menu

Overig / Algemeen / Het grote bier-topic

zoeken in:
Tijd om het maar gewoon eens toe te geven: na vele uitstapjes kom ik toch uit op mijn vertrouwde vriend...

https://www.goedkoopdrankslijterij.nl/image/catalog/Bier/Speciaal%20bier%20fles/westmalle%20tripple.jpg

Mjuman schreef:
Qua stout werd ik onlangs verrast door een Zweeds bier, Omnipollo Noa Pecan Mud Cake yum, yum

Dat bier is echt een toetje, alsof je een moutige chocolademilkshake aan het wegtanken bent! Erg lekker hoor. Vooral de double barrel aged variant is ook aan te raden!

Wat vinden we trouwens van de huidige IPA-biertrend? Zelfs de Albert Heijn voert een zeer breed assortiment IPA's.

Vorige week bij Brouwerij Maximus op het terras gezeten en die jongens brouwen écht lekker bieren; dus gewoon zonder verdere omhaal en toelichting het "bier van de week" besteld. Bleek een heftig hoppige IPA te zijn die mij veel te veel aan lynchee deed denken. Niet mijn glas bier dus. Een pellelleke als d'n Koninck glijdt vlot naar binnen, maar die heftig hoppige happerds zijn mij liever niet geschonken.

Mjuman schreef:

Vorige week bij Brouwerij Maximus op het terras gezeten en die jongens brouwen écht lekker bieren; dus gewoon zonder verdere omhaal en toelichting het "bier van de week" besteld. Bleek een heftig hoppige IPA te zijn die mij veel te veel aan lynchee deed denken. Niet mijn glas bier dus.

Bah, waarschijnlijk door drooghoppen (dry hopping) veroorzaakt

aslan (crew)
Persoonlijk vind ik de IPA-trend een goeie zaak, vooral omdat het brouwerijen stimuleert om hun drang om bieren en dan vooral pilsen, zoeter te maken stopt of zelfs omkeert: ik las onlangs nog ergens een artikel over pils: 'bitter is het nieuwe zoet'. Ik merk ook voor mezelf dat bij blonde bieren mijn voorkeur meer en meer naar de hogere ibu-waarden neigt.
Niet alle IPA's zijn even lekker natuurlijk, en verder kan je ze ook gewoon links laten liggen als het niet je meug is. Maar de ipa van Vedett mag er best zijn, ook De Natte Gijt uit Weert brouwt lekkere ipa's met laag abv, en ik herinner me dat de High Hops 6 van Maximus mij best wel smaakte
Verder zijn o.a. Lervig, Brewdog, Guineu en een aantal amerikaanse brouwers best goed bezig met hun ipa's.

PS. Probeer de Mikkeller 1000 IPA eens, maar dan alleen als je nadien je smaakpapillen niet meer nodig hebt

Mjuman schreef:
Wat vinden we trouwens van de huidige IPA-biertrend? Zelfs de Albert Heijn voert een zeer breed assortiment IPA's.

Op zich heb ik niet zo veel problemen met trends op het biervlak, die waaien ook altijd wel weer over en maken weer plaats voor nieuwe. Stiekem hoop ik dat Albert Heijn dan ook eens wat meer aandacht gaat besteden aan de Porters, Barley Wines en Stouts.

Als brouwer zijnde is de populariteit van de IPA's en andere bieren met een hoog IBU gehalte wel merkbaar. Amerikaanse hopsoorten zijn steeds moeilijker aan te komen en zijn ook behoorlijk in prijs gestegen. Met name voor de Chinook, Amarillo en Cascade worden we gedwongen om te zoeken naar goedkopere alternatieven. Verder ben ik meer een liefhebber van de Black IPA.

aslan schreef:
Verder zijn o.a. Lervig, Brewdog, Guineu en een aantal amerikaanse brouwers best goed bezig met hun ipa's.
Brewdog komt trouwens uit Schotland Hun Punk IPA is overigens wel een van mijn favoriete IPA's.

Ik heb IPA's een tijdje gemeden, omdat ik dacht dat ze allemaal gruwelijk bitter waren, maar laatst een 'Hop met de Gijt' op, van hierboven genoemde brouwerij De Natte Gijt en die smaakte me erg goed. De Meantime IPA vond ik trouwens ook lekker.

Ook een aanrader: Saison in the Abyss, van brouwerij Bliksem.
https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/hetbiermoment/image/cache/full/ecb6f0ae2fb9b612eceb79621c6a17d2922b7536.jpg

aslan (crew)
Bardt1980 schreef:

(quote)
Brewdog komt trouwens uit Schotland Hun Punk IPA is overigens wel een van mijn favoriete IPA's.

Ja, Brewdog uit Schotland (ook goed is hun Hardcore IPA), Lervig uit Noorwegen, Guineu uit Spanje: allemaal goede brouwers met interessante ipa-bieren, net zoals een aantal amerikaanse brouwers, bv. Alpine, Flying Dog met hun Single Hop serie, Sixpoint, enz...
Bill Evans schreef:
Ook een aanrader: Saison in the Abyss, van brouwerij Bliksem.

De bieren van Bliksem moet ik nog leren kennen, maar dat ga ik met plezier doen

aslan (crew)
Nu: de Bronckhorster Midnightporter: lekkerrrrr!!!!

Net een heerlijk Van Moll Bermuda op. Tarwebier met papaja en limoen. 5%. Fris met echte biersmaak.

De Van Moll bieren zijn sowieso erg goed. Rijke smaken.

Bardt1980 schreef:
Nee, doe mij dan maar een lekker Speedway stout van Alesmith mag je me altijd voor wakker maken!
Is die in Nederland zo gemakkelijk te verkrijgen?

BeatHoven schreef:
(quote)
Is die in Nederland zo gemakkelijk te verkrijgen?

Niet makkelijk, maar mijn lokale bierwinkel (Den Haag) heeft hem momenteel. Dus er is wel aan te komen met een beetje geduld.

D'r is ook een web-bierwinkel waar je bijv ook Mikkeller kan bestellen; google maar eens. Niet dat ik daar ervaringen mee heb. Ik heb graag een praetje en een persoonlijke aanbeveling erbij en de lokale goed gesorteerde bierwinkel - ze nebben bijv ook Omnipollo Noa - is slechts 1,5 km pedaleren. Terecht dat die winkel De bierverteller heet

Me dunkt dat Nederland op dat vlak iets beter voorzien is dan België - ofwel heb ik geen flauw benul waar te kijken. In het slechtste geval wordt het een dagtripje Den Haag

Mjuman, na de beschrijvingen op Ratebeer gelezen te hebben, zal ik vanaf nu ook letten op de Omnipollo Noa!

Tja, in het kader van education permanente de la bière een aantal IPA's in geslagen. NB, voor de noob: zeg nooit "iepaa", want dan ben je al ontmaskerd als een woob/noob - zeg gewoon "eipiejee".

Maar goed: de Stone - groen blik gebrouwd in Berlijn schijnt echte Westcoast IPA te zijn, maar defny not my type of thing. Vervolgens de Nebudchadnezzar van Omnipollo en dat was eigenlijk wel fijn. Ik besef dat IPA gevarieerder is dan ik dacht en zal mijn fieldwork voortzetten. De gewraakte IPA van Maximus (zeer lynchee-achtig) was de Pandora; ik zou er hoogstens mijn kwasten in uitspoelen.

Wel fijn om te ontdekken dat er ook een hoekje was voor de zgn "red ales" en daar stonden naast de bekende Murphy, Kilkenny en A.P.A. De Koninck nog een aantal bieren die ik ook nog eens wil proberen.

Wat drinkt men hier als de mussen van het dak vallen?

Ik heb gister een Witte Vrouwen van De Leckere (symphathieke brouwerij ook trouwens, prima pilsner) geprobeerd, volgens mij een combi van een Weissen en witbiertje (als daar brouwtechnisch veel verschil in zit, kweenie), was best aardig, maar veel te snel leeg (qua hitte). Sommige Weissen zijn best goed te doen met de hitte, de Erdlinger uit het schap bij Appie bijvoorbeeld.

Top 5 : zoals altijd een moment opname:

1 - Rogue 7; Rogue Brewery (IPA met 7 hop soorten!) - Ashland , Oregon - USA
2 - Jaapie; Kaapse Brouwers - Aanrader uit Rotterdam! - NL derhalve. Een Red Ale van 9,4%
3 - Ruination; Stone Brewers - Sodeknetters - Double IPA: Escondido, Calif. - USA
4 - Dark Roast Coffee Stout -VandeStreek - Topper uit Utrecht - NL
5 - Jopen Damiate Double Rye IPA - uit de specials serie van Jopen, Haarlem - NL

Twee Amerikaanse en drie Nederlandse bieren, geen Belg te bekennen.
Wet van de remmende voorsprong?

Net buiten de top 5, maar nog twee aanraders:

VandeStreek; Utrecht: NL
Koper een Rogge pale Ale; heerlijk bier; lekkere volle smaak. Een echt mooie ale.

Anderson Valley: Boonville, Calif. USA
Fall Horney:Pumpkin Ale; een Pompoen bier; heel lekker. Anders, beetje aards, wat zoet, en fijne bitterheid, pittig: lekker ! Geen idee waarom ze het 'herfst geil 'hebben genoemd; er staat wel een eland op het etiket, in kennelijke staat van opwinding...

De Belgische Bush bieren zijn hier favoriet ( behalve de Peche Mel) , samen met de punk ipa.

Oldfart schreef:
4 - Dark Roast Coffee Stout -VandeStreek - Topper uit Utrecht - NL

Die is goed ja!

Ook lekker:
- Viven Imperial IPA (België)
- Hoop Oatmeal IPA
- De Molen Vuur en Vlam

jordidj1 (moderator)
Ik ben nu voor een paar maanden in Antwerpen, ervaringsdeskundigen die goede spots kunnen aanbevelen qua alcoholische versnaperingen? Ik lust alles.

jordidj1 schreef:
Ik ben nu voor een paar maanden in Antwerpen, ervaringsdeskundigen die goede spots kunnen aanbevelen qua alcoholische versnaperingen? Ik lust alles.

Kulminator (alleen al om de chaos en bende, maar vooral om de bizarre biercollectie.) Billie’s Bier Kafétaria (vooral op het gebied van biergerechten een toplocatie), Oud Arsenaal (altijd gezellig en veel
Belgische bieren), Paters Vaetje( leuk terras + prima bierkeuze), Elfde Gebod (vooral om de honderden beelden die er binnen staan, te bekijken onder het genot van een biertje).

Vooral vermijden: Bier Central (tourist trap).

jordidj1 (moderator)
HugovdBos schreef:
Vooral vermijden: Bier Central (tourist trap).

Hoezo deze? (omdat deze ook is aanbevelen)

Tevens bedankt voor de suggesties!

jordidj1 schreef:
(quote)

Hoezo deze? (omdat deze ook is aanbevelen)

Tevens bedankt voor de suggesties!

Geen idee wat je aanbevolen is, kan alleen spreken uit eigen ervaring. Bier Central rekent de hoofdprijs, zit zoals ik al zelf al zeg vol met toeristen en staat qua inrichting/sfeer haaks op wat de Belgische biercafés te bieden hebben. In de Hoogstraat zitten trouwens ook nog leuke biercafés. Leukste plekjes ontdek je vaak als je afwijkt van de drukke toeristische straten, zijstraatjes kom je vaak al gezellige plekjes tegen. Hetzelfde geldt voor de restaurants.

jordidj1 (moderator)
HugovdBos schreef:
(quote)

Geen idee wat je aanbevolen is, kan alleen spreken uit eigen ervaring. Bier Central rekent de hoofdprijs, zit zoals ik al zelf al zeg vol met toeristen en staat qua inrichting/sfeer haaks op wat de Belgische biercafés te bieden hebben. In de Hoogstraat zitten trouwens ook nog leuke biercafés. Leukste plekjes ontdek je vaak als je afwijkt van de drukke toeristische straten, zijstraatjes kom je vaak al gezellige plekjes tegen. Hetzelfde geldt voor de restaurants.

Ah! Snap, commercieel dus. Bedankt voor de aanwijzingen! Hopelijk lukt het vanavond.

Onlangs een bezoek gebracht aan Stadsbrouwerij De Hemel in Nijmegen. Naast de brouwerij is er ook een bier museumpje gevestigd in de middeleeuwse kelders, over het proces en de geschiedenis van bier en de brouwerij in het bijzonder. Voor mij als leek best interessant (verschil pils en bier, ja, ik weet het nu) maar de highlight is toch het proeven van kleine glaasjes speciaalbieren, 6 stuks varierend van 5 - 10 %. De eigengemaakte mosterds krijg je er gratis bij. Dus mocht je jezelf om eoa reden eens terugvinden in het Nijmeegse centrum is het misschien wel de moeite waard er een uurtje (of twee) aan te besteden. (300 m achter de Waag)

aslan schreef:
Persoonlijk vind ik de IPA-trend een goeie zaak, vooral omdat het brouwerijen stimuleert om hun drang om bieren en dan vooral pilsen, zoeter te maken stopt of zelfs omkeert: ik las onlangs nog ergens een artikel over pils: 'bitter is het nieuwe zoet'. Ik merk ook voor mezelf dat bij blonde bieren mijn voorkeur meer en meer naar de hogere ibu-waarden neigt.
Niet alle IPA's zijn even lekker natuurlijk, en verder kan je ze ook gewoon links laten liggen als het niet je meug is. Maar de ipa van Vedett mag er best zijn, ook De Natte Gijt uit Weert brouwt lekkere ipa's met laag abv, en ik herinner me dat de High Hops 6 van Maximus mij best wel smaakte

PS. Probeer de Mikkeller 1000 IPA eens, maar dan alleen als je nadien je smaakpapillen niet meer nodig hebt

Het is maar goed dat je die laatste zin inlast.. Want Vedett IPA en Natte Gijt is natuurlijk brul en Amerikaanse brouwers goed bezig lijkt me het understatement van het millennium. Alesmith IPA (is niet eens de beste) is een soort hemelse drank waar je niet meer vanaf kan blijven vanaf de eerste slok. En dat geldt voor meer koninklijke IPAs. In Nederland is dan Uiltje het beste alternatief of Emelisse.

Wat betreft Vedett heeft bovenstaande user gelijk, maar 'Hop met de Gijt' is gewoon prima bier. Emelisse heeft inderdaad hele goeie bieren. Die Alesmith IPA moet ik maar eens proberen.

Maar het wordt nu (gelukkig) weer langzaamaan tijd voor de herfst- en winterbieren. Een goeie voor de herfst is Celebrator van Ayinger.
http://www.ayinger.de/cms/assets/images/f/Celebrator-4fd9eb1f.jpg

En voor de winter La Chouffe N'Ice en Schneider Aventinus Weizen-Eisbock.

Misterfool
orbit schreef:
t.. Want Vedett IPA isse. is natuurlijk brul
Ik vind dat eigenlijk wel een van de betere biertjes die ik tot nu toe heb gedronken.

Ik vond dat een van de mindere IPA's die ik heb gehad. Erg saai vooral.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:46 uur

geplaatst: vandaag om 11:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.