Overig / Algemeen / Algemeen Schooltopic
zoeken in:
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 4 september 2011, 11:25 uur
Don Cappuccino schreef:
Ik had ook nog de pech dat ik in VWO-1 en HAVO-2 twee enorm slechte wiskundedocenten had die beide zijn ontslagen. Die van VWO-1 kon geen orde houden en lesgeven, die van HAVO-2 kon wel lesgeven maar geen orde houden. Dan kom je ook niet ver.
Ik had ook nog de pech dat ik in VWO-1 en HAVO-2 twee enorm slechte wiskundedocenten had die beide zijn ontslagen. Die van VWO-1 kon geen orde houden en lesgeven, die van HAVO-2 kon wel lesgeven maar geen orde houden. Dan kom je ook niet ver.

Ik begin me meer en meer te beseffen dat de zaken bij ons eigenlijk niet zo goed geregeld waren. In de tweede heb ik voor Nederlands tijden een invaller gehad die eigenlijk maar bevoegd was voor GT. Voor Engels had ik zo'n onervaren meisje dat net van de uni kwam.
In de derde had ik zo'n zelfde type voor Nederlands, Engels én Wiskunde. Die voor Engels wist niet eens dat 'think' niet wordt uitgesproken als 'tink'. Voor Engels en Wiskunde had ik in de 4e nog steeds van die lui die geen les konden geven. 'I studied English at a university, so I know better than you', zei ze als ze iets niet kon uitleggen...
Het wil ook wel wat zeggen dat die docenten elke keer na één jaar weg waren. Ik heb 't eens aan een andere leraar gevraagd en die zei 'tja, maar we kunnen toch moeilijk voor de derde keer iemand na één jaar wegsturen?'.
0
geplaatst: 4 september 2011, 11:32 uur
chevy93 schreef:
Nu zal het van een tweedejaars not done zijn om het te verwachten, maar een beetje inzet van jezelf mag toch wel verwacht worden? Er hoeft toch niet altijd een leraar te zijn die je precies zegt wat je moet doen?
Nu zal het van een tweedejaars not done zijn om het te verwachten, maar een beetje inzet van jezelf mag toch wel verwacht worden? Er hoeft toch niet altijd een leraar te zijn die je precies zegt wat je moet doen?
Om deze opmerking kan ik behoorlijk pissig worden. Ik was namelijk de rustigste uit mijn klas en maakte altijd mijn huiswerk voor Wiskunde. Ik heb er echt keihard voor moeten werken om er een goed punt (voor mijn doen bij dat vak dan) voor te halen. Als je het goed kan maakt het niks uit of je een slechte leraar hebt maar als je enorm moeite mee hebt (zoals ik) is het echt zwaar balen.
0
geplaatst: 4 september 2011, 12:45 uur
Don Cappuccino schreef:
Ik heb er echt keihard voor moeten werken om er een goed punt (voor mijn doen bij dat vak dan) voor te halen. Als je het goed kan maakt het niks uit of je een slechte leraar hebt maar als je enorm moeite mee hebt (zoals ik) is het echt zwaar balen.
Ik bedoel ook meer inzet in de zin van als de rest van de klas onrustig is. Het komt nu op mij over alsof je de leraar verwijt dat je slecht(er) bent in wiskunde. Aangezien het wel een goede leraar was (qua les, niet qua orde houden), vind ik dat het niet echt aan de leraar ligt.Ik heb er echt keihard voor moeten werken om er een goed punt (voor mijn doen bij dat vak dan) voor te halen. Als je het goed kan maakt het niks uit of je een slechte leraar hebt maar als je enorm moeite mee hebt (zoals ik) is het echt zwaar balen.
Ynoskire schreef:
Zover ik weet is aardrijkskunde verplicht voor een aantal van die studies in Wageningen.
Ik heb een paar jaar geleden dus zo'n test gedaan en daar zat ook een overzicht bij van alle studies en welke aanvullingen je moet hebben indien je welk profiel hebt. Als je N&G/N&T had, zat je altijd wel goed. Enige wat dan soms belangrijk is, is wiskunde B. Als je E&M had, moest je soms ook natuurkunde en/of scheikunde hebben. Over een studie waarbij aardrijkskunde verplicht is, weet ik niks. Mijn aangetrouwde nicht is aardrijkskundedocente en die heeft zelf een keer gezegd dat het vak nergens meer verplicht is.Zover ik weet is aardrijkskunde verplicht voor een aantal van die studies in Wageningen.
0
geplaatst: 4 september 2011, 15:53 uur
chevy93 schreef:
Het komt nu op mij over alsof je de leraar verwijt dat je slecht(er) bent in wiskunde.
Het komt nu op mij over alsof je de leraar verwijt dat je slecht(er) bent in wiskunde.
Inderdaad ja en dat klopt ook helemaal. Het eerste jaar moet toch wel voor een goede basis zorgen en die hebben wij toen compleet niet gekregen. En dan blijf je toch achter liggen. In de tweede moet die basis er zijn maar door die leraar van de eerste hadden wij dat eigenlijk niet.
En die van de tweede was ook al niks, pas in de derde kreeg ik een betere docent Wiskunde. Een beetje laat om eerlijk te zeggen.
0
geplaatst: 4 september 2011, 15:55 uur
chevy93 schreef:
Als je niet op kantoor wilt werken, moet je zeker geen economiekant kiezen. Voor zover ik weet is dat juist veel kantoorwerk. De uitzonderingen hierop zijn niet erg groot, ben ik bang.
Ik blijf het zeggen: N&G/N&T met economie en/of M&O (afhankelijk van hoe soepel je school is ivm vakkenpakket) en je kunt iedere kant op. Je zegt zelf biologie erg interessant te vinden.
Als je niet op kantoor wilt werken, moet je zeker geen economiekant kiezen. Voor zover ik weet is dat juist veel kantoorwerk. De uitzonderingen hierop zijn niet erg groot, ben ik bang.
Ik blijf het zeggen: N&G/N&T met economie en/of M&O (afhankelijk van hoe soepel je school is ivm vakkenpakket) en je kunt iedere kant op. Je zegt zelf biologie erg interessant te vinden.
Ik heb N&T gedaan en werk ook op een kantoor, een ingenieursbureau, dat wel. Maar ik breng niet hele dagen achter mijn computer door, moet ook af en toe op klantbezoek, en ga op site-visits.
0
geplaatst: 4 september 2011, 15:58 uur
Sectumsempra schreef:
Misschien moet ik gewoon een dartbord aanschaffen en lukraak gooien?
Misschien moet ik gewoon een dartbord aanschaffen en lukraak gooien?
http://www.beroepskeuzetest.nl/wat-wil-ik.php
Kost je 12,50, maar ben je wel wat verder. Ach, ik heb mijn studie gekozen omdat ik in de Formule 1 wilde werken als Aerodynamicus (hebt Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek gestudeerd), maar ontwerp nu pijpleidingen (en dat is een stuk minder saai als het het klinkt).
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 4 september 2011, 16:26 uur
Wij konden op school gratis beroepskeuzetesten doen, maar die zijn niet best. Geef ik aan dat ik naar de universiteit wil, geen leraar wil worden, en dat ik matig ben in Natuurkunde. Komt er op de derde plaats 'tweedegraads leraar natuurkunde' uit. De nummer één was ook iets met NT, terwijl ik dat heel niet had.
0
geplaatst: 4 september 2011, 16:35 uur
Dan het klinkt, Harm, maar vertel me eens over die pijpleidingen.
0
Jocharo-T
geplaatst: 4 september 2011, 17:16 uur
Ik heb ook eens zo'n beroepskeuzetest moeten doen in het verre verleden. Wat er uit komt wil je uiteindelijk NOOIT worden. Bij mij kwam er agrariër uit. Geloof me, dat is echt het laatste wat ik wil. Er is echt helemaal niets in mijn brein die dat werk zou willen doen en toch kwam het er uit. Ik weet niet welke malloot die testen ontworpen heeft, ongelofelijk......
Gekheid natuurlijk. Uiteindelijk ben ik de koksopleiding gaan doen. Zo bereidde ik dan toch de groenten van de agrariërs.... Dat was uiteindelijk ook niets, te veel stress en ik ben echt zo van alles rustig aan. Dus ben ik maar bij de politie gegaan...
Dat doe ik uiteindelijk ook niet meer, maar dat geheel terzijde.
Gekheid natuurlijk. Uiteindelijk ben ik de koksopleiding gaan doen. Zo bereidde ik dan toch de groenten van de agrariërs.... Dat was uiteindelijk ook niets, te veel stress en ik ben echt zo van alles rustig aan. Dus ben ik maar bij de politie gegaan...
Dat doe ik uiteindelijk ook niet meer, maar dat geheel terzijde.

0
haveman
geplaatst: 4 september 2011, 17:38 uur
Ik heb nog niet zo lang gelden de Pabo afgerond. Het was echt om te huilen die opleiding....
0
Jocharo-T
geplaatst: 4 september 2011, 17:40 uur
Die heet mijn zusje ook gedaan. Uiteindelijk wilt ze niet verder als lerares. Maar goed... Een HBO Studie is nooit weg natuurlijk.
0
geplaatst: 4 september 2011, 20:12 uur
Ik heb ook een keer een geschiktheidstest gedaan van school. Ik kwam erachter dat ik nergens voor geschikt was. Er waren 10 onderdelen (praktijk gericht werken, samen werken, sociaal werk enz.) en voor elk onderdeel 10 punten te scoren. Mijn hoogste score was een 3 voor iets met verzorging... (echt geen grapje, ik heb dat briefje hier nog ergens liggen). Ben nu succesvol eerstejaars student Aardwetenschappen, oftewel: F*CK TESTEN!
0
geplaatst: 4 september 2011, 20:17 uur
Je hebt beroepskeuzetests en beroepskeuzetests. Wij hadden er eentje gedaan waar we 3 dagen zeker 4 uur per dag mee bezig zijn geweest. Er kwam ook veel meer uitrollen dan alleen wat beroepen. Vooral de gebieden waarin je zou moeten zoeken, kwamen bij ons goed naar voren.
0
haveman
geplaatst: 4 september 2011, 23:08 uur
guitarwally schreef:
Ik heb ook een keer een geschiktheidstest gedaan van school. Ik kwam erachter dat ik nergens voor geschikt was. Er waren 10 onderdelen (praktijk gericht werken, samen werken, sociaal werk enz.) en voor elk onderdeel 10 punten te scoren. Mijn hoogste score was een 3 voor iets met verzorging... (echt geen grapje, ik heb dat briefje hier nog ergens liggen). Ben nu succesvol eerstejaars student Aardwetenschappen, oftewel: F*CK TESTEN!
Oftewel je kunt eigenlijk helemaal niks. Dat is idd geen grapje, het papiertje hoef ik niet te zien, ik geloof je.
Succes in je tweede jaar.
0
geplaatst: 5 september 2011, 11:05 uur
Sta af en toe verbaasd van de absolute zeggingskracht die aan testen wordt toegedicht. Afgezien van de omvang van een test, is ook de geldigheidsduur van een test (veelal 1 jaar - zie de kleine letters in de de toelichting) en het vermogen van het geteste individu om vaardig met testen om te gaan (de zgn "test sophistication") bepalende factoren: een test is een momentopname en als je bijv een lichte vorm van dyslexie hebt en je deelt zoiets VOORAF niet mede, kan het zijn dat bijv je IQ lager wordt ingeschat dat het de facto is.
Tests zeggen over het algemeen iets over de aanleg, attitude en moeten ook niet als een absolute standaard worden gezien. En daarnaast:je kunt allerlei gratis tests maken via internet om jezelf aleen beetje te leren kennen en te zien of je je in die resultaten kunt herkennen.
Het meest bizarre is nl dat er beroepen onstaan die een test nooit had kunnen voorzien - welke beroepskeuzetest uit 1998 had het beroep interaction designer, of in 2005 het beroep social media expert kunnen aanraden? Die beroepen bestonden toen gewoon nog niet. En wat heb je aan een beroepskeuzetest die je aanraadt om vanwege je "dienstverlenende instelling" baliemedewerker bij een bank of een service-organisatie te worden? Die beroepen zijn immers aan het verdwijnen.
Het grappige is dat studie en beroep lang niet altijd aan hoeven te sluiten. De Harvard Business Review liet een jaar of 8 geleden zien dat er veel mensen met een gammastudie (Sociale wetenschappen, o.a. Culturele Antropologie) in managementposities terechtkwamen. Ik ken zelf mensen met een doctoraal Literatuurwetenschap die organisatie-adviseur zijn en mensen met een doctoraal Engels die marketing manager zijn.
Zo'n test zegt iets over je aanleg en attitude, maar ook je minder sterke punten kun je ontwikkelen.
Tests zeggen over het algemeen iets over de aanleg, attitude en moeten ook niet als een absolute standaard worden gezien. En daarnaast:je kunt allerlei gratis tests maken via internet om jezelf aleen beetje te leren kennen en te zien of je je in die resultaten kunt herkennen.
Het meest bizarre is nl dat er beroepen onstaan die een test nooit had kunnen voorzien - welke beroepskeuzetest uit 1998 had het beroep interaction designer, of in 2005 het beroep social media expert kunnen aanraden? Die beroepen bestonden toen gewoon nog niet. En wat heb je aan een beroepskeuzetest die je aanraadt om vanwege je "dienstverlenende instelling" baliemedewerker bij een bank of een service-organisatie te worden? Die beroepen zijn immers aan het verdwijnen.
Het grappige is dat studie en beroep lang niet altijd aan hoeven te sluiten. De Harvard Business Review liet een jaar of 8 geleden zien dat er veel mensen met een gammastudie (Sociale wetenschappen, o.a. Culturele Antropologie) in managementposities terechtkwamen. Ik ken zelf mensen met een doctoraal Literatuurwetenschap die organisatie-adviseur zijn en mensen met een doctoraal Engels die marketing manager zijn.
Zo'n test zegt iets over je aanleg en attitude, maar ook je minder sterke punten kun je ontwikkelen.
0
geplaatst: 5 september 2011, 12:54 uur
Slowgaze schreef:
Dat zijn allerlei pijpleidingen, van leidingen voor CO2 opslag tot drinkwater, afvalwater, stikstof, aardgas, olie, stadsverwarming, etc, etc. Nieuw aan te leggen moeten aan allerlei normen voldoen, dus als een klant naar je toekomt en zegt wij willen een pijpleiding van A naar B, dan moet jij eerst uitzoeken hoe dat het makkelijkst kan (dat is meestal niet in een rechte lijn, je volgt meestal straten, of maakt gebruikt van kabel en leidingenstroken). Dan moet bekeken worden of die leiding nog over privaat terrein loopt, of er nog meer kabels en leidingen liggen en moet je dus overleg plegen met landeigenaren, vergunningverleners (als je bijvoorbeeld onder een kanaal of dam heen moet en met wat voor techniek je dat doet). Je moet kijken wat voor materiaal gebruikt moet worden, zodat de leiding niet wegcorrodeert of stukgaat door de spanningen die optreden bij het verzakken van de grond of expansie van de leiding. En dan moet je ook nog eens uitzoeken wat dat allemaal kost. Als het dan nog een beetje een bijzondere leiding is moet je werk ook nog eens door een externe instantie gecontroleerd worden. Behoorlijk was gecompliceerder dus dan een gat graven en een leiding erin leggen en weer dichtmaken.
0
geplaatst: 5 september 2011, 16:45 uur
Slowgaze schreef:
Dit vind ik nou ook geen voorbeeldige zin. De zin beginnen met een citaat vind ik al niet fraai, maar dan zou ik het citaat op zijn minst nog tussen aanhalingstekens zetten.Dan het klinkt, Harm, maar vertel me eens over die pijpleidingen.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 5 september 2011, 19:45 uur
Zo is het, Jasper. We pakken hem gewoon terug. 

0
geplaatst: 7 september 2011, 10:46 uur
vanaf deze week weer bezig met school en vandaag zelfs tot 20:10

0
geplaatst: 7 september 2011, 14:29 uur
Ik kreeg zomaar een extra weekje vrij. Ik dacht de hele tijd dat ik deze week moest beginnen maar de data zijn een weekje opgeschoven 

0
geplaatst: 7 september 2011, 17:10 uur
Er zijn serieus opleidingen waar de lessen pas half september weer beginnen? Wat een raar land leven we toch ook...
0
geplaatst: 7 september 2011, 22:08 uur
Arrie schreef:
Wat doe je dan voor opleiding, Lex?
Wat doe je dan voor opleiding, Lex?
Koks opleiding in Eindhoven

Was vandaag de eerste avondpraktijk
0
geplaatst: 7 september 2011, 22:42 uur
GrafGantz schreef:
Er zijn serieus opleidingen waar de lessen pas half september weer beginnen? Wat een raar land leven we toch ook...
Ach, het universitaire jaar begint normaal gesproken de eerste week van september, dus half september is maar 2 weken later... Heb ze wel eens raarder gehoord. Mijn clubgenoten die rechten studeerde hadden in hun eerste jaar 2 maanden kerstvakantie en 3 maanden zomervakantie...
0
geplaatst: 7 september 2011, 23:15 uur
GrafGantz schreef:
Inschrijving ROC hier in Hilversum zijn pas deze week. De inschrijvingen zijn dat dus.Er zijn serieus opleidingen waar de lessen pas half september weer beginnen? Wat een raar land leven we toch ook...
laxus11 schreef:
vanaf deze week weer bezig met school en vandaag zelfs tot 20:10
Laatste hier is 16.50 en dat is SLO-begeleiding dus wat ik daarvan moet verwachten weet ik niet. Morgen zullen we het meemaken. vanaf deze week weer bezig met school en vandaag zelfs tot 20:10
(maar wel lekker uitslapen; 12.40 pas op school
)
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 8 september 2011, 11:15 uur
Ik dacht dat SLO studieloopbaanbegeleiding was, maar ik zie online iets met specifieke lerarenopleiding.
In het eerste geval is het gewoon een praatuurtje. Hoe gaat 't op school, hoeveel tijd besteedt je eraan, wat wil je voor minoren gaan doen, wat voor werk(richting) (ja, ze willen dat je daar al direct aan gaat denken...). Als je geen problemen hebt heb je er niets te zoeken.
Ik vond dat nogal onzinnig en ik moest er vier uur langer voor op school blijven. Ben misschien drie keer geweest, en de rest van tijd heb ik me afgemeld. Ik had een goede smoes, dat scheelde.
In het eerste geval is het gewoon een praatuurtje. Hoe gaat 't op school, hoeveel tijd besteedt je eraan, wat wil je voor minoren gaan doen, wat voor werk(richting) (ja, ze willen dat je daar al direct aan gaat denken...). Als je geen problemen hebt heb je er niets te zoeken.
Ik vond dat nogal onzinnig en ik moest er vier uur langer voor op school blijven. Ben misschien drie keer geweest, en de rest van tijd heb ik me afgemeld. Ik had een goede smoes, dat scheelde.
0
geplaatst: 8 september 2011, 11:21 uur
GrafGantz schreef:
eind september Er zijn serieus opleidingen waar de lessen pas half september weer beginnen? Wat een raar land leven we toch ook...

* denotes required fields.