Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek
zoeken in:
0
geplaatst: 17 oktober 2019, 11:51 uur
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/4/42/Summerhill_A_Radical_Approach_to_Child_Rearing.png/220px-Summerhill_A_Radical_Approach_to_Child_Rearing.png
Moeten lezen voor een vak op school. Beetje gedateerde psychologie van begin vorige eeuw, maar verder een zeer interessant pedagogisch/onderwijskundig boek. Vrij radicale denkwijze over het opgroeien van kinderen en zet aan tot het nadenken over fundamentele vragen.
Moeten lezen voor een vak op school. Beetje gedateerde psychologie van begin vorige eeuw, maar verder een zeer interessant pedagogisch/onderwijskundig boek. Vrij radicale denkwijze over het opgroeien van kinderen en zet aan tot het nadenken over fundamentele vragen.
1
geplaatst: 17 oktober 2019, 18:02 uur
Mssr Renard schreef:
Ik lees nu al een half jaar:
Frits van Oostrom - Nobel streven. Het onwaarschijnlijke maar waargebeurde verhaal van ridder Jan van Brederode.
Een pittig boek waar zowat alle elementen van de middeleeuwse lage landen worden beschreven. Heel veel vanuit literair oogpunt, maar dat kan ook niet anders, gezien de schrijver.
Ik lees nu al een half jaar:
Frits van Oostrom - Nobel streven. Het onwaarschijnlijke maar waargebeurde verhaal van ridder Jan van Brederode.
Een pittig boek waar zowat alle elementen van de middeleeuwse lage landen worden beschreven. Heel veel vanuit literair oogpunt, maar dat kan ook niet anders, gezien de schrijver.
Ja die ligt bij mij ook al een tijdje op de nog-uit-te-lezen stapel. Te oordelen naar wat ik al gelezen heb een prachtig gedetailleerd beeld van het leven in de late middeleeuwen (en bovendien voorbeeldig geïllustreerd), maar ik vind de schrijfstijl niet bepaald aantrekkelijk, eerlijk gezegd.
0
geplaatst: 17 oktober 2019, 18:08 uur
Sandokan-veld schreef:
Ja die ligt bij mij ook al een tijdje op de nog-uit-te-lezen stapel. Te oordelen naar wat ik al gelezen heb een prachtig gedetailleerd beeld van het leven in de late middeleeuwen (en bovendien voorbeeldig geïllustreerd), maar ik vind de schrijfstijl niet bepaald aantrekkelijk, eerlijk gezegd.
(quote)
Ja die ligt bij mij ook al een tijdje op de nog-uit-te-lezen stapel. Te oordelen naar wat ik al gelezen heb een prachtig gedetailleerd beeld van het leven in de late middeleeuwen (en bovendien voorbeeldig geïllustreerd), maar ik vind de schrijfstijl niet bepaald aantrekkelijk, eerlijk gezegd.
Ik lees daarom iedere keer een stukje. Maar uiteindelijk rete-interessant toch wel.
0
geplaatst: 18 oktober 2019, 19:22 uur
Ik ben nu bezig in dit The Storm of the Century - Stephen King (1999) - BoekMeter.nl heel erg leuk kan het iedereen aanraden die van horror houdt
3
geplaatst: 24 oktober 2019, 19:10 uur
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/2/7/3/1/9200000040511372.jpg
Geweldig boek uit het jaar 180! Wat een wijsheden, prachtig inzicht in de relativiteit van het leven, voor nu 4,5* met kans op stijgen.
Geweldig boek uit het jaar 180! Wat een wijsheden, prachtig inzicht in de relativiteit van het leven, voor nu 4,5* met kans op stijgen.
2
geplaatst: 24 oktober 2019, 20:29 uur
Ha, -Spraylt-, leuk, ik wou net schrijven dat ik van hem zojuist Overpeinzingen heb gelezen, maar dat is vermoedelijk hetzelfde werk, aangezien dat volgens Wikipedia in het Nederlands is verschenen "onder de volgende titels: Zelfbespiegelingen, Meditaties, Overpeinzingen, Persoonlijke notities en Van Marcus Antoninus keizer 'Voor zichzelf' ". (Oorspronkelijke titel Ta eis heauton = Aan zichzelf.) Indrukwekkend inderdaad.
1
geplaatst: 24 oktober 2019, 20:34 uur
Het is hetzelfde boek, toevallig! Prachtig boek, wat geschreven is als dus persoonlijke notities of overpeinzingen, maar zo raak en mooi. Ik heb meteen zin het weer te lezen.
Ta Eis Heauton - Marcus Aurelius (180) - BoekMeter.nl
Ta Eis Heauton - Marcus Aurelius (180) - BoekMeter.nl
2
geplaatst: 24 oktober 2019, 21:23 uur
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/1/7/6/4/9200000009984671.jpg
Mijn uitgave (niet zo mooi als jouw Daliëske omslag!), uitgeverij AnkhHermes (2003, 2e herziene druk 2013).
Mijn uitgave (niet zo mooi als jouw Daliëske omslag!), uitgeverij AnkhHermes (2003, 2e herziene druk 2013).
1
geplaatst: 24 oktober 2019, 21:27 uur
Wij hebben hem ook hier staan. Maar ik ben romeinofiel en we zijn beide filosofie-gek.
Marcus Aurelius, de laatste van de goede keizers.
(Hij verschijnt ook in de eerste scènes van de film Gladiator, maar daar is wat bij verzonnen voor het plot).
Marcus Aurelius, de laatste van de goede keizers.
(Hij verschijnt ook in de eerste scènes van de film Gladiator, maar daar is wat bij verzonnen voor het plot).
1
geplaatst: 30 oktober 2019, 09:05 uur
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/6/4/8/0/1001004002850846.jpg
Zeer indrukwekkend, ook de beschreven context per situatie en de introductie van het boek. Heeft me echt aangegrepen, mooie inkijk in het hoofd van mensen die dicht bij de zelfverkozen dood staan.
Zeer indrukwekkend, ook de beschreven context per situatie en de introductie van het boek. Heeft me echt aangegrepen, mooie inkijk in het hoofd van mensen die dicht bij de zelfverkozen dood staan.
1
geplaatst: 31 oktober 2019, 13:03 uur
Gelezen in oktober:
Terry Hayes - Ik Ben Pelgrim 3*
Lucy Ellmann - Ducks, Newburyport 4*
Oek de Jong - Zwarte Schuur - 3*
Agatha Christie - After the Funeral 3*
Michel Houellebecq - Serotonine 4*
Salman Rushdie - Quichotte 3,5*
Martin Michael Driessen - De heilige: Een schelmenroman 3,5*
Voor november staan sowieso de volgende boeken op de planning:
Rob van Essen - Visser
Franz Kafka - Het Slot
Bernardine Evaristo - Girl, Woman, Other
Greer Hendricks & Sarah Pekkanen - The Wife Between Us
Terry Hayes - Ik Ben Pelgrim 3*
Lucy Ellmann - Ducks, Newburyport 4*
Oek de Jong - Zwarte Schuur - 3*
Agatha Christie - After the Funeral 3*
Michel Houellebecq - Serotonine 4*
Salman Rushdie - Quichotte 3,5*
Martin Michael Driessen - De heilige: Een schelmenroman 3,5*
Voor november staan sowieso de volgende boeken op de planning:
Rob van Essen - Visser
Franz Kafka - Het Slot
Bernardine Evaristo - Girl, Woman, Other
Greer Hendricks & Sarah Pekkanen - The Wife Between Us
1
geplaatst: 15 november 2019, 20:37 uur
Geert Mak - Grote verwachtingen: In Europa 1999 - 2019
Met grote verwachtingen heb ik deze week dit net verschenen boek van Geert Mak aangeschaft. Naast muziek heb ik een enorme passie voor geschiedenis, die in mijn middelbare schooltijd ontstond en sindsdien alleen maar is gegroeid. Vooral de Europese geschiedenis in de 19e en 20e eeuw heeft mijn aandacht.
Het zal lastig zijn om Hoe God Verdween uit Jorwerd en uiteraard In Europa te evenaren, maar Mak weet mij altijd weer te boeien en daarom ben ik erg benieuwd naar zijn nieuwste werk.
Met grote verwachtingen heb ik deze week dit net verschenen boek van Geert Mak aangeschaft. Naast muziek heb ik een enorme passie voor geschiedenis, die in mijn middelbare schooltijd ontstond en sindsdien alleen maar is gegroeid. Vooral de Europese geschiedenis in de 19e en 20e eeuw heeft mijn aandacht.
Het zal lastig zijn om Hoe God Verdween uit Jorwerd en uiteraard In Europa te evenaren, maar Mak weet mij altijd weer te boeien en daarom ben ik erg benieuwd naar zijn nieuwste werk.
0
geplaatst: 29 december 2019, 12:48 uur
Het was niet alleen een heel mooi muziekjaar, maar ook een mooi boekenjaar.
Mijn top 9 boeken verschenen in 2019:
01. Jeannette Winterson - Frankissstein: A Love Story 4,5*
02. Wessel te Gussinklo - De Hoogstapelaar
03. Lucy Ellmann - Ducks, Newburyport 4*
04. Michel Houellebecq - Serotonine
05. Sarah Pekkanen & Greer Hendricks - An Anonymous Girl
06. Salman Rushdie - Quichotte 3,5*
07. Peter Buwalda - Otmars Zonen
08. Martin Michael Driessen - De Heilige
09. Max Porter - Lanny
Mijn top 10 boeken die eerder uitkwamen:
01. Rob van Essen - Visser 4,5*
02. Gerard Reve - De Vierde Man
03. Rob van Essen - De Goede Zoon 4*
04. Sayaka Murata - Convenience Store Woman
05. Edward Carey - Little
06. Jan Kjaerstad - De Verleider
07. Oyinkan Braithwaite - My Sister, the Serial Killer
08. Kenzaburo Oë - De Dag dat de Keizer Hoffelijk Mijn Tranen Droogt
09. Willem Elsschot - Het Dwaallicht
10. David Lynch & Kristine McKenna - Room to Dream
Mijn top 9 boeken verschenen in 2019:
01. Jeannette Winterson - Frankissstein: A Love Story 4,5*
02. Wessel te Gussinklo - De Hoogstapelaar
03. Lucy Ellmann - Ducks, Newburyport 4*
04. Michel Houellebecq - Serotonine
05. Sarah Pekkanen & Greer Hendricks - An Anonymous Girl
06. Salman Rushdie - Quichotte 3,5*
07. Peter Buwalda - Otmars Zonen
08. Martin Michael Driessen - De Heilige
09. Max Porter - Lanny
Mijn top 10 boeken die eerder uitkwamen:
01. Rob van Essen - Visser 4,5*
02. Gerard Reve - De Vierde Man
03. Rob van Essen - De Goede Zoon 4*
04. Sayaka Murata - Convenience Store Woman
05. Edward Carey - Little
06. Jan Kjaerstad - De Verleider
07. Oyinkan Braithwaite - My Sister, the Serial Killer
08. Kenzaburo Oë - De Dag dat de Keizer Hoffelijk Mijn Tranen Droogt
09. Willem Elsschot - Het Dwaallicht
10. David Lynch & Kristine McKenna - Room to Dream
0
geplaatst: 29 december 2019, 19:27 uur
https://www.librero.nl/uploads/product/groot/iron-maiden-1561460518.jpg
Ik ben momenteel dit boek aan het lezen. Niet echt een aanrader. Vaak slecht geschreven en vertaald. Sommige foto's zijn wel leuk om te zien en soms valt er iets interessants te lezen. De opzet is eigenlijk zoals Classic Albums op tv. Bekende en minder bekende gasten vertellen welke impact de albums op hen hadden destijds. Gezien niet het originele logo van de band op de cover staat ligt voor de hand dat Iron Maiden alleen het onderwerp van gesprek is maar er verder niks mee te maken heeft.
Ik ben momenteel dit boek aan het lezen. Niet echt een aanrader. Vaak slecht geschreven en vertaald. Sommige foto's zijn wel leuk om te zien en soms valt er iets interessants te lezen. De opzet is eigenlijk zoals Classic Albums op tv. Bekende en minder bekende gasten vertellen welke impact de albums op hen hadden destijds. Gezien niet het originele logo van de band op de cover staat ligt voor de hand dat Iron Maiden alleen het onderwerp van gesprek is maar er verder niks mee te maken heeft.
0
geplaatst: 29 december 2019, 20:53 uur
Kronos schreef:
(afbeelding)
Ik ben momenteel dit boek aan het lezen. Niet echt een aanrader. Vaak slecht geschreven en vertaald. Sommige foto's zijn wel leuk om te zien en soms valt er iets interessants te lezen. De opzet is eigenlijk zoals Classic Albums op tv. Bekende en minder bekende gasten vertellen welke impact de albums op hen hadden destijds. Gezien niet het originele logo van de band op de cover staat ligt voor de hand dat Iron Maiden alleen het onderwerp van gesprek is maar er verder niks mee te maken heeft.
(afbeelding)
Ik ben momenteel dit boek aan het lezen. Niet echt een aanrader. Vaak slecht geschreven en vertaald. Sommige foto's zijn wel leuk om te zien en soms valt er iets interessants te lezen. De opzet is eigenlijk zoals Classic Albums op tv. Bekende en minder bekende gasten vertellen welke impact de albums op hen hadden destijds. Gezien niet het originele logo van de band op de cover staat ligt voor de hand dat Iron Maiden alleen het onderwerp van gesprek is maar er verder niks mee te maken heeft.
Ik heb een Queenboek van Popoff die okay is, maar ook een Southern Rock boek van Popoff die okay is. Maar Popoff is wel zuur en haat melodieuze rock. Dus hij laat zijn persoonlijke mening wel erg meewegen.
Ik kan echter Popoff niet echt aanbevelen al bespreekt hij in het Southern Rock-boek wel echt veel vergeten pareltjes.
0
geplaatst: 1 januari 2020, 08:20 uur
Halverwege mijn tweede en laatste week vakantie ter ontspanning, herlezen wat zich al jaren in mijn kast bevond:
- Pandora - Pieter Aspe (2003)
- 13 - Pieter Aspe (2003)
En eindelijk het vijfde deel van de Emperor reeks uitgelezen: Emperor: The Blood of Gods - Conn Iggulden (2013) - BoekMeter.nl.
https://www.boekmeter.nl/images/cover/42000/42737.300.jpg
- Pandora - Pieter Aspe (2003)
- 13 - Pieter Aspe (2003)
En eindelijk het vijfde deel van de Emperor reeks uitgelezen: Emperor: The Blood of Gods - Conn Iggulden (2013) - BoekMeter.nl.
https://www.boekmeter.nl/images/cover/42000/42737.300.jpg
1
geplaatst: 2 februari 2020, 09:13 uur
madmadder schreef:
Was het wat?
Was het wat?
Ja, redelijk kort en rechtlijnig boek, maar vol met dingen die ik nog niet wist.
1
geplaatst: 14 februari 2020, 17:26 uur
Solaris is erg tof. . Kan je ook de filmadaptatie van Tarvosky zeer aanraden.
Zelf heb ik laatst dit boek uitgelezen:
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/5/4/2/0/9200000049720245.jpg
Zelf heb ik laatst dit boek uitgelezen:
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/5/4/2/0/9200000049720245.jpg
0
geplaatst: 14 februari 2020, 17:30 uur
Barney Rubble schreef:
Solaris is erg tof. . Kan je ook de filmadaptatie van Tarvosky zeer aanraden.]
Solaris is erg tof. . Kan je ook de filmadaptatie van Tarvosky zeer aanraden.]
Ah, ik heb de film al meerdere malen gezien - dat was juist de aanleiding voor mij om het boek nu eens een keer te lezen.
* denotes required fields.