menu

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
Ach Masimo,

Het was niet zozeer een grap. Meer een speldenprik: hoe kan een verhaal goed aflopen als de prutser een moordenaar is?
Door vrijuit te gaan? Is dat goed?

Het was (natuurlijk) een knipoog naar de thematiek van het boek zelf.

EttaJamesBrown schreef:
Ach Masimo,

Het was niet zozeer een grap. Meer een speldenprik: hoe kan een verhaal goed aflopen als de prutser een moordenaar is?
Door vrijuit te gaan? Is dat goed?

Het was (natuurlijk) een knipoog naar de thematiek van het boek zelf.
Geinig toch dat de speldenprik dan hout snijdt? Ik dacht, leuke anekdote, maar valt tegen dus Op verjaardagen werkt 'ie gek genoeg ook niet altijd.

Ennehh... Het is natuurlijk nog maar de vraag wie er allemaal wel en niet verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de moord.

Jouw anekdote is treffend en nieuw (voor mij). Ik heb niets tegen oude vertalingen, wel alles tegen oud papier (van slechte kwaliteit); dat schuurt en stinkt. Daarom negeer ik soms oude boeken in mijn kast en koop ik nieuwe.
De beide versies van Misdaad en Straf staan netjes naast elkaar.

En weer zo’n ontheemde Oost-Europeaan:

https://kbimages1-a.akamaihd.net/a2ccdaab-35fe-4fcc-aa8b-962cc07bd477/353/569/90/False/the-mirror-of-the-sea-33.jpg

Doet me erg denken aan Moby Dick.

Wel de Nederlandse versie.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51Ywe%2BZKqzL._SX324_BO1,204,203,200_.jpg

Bijzonder sterke roman over de Sovjet-Unie in het stalinistische tijdperk. Met een fijne schrijfstijl weet Koestler de juiste balans te vinden tussen verhalend schrijven en filosofische overpeinzingen. Vooral opvallend dat deze in 1940 uitkwam, een tijd waarin het communisme nog niet zo in diskrediet gebracht was als nu. Aanrader!

-SprayIt- (moderator)
In de afgelopen dagen 2 vermakelijke en goed geschreven Belgische boeken gelezen; De Helaasheid der Dingen van Verhulst en De Terugkeer van Bonanza van Brusselmans. Nu beginnen in In Europa van Mak. Op de stapel voor september liggen De Speler van Dostojevski, De Jacht Op Het Verloren Schaap van Murakami, De Beproeving van King en Karakter van Bordewijk.

Deze maand gelezen:

Edward Carey - Little 4*
Marlon James - Black Leopard, Red Wolf 2*
A.F.Th. van der Heijden - De Slag om de Blauwbrug 3*
Jan Kjaerstad - De Verleider 4*
David Lynch & Kristine McKenna - Room to Dream 4*
A.F.Th. van der Heijden - Vallende Ouders 1,5*

Voor september staan in ieder geval op het programma:

Kenzaburo Oë - De Dag dat de Keizer Hoffelijk Mijn Tranen Droogt
Jeanette Winterson - Frankissstein
Gerard Reve - Het Boek van Violet en Dood

https://i.gr-assets.com/images/S/compressed.photo.goodreads.com/books/1524486395l/39926706._SY475_.jpg

Erg lang over gedaan; het boek is namelijk bijwijlen langdradig en de karakters zijn wel heel hoogdravend. Desalniettemin heb ik zeer van dit boek genoten.

Ik ben totaal geen lezer. Ik heb daar het geduld niet voor. Maar vorig jaar ben ik begonnen aan Born to Run van Bruce Springsteen. Dat boek heb ik van mijn lieve vriendin gekregen. Het boek zal ik altijd bewaren. Maar na een paar hoofdstukken had ik het wel gezien. Zijn muziek is adembenemend mooi. Maar dit boek heeft me niet bij de strot kunnen pakken.

-SprayIt- (moderator)
De afgelopen dagen een paar Boekmeter top 250-boeken gelezen.

Stephen King - De Beproeving
Astrid Lindgren - Ronja de Roversdochter
Roald Dahl - Op Weg naar de Hemel
Milan Kundera - De Ondraaglijke Lichtheid van het Bestaan.

Vooral de laatste heeft grote indruk gemaakt. Nu begonnen in 1984 en In Europa ligt nog op mij te wachten.

Ronja de Roversdochter is voor mij jeugdsentiment. Erg sterk boek als het me nog goed voor de geest staat.

Je gaat hard. De ondraaglijke lichtheid van het bestaan gaat hier ook snel aan de beurt komen. Hoop niet dat mijn verwachtingen te hooggespannen zijn.

Af en toe een kortverhaal uit 'Short Friday' van I.B. Singer.

EHartmann
Nacht in Tsjernobyl.

Lou Reed

https://www.penguin.co.uk/content/dam/prh/books/570/57029/9780141182667.jpg.transform/PRHDesktopWide_small/image.jpg

Bildungsroman, met extensieve stream of consciousness-passages die je niet snel doorleest, maar die wel een sterke opbouw, ritme en climax hebben. Het liet een diepe indruk op mij achter. Ulysses zal ik waarschijnlijk nog even uitstellen; als dit boek een goede indicatie is, zal dat een behoorlijke klim worden.

panjoe (moderator)
Deze vakantie gelezen tijdens mijn road trip door Spanje en Portugal:
Charles Bukowski - Factotum - 7,4
Édouard Louis - Who Killed My Father - 5,5
Ta-Nehisi Coates - Between the World and Me - 6,3
Martin Amis - Money: A Suicide Note - 7,6
Cixin Liu - The Three-Body Problem - 8,9
Douglas Adams - The Restaurant at the End of the Universe - 7
Douglas Adams - Life, the Universe and Everything - 7,2
Han Kang - The Vegetarian - 8

Vooral de visionaire sci-fi van Cixin Liu heeft flink indruk op me gemaakt. Ik heb de andere twee delen van de trilogie ook, maar vond het toch iets te zware (cerebrale) kost om deze vakantie nog mee verder te gaan - vandaar dat ik overging op The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, hehe. Ik ga die trilogie van Liu zeker nog wel verder lezen in de toekomst, als de andere twee boeken dit niveau halen is dit wellicht nog beter dan Dune.

Nog een bedankje richting Cellulord, ik heb me kostelijk vermaakt met Money.

Barney Rubble schreef:
als dit boek een goede indicatie is, zal [Ulysses] een behoorlijke klim worden.
Ja, A portrait is een goede indicatie, en ja, Ulysses zal inderdaad een behoorlijke klim worden, afhankelijk van hoe goed je Engels is en van wat je eventueel bereid bent om ernaast (= erover) te lezen. Maar, in de woorden van Ernest Hemingway, "Ulysses is a most god¬damn wonderful book" -- zelfs het mooiste dat ondergetekende heeft gelezen, en niet alleen vanwege taal, stijl en techniek, maar ook en vooral vanwege de menselijkheid ervan.

-SprayIt- (moderator)
Afgelopen dagen twee nogal van elkaar verschillende boeken uit de top 250 op boekmeter gelezen. Ik kom om verschillende redenen wel tot dezelfde score van de boeken, beide 3,5*.

https://www.boekmeter.nl/images/cover/1000/1014.jpg

https://www.boekmeter.nl/images/cover/0/128.jpg?cb=1500283649

EHartmann
Gitta Sereny - Albert Speer (Verstrikt in de waarheid) 1995.

John Boyne - Een ladder naar de hemel (2019).
Even wat ontspanning: dit is echt een “page turner”.

Raas de zwijgende legende - Fred van Slogteren

Een uitstekende biografie over de wielrenner Jan Raas

https://i.gr-assets.com/images/S/compressed.photo.goodreads.com/books/1499860935l/35659255._SX318_.jpg

Mijn 2 cents op GoodReads.com: "Musings through landscapes of ruthlessly destructive urban renewal interspersed with brutal war-memories and vivid naturalist depictions. All set in a crumbling 50s noirish environment of petty crime, movie theaters, hack journalism, whiskey 'n rye and McCarthyism. Best book I've read this year thus far."

De auteur werkte samen met Alasdair Roberts en droeg dit boek op aan o.a. Jason Molina.

madmadder schreef:
Je gaat hard. De ondraaglijke lichtheid van het bestaan gaat hier ook snel aan de beurt komen. Hoop niet dat mijn verwachtingen te hooggespannen zijn.
De daarop gebaseerde film is in elk geval bijzonder sterk.

Gelezen in september:

Kenzaburo Oë - De Dag dat de Keizer Hoffelijk Mijn Tranen Droogt 4*
Jeanette Winterson - Frankissstein 4,5*
Chigozie Obioma - An Orchestra of Minorities 1,5*
Gerard Reve - Het Boek van Violet en Dood 3,5*
Michail Bulgakov - Heart of a Dog 2,5*
Max Porter - Lanny 3,5*

Nu bezig in:
Lucy Ellmann - Ducks, Newburyport
Terry Hayes - Ik Ben Pelgrim

Gast
geplaatst: vandaag om 21:35 uur

geplaatst: vandaag om 21:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.