MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen sporttopic #2

zoeken in:
Mja, je moet naast Vlaar (de enige zekerheid achterin bij Oranje wat mij betreft) wel iemand hebben staan die op kan bouwen ipv nog een mandekker. Dan kom je toch al snel uit bij linksbenige types als De Vrij en Veltman met een goede inspeelpass ipv Douglas of Van Dijk.

Die mening over Douglas op Voetbalzone komt ook maar van 1 analist overigens, dus daar hecht ik niet veel waarde aan. Wat de Nederlandse analisten zeggen slikken we toch ook niet allemaal voor zoete koek?

bikkel2 schreef:
Even kort terug naar Schrijvers en dan gaat ie weer terug in de oude doos .
Zeker geen top 5 maar wel een doelman met een eigen stijl en een nogmaals indrukwekkend gestalte.
v. Beveren was toen by far de beste. Had ook altijd moeten keepen in Oranje.
Maar goed...... nostalgie.

Met Jan Van Beveren (de beste NL keeper aller tijden) in plaats van die koekebakker Jan Jongbloed had Nederland de wereldtitel reeds 2 keer op zak gehad, nl in 1974 en 1978 . Jongbloed heeft 2 finales flink staan verkloten.

Met dank aan Johan Cruyff en Rinus Michels.

herman schreef:
Dan kom je toch al snel uit bij linksbenige types als De Vrij en Veltman met een goede inspeelpass ipv Douglas of Van Dijk.
Zowel De Vrij als Veltman zijn rechts.

Klopt, de vrij speelde naast linkspoot BMI en Moisander is van nature ook linkspoot (echter behoorlijk 2 benig).
Overigens gaat die Veltman toch ook steeds op het rechterdeel vh veld brokken maken.

Rudi S schreef:
Klopt, de vrij speelde naast linkspoot BMI en Moisander is van nature ook linkspoot (echter behoorlijk 2 benig).
Overigens gaat die Veltman toch ook steeds op het rechterdeel vh veld brokken maken.

Bruma maakt ze eerder in het midden - en da's een heel verschil

MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Zowel De Vrij als Veltman zijn rechts.

Ok, i stand corrected. Dan is de spoeling wel heel dun op die plek.

Mjuman schreef:
(quote)

Bruma maakt ze eerder in het midden - en da's een heel verschil

Bruma is multi functioneel die maakt ze overal.
Oranje kan met Van Rhijn, Veltman en Willems een aardige verdediging opstellen van spelers die wel goed kunnen voetballen, maar niet kunnen verdedigen.

Rare situatie eigenlijk. Zijn dit nu spelers die als aanvaller of middenvelder te kort schoten en daarom maar als verdediger zijn opgeleid ?
Het is echt een probleem aan het worden.
Ben in ieder geval blij dat Vlaar er weer bij is.

Van Dijk heeft trouwens een prima pass in de benen, beter dan Veltman.

Rare situatie? Welnee - jep zelf toch ook gevoetbald? Wie wilde je toen zijn - vast een aanvaller. 't is maar zelden dat je jongetjes met het shirt van een verdediger (laat staan keeper) ziet lopen.

Willems speelde bij Sparta ook linksbuiten of linkshalf. Dat gebeurt al veel langer dat voetballers opgeleid worden tot verdediger - Johan de Kock bijv en Arie Haan die tot libero werd omgeturnd. Het lijkt mij gewoon een kwestie van goed trainen en coachen.

Ik vind Willems bijv de laatste tijd steeds beter spelen, terwijl van Rhijn meer steekjes laat vallen. En Willems heeft een uitstekende pass

Het lijkt mij duidelijk dat echte verdedigers steeds schaarser wordt.
ikzelf speelde het liefst als middenvelder met de punt naar achteren en kon indien nodig ook in de verdediging functioneren. Lerby was toendertijd mijn grote voorbeeld. Zonder nr.6 ging ik het veld niet in.
Maar dat terzijde.
Het is natuurlijk prima dat met name backs aanvullende impulsen hebben.
Het moderne voetbal kan niet zonder tegenwoordig.
Maar waarom zie je bijv. in Duitsland, Spanje en Italie nog wel echte verdedigers ?
En dan bedoel ik de verdedigers die het ook echt begrijpen. Het timen, de hardheid en de opbouw.
Je kunt veel coachen. Maar er is ook nog iets als geboren worden voor een bepaalde positie.
Willems heeft een draai om zijn oren gehad en functioneert aanvallend naar behoren. Maar een goede verdediger wordt het niet.

bikkel2 schreef:
Het lijkt mij duidelijk dat echte verdedigers steeds schaarser wordt.

(...)
Het is natuurlijk prima dat met name backs aanvullende impulsen hebben.
Het moderne voetbal kan niet zonder tegenwoordig.
Maar waarom zie je bijv. in Duitsland, Spanje en Italie nog wel echte verdedigers ?
(...)
Willems heeft een draai om zijn oren gehad en functioneert aanvallend naar behoren. Maar een goede verdediger wordt het niet.

Het voetbal evolueert - en Nederland, Oranje, heeft mede aan de wieg gestaan bij het ontstaan van het zgn totaalvoetbal. Ook een aanvaller moet meeverdedigen om overtalsituaties te voorkomen.

Mijn vraag kwam voort uit mijn veronderstelling dat voetballende NL jongetjes nou eenmaal liever Arjen Robben zijn dan Ronald Koeman, uitzonderingen daargelaten. Wij hebben gewoon minder waardering voor verdedigen als kunst of onderdeel van het spel.

Volgens mij is NL in vergelijking met Engeland en Duitsland niet slechter op dat punt: bij Bayern München liep eentijdje Demichelis als cv - vond ik ook geen mannetjesputter. Ik denk dat in NL meer een traditie bestaat om dingen voetballend op te lossen en niet een bal weg te rammen. Niet voor niets is Ausputzer een Duits woord

Soms denk ik wel eens dat we hier in dat opzicht te veel te lijden hebben van 'het-gras-bij-de-buren-syndroom'. Misschien moet bij de clubs ook meer aandacht geschonken worden aan het opleiden van verdedigers. Maar nu ik dat typ, vraag ik me tegelijkertijd af hoe het zit met talent voor de centrumspits-positie

Je hebt een goed punt bij het opleiden van verdedigers en volkomen met je eens over het totaalvoetbal verhaal. Maar dan moet je er wel het materiaal voor hebben.
Vergelijken met vroeger is bijna ondoenlijk.
Het tempo ligt tegenwoordig veel hoger. De handelings snelheid moet je echt eigen maken anders ben je gezien.
En verdedigers willen het hier vaak te netjes oplossen- ego probleempje wellicht- i.p.v de bal de tribune in te jagen.
ik genoot van de 1e helft van Real Madrid tegen Liverpool.
Real.... natuurlijk niet te vergelijken met een hollandse club. Maar daar is een taakverdeling heel duidelijk afgesproken.
Bijna old skool. Opbouwen of bal onderscheppen en inleveren bij de creatieve middenvelder.
Weten waar je loopt. Positiespel. Hangt natuurlijk van de situatie af. Waar gaat een tegenstander storen. Maar Real deed dat voorbeeldig. En dat is genieten.

Mjuman schreef:
Rare situatie? Welnee - jep zelf toch ook gevoetbald? Wie wilde je toen zijn - vast een aanvaller. 't is maar zelden dat je jongetjes met het shirt van een verdediger (laat staan keeper) ziet lopen.

Willems speelde bij Sparta ook linksbuiten of linkshalf. Dat gebeurt al veel langer dat voetballers opgeleid worden tot verdediger - Johan de Kock bijv en Arie Haan die tot libero werd omgeturnd. Het lijkt mij gewoon een kwestie van goed trainen en coachen.

Ik vind Willems bijv de laatste tijd steeds beter spelen, terwijl van Rhijn meer steekjes laat vallen. En Willems heeft een uitstekende pass

Oude wavers weten het nog wel van vroeger, Reiziger, Bogarde, Numan, allemaal aanvallers of aanvallende middenvelders , omgenouwd tot internationals in de rechts en linsachter positie (toen werden zo ook wel backs gemoemd).

Wat dacht je van Deze back, topscorer ooit in de eerste divisie, bij Willem II en vader van Martyn

Dit DJ Martyn - Great Lengths - YouTube eis en hommage aan zijn vader, in VI ooit de "privésecretaris van Willy - skiete - van der Kuijlen" genoemd

Mjuman schreef:
Willems speelde bij Sparta ook linksbuiten of linkshalf.
Dat zegt iedereen idd, maar ik heb juist gehoord dat hij (vrijwel) altijd in de verdediging heeft gespeeld. Linksback of centraal. Nooit linksbuiten.

MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Dat zegt iedereen idd, maar ik heb juist gehoord dat hij (vrijwel) altijd in de verdediging heeft gespeeld. Linksback of centraal. Nooit linksbuiten.

Nee wat jij zegt - zonder bronvermelding - is dan natuurlijk waar, omdat jij het "gehoord" hebt - dat scheelt natuurlijk een jas

In de jeugd heeft hij als linksbuiten gespeeld, maar toen hij debuteerde als 16-jarige was hij al linksback.

Derksen labelt 'em altijd zodanig. En zo voetbalminded ben ik nou ook weer niet da'k naar 15-jarigen ga kijken - alhoewel zoiets wel leuk is als er een scout of jeugdtrainer bij is

Dan vind ik die transformatie van een voorganger van 'em, Gerrrie Deijkers (van topscorer eerste divisie bij Willem II naar linksback bij PSV) - zie mijn eerdere post - veel meer bijzonder.

Mjuman schreef:
(quote)
Nee wat jij zegt - zonder bronvermelding - is dan natuurlijk waar, omdat jij het "gehoord" hebt - dat scheelt natuurlijk een jas
Wat is de bron dan dat Willems in de jeugd linksbuiten was? Mijn bron is overigens iemand die in de jeugd van PSV meerdere malen tegen Willems heeft gespeeld.

Dat soort dingen kun je gewoon online nazoeken, bv. via Transfermarkt.

Via de wiki van Sparta vond ik dat hij in jan. 2011 debuteerde als linksback - ik meen tegen Go Ahead. Op het spelersoverzicht van dat seizoen staat hij vermeld als "verdediger".

Ging ervan uit dat Derksen zijn feiten wel op een rijtje had - hij heeft dat al meermalen zo verkondigd. Trouwens wel een aardig gegeven op welke leeftijd wordt bepaald wat voor type speler iemand is. Zou imo tot een ander vervolgtraject kunnen leiden. Het rare is dat je zelfs bij profs nog regelmatig rolwisselingen ziet - soms uit nood geboren, soms niet en dan vraag ik me wel eens af of het niet beter had gekund in een eerdere fase. Zal het eens voorleggen aan een scout.

herman schreef:
(quote)

Ok, i stand corrected. Dan is de spoeling wel heel dun op die plek.

Kongolo komt eraan. Sowieso het grootste verdedigende talent van Nederland.

Toch geniet ik net meer van Van Beek, die man kan soms zo bikkelhard ingrijpen. Ik ben ook blij dat Feyenoord een centraal verdedigend duo heeft met snelheid.

Nicolage Rico schreef:
Kongolo komt eraan. Sowieso het grootste verdedigende talent van Nederland.

Doet het inderdaad wel leuk ja. Maar grootste verdedigende talent weet ik niet. Rekik en Willems zijn van vergelijkbaar niveau en Rekik is ook nog een jaar jonger.

Jammer trouwens dat Clasie niet kan spelen morgen.

Martial
Kill_illuminati schreef:
Toch geniet ik net meer van Van Beek, die man kan soms zo bikkelhard ingrijpen. Ik ben ook blij dat Feyenoord een centraal verdedigend duo heeft met snelheid.

Van Beek is ook mijn speler, al heeft Kongolo misschien net iets meer voetballende kwaliteiten in huis, maar Van Beek zijn crosspasses zijn echt geweldig, een verdedigingsduo om in de gaten te houden en in de toekomst wellicht samen in Oranje?

It's A Bird... It's A Plane... It's Supersven...

zalwelnikszijn!
Heeft idd de draaicirkel van een vliegtuig.

Om op Willems terug te komen. In de competitie redt hij zijn huid wel en de laatste tijd is hij in aanvallend opzicht voorbeeldig bezig. Goeie trap, lepe pass en soms het achterlijntje halen.
Goed alternatief voor Depay strakjes.

Depay kan lekker naar binnentrekken en Willems buitenom. Nu nog iemand die verdedigt.

Vlaar en Van Beek. Vermeer. BMI en Janmaat.

Ik geloof dat we er uit zijn

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:46 uur

geplaatst: vandaag om 18:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.