Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek
zoeken in:
0
Johny Favourite
geplaatst: 6 juni 2009, 22:20 uur
Robbert Vuijsje, Alleen Maar Nette Mensen. Tot nog toe is dit een vrij cynische analyse van de multiculturele samenleving. Vuijsje documenteert de zoektocht van een 'joodse marokkaan' dwars door de scherpe grenzen van ras en identiteit in hedendaags Amsterdam.
Maar goed, ik ben slechts op de helft.
Maar goed, ik ben slechts op de helft.
0
geplaatst: 10 juni 2009, 13:13 uur
Into The Wild - John Krakauer
Nu bezig in Jurassic Park van Michel Crichton (engels), prachtig om te lezen.
Nu bezig in Jurassic Park van Michel Crichton (engels), prachtig om te lezen.
0
geplaatst: 10 juni 2009, 20:46 uur
sxesven schreef:
Ik sta regelmatig met House of Leaves in mijn handen, maar nog niet tot aanschaf overgegaan. Misschien maar eens doen.
Ik sta regelmatig met House of Leaves in mijn handen, maar nog niet tot aanschaf overgegaan. Misschien maar eens doen.
Ik ben er gisteren eindelijk in begonnen, nadat het een jaar thuis op de stapel te lezen boeken heeft gelegen. Ik was er al regelmatig doorheen gebladerd, want het boek is werkelijk een juweel om te zien. Nu hopen dat de inhoud ook bevalt. Het begon in elk geval goed

0
geplaatst: 10 juni 2009, 23:34 uur
Danielewski - om duistere redenen is de Nederlandse titel "Het kaartenhuis" - welke malloot heeft voor die titel gekozen?
Een tijdje na aankoop laten liggen (half jaar) - maar toen begonnen: de'fny unputdownable, stoelpuntens!
Al weer deels voor de tweede maal gelezen, maar nu weer op stapel beland - want bezig met "Die Mittagsfrau".
Een tip: probeer de verschillende appendices zoveel mogelijk deel uit te laten maken der gewone lezing - en niet als separate entiteit te zien en/of lezen; geeft extra dimensie.
Met name de karakterschetsen, de psychologische typeringen - Navy, Karen, de kinderen, de mannelijke cameraderie - erg sterk; de spannningen, de sfeer (beklemmend) , de rol van de typografie, de wijze waarop alle fictionele elementen zijn gedocumeteerd door Danielewski.
De opvolger Only Revolutions is zo mogelijk nog maffer; ingebonden tweedehands bij Amazon (incl verzendkosten ca 10 euri) denk da'k toch maar ga doen. Een van de weinige boeken die denk ik nog maffer zijn is Finnegan's Wake - daarvan heb ik ooit 60 - 70% gevild.
Een tijdje na aankoop laten liggen (half jaar) - maar toen begonnen: de'fny unputdownable, stoelpuntens!
Al weer deels voor de tweede maal gelezen, maar nu weer op stapel beland - want bezig met "Die Mittagsfrau".
Een tip: probeer de verschillende appendices zoveel mogelijk deel uit te laten maken der gewone lezing - en niet als separate entiteit te zien en/of lezen; geeft extra dimensie.
Met name de karakterschetsen, de psychologische typeringen - Navy, Karen, de kinderen, de mannelijke cameraderie - erg sterk; de spannningen, de sfeer (beklemmend) , de rol van de typografie, de wijze waarop alle fictionele elementen zijn gedocumeteerd door Danielewski.
De opvolger Only Revolutions is zo mogelijk nog maffer; ingebonden tweedehands bij Amazon (incl verzendkosten ca 10 euri) denk da'k toch maar ga doen. Een van de weinige boeken die denk ik nog maffer zijn is Finnegan's Wake - daarvan heb ik ooit 60 - 70% gevild.
0
geplaatst: 11 juni 2009, 01:05 uur
Ben weer maar eens bezig met Umberto Eco's meesterwerk De Slinger van Foucault.
Laast uitgelezen boek Tom Holland - De Gang Naar Canossa
Laast uitgelezen boek Tom Holland - De Gang Naar Canossa
0
Elvis Presley
geplaatst: 11 juni 2009, 10:24 uur
"De donkere kamer van Damokles" sinds gisternacht uit.
0
jeko
geplaatst: 13 juni 2009, 17:05 uur
Schoppenvrouw en andere verhalen - Poesjkin
In de mist van het schimmenrijk - WFH
In de mist van het schimmenrijk - WFH
0
geplaatst: 13 juni 2009, 20:19 uur
Eindelijk Popco van Scarlett Thomas uit. Ik heb er lang over gedaan, en het viel me een beetje tegen, maar dat komt denk ik door erg hoge verwachtingen vanwege Mr.Y.
Nu over naar Dimitri Verhulst met zijn Goverdomse Dagen op een Godverdomse Bol. Ook hier weer redelijk hoge verwachtingen vanwege het fraaie De Helaasheid Der Dingen.
Nu over naar Dimitri Verhulst met zijn Goverdomse Dagen op een Godverdomse Bol. Ook hier weer redelijk hoge verwachtingen vanwege het fraaie De Helaasheid Der Dingen.
0
geplaatst: 14 juni 2009, 02:21 uur
Ben net begonnen aan Choke van Chuck Palahniuk, wat een heerlijke stijl qua schrijven heeft die man toch 

0
geplaatst: 14 juni 2009, 08:56 uur
Tongkat, een verhalenbordeel - Peter Verhelst
wát een schrijver!!!
wát een schrijver!!!
0
geplaatst: 14 juni 2009, 09:04 uur
Mjuman schreef:
Danielewski - om duistere redenen is de Nederlandse titel "Het kaartenhuis" - welke malloot heeft voor die titel gekozen?
'Het kaartenhuis' vind ik nog best een acceptabele vertaling hoor, het dekt vrijwel alle suggesties van 'House of Leaves'.Danielewski - om duistere redenen is de Nederlandse titel "Het kaartenhuis" - welke malloot heeft voor die titel gekozen?
Nog altijd één van de twee beste boeken die ik heb gelezen. Door dat boek zijn 'gewone' romans heel wat saaier gaan lijken....
'Only Revolutions' is een prachtboek, met een ronduit geniale layout. Hij lag in Scheltema enkele weken na release al voor €4 in de schappen omdat geen kip 'm kocht.
De geniale layout geeft problemen bij de NL vertaling. Dáárvan is de titel pas belachelijk: 'Niets dan omwentelingen'. Dekt slechts de letterlijke vertaling, en geen enkele symbolische betekenis, laat staan het belang van de kleuren, volgorde en afstand tot elkaar van de drie o's in de titel.
Maar het vertalen liet al anderhalf jaar langer op zich wachten dan gepland, nu zit de drukker het ook nog eens constant vooruit te schuiven...eerst eind mei, nu begin september... Ik begin me onderhand af te vragen óf ie ooit gaat verschijnen. En dat terwijl de Franse vertaling er al een jaartje na oorspronkelijke publicatiedatum was. Vreemd, maar wrs te wijten aan het dichter bij elkaar liggen van Engels en Frans, dan NL en EN.
Maar goed; erg moeilijk om te vertalen, en ik hou m'n hart dan ook vast voor het eindresultaat...
Ondertussen is MZD (Danielewski dus) rustig bezig met z'n nieuwe werk. Ik ben benieuwd of hij weer met zo'n verbijsterend iets op de proppen kan komen, zo iets wat volledig buiten de gangbare literatuur staat (behalve boeken als 'Pale Fire', 'Gravity's Rainbow' en 'Finnegans Wake' dan).
Briljant schrijver.
0
geplaatst: 22 juni 2009, 22:04 uur
Godverdomse dagen op en godverdomse bol - Dimitri Verhulst
ik vond zijn vorige boek beter... Dit boek vond ik meer een stilistische conceptuele vingeroefening.
Ben net begonnen in een detective over een 19e eeuwse Ottomaanse eunuch in Istanbul en Venetië. Ach je moet wat; het stond nog in de kast op me te wachten.
Mijn vrouw werkt in de boekhandel, dus dankzij de personeelskorting heb ik altijd wel een stapel liggen die ik nog moet lezen (ik kan haar echt niet bijhouden, maar ja; zij mij weer niet op muziekgebied; match made in heaven ).
ik vond zijn vorige boek beter... Dit boek vond ik meer een stilistische conceptuele vingeroefening.
Ben net begonnen in een detective over een 19e eeuwse Ottomaanse eunuch in Istanbul en Venetië. Ach je moet wat; het stond nog in de kast op me te wachten.
Mijn vrouw werkt in de boekhandel, dus dankzij de personeelskorting heb ik altijd wel een stapel liggen die ik nog moet lezen (ik kan haar echt niet bijhouden, maar ja; zij mij weer niet op muziekgebied; match made in heaven ).
0
Johny Favourite
geplaatst: 22 juni 2009, 22:22 uur
Het Diner - Herman Koch
Saturday - Ian McEwan
nu begonnen aan:
Joe Speedboot - Tommy Wieringa
en
Mei - Gorter
Saturday - Ian McEwan
nu begonnen aan:
Joe Speedboot - Tommy Wieringa
en
Mei - Gorter
0
jeko
geplaatst: 25 juni 2009, 16:24 uur
De Sandwich - A.F.Th. van der Heijden
en zojuist begonnen aan:
Dode Zielen - Nikolaj Gogol
en zojuist begonnen aan:
Dode Zielen - Nikolaj Gogol
0
geplaatst: 25 juni 2009, 16:35 uur
Ben 'Gomorra' aan het lezen, verbijsterend dat dit een reëel verhyaal is.
0
geplaatst: 3 juli 2009, 09:33 uur
Stendhal - Het Rood en het Zwart dicht- en zojuist Nicole Krauss - De Geschiedenis van de Liefde opengeslagen
0
geplaatst: 4 juli 2009, 16:13 uur
Ben begonnen in When You Are in Engulfed in Flames van David Sedaris. Zeer vermakelijke verzameling verhalen. Doet het goed voor zo in de vakantie.
0
Pastichio Rocker
geplaatst: 10 juli 2009, 17:02 uur
zinulzki schreef:
En daarna de film kijken!
0
jeko
geplaatst: 13 juli 2009, 19:24 uur
Vanavond een begin maken met:
De Merkwaardige Herinneringen van Thomas Penman - Bruce Robinson
De Merkwaardige Herinneringen van Thomas Penman - Bruce Robinson
0
sxesven
geplaatst: 13 juli 2009, 20:19 uur
Herlezen: Kenzaburo Oé - Hikari Groet de Dingen; bijna klaar met herlezen: Scarlett Thomas - The End of Mr Y; midden in het herlezen: Jung Chang - Wilde Zwanen; net begonnen met herlezen: Junichiro Tanizaki - De Sleutel.
* denotes required fields.