Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek
zoeken in:
3
panjoe (moderator)
geplaatst: 10 juni 2022, 20:06 uur
Laatst eindelijk deel 2 van Knausgårds My Struggle uitgelezen. Best een kluif maar zeker de moeite waard. Nog slechts 4 delen te gaan.
1
geplaatst: 16 juni 2022, 20:18 uur
https://www.boekmeter.nl/images/cover/64000/64269.jpg
Behoorlijk lollig boekje.
Wel benieuwd naar meer van Muriel Spark nu.
Behoorlijk lollig boekje.

Wel benieuwd naar meer van Muriel Spark nu.
3
geplaatst: 28 juni 2022, 11:46 uur
Juni:
* N.K. Jemisin - The Obelisk Gate 3*
* Jon Fosse - De Andere Naam. Septologie I-II 4*
* Mieko Kawakami - Heaven 4*
* Clauda Pineiro - Elena Knows 4*
* Jan Wolkers - Turks Fruit 3*
* Bora Chung - Cursed Bunny 4*
* Madeline Miller - The Song of Achilles 4*
* Genki Kawamura - If Cats Disappeared from the World 2,5*
Ouderwets lekker leesmaandje, ook kwalitatief dikke prima. Voor juli wil ik vooral verder met de shortlist voor de International Booker Prize 2022 (ben nu op de helft) en beginnen aan de shortlist voor de Europese Literatuurprijs 2022. Ik ga vanavond beginnen in De Wereld Is Niet Stuk te Krijgen van Maxim Osipov.
* N.K. Jemisin - The Obelisk Gate 3*
* Jon Fosse - De Andere Naam. Septologie I-II 4*
* Mieko Kawakami - Heaven 4*
* Clauda Pineiro - Elena Knows 4*
* Jan Wolkers - Turks Fruit 3*
* Bora Chung - Cursed Bunny 4*
* Madeline Miller - The Song of Achilles 4*
* Genki Kawamura - If Cats Disappeared from the World 2,5*
Ouderwets lekker leesmaandje, ook kwalitatief dikke prima. Voor juli wil ik vooral verder met de shortlist voor de International Booker Prize 2022 (ben nu op de helft) en beginnen aan de shortlist voor de Europese Literatuurprijs 2022. Ik ga vanavond beginnen in De Wereld Is Niet Stuk te Krijgen van Maxim Osipov.
0
geplaatst: 28 juni 2022, 19:39 uur
1
geplaatst: 28 juni 2022, 21:03 uur
Toevallig! Ik heb me niet verveeld, een plotgedreven boek met flink wat wendingen. Typisch Amerikaanse literatuur, echter geen toekomstig prijswinnaar. Vooral karakterologisch had er meer in gezeten. 4* op mijn Goodreads zou hier op 3,5* uitkomen. De waarheid ligt in het midden.
1
Mssr Renard
geplaatst: 11 juli 2022, 14:14 uur
https://geschiedenis-winkel.nl/wp-content/uploads/2021/03/9789044648508.jpg.webp
Begin is interessant, maar uiteindelijk lijkt het hele boekje bedoeld om het aandeel van Nederlsnd in de slavernij en slavenhandel te downplayen. Toen ik erachter kwam dat P.C Emmer publiceerde in de Elsevier snapte ik het.
Veel te kort boekje dat het onderwerp geen recht aan doet en ik houd er een nare smaak aan over.
Begin is interessant, maar uiteindelijk lijkt het hele boekje bedoeld om het aandeel van Nederlsnd in de slavernij en slavenhandel te downplayen. Toen ik erachter kwam dat P.C Emmer publiceerde in de Elsevier snapte ik het.
Veel te kort boekje dat het onderwerp geen recht aan doet en ik houd er een nare smaak aan over.
1
geplaatst: 11 juli 2022, 14:20 uur
Mssr Renard schreef:
(afbeelding)
(afbeelding)
Wij Slaven van Suriname - Anton de Kom (1934) - BoekMeter.nl
Deze vond ik erg goed. En Jaguarman van Raoul de Jong is ook heel erg tof, die heeft me op het spoor van de eerste gezet.

1
Mssr Renard
geplaatst: 11 juli 2022, 14:24 uur
madmadder schreef:
Deze vond ik erg goed. En Jaguarman van Raoul de Jong is ook heel erg tof, die heeft me op het spoor van de eerste gezet.
(quote)
Uiteraard is die goed. Ik werk trouwens aan het Anton de Komplein.
1
geplaatst: 12 juli 2022, 21:29 uur
Mssr Renard schreef:
(afbeelding)
(afbeelding)
De titel geeft het al een beetje weg natuurlijk, met de term ''in een notendop''.
Schrijver Piet laat naar eigen zeggen het morele oordeel aan de lezer over.
Of hij al dan niet doelbewust deze uiterst zorgelijke periode uit onze geschiedenis aan het downplayen is, dat laat ik dan ook maar aan de mening van elke individuele lezer over.
Slavernij en uitbuiting is natuurlijk nooit goed te praten, maar persoonlijk vind ik ook niet dat je daar iedere inwoner de schuld van kan geven. Zoals zo vaak in de geschiedenis was de macht en het geld in handen van een kleine toplaag en waren er in ons land ook zeer veel mensen die nou niet bepaald geprofiteerd hebben van de slavernij. Om over de naar schatting 40 miljoen mensen wereldwijd die vandaag de dag nog in een vorm van slavernij of uitbuiting leven nog maar te zwijgen.
De zogenaamde ''aanzienlijken'' (families die al generaties lang tot de heersende groepen van de samenleving hoorden en de meeste prestige en invloed hadden), oude en nieuwe adel, afstammelingen van het regentenpatriciaat en (gegoede) burgerij, zoals kooplieden, bankiers en renteniers hadden de touwtjes, macht en het geld in handen. Daaronder bungelde een hele onderlaag aan mensen die op de ondergrens van het bestaan stonden. Landarbeiders in Drenthe werden door veenbazen uitgebuit en slecht betaald, maar zo'n 150 gulden per jaar en dat onder erbarmelijke omstandigheden en de kinderen werkten (12 tot 15 uur per dag) vaak gewoon mee.
Rond 1900 leefden bijna de helft (2 van de 5 miljoen) van de toenmalige inwoners van Nederland in krotten, sloppen, kelders en andersoortige omstandigheden die doen denken aan de slums in Mumbay of Lagos. Hier in Friesland woonden sommige mensen in Harkema nog tot halverwege de twintigste eeuw in plaggenhutten en verbouwde kippenhokken, zoals te lezen is in het boek Al mijn moeders van schrijfster Anita Terpstra. Ook schrijver Auke van der Woud heeft over dit onderwerp een mooi boek over geschreven: Koninkrijk vol sloppen.
0
Mssr Renard
geplaatst: 12 juli 2022, 21:41 uur
Stalin schreef:
...
...
Bedankt voor de geschiedenisles. Ik was op de hoogte, dank u. Desalniettemin blijf ik gewoon doorlezen. Nu een boek over slakken en dan weer één over kolonialisme. gelukkig hebben we ook dikke boeken over slavernij hier thuis.
Ik had gewoon zin in een 'notendop'. Ik hen inmiddels 5 of 6 uit die serie. Staat leuk, en het is handig voor de literatuurlijst.
4
geplaatst: 24 juli 2022, 13:52 uur
https://images.mind-books.nl/libris/book/cover/9789028223011?hash=7121b9d&width=556
Alles nu in één band: het zogeheten "Verzameld werk" inclusief vitalistische verzen, doodsgedichten en Tempel en kruis, maar ook alle jeugdverzen, verspreide en ongebundelde gedichten. (Ik schrijf "zogeheten Verzameld werk" omdat Marsmans eigen keuze indertijd één van die gevallen was waarin Verzameld werk niet hetzelfde is als Volledig verzameld werk.)
Alles nu in één band: het zogeheten "Verzameld werk" inclusief vitalistische verzen, doodsgedichten en Tempel en kruis, maar ook alle jeugdverzen, verspreide en ongebundelde gedichten. (Ik schrijf "zogeheten Verzameld werk" omdat Marsmans eigen keuze indertijd één van die gevallen was waarin Verzameld werk niet hetzelfde is als Volledig verzameld werk.)
3
geplaatst: 24 juli 2022, 16:05 uur
https://www.atlascontact.nl/boek/extra-levens/
Liefhebbers, van computer- en videospellen én lezen, ik kan jullie dit boek warm aanbevelen (en niet alleen omdat ik zelf ook een bijdrage heb geleverd*). Ik heb afgelopen week met veel plezier de andere stukken gelezen. De benaderingen zijn heel divers en de auteurs nemen games echt serieus; dat is mooi om te lezen.
*Mijn stuk gaat uiteraard over Pokémon. Wat hadden jullie anders verwacht?
Liefhebbers, van computer- en videospellen én lezen, ik kan jullie dit boek warm aanbevelen (en niet alleen omdat ik zelf ook een bijdrage heb geleverd*). Ik heb afgelopen week met veel plezier de andere stukken gelezen. De benaderingen zijn heel divers en de auteurs nemen games echt serieus; dat is mooi om te lezen.
*Mijn stuk gaat uiteraard over Pokémon. Wat hadden jullie anders verwacht?
0
geplaatst: 24 juli 2022, 16:44 uur
Sta op het punt om deze twee te gaan lezen:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71M1ghqQAFL.jpg
https://www.boekmeter.nl/images/cover/15000/15921.jpg?cb=1555340543
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71M1ghqQAFL.jpg
https://www.boekmeter.nl/images/cover/15000/15921.jpg?cb=1555340543
1
geplaatst: 24 juli 2022, 20:57 uur
BoyOnHeavenHill schreef:
(afbeelding)
(afbeelding)
Potverjoppie, Boyo, dit boek is - beduidend beter dan de "Verzamelde gedichten" in Querido-pocket en gaat subiet op den verlanglijst ("wat moet ik nu weer voor je kopen" - bij vreestelijke gelegenheden) onlangs is dat boek met die ooievaar en dromedaris daarvan geschrapt.
* denotes required fields.