ulrich Libbrecht, oprichter van de SCFA) die vertelde hoe hij de westerse mystiek pas ging begrijpen nadat hij het boeddhisme grondig had bestudeerd.

Zo bescheiden als boeddhisten kunnen zijn begrijp ik de uitspraak van de Dalai Lama, maar verankerd blijven in symbolen lijkt me juist niet de bedoeling. Dat wist Meester Eckhart ook denk ik, toen hij zei; God is een zuiver Niets. In het boeddhisme is men wat pragmatischer en nooit aan God begonnen. Daar spreekt men van conceptuele leegte.

Franck Maudit
Kronos schreef:
maar verankerd blijven in symbolen lijkt me juist niet de bedoeling.

Nee natuurlijk, mijn formulering liet verschillende interpretaties toe. Ik herinner me de exacte quote ook nietmeer.

Maar 'verankeren' is een verkeerde woordkeuze.

Natuurlijk - zonder enige kennis van het Boeddhisme zul je bijvoorbeeld minder gemakkelijk de westerse mystici kunnen begrijpen. Ik heb óók uit diverse bronnen geput, lees en studeer bijna dagelijks, en doe steeds nieuwe inzichten op. Kronos: Personen die diepgaande religieuze ervaringen hebben gehad ervaren in bepaalde gevallen Der Heilige, in plaats van Das Heilige, m.a.w.: ze ervaren een persoonlijke aanwezigheid, hetgeen de these van God als het Zuivere Niets op het eerste gezicht weerspreekt. Vind dit zeer interessant.

Franck Maudit, ik ben het er natuurlijk wel mee eens dat het geen zin heeft je onder te dompelen in exotische folklore in de waan dat je daar het licht zal vinden.

Franck Maudit
Briljant. Deze zal ik nog vaak raadplegen.
http://bilder.buecher.de/produkte/39/39195/39195360z.jpg

Gast
geplaatst: vandaag om 07:31 uur

geplaatst: vandaag om 07:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.