MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen sporttopic #2

zoeken in:
Nicolage Rico schreef:
(quote)

Dat hebben we 2 seizoenen geleden al eens geprobeerd. En toen bleef-ie doodleuk op het middenveld lopen. Niet meer doen dus... Sowieso nooit meer opstellen, die gozer. Toornstra is sowieso beter.

Tja, dan ook niet zeuren als jullie blijven verliezen.

Precies, no Immers, no glory.

musician schreef:

Een trainer heeft wel degelijk invloed op het resultaat van een ploeg. Hij moet ze fit krijgen, gemotiveerd en hij moet de juiste opstelling maken. Bovendien moet hij ook een (behoorlijke) vinger in de pap hebben inzake het aanschafbeleid van nieuwe spelers. In beide gevallen valt Rutten door de mand. Of hij heeft zich laten inpakken door Van Geel en ging akkoord met elke aanschaf die Van Geel deed. Of hij is de man die juist verantwoordelijk is voor wat er inmiddels is gekocht.

musician schreef:
Rutten mist al jaren de uitstraling van Koeman, ongeacht wie meer of minder succes heeft gehad. Koeman had het in ieder geval verbaal en op het veld meer op orde. Ook al had hij aanvankelijk bepaald geen ervaren ploeg.

Feyenoord is historisch slecht begonnen, maar het gaat mij te ver om Rutten daar de schuld van te geven. De invloed van een voetbaltrainer op de resultaten wordt nogal eens overschat, dat is in meerdere landen wetenschappelijk onderzocht. Het budget en (dus vaak) de kwaliteit van het spelersmateriaal zijn verreweg de belangrijkste factoren voor het succes. En een trainer moet normaal gesproken helemaal geen vinger in de pap hebben inzake het aanschafbeleid van nieuwe spelers (langetermijnbeleid), want het is meestal maar een passant.

"75 tot 80 procent van de trainers presteert precies zoals je op basis van het clubbudget zou verwachten." Dus circa 10% presteert ondermaats en circa 10% presteert boven de verwachtingen. Verreweg de meeste trainers maken geen verschil. Het is ook een bekend verhaal dat de resultaten na ontslag vrijwel nooit structureel verbeteren. Of Rutten nu wel of niet ontslagen wordt, Feyenoord gaat zich ten opzichte van deze rampzalige seizoenstart nog wel enigszins herstellen natuurlijk. Dat kun je verklaren door het feit wat statistici "regressie naar het gemiddelde" noemen. "Na een langere dip – dikwijls de reden voor ontslag – keren de prestaties terug naar het langetermijngemiddelde." Wat voor Feyenoord betekent dat ze waarschijnlijk in de subtop zullen eindigen gezien het huidige budget. Ook leuk om te noemen is dat "clubs die trainers ontslaan het zelfs slechter doen in vergelijking met clubs wier prestaties ook substantieel dalen gedurende een langere periode (maar de trainer niet ontslaan)."

Ik denk dat je de invloed van de uitstraling van Koeman en zijn kwaliteiten in ernstige mate overschat. Misschien is Rutten juist wel de betere trainer, die spelers eerder beter maakt. Dat is moeilijk te meten natuurlijk, maar de pure trainerskwaliteiten van Rutten zijn bij de clubs waar hij werkt nooit ter discussie gesteld. Hij heeft altijd de schijn tegen omdat hij voor de media wat minder lekker uit de verf komt. Maar insiders zeggen dat er tussen Rutten met camera en Rutten zonder camera een wereld van verschil zit.

musician schreef:
Hoe dan ook, hij krijgt het niet aan de praat. De motivatie komt dan nog automatisch als Ajax op bezoek komt en voor het overige is het kip zonder kop voetbal, zoals ook gisteravond weer is gebleken.

En weer is Rutten de zondebok. Is het je nog niet opgevallen dat er een gemankeerd team staat en dat een aantal sterkhouders van vorige jaren een ernstige vormdip hebben (Boëtius, Vilhena, Kongolo)? Hier kan de trainer echt heel weinig aan doen. Zonder Pellè of Guidetti en met een bijna volledig nieuwe achterhoede waren de resultaten onder Koeman zeer waarschijnlijk ook stukken minder geweest. Koeman had inderdaad ook veel jonge en
relatief onervaren spelers, maar die waren kwalitatief wel beter dan wat er nu staat. Anderzijds: als Mulder 3 jaar geleden al was vervangen door een betere keeper had Feyenoord dat misschien wel 1 kampioenschap opgeleverd. De persoonlijke, verwijtbare fouten die de spelers maken kosten veel meer punten dan bijvoorbeeld het wisselbeleid. En je zegt het zelf al: als Feyenoords aanvallers wat efficiënter met hun 100% kansen hadden omgesprongen had dat een hoop punten extra kunnen opleveren. Daarin valt Rutten al helemaal niets te verwijten.

Het is voor Feyenoord te hopen dat ze zich niet teveel gaan leiden door een morrende achterban, en Rutten dus gewoon nog een tijdje laten zitten. Anders loopt het seizoen waarschijnlijk dramatischer af.

Hoeveel dramatischer mag het nog gaan worden? Drie wedstrijden op rij verlies? Vijf?

Deze is trouwens helemaal erg: voorspelbaar slecht presteren en dan tegen de supporters zeggen dat ze niet mogen morren.

Inderdaad, een "gemankeerd" team en spelers uit vorm.

Hoe zou dat komen, collectief uit vorm gecombineerd met "gemankeerd"? Een slechte stoelgang? Slechte recensies bij musicmeter?

Of zou het aan- en verkoopbeleid, de training en de coaching daar mee te maken kunnen hebben? Voor niet Feyenoord supporters kan ik mij levendig voorstellen dat zij Rutten willen laten zitten. De ene zeperd na de andere, ik zou me ook kostelijk vermaken.

Als het niveau van de trainer niet uitmaakt, kunnen ze mij daar voor de helft van het geld ook neerzetten. Meer puntverlies dan Rutten zou ik vermoedelijk ook niet hebben geleden. Maar de stelling dat de trainer die voor de klas staat niet uitmaakt, is natuurlijk grote onzin. Net zo min als dat er niet zou hoeven worden nagedacht over wie er wordt aangekocht.

De schade die dit seizoen is opgelopen is al onherstelbaar. De vraag is daarom ook niet of maar hoe er gaat worden ingegrepen. En dat is nu eenmaal inherent aan het vak dat Rutten heeft gekozen en hij weet daar alles van.

Rutten ontslaan is juist oliedom, het is reuze knap van Rutte dat hij met deze groep al 5 punten heeft gepakt en zich heeft geplaats voor de groepfase van de EL.
Niet de kip met de goede eieren wegjagen.
Ja, Fred die is echt goed.
Overigens indien Feyenoord echt nog die extra aangekondigde bouwkosten krijgt, komen er in de winterstop ook geen spelers meer bij,
Extra kosten voor Feyenoord bij bouw vernieuwd stadion | Feyenoord nieuws | FR12.nl

MJ_DA_MAN schreef:
Als de resultaten de komende maanden niet verbeteren staat Rutten uiteraard wel ter discussie, en dik ook, maar het is nog veel te vroeg om conclusies te trekken.

Onzin.

Gretz schreef:
Het is voor Feyenoord te hopen dat ze zich niet teveel gaan leiden door een morrende achterban, en Rutten dus gewoon nog een tijdje laten zitten. Anders loopt het seizoen waarschijnlijk dramatischer af.

En wederom onzin.

Volgens jullie moet het seizoen eerst hopeloos verloren zijn, voordat Rutten ontslagen mag worden?

Laat ik dan even een praktijkvoorbeeld geven uit mijn eigen bedrijf: ik heb een collega, een hele slimme vent met veel financiele expertise. Op een gegeven moment wilde hij zijn commerciele vaardigheden ontwikkelen en werd aangesteld als International Key Account Manager. Dat boterde vanaf het begin niet, waardoor de klant bijna bij ons bedrijf is vertrokken. Het hogere management heeft toen ingegrepen en de beste man na een maand van de functie gehaald. Heel vervelend voor hem, maar nog vervelender voor het bedrijf, als de klant met vele miljoenen jaarlijks volume weg was gegaan. Als ze volgens jullie inzicht hadden gehandeld, was dat namelijk gebeurd. Soms moet je gewoon inzien dat iemand niet past om een positie en daarnaar handelen.

Fred Rutten heeft gewoon niet het juiste profiel voor een coach van Feyenoord. Hij mist de tactische bagage, de besluitvaardigheid en de uitstraling. Dat was al bekend toen hij werd aangenomen, en dat wordt nu ook pijnlijk duidelijk tijdens de eerste wedstrijden van het seizoen. Natuurlijk mist hij een Pelle voorin, die er 25 per seizoen inschiet, en een sterkhouder in de verdediging, maar aan de andere kant is het middenveld een stuk sterker dan vorig seizoen en staat er een betere keeper.

Je kan er allerlei dooddoeners en wetenschappelijke onderzoeken tegenaan gooien, maar wie dit seizoen een complete wedstrijd van Feyenoord heeft gezien, ziet dat de tactiek nergens opslaat. Er wordt hoge zoneverdediging gespeeld, waardoor bij standaardmomenten iedereen zijn man kwijt is, en bovendien werd het in het begin nog gespeeld met Mathijsen, die veel te traag daarvoor is. Er wordt gespeeld op balbezit vanuit het middenveld, maar er staat voorin niemand die daaraan vervolg kan geven. Dus zou je moeten kiezen op het wapen dat de Feyenoord-aanvallers wel hebben (Boetius, Manu en Schaken iig) te gebruiken: snelheid. Maar dat vertikt Rutten, want dat is niet volgens zijn filosofie.

Je kan zeggen dat individuele vormdippen en gebrek aan automatismen niet de schuld van Rutten zijn. Deels waar, maar als jonge spelers collectief een vormdip hebben, komt dat meestal door een gebrek aan coaching. En als je half nieuw team moet implementeren, is het logisch dat de automatismen er niet direct zijn, maar aan de andere kant verliest Ajax al seizoenenlang elke zomer 2 of 3 van zijn sterkhouders, terwijl er niet altijd adequate vervangers kwamen. Toch werden ze de afgelopen 4 jaar kampioen. Waarom? Juist, omdat ze een goede coach hebben. Een goede coach bouwt automatismen in een team, niet op basis van individuele spelers.

Jullie kunnen nog zo veel zeggen, dat een trainer geen invloed heeft op de resultaten. Dat heb ik eerder gehoord, toen ik zei dat Mario Been weg moest. Toen werd ook geroepen, dat de 10e plek het maximaal haalbare was met de spelersgroep. Vandaar dat Koeman het seizoen erop met een op papier nog minder elftal 2e werd. Een goede coach had met dit elftal gewoon top 5 gestaan nu en in de top 3 aan het einde van het seizoen. Tuurlijk, ook met Rutten zullen de resultaten beter worden, simpelweg omdat het praktisch niet slechter kan, maar ik heb er geen vertrouwen dat Rutten dit team naar de top 3 gaat leiden en zelfs Europees voetbal onder Rutten heb ik een hard hoofd in. Ontsla hem nu, maak de fout van afgelopen zomer goed en zet van Gastel aan het roer. Die zal ook niet gelijk wonderen werken, maar minder dat Rutten zal hij het niet doen en uiteindelijk heb ik er bij hem veel meer vertrouwen dat hij uiteindelijk een goede trainer voor Feyenoord zal worden. Rutten wordt het in ieder geval nooit...

herman schreef:
(quote)

Tja, dan ook niet zeuren als jullie blijven verliezen.

Immers speelde gewoon tegen Willem II o.a. Hoewel, spelen is een groot woord. Hij stond op het veld.

Nog nieuws over Feyenoord?

Toch maar een apart Feyenoord Slachtofferhulp topic dan?

Titmeister schreef:
(quote)
Onzin..
Oh. Dan neem ik mijn woorden maar terug. Ik ga je lange verhaal overigens niet lezen. Sorry.

MJ_DA_MAN schreef:
Ik ga je lange verhaal overigens niet lezen. Sorry.

Ja, stel je voor dat je nog eens iets inhoudelijks zou lezen.

herman schreef:
(quote)
Ja, stel je voor dat je nog eens iets inhoudelijks zou lezen.
Ik heb geen behoefte aan een lang verhaal van een buitenstaander die mij even gaat vertellen hoe het in elkaar zit bij Feyenoord. Wellicht dat ie over een tijd gelijk heeft m.b.t. het moeten ontslaan van Rutten, maar ik kan de hetze (lees: de hetze, de kritiek kan ik uiteraard wél begrijpen) tegen Rutten voor nu niet serieus nemen. Wanneer het over een aantal maanden nog steeds kommer en kwel is kom ik hier graag op terug en geef ik met alle liefde toe dat ik er helemaal naast zat.

Hij zegt toch best inhoudelijke dingen hoor. Eerst zeg je dat niemand er wat van begrepen heeft, en dan reageert iemand met een goed verhaal, heb je er geen behoefte aan.

Sterker nog, het leest als een open sollicitatiebrief.

trebremmit schreef:
Hij zegt toch best inhoudelijke dingen hoor. Eerst zeg je dat niemand er wat van begrepen heeft, en dan reageert iemand met een goed verhaal, heb je er geen behoefte aan.
Voor nú ja. Voor nu is het nog te vroeg om conclusies te trekken die tot een ontslag leiden. Als je direct een trainer eruit wil gooien die de taak heeft om dit team op te bouwen zonder hem langer de tijd te geven dan idd: dan begrijp je er weinig van. Zoals ik ook al zei: het kan goed zijn dat de argumenten die de voorstanders van het vertrek van Rutten over een tijd waar blijken te zijn, maar het zou ongezond en onverstandig zijn om nu al emotie-management toe te gaan passen.

En ja hoor, Immers start morgen in de basis. Je telefoontje heeft gewerkt, herman.

Eerst Aphex Twin op de frontpage van MuMe op voorspraak van Herman, nu Immers in de basis. Herman for president?

Ach, af en toe wat goede raad her en der moet kunnen. Eindelijk weer een paar puntjes erbij voor de Rotterdam zuid..

MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Voor nú ja. Voor nu is het nog te vroeg om conclusies te trekken die tot een ontslag leiden. Als je direct een trainer eruit wil gooien die de taak heeft om dit team op te bouwen zonder hem langer de tijd te geven dan idd: dan begrijp je er weinig van. Zoals ik ook al zei: het kan goed zijn dat de argumenten die de voorstanders van het vertrek van Rutten over een tijd waar blijken te zijn, maar het zou ongezond en onverstandig zijn om nu al emotie-management toe te gaan passen.

Ik snap heel goed wat jij bedoelt, en ben het met je eens dat een ontslag nu echt niks zou uithalen. De man moet ook wel een beetje de kans krijgen om iets op te zetten. Als ie nou met een compleet voorheen succesvol team deze prestaties zou neerzetten is het misschien nog een ander verhaal. Rutten heeft de tijd wel nodig. Anders zou Manchester van Gaal nu ook beter kunnen ontslaan...

Al heeft ie bij PSV bijvoorbeeld wel iets te lang de tijd gekregen, en laten zien dat het hem niet lukte. Die fout moet Feyenoord niet maken.

MJ_DA_MAN schreef:
(quote)

Weet je wat onverstandig is? Algemene-waarheden-management toepassen en een coach, waarvan duidelijk is dat het nooit wat gaat worden, maar laten zitten 'omdat een coach nu eenmaal tijd nodig heeft'. Of is deze reactie ook te lang voor je?

Het is toch gewoon emotiemanagement? Dat hele profvoetbal drijft erop. Als dit even doorgaat krijg je gerust weer van die toestanden waarbij 'supporters' op primitieve wijze hun verlepte verhaaltjes bij het maasgebouw komen halen. Benieuwd hoe stevig de onderlinge afspraken zijn als het eenmaal zover is.

Titmeister schreef:
(quote)
Weet je wat onverstandig is? Algemene-waarheden-management toepassen en een coach, waarvan duidelijk is dat het nooit wat gaat worden, maar laten zitten 'omdat een coach nu eenmaal tijd nodig heeft'. Of is deze reactie ook te lang voor je?
Het is maar goed dat ze jouw management-technieken niet overal toepassen, anders zou iedere club met een beetje status die vijf keer achter elkaar niet zou winnen hun trainer moeten ontslaan. Had van Gaal er neer gezet, had de Boer en neer gezet, had Guardiola voor de groep gezet, was Koeman gebleven: het was echt niet veel beter geweest. Daarvoor is de hand van de trainer simpelweg te klein in zo'n relatief korte tijd. Bovendien zijn er, zoals ik al aangaf, nog geen interne klachten over zijn manier van werken. Als hij nu al overhoop zou liggen met de spelers, directie, media etc. dan zou een ontslag natuurlijk veel meer voor de hand liggen, maar daar is nu nog geen sprake van. Een ontslag zou nu puur emotiemanagement zijn en niets minder.

Anyway, ik denk dat ik nu duidelijk genoeg ben geweest. Wat ik al zei: als over een aantal maanden het niet is verbeterd en Rutten er idd niks van bakt, dan kom ik hier zonder enige moeite mijn ongelijk toegeven.

"Duidelijk genoeg geweest" in de zin van: "en nu naar bed allemaal?"

Emotiemanagement?

Laat duidelijk zijn, dat Rutte vanaf dag 1 dat hij is aangesteld de kans heeft gekregen het elftal te vormen en om te gaan met actualiteit, lees de verkoop van de spelers. En wat daarna dan moest worden aangekocht.

Hij zat daar toch bovenop, mag je van een toptrainer verwachten? Het is niet zo gegaan, dat hij pas benoemd is nadat alle spelersmutaties achter de rug waren en hij zich voor voldongen feiten zag geplaatst.
Wat er nu rondloopt (en hoe) is geheel de hand van Rutten.

Van heinde en ver werd op bepaalde momenten geroepen bepaalde zaken te laten of anders te doen. Rutten heeft echter zijn eigen weg gekozen. Wat mag, maar kom niet aan dat er bij het wegsturen van Rutten er opeens sprake zou zijn van emotiemanagement.

We zijn 4 Europese, 7 Nederlandse competitiewedstrijden en één bekerwedstrijd verder en waar staat Feyenoord? En is er al enige zicht op verbetering? De wedstrijden gezien? En dan lees ik nog ergens dat er een hetze aan de gang is tegen Rutten?

Rutten is overigens niet de enige die verantwoordelijk kan worden gehouden, Van Geel is ook ernstig tekort geschoten. Ook ruim voldoende om hem naar huis te sturen.

Wat ik tot nu toe van Feijenoord heb mogen aanschouwen is natuurlijk erg matig.
Hangt een besluitloosheid rond dit elftal.
Tegen Ajax had het vertrouwen terug kunnen komen. Maar ja, 5 ballen op de lat zijn geen goals.
Cruciale fout de aankoop van Vermeer. Is geen keeper die veel punten voor je gaat pakken. Is misschien iets beter dan Mulder, maar ook heel wispelturig.
Een goeie spits had meer nut gehad.

Rutte ? Tja.... geen fan van, maar vind wel dat je de man een kans moet geven.
Rutte is juist wel een kundig tacticus. Het overbrengen naar de groep is zijn grote probleem.
Maar dit seizoen wordt heel lastig voor Feyenoord. Te veel bepalende spelers weg.
De tendens van het huidige voetbal, je bouwt iets op en wordt onherroepelijk weer afgebroken.
Hoop voor de club dat ze nog wat in de jeugd hebben lopen.

musician schreef:
*een post vol emotiemanagement*
Ja, emotiemanagement dus. Je reinste. Onderstreept door uzelf. En nu naar bed. Allemaal.

Martial
Leuk potje voetbal Schalke 04 - Borussia Dortmund (tussenstand 2-1)

Guidetti 2X gescoord voor Celtic

Martial
En het Southampton van de gebroeders Koeman wint weer (2-1) en wat een goal van Pelle

Ik zou het ook niet aandurven, met die Guidetti. De woorden van Van Geel, zonder enige gêne.

Maar met de twee doelpunten in één wedstrijd zou G. inmiddels al wel topscorer zijn geweest in De Kuip.....

Het is wel de Schotse competitie, dat stelt niet zoveel voor. Higdon werd ook topscorer in Schotland met grofweg 25 goals.

Goal van Pelle is trouwens wel heerlijk.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:26 uur

geplaatst: vandaag om 04:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.