MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen sporttopic #2

zoeken in:
Het is een beetje kinderachtig het winnen van de Uefa cup af te toen als "toeval" "geluk" en de spelers als middelmatig te kijk te zetten.

Van de Nederlandse spelers waren er gewoon een aantal international of hingen daar tegen aan (ik lees hier nergens de naam Bosvelt bijvoorbeeld of Van Wonderen) en alle "buitenlandse" spelers waren international van hun land.

Dus afdoen als middelmaat lijkt mij een beetje overdreven. Alleen hadden ze wel de meeste succes in het samenwerkingsverband binnen Feyenoord. En daar komt de hand van Van Marwijk om de hoek kijken.

Voorlopig struikelen alle huidige Nederlandse clubs lustig voort, over de meest simpele clubs in Europa. Dus dat kampioenschap in 2002 zomaar even wegwuiven vind ik wel te goedkoop.

Zo maar even een vraag tussendoor waar kan ik deel 1 van dit topic vinden

Haha Bosvelt, die kon er niet veel van. Wel legendarisch natuurlijk door die wissel met Robben.

Stijn_Slayer
Bosvelt en van Wonderen vallen toch gewoon onder goede Eredivisiespelers? Ik vind dat geen toppers.

Van Wonderen: de naam is een contradictio in terminis. Paul Bosvelt - er was ooit een Charley met bijna dezelfde achternaam en die verdiende respect - was verdwaald in de selectie van Dickie Dick en toen Dickie door de bomen het bos niet meer zag dacht ie dat Paul naar huis kon sturen, via de kruimels in het veld.

Paul Bosvelt, de vleesgeworden afgedaalde voetbalmodaliteit: je zal vrouw zijn en van zo'n man wakker moeten liggen - was ik vrouw (thank God no), zou ik zou denken: dan liever de pot op.

Het mooiste beeld dit weekend? Christian Eriksen op de tribune bij Ajax, met een zwartharige schone naast zich (nee, geen blond).
Ik heb overigens besloten curlingsupporter te gaan worden - de ultieme motivator? Nou, de roodwitblauwe grafische patronen op de lange broeken vande Noorse curling-mannen. Zeker weten dat die je ontwikkelde glutteus maximus, quadriceps en hamstrings goed doen uitkomen

trebremmit schreef:
Haha Bosvelt, die kon er niet veel van. Wel legendarisch natuurlijk door die wissel met Robben.

Geen echte topper, uiteraard. Europees gezien. Wel in de Eredivisie: bepaalde wel regelmatig wedstrijden. Vooral in de Kuip dan.

leuk, maar daar is die 2e plek van Verweij niet mee goed gemaakt.

Hendrik68
Slechte verliezers die Noren, dat was al bekend na de beschuldigingen van doping door de Pedersen familie. Nu melden alle Noren (en Skobrev) zich af voor de 10 km. Ze willen zich zogenaamd volledig voorbereiden op de achtervolging. Ja, ja. Bij het langlaufen heb je ook al zo'n dwaas, Northaug, die midden in de nacht een potje gaat lopen pokeren i.p.v. zich voor te bereiden op zoiets lulligs als een potje langlaufen. Als je ergens de medailles met gemak aaneen rijgt is het wel bij langlaufen. Zo kan het gebeuren dat Nederland na een week zelfs boven de Noren in het medailleklassement staat.

Rudi S schreef:
leuk, maar daar is die 2e plek van Verweij niet mee goed gemaakt.

Dat is waar. Ik verwacht nu minimaal een sweep op de ploegenachtervolging.

Hendrik68
Tja, hadden Richardson en Davis hun normale niveau gehaald hadden we 3 medailles minder gehad. In elke sport heb je te maken met tijdelijke overheersing. Ole Einar Bjorndalen (biathlon) en Bjorn Daehlie (langlaufen) hebben hun sport ook jarenlang van alle spanning ontnomen. Als Ole 10 keer misschoot won hij nog wel. Zelfs op zijn 40ste wint hij nog goud, alleen geen 3 keer meer. Daehlie kon bij elke race rustig lunchen onderweg. In het shorttrack won de Koreaan An als eerste "Europeaan" in de geschiedenis goud bij het shorttrack, tot dan altijd domein van Azie. En hoe vaak wint een Duitser het rodelen eens een keer niet?

Ik denk dat ze in Zuid Korea al druk doende zijn in ieder geval de korte afstanden bij het schaatsen over 4 jaar weer een stuk spannender te maken. Bij onze heren zit er weinig jong talent achter de huidige lichting, dus de concurrentie zal vast wel weer toenemen.

Leuk stukje in de Wall Street Journal. De Nederlandse schaatsers komen gewoon veel beter eh... beslagen ten ijs dan de overige deelnemers. Maar dat de Noren afhaken bij de 10 km is wel heel erg kinderachtig.
Er is ook nog zoiets als hopen op een geweldige dag, zoals die Pool van de week had, de Chinese Zhang Hong of gisteren Ter Mors. Het kan verkeren.

Hoe kan een (ex-) topland in schaatsen trouwens in relatief gezien een paar jaar tijd op de 10 km standaard meer dan dertig seconden verliezen op de Nederlanders? Ze zijn net zo professioneel dus kunnen zich ook dagelijks met schaatsen bezig houden.

Maar ik mis wel het enthousiasme voor schaatsen, bij veel landen. Nederland is één van de weinige landen die er nog voor gaat. De rest maakt een nogal uitgebluste indruk. En dat was al voordat de spelen moesten beginnen. Misschien heeft het alles te maken met het terug draaien van de budgetten in die landen.
Maar als je er toch bent, kun je ook schaatsen. Anders blijft vier jaar training gewoon weggegooid. Dat geldt ook voor de Noren.

Hendrik68
Gebrek aan succes maakt minder enthousiast, zo gaat dat bij alle sporten in alle landen. Maar het is onzin om schaatsen als sport ter discussie te stellen, omdat er 1 land bovenuit steekt. Ben je succesvol is het nog niet goed. Het langlaufen heeft ook nooit ter discussie gestaan in de jaren dat Daehlie de lakens uitdeelde en niet zelden een compleet Noors podium naast zich vond. De 10km is wellicht saai om naar te kijken, maar wat te denken van 50 km langlaufen? Ik kan me wel enigszins voorstellen dat de 10.000 m ooit op zal houden te bestaan. Heel weinig ritten die ontzettend lang duren, kan me voorstellen dat in plaats daarvan een massastart komt, dat is veel spectaculairder. Ik las van het weekend een uitspraak van een oud IOC die verklaarde dat in al die jaren dat die lid was het schaatsen nooit 1 moment ter discussie gestaan heeft. Ook de ISU, waaronder ook shorttrack en kunstrijden vallen denkt eerder dat er een nummer bij komt (massastart) dan dat er nummers verdwijnen. Het IOC zelf vindt de spelen nog niet vol genoeg. Waar de zomerspelen wel vol zitten kunnen de winterspelen juist veel meer onderdelen gebruiken. Dus de kans is groter dat klunen wordt toegevoegd dan dat schaatsen wordt afgevoerd.

Hendrik68
Nou, ome Hendrik kan het helemaal met dit stukje eens zijn.

Ja, deze is ook mooi. Ik had zelf nog een paar Amerikaanse kranten opgezocht en hun kritiek op de schaatsselectie van de VS is niet mis. De lof voor de Nederlandse equipe is er ook.

Hendrik68 schreef:
Nou, ome Hendrik kan het helemaal met dit stukje eens zijn.

Nou ikke niet. Bijna iedere echte wedstrijd spanning is op deze manier weg. Schaatsen staat hoog aangeschreven en heeft een lange traditie in Nederland. Gevolg is dat er in Nederland bijna altijd op hoog nivo geschaatst word. Het is alleen erg jammer dat de rest van de wereld het blijkbaar niet erg interessant vind. Waardoor er buiten Nederland ook bijna geen concurrentie meer is.
Ik kan me niet voorstellen dat je nu nog met gezonde kleffe handjes op de bank gaat zitten. De uitslag is min of meer al bekend. Alleen de namen kunnen hooguit nog een verassing zijn. En dit gaat het schaatsen ook zeker geen goed doen. En niet dat de Nederlanders daar iets aan kunnen doen. Ik kan me verdomd goed voorstellen dat je als niet Nederlander zoiets hebt van tja big deal dat schaatsen.
Die schrijver van dat bericht speelt eenvoudig in op het onderbuik gevoel van een hoop Nederlanders zonder enige kritische noot te kraken. Nou laat mij maar een zeikende zuurpruim zijn!

Ik heb alleen de 1500 meter bij de heren live kunnen zien, maar dat vond ik toch wel een behoorlijke spannende wedstrijd. Na de dweil was elke rit weer spannend.

Verder staat er een aardig stuk over dit onderwerp in het NRC van afgelopen zaterdag, waarin wordt gekeken naar het aantal actieve wedstrijdschaatsers op de 1500 meter, het aantal schaatsbanen waarop wedstrijden worden gereden per land, etc. De terugval van bijvoorbeeld Noorwegen komt ook doordat schaatsen daar niet zo hip meer is en er veel concurrentie is van andere wintersporten (mn. ijshockey). In Rusland zit het schaatsen dan weer stevig in de lift, ook omdat er daar een paar snelle ijsbanen zijn bijgekomen. En in China wordt dan weer de hand gelegd aan een baan die nog hoger ligt dan die van Salt Lake City, dus ik verwacht daar ook wel wat van.

De Nederlandse dominantie is in ieder geval iets waar de schaatssport oog voor moet blijven houden, want als er te weinig competitieve landen zijn in een sport verliest het vanzelf zijn olympische status.

Hendrik68
Klopt, als we elke 4 jaar 20+ medailles bij het schaatsen halen dan moet je je zorgen maken. Maar na 1 keer echt niet hoor. En als we nou het ene record na het andere schaatsten. Er is volgens mij geen werelrecord laaglandbaan gesneuveld en de meest opmerkelijke prestatie werd toevallig niet door een Nederlander geleverd, maar door Hong Zhang. Nederland piekt gewoon erg goed. Iets dat de VS normaliter zo goed lukt, maar nu even niet. Er zijn en blijven genoeg landen die schaatsen serieus blijven nemen. De VS, Zuid Korea, China, Japan, Rusland. Wij doen er wel verstandig aan om de Polen over te halen en evt.te helpen bij de bouw van een overdekte hal.

Martial
Nicolage Rico schreef:
(quote)

Geen echte topper, uiteraard. Europees gezien. Wel in de Eredivisie: bepaalde wel regelmatig wedstrijden. Vooral in de Kuip dan.

Bosvelt was gewoon een nuttige speler niets meer en niets minder, ook zulke spelers heb je nodig voor een balans in een elftal en herinner me ook nog een leuk doelpuntje van hem tegen Olympique Marseille (CL) waar vooral Cruz en Kalou het op hun heupen hadden in die wedstrijd als we toch herinneringen aan het ophalen zijn

Of die doodschop van hem tegen Dennis Irwin.

Martial schreef:
(quote)

Bosvelt was gewoon een nuttige speler niets meer en niets minder, ook zulke spelers heb je nodig voor een balans in een elftal en herinner me ook nog een leuk doelpuntje van hem tegen Olympique Marseille (CL) waar vooral Cruz en Kalou het op hun heupen hadden in die wedstrijd als we toch herinneringen aan het ophalen zijn

Op zijn eerste jaren na was hij veel meer dan dat. Een leider. Kon wedstrijden naar zijn hand zetten. Hij was niet begaafd, had weinig techniek, maar deed bijna alles goed (voor Eredivisie-begrippen hè). Kon daarnaast de beuk erin zetten - zulke speler heb je inderdaad nodig. Die missen we nu. We moeten het doen met Clasie, 1,43 m. lang.

Stijn_Slayer
Nicolage Rico schreef:

Om als Nederlandse club een Europese prijs te winnen, moet je boven jezelf uitstijgen - toen al. Zonder Pi-Air was het natuurlijk nooit gelukt. Maar zo heeft iedere UEFA-Cup winnaar wel zo'n speler gehad. Feyenoord groeide in het toernooi. Vooraf hadden ze het nooit voor mogelijk gehouden.

Dat is dus wat ik steeds zeg: de winst was geen logisch gevolg van het beleid en de kwaliteit van de selectie. Doet verder niets af aan de prestatie, alleen jammer dat net het verkeerde team de cup won.

Wie had er dan moeten winnen Stijn?

@Stijn: ook nog een sporthonk?

In R'dam staat een stadion met historie - authentieker dan die UFO in gemeente Ouderkerk. Gun het de bewoners dat ze omgeveer eens in de 10 jaar daar wat te vieren hebben

Hendrik68 schreef:
Waar de zomerspelen wel vol zitten kunnen de winterspelen juist veel meer onderdelen gebruiken. Dus de kans is groter dat klunen wordt toegevoegd dan dat schaatsen wordt afgevoerd.
veldrijden dan maar toevoegen !!!

Stijn_Slayer schreef:
(quote)

Dat is dus wat ik steeds zeg: de winst was geen logisch gevolg van het beleid en de kwaliteit van de selectie. Doet verder niets af aan de prestatie, alleen jammer dat net het verkeerde team de cup won.

Nee, dat is helemaal niet wat ik zeg.

Zonder kwaliteit had Feyenoord nooit de UEFA Cup gewonnen. En kwaliteit is het gevolg van een goed beleid.

Had Feyenoord nu maar weer zo'n team.

Wat een episch einde was dat hè tegen PSV.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:09 uur

geplaatst: vandaag om 15:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.