MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen sporttopic #2

zoeken in:
Hendrik68 schreef:
(quote)
Een beperkte selectie wordt nooit derde. Van Gaal deed het perfect, maar als je de spelers niet hebt houdt alles op. We hebben een uitstekende selectie. Zelfs de spelers die gisteren op de bank zaten moeten met elke coach, of het nou Hiddink of Van Gaal is of ikzelf, met gemak winnen van IJsland. Dat heeft niks met de coach te maken, maar met de instelling van de spelers. Ik kan het nog best begrijpen ook hoor. Je bent net terug van een fantastisch WK en dan moet je alweer tegen Italie en kort daarna begint deze reeks alweer. Kan me voorstellen dat dat een hele lastige omschakeling is. Al is het geen excuus natuurlijk. Ik lees overigens niet alle reacties, maar ik denk dat Hiddink of wie de coach ook gaat zijn er verstandig aan doet om Van Persie te bedanken. Die is funest voor de sfeer met zijn verongelijkte gedoe. Zelfs Van Gaal had hem niet onder controle het afgelopen WK en bovendien speelt hij met de maand minder. Aime Jacquet was het ooit een keer helemaal zat en passeerde Cantona en Ginola om zo geen betere groep te hebben, maar wel een groep zonder gezeik. Dat leverde een wereldtitel op.

Fantastische selectie? Met Janmaat, Indi, Fer, Veldmuis, De Vrij, Verhaagh en dat soort stumperds zeker.. was ook grotendeels ontzettende mazzel en de rest was Sneijder en Robben en een gelukkige wissel van Krul

Geluk dwing je ook af en je wordt geen derde met alleen maar domme pech voor de tegenstander.
De Nederlandse verdediging was zo'n beetje de minst gepasseerde bij het WK. De wedstrijden tegen Spanje en Brazilië gaven aan dat ze in de basis heel goed kunnen voetballen.

De vraag is alleen, welke chemie bij de spelers het beste past en hoe je krijgt gedaan dat ze inderdaad zo spelen zoals dat is vertoond. Dat niet elke wedstrijd de schoonheidswedstrijd wint zal duidelijk zijn. Wereldkampioen Duitsland heeft ook maar een paar goede wedstrijden gespeeld.

Misschien is er slechts een kleine scheidslijn tussen winnen en verliezen. De vraag is alleen: wie krijgt een elftal het meest aan de drie punten?

Guus in ieder geval niet, die heeft nu de twee diepterecords met het Nederlands Elftal op zak. Ik moet zeggen dat ik niet weet wat gisteravond erger was: de volstrekte afwezigheid van enige creativiteit, de zinloze tactiek of de uitgebluste indruk die het elftal maakt (geheel in lijn overigens met de bank van het trainers trio).

Neem nou die makkelijke penalty tegen De Vrij. Daar was toch eigenlijk helemaal niets aan de hand? Maar in plaats van luide protesten van een tot op het bot gemotiveerde ploeg en een gele kaart voor het beledigen van een ambtenaar een functie, was er een soort van dodelijke gelatenheid waar het vertrouwen in een goede afloop ver was te zoeken.

In beide gevallen kun je verliezen, alleen in het laatste geval komt het voorlopig niet meer goed. Hier moet een elftal psychisch en fysiek weer opnieuw op de rails worden gezet en dat lijkt mij geen gemakkelijke taak. Niet iets voor de te oude Guus dus.

Het kan in een exceptioneel geval ook nog een vorm van stil protest zijn geweest van de spelers. Geen zin om te spelen onder een man in wie ze geen vertrouwen hebben. Dat hebben we bijvoorbeeld bij Beenhakker al eens meegemaakt. Maar die kans lijkt me niet zo groot.

Hendrik68
Fantastische selectie? Met Janmaat, Indi, Fer, Veldmuis, De Vrij, Verhaagh en dat soort stumperds zeker.. was ook grotendeels ontzettende mazzel en de rest was Sneijder en Robben en een gelukkige wissel van Krul
Ja joh Kuyt en Vlaar zijn de 2 zwakste spelers die ooit op een WK actief waren. Je hebt helemaal gelijk. 2 WK's achtereen geen enkele nederlaag in de officiele speeltijd. Alleen maar geluk. Met overmacht altijd als eerste geplaatst worden de laatste tig toernooien, joh, alleen maar zwakke tegenstanders. Dat kan iedereen.

In 1974 mochten we niet eens naar het WK, want Belgie scoorde. De scheidsrechter keurde tot ontzetting van alles en iedereen het doelpunt af. Buitenspel. Nederland mocht toch nog heen. Stelletje Bulgaren kapot trappen tot ze niet meer konden lopen. Totaalvoetbal heette dat. Maar je hebt gelijk, dat was geen geluk, nee dat was de Gouden generatie van Cruijff, die dwongen dat af. Dat zondagschot 4jaar later van Rep waardoor we met een 3-2 nederlaag tegen Schotland nota bene naar de volgende ronde gingen na een 0-0 tegen Peru. Puur droomvoetbal speelden we toen.....

Goed geheugen of afgelopen seizoen studio voetbal steeds tot het einde afgekeken.

Ondertussen in Portugal

Hendrik68
Heb je het tegen mij? Ik kijk ongeveer 1 keer per jaar naar Studio Voetbal en 0 keer naar VI. Volg nauwelijks analyses. Interviews na afloop kan ik zelf wel uittekenen: "Je doet het niet alleen je doet het met zijn allen"

Rudi S schreef:
Ondertussen in Portugal

Die Kongolo kan nog scoren ook

Portugal ook, het moet nu al 4-6 worden

Oei onze KNVB directeur is boos... Hij roept de technische leiding op het matje om te evalueren en dat zal "scherper zijn dan normaal". Mocht Hiddink ontslagen gaan worden is het in ieder geval fijn te weten dat de KNVB zijn tijd vooruit was om Blind alvast tot volgende bondscoach te benoemen

vigil schreef:
Oei onze KNVB directeur is boos...

Ach, Cocu is ook wel eens boos....

Mama ook

Oei, ach een wijs man zei ooit All things must pass.

Haha, big brother WahWah

5-4 voor Portugal
Jong Oranje maakt dan tenminste nog doelpunten.

Hendrik68 schreef:
(quote)
Ja joh Kuyt en Vlaar zijn de 2 zwakste spelers die ooit op een WK actief waren. Je hebt helemaal gelijk. 2 WK's achtereen geen enkele nederlaag in de officiele speeltijd. Alleen maar geluk. Met overmacht altijd als eerste geplaatst worden de laatste tig toernooien, joh, alleen maar zwakke tegenstanders. Dat kan iedereen.

In 1974 mochten we niet eens naar het WK, want Belgie scoorde. De scheidsrechter keurde tot ontzetting van alles en iedereen het doelpunt af. Buitenspel. Nederland mocht toch nog heen. Stelletje Bulgaren kapot trappen tot ze niet meer konden lopen. Totaalvoetbal heette dat. Maar je hebt gelijk, dat was geen geluk, nee dat was de Gouden generatie van Cruijff, die dwongen dat af. Dat zondagschot 4jaar later van Rep waardoor we met een 3-2 nederlaag tegen Schotland nota bene naar de volgende ronde gingen na een 0-0 tegen Peru. Puur droomvoetbal speelden we toen.....

Hoor ik je nou dominee Kuyt vergelijken met Cruyff, Hanegem of Rep? Hahaha!! Iedere verdedigende ploeg heeft wel eens mazzel dat de bal goed valt man, Griekenland werd EK in 2004. Maar nee hoor, blijf jij maar geloven dat Vlaar en Kut wereldspelers van het niveau Maradona zijn, doeiii

Gelukkig zijn alle Ajacieden dat wel.

Hendrik68 schreef:

Elders schreef ik hier dat in het noorden des lands gevoel voor humour virtually extinct was, voeg daar realiteitszin dan ook maar gelijk bij.
Jij wilt ons toch niet wijsmaken dat jouw observatievermogen als zesjarige (je userid is de giveaway) destijds al zo sterk ontwikkeld was dat je in staat was tot een onbevangen glasheldere analyse van het Verfahren der Orangisti (a.k.a. Nederlands elftal)? In andere woorden: je argument hier is ingegeven door achterafgezwatel (achteraf kan ie 'n koe in de konte kiek'n) en zo ongeldig als maar mogelijk is. Napraten wat de heffe ervan vindt, en dan ook nog erg achteraf da's nie zoa sterk mien jong. Toegegeven een deel van Oranje destijds was geen koorknaap/misdienaar, maar voetbal was toch oorlog destijds en als je wil winnen you have to play it rough.

[quote]chevy93 schreef:
(quote)
Jij hebt wel veel bereikt wilde je zeggen?

Als je alleen supersuccesvolle coaches als analisten op laat draven, hou je er misschien twee over? De Van Gaals van Nederland hebben immers nog altijd een baan en zitten anders, uitgezonderd V. Marwijk, waarschijnlijk te genieten van hun pensioen.

Ik ben verder geen fan van Aad, maar het argument dat iemand zelf veel gewonnen moet hebben om analist mogen te zijn, ben ik het zeker niet mee eens

Bovendien heeft Aad de Mos zeker niet "enorm gefaald". Is toch maar mooi 2x kampioen geworden met Ajax (+ een keer als assistent), twee keer kampioen in België en zelfs nog de Europacup II gewonnen met Mechelen.

(quote)

Wat doet dat er toe wat ik bereikt heb, ik ben geen analist en ik ga niet met mijn menig op de radio of in de krant
Een goede analist hoeft nog niet zijn collega's af te kraken, en zeker niet een Aad de Mos, de man die niemand serieus neemt. Als Hiddink ontslagen wordt stel ik dan ook voor om De Mos trainer te maken, zullen we eens zien wat hij er van terecht brengt.
Ronald de Boer was trouwens ook aardig bezig bij de Engelsen, bijna op het respectloze af.
Tuurlijk heeft Hiddink het niet goed gedaan, maar alle nuance lijkt bij deze zogenaamde analisten te ontbreken.

Joren999 schreef:
Gelukkig zijn alle Ajacieden dat wel.

Ogut, hebben we weer zo'n provinciaal minderwaardigheidscomplexje.. noem ik ook nog speciaal v Hanegem, nog niet goed.

Van het woord provinciaal hoeven we niet zo onder de indruk te zijn. Zoals bekend, zitten de Ajax tribunes vol met provincialen dus je zult wel weten waar je het over hebt.

Mjuman schreef:
Jij wilt ons toch niet wijsmaken dat jouw observatievermogen als zesjarige (je userid is de giveaway) destijds al zo sterk ontwikkeld was dat je in staat was tot een onbevangen glasheldere analyse van het Verfahren der Orangisti (a.k.a. Nederlands elftal)? In andere woorden: je argument hier is ingegeven door achterafgezwatel (achteraf kan ie 'n koe in de konte kiek'n) en zo ongeldig als maar mogelijk is. Napraten wat de heffe ervan vindt, en dan ook nog erg achteraf da's nie zoa sterk mien jong. Toegegeven een deel van Oranje destijds was geen koorknaap/misdienaar, maar voetbal was toch oorlog destijds en als je wil winnen you have to play it rough.

Dat laatste is overigens ook ver te zoeken bij het huidige Nederlands Elftal.

Wat ook waar is, is dat Hendrik formeel gesproken natuurlijk gelijk heeft over dat buitenspeldoelpunt in 1974, Dat hoef je qua leeftijd niet per se gezien te hebben, het is ook geen nawauwelen, maar gewoon statistiek. Wat overblijft is dat je kunt discussiëren over wel of geen buitenspel. Maar een doelpunt meer of minder kan precies leiden tot wel of geen deelname aan een evenement. Het doelsaldo dat de Spanjaarden nodig hadden tegen Malta om zich alsnog te plaatsen voor 1984 en dat precies werd gehaald (12 - 1) staat mij helaas ook nog helder voor de geest.

Ach, die spelers van Malta hebben daarna nog een mooie vakantie gehad, je moet het ze wel gunnen.

Maar om nu alleen maar hard spel en een onterecht afgekeurde goal eruit te lichten gaat ook wat ver. In '74 speelde Nederland het beste voetbal dat tot dusver ooit gespeeld is door een Nederlands elftal PUNT.

De Duitsers, ook al redelijk succesvol op het recente WK doen het al niet veel beter, hebben tussendoor ook nog een ontzettend pak op de broek gekregen van Di Maria, in een thuiswedstrijd nog wel.
Misschien maar geen grote toernooien meer spelen, heeft Ijsland ook niet gedaan.

musician schreef:
Van het woord provinciaal hoeven we niet zo onder de indruk te zijn. Zoals bekend, zitten de Ajax tribunes vol met provincialen dus je zult wel weten waar je het over hebt.

(quote)

Dat laatste is overigens ook ver te zoeken bij het huidige Nederlands Elftal.

Wat ook waar is, is dat Hendrik formeel gesproken natuurlijk gelijk heeft over dat buitenspeldoelpunt in 1974, Dat hoef je qua leeftijd niet per se gezien te hebben, het is ook geen nawauwelen, maar gewoon statistiek. Wat overblijft is dat je kunt discussiëren over wel of geen buitenspel. Maar een doelpunt meer of minder kan precies leiden tot wel of geen deelname aan een evenement. Het doelsaldo dat de Spanjaarden nodig hadden tegen Malta om zich alsnog te plaatsen voor 1984 en dat precies werd gehaald (12 - 1) staat mij helaas ook nog helder voor de geest.

Als ik aan één ding een ontiegelijke hekel heb, is het wel gezeik over niet-doelpunten die toegekend worden terwijl ze het niet waren (Utrecht - AZ; bal voor de lijn; Argentinië - Engeland, handsbal van Diego Maradona) en het omgekeerde: dat alles, beste musician, is gewoon part of the deal.

En om nou 40 jaar na dato het acteren van Oranje damals zo neer te halen, dat is pas echt bizar: het spel van Oranje - op momenten dat het goed werd uitgevoerd - was echt een lust voor het oog: inschuivende libero, opkomende backs, in 3 - 4 balwisselingen stond men voor het doel van de tegenstander. En Oranje won internationaal destijds enorm veel sympathie en bewondering. De gedachte die veelal werd gehuldigd was ook dat Oranje had verdiend om de finale te winnen - maar ook dat is gezeur van het soort waaraan ik een hekel heb. En zeg het maar, wat is de waarde van moreel gelijk vs formeel gelijk.

En idd ook die situatie met Malta staat me nog helder voor de geest: in het begin ging het enorm stroef en leek alles 'kat in het bakkie'. Bondscoach Kees Rijvers vertrouwde erop dat het doelsaldo voldoende was; hij was kaarten bij de buren - vermoedelijk rikken of zwikken.

Het spel van het Nederlands elftal in 1974 staat zeker bij mij ook niet ter discussie. Het was trouwens wel interessant in die tijd, als ik de statistieken van Wikipedia er nog eens op nasla:

Nederland en Belgë hadden nu evenveel punten, alleen het doelsaldo van Nederland was veel beter. Het beslissingsduel vond plaats in Amsterdam tijdens een autovrije zondag. Er ontstond een nerveus duel, waar België zich beperkte tot verdedigen en Nederland (waar Wim van Hanegem tijdens de warming-up uitviel) wat kansjes mistte, maar ook niet overtuigde. In de 84e minuut kwam het moment van de wedstrijd: bij een plotselinge uitval van de Belgen scoorde Jan Verheyen een zuiver doelpunt, maar tot opluchting van heel Nederland keurde de scheidsrechter het doelpunt af vanwege buitenspel. De Belgen incasseerde tijdens de campagne geen enkel doelpunt, maar moesten gewoon thuisblijven. Nederland plaatste zich voor de eerste keer sinds 1938 voor de eindronde.

Geen doelpunt tegen en toch geen plaatsing voor de Belgen! Guiness Book of Records? De frustraties zijn veertig jaar later nog voelbaar.

Wel overigens leuke cijfers in de uitslagen bij de voorrondes, tegen IJsland (!) en Noorwegen, ook gelijk leuk voor de belgische mumeëers. IJsland speelde zonder problemen z'n thuiswedstrijd op dezelfde bodem waar het zojuist z'n uitwedstrijd had gespeeld:

Wedstrijden in groep 3

18 mei 1972, Luik, België - IJsland 4 - 0
22 mei 1972, Brugge, België IJsland - België 0 - 4
3 augustus 1972, Oslo, Noorwegen - IJsland 4 - 1
4 oktober 1972, Oslo, Noorwegen - België 0 - 2
1 november 1972, Rotterdam, Nederland - Noorwegen 9 - 0
19 november 1972, Antwerpen, België - Nederland 0 - 0
2 augustus 1973, Reykjavik, IJsland - Noorwegen 0 - 4
22 augustus 1973, Amsterdam, Nederland - IJsland IJsland 5 - 0
29 augustus 1973, Deventer, Nederland - IJsland - Nederland 1 - 8
12 september 1973, Oslo, Noorwegen - Nederland 1 - 2
31 oktober 1973, Brussel, België - Noorwegen 2 - 0
18 november 1973, Amsterdam, Nederland - België 0 - 0

Hmz, moet ik mij nu gekwetst voelen door de negatieve connotatie die hier gegeven wordt aan het woord 'provinciaal'. Als zijnde lulletje rozenwater want niet uit de randstad afkomstig?

Dan ben ik nu even een facebookcommunity opstarten en superveel aandacht aan het vragen bij de zwaar gesubsidieerde neuzelprogramma's op de NPO

Nee joh niet doen, mensen uit de provincie zijn veel leuker en die mensen die van die neuzelprogramma's maken komen ook allemaal uit de randstad.

Leuk om te zien dat zogenaamde uitwedstrijden gewoon in Nederland gespeeld werden. In die tijd kwam dat ook wel eens voor bij Europa cup wedstrijden.

iggy schreef:
Leuk om te zien dat zogenaamde uitwedstrijden gewoon in Nederland gespeeld werden. In die tijd kwam dat ook wel eens voor bij Europa cup wedstrijden.

Ja, dan mochten die IJsco's een dagje Amsterdam doen, op kosten van de KNVB: Anne Frankhuis, Madame Tussaud, happen bij de Rum Runners (aan de voet van de Wester), versnaperingen bij de Bulldog, en als slot een 'natte neus' op de Wallen. Those were the days

A propos IJsland, Ig, misschien moet je die dvd-box van Sigur Ros, Heima, eens scoren - krijg je een goed idee. Alleen een stop-over sogges vroeg vanuit Canada kan ik je niet aanraden: 7:30 AM en dan al volop dronken zwalpsnuiten in de vertrekhal (die ongeveer net zo groot was als de hal van station Hoogkarspel).

Mjuman schreef:
(quote)

Ja, dan mochten die IJsco's een dagje Amsterdam doen, op kosten van de KNVB: Anne Frankhuis, Madame Tussaud, happen bij de Rum Runners (aan de voet van de Wester), versnaperingen bij de Bulldog, en als slot een 'natte neus' op de Wallen. Those were the days

Ah, begrijp ik gelijk waarom we destijds wel gewoon dik wonnen van die IJslanders. Voor wat hoort wat natuurlijk.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:46 uur

geplaatst: vandaag om 01:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.