Overig / Algemeen / Het grote bier-topic
zoeken in:
0
geplaatst: 31 mei 2009, 20:30 uur
BoordAppel schreef:
Heineken is vooral bier voor mensen die geen bier lusten. Grolsch gaat er altijd goed in, net zoals Bavaria, Palm en persoonlijke favoriet Hertog Jan. Dat Urquell is ook wel te drinken, maar echt geweldig is het niet.
Heineken is vooral bier voor mensen die geen bier lusten. Grolsch gaat er altijd goed in, net zoals Bavaria, Palm en persoonlijke favoriet Hertog Jan. Dat Urquell is ook wel te drinken, maar echt geweldig is het niet.
Eigenlijk kan ik ook niet echt goed oordelen over die Urquell, was meer voor de sier omdat dat de zogenaamde oorspronkelijke pils is. Ik heb het alleen maar gedronken van de tap op vakantie in Tsjechie en dat was heerlijk, maar daar kan ook het vakantiegevoel in meespelen.
Thuis heb ik meestal Hertog Jan, wat mij betreft ook wel het beste Nederlandse bier.
0
geplaatst: 31 mei 2009, 21:12 uur
Goed om te weten dat Tsjechisch bier, zal ik onthouden voor als ik het land een bezoek breng in de loop van september.
0
geplaatst: 31 mei 2009, 21:49 uur
Gisteren weer de nodige liters Jupiler achterover geslagen voordat ik besloot met een 75 cl flesje Chouffe, voor mij toch de beste combi op dit moment. 'S winters ga ik wel weer eens aan de Rocheforts en Chimays beginnen 

0
geplaatst: 31 mei 2009, 22:46 uur
Pils heet in Tsjechië "pivo" - en pils maakt weliswaar deel uit van de verzameling bier, maar er is geen 1 op 1 relatie; meaning: er is ander en lekkerder bier dan pils.
Niet te flauw om iets nieuw te proberen heb ik onlangs geborreld en achtereenvolgens gedronken Wiekse rosé (als een soort contra-expertise), Jillz en Hoegaarden Citroen - zulks is echt te veel voor een normaal mens: wat een vreselijk, zoete, gefakete smaken; afschieten die drie - heeft niets met bier te maken, behalve het feit dat het wellicht ooit in een brouwerij is gemaakt.
Na zoveel treurigheid en nepsmaken hielp maar één drastisch ding: meteen aan de echte neut: Torres Brandy (10 jaar) bleek een redelijk betaalbaar alternatief.
Van mij vandaag dus een waarschuwings-topvijf (om niet te drinken):
1. Jillz
2. Wiekse Rosé
3. Hoegaarden Citroen
4. Amstel - bij uitzonderingssituatie evt begrip voor opbrengen (dispensatie) - in case of dire need
5. Grolsch Lite (2,5%) - hoewel voor de chauffeurs een redelijk alternatief, dat wel.
Niet te flauw om iets nieuw te proberen heb ik onlangs geborreld en achtereenvolgens gedronken Wiekse rosé (als een soort contra-expertise), Jillz en Hoegaarden Citroen - zulks is echt te veel voor een normaal mens: wat een vreselijk, zoete, gefakete smaken; afschieten die drie - heeft niets met bier te maken, behalve het feit dat het wellicht ooit in een brouwerij is gemaakt.
Na zoveel treurigheid en nepsmaken hielp maar één drastisch ding: meteen aan de echte neut: Torres Brandy (10 jaar) bleek een redelijk betaalbaar alternatief.
Van mij vandaag dus een waarschuwings-topvijf (om niet te drinken):
1. Jillz
2. Wiekse Rosé
3. Hoegaarden Citroen
4. Amstel - bij uitzonderingssituatie evt begrip voor opbrengen (dispensatie) - in case of dire need
5. Grolsch Lite (2,5%) - hoewel voor de chauffeurs een redelijk alternatief, dat wel.
0
geplaatst: 31 mei 2009, 22:50 uur
Die Hoegaarden-meets-fruit zijn inderdaad niet te drinken. Maar ik heb het dan ook helemaal niet zo voor zulke zaken (Kriek en dergelijke).
0
geplaatst: 31 mei 2009, 23:32 uur
Wat zijn dat voor ouwe wijvendrankjes inderdaad.. de noemer bier of pils zou in deze beschermrecht moeten krijgen.
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 31 mei 2009, 23:54 uur
bennerd schreef:
Goed om te weten dat Tsjechisch bier, zal ik onthouden voor als ik het land een bezoek breng in de loop van september.
Eén maal daar geweest, namelijk in Praag, prachtige stad met prachtige pinten. Ik benijd je.
0
geplaatst: 1 juni 2009, 10:42 uur
Sir Spamalot schreef:
Eén maal daar geweest, namelijk in Praag, prachtige stad met prachtige pinten. Ik benijd je.
(quote)
Hier nog een. Nog een advies voor als je gaat bennerd, probeer zoveel mogelijk uit. Ik heb er geen enkel slecht biertje gehad, ze hebben er ook erg lekker bockbier en andere donkere bieren.
Mjuman schreef:
Torres Brandy (10 jaar) bleek een redelijk betaalbaar alternatief.
Torres Brandy (10 jaar) bleek een redelijk betaalbaar alternatief.
Hoort misschien niet in dit topic thuis maar dat is erg lekker spul ja, en inderdaad niet al te duur voor die categorie. Een paar jaar geleden ben ik daar nog geweest bij de wijngaarden en kelders van Torres en toen heb ik ook een flesje brandy meegenomen.
0
geplaatst: 1 juni 2009, 11:50 uur
Mjuman: Torres Brandy (10 jaar) bleek een redelijk betaalbaar alternatief.
Hoort misschien niet in dit topic thuis maar dat is erg lekker spul ja, en inderdaad niet al te duur voor die categorie. Een paar jaar geleden ben ik daar nog geweest bij de wijngaarden en kelders van Torres en toen heb ik ook een flesje brandy meegenomen. [/quote]
Helemaal juist, maar dat was de compensatie voor de doorstane (terras)ellende van Wiekse Rosé, Jillz, en Hoegaarden Citroen. Het gezelschap was 'lollig' en wilde hippig doen - Mjuman had beter moeten weten dan dit soort suikerwater te drinken. Mijn lijst van 5 was dan ook (uitzonderingen daargelaten) een afraadtop-5.
Overigens ben ik ook bij Torres geweest - zeer onder de indruk; ook Sandeman (Jerez) maakt toffe brandy's.
Hoort misschien niet in dit topic thuis maar dat is erg lekker spul ja, en inderdaad niet al te duur voor die categorie. Een paar jaar geleden ben ik daar nog geweest bij de wijngaarden en kelders van Torres en toen heb ik ook een flesje brandy meegenomen. [/quote]Helemaal juist, maar dat was de compensatie voor de doorstane (terras)ellende van Wiekse Rosé, Jillz, en Hoegaarden Citroen. Het gezelschap was 'lollig' en wilde hippig doen - Mjuman had beter moeten weten dan dit soort suikerwater te drinken. Mijn lijst van 5 was dan ook (uitzonderingen daargelaten) een afraadtop-5.
Overigens ben ik ook bij Torres geweest - zeer onder de indruk; ook Sandeman (Jerez) maakt toffe brandy's.
0
skyline
geplaatst: 1 juni 2009, 15:03 uur
Dus je deelt nu ook dat geheim? Lee Harvey Oswald mocht graag van een sherry genieten, maar meer zeg ik er ook nier over. A secret's safe with me.
0
geplaatst: 1 juni 2009, 16:26 uur
Aghora schreef:
Doe mij maar een Tsjechische pils, de enige echte:
(afbeelding)
Urquell vond ik inderdaad ook lekker vorig jaar in Praag. En bier is ook vaak lekker goedkoop daar. Wel grappig dat het Tjechische stadje ''Plzen'' (de bierstad nummer 1) dat op de afbeelding staat vernoemd nu net de reden is dat we veel bier pils noemen. Eigenlijk vreemd dat ze het daar juist ''pivo'' noemen.Doe mij maar een Tsjechische pils, de enige echte:
(afbeelding)
0
geplaatst: 1 juni 2009, 16:34 uur
Mjuman schreef:
Afflighem is een 'maak'bier
wat bedoel je met een 'maak'bier? Afflighem is een 'maak'bier

0
thejazzscène
geplaatst: 1 juni 2009, 16:53 uur
1. Bel Pils (van Moortgat) perfecte bitterheid van deze pils.
2. Duvel (Moortgat)
3. De Koninck
4. Moeder Overste (Lefebre)
5. Hopus, nieuwste bier van Lefebre met 7 verschillende hopsoorten. Wel zware kost.
2. Duvel (Moortgat)
3. De Koninck
4. Moeder Overste (Lefebre)
5. Hopus, nieuwste bier van Lefebre met 7 verschillende hopsoorten. Wel zware kost.
0
thejazzscène
geplaatst: 1 juni 2009, 16:56 uur
Oja, West-Vleteren vind ik persoonlijk niet zo'n sterk bier. Het wordt beperkt gebrouwen en is een echt ambachtelijk bier van een abdij. Als je je biertje leeg hebt, lijkt het alsof je de wolf van roodkapje bent: namelijk stenen in je maag hebt steken. (net als bij Guinnes
)
)
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 1 juni 2009, 17:33 uur
@thejazzscène: heiligschennis
. Maar dan moet je ook de Vedett van Moortgat kennen, ook zo'n lekker maar gevaarlijk beestje.
De zomer komt eraan en mijn top 5 zal weer veranderen, ik denk:
1. Keyte
2. Duvel
3. Affligem Tripel
4. Leffe Blond
5. Keizer Karel Blond
. Maar dan moet je ook de Vedett van Moortgat kennen, ook zo'n lekker maar gevaarlijk beestje.De zomer komt eraan en mijn top 5 zal weer veranderen, ik denk:
1. Keyte
2. Duvel
3. Affligem Tripel
4. Leffe Blond
5. Keizer Karel Blond
0
geplaatst: 2 juni 2009, 00:05 uur
Maakbier = geen origineel trappistbier, weliswaar gebrouwen als een trappist - met een recept dat is afgeperst van een monnik die is bezweken aan een schone (dit is mijn invulling, mjuman). De brouwerij wordt gerund door lekene en hoort niet bij de echte trappistenklooster: Abdij van Koningshoeve (bij Tilburg in NL), Westmalle, Wetsvleteren, Orval, Chimay, Rochefort en Achel (20 km ten zuiden van Eindhoven, maar ook in België).
Ook Leffe is een abdijdier, gebrouwd door leken. Afflighem is veelal te zoet voor mijn smaak, Grimbergen is mij ook te zoet. Westvleteren (Prior of Sixtus) vind ik wel fijn, Rochefort nog fijner.
Ook Leffe is een abdijdier, gebrouwd door leken. Afflighem is veelal te zoet voor mijn smaak, Grimbergen is mij ook te zoet. Westvleteren (Prior of Sixtus) vind ik wel fijn, Rochefort nog fijner.
0
geplaatst: 2 juni 2009, 00:23 uur
Ah, bedankt voor de uitleg.
Het verhaal van de zeven bierbrouwende trappisten ter wereld ken ik verder, 6 liggen in België en 1 in Nederland en ze hebben een noncommerciele houding t.o.v. bierproductie (levert eerder een karaktervol recept op en een hogere productiekwaliteit). Overigens vind ik de Nederlandse trapistbier (La Trappe) nog het minst smaken (maar moet Westvleteren en Achel wel nog proberen).
Afflichem was toen ik het nam inderdaad wat zoetig, maar op een aangename fruitige manier vond ik. Was erg lekker bij het eten in ieder geval.
Het verhaal van de zeven bierbrouwende trappisten ter wereld ken ik verder, 6 liggen in België en 1 in Nederland en ze hebben een noncommerciele houding t.o.v. bierproductie (levert eerder een karaktervol recept op en een hogere productiekwaliteit). Overigens vind ik de Nederlandse trapistbier (La Trappe) nog het minst smaken (maar moet Westvleteren en Achel wel nog proberen).
Afflichem was toen ik het nam inderdaad wat zoetig, maar op een aangename fruitige manier vond ik. Was erg lekker bij het eten in ieder geval.
0
geplaatst: 2 juni 2009, 18:56 uur
Ik zie weer een paar van mijn favorieten voorbij komen in bovenstaande comments: Vedett en Rochefort. Alleen al het etiket van Vedett is de moeite waard.
0
geplaatst: 2 juni 2009, 19:35 uur
Een goede koude Dommelsch getapt in een fatsoenlijke kroeg hier uit de omgeving is nog steeds niet te overtreffen, punt. U dacht van wel? Dan heeft u het mis en zult u altijd pils drinken dat minder is dan dat vloeibaar goud.
0
geplaatst: 2 juni 2009, 23:04 uur
John Doe schreef:
Misschien met de Sir eens een tripje langs Westmalle en nabij gelegen brouwerijen maken? Wel even een echte BOB vinden. Vroeger kon je in Koningshoeve echt de brouwerij in, bij de ketel komen kijken - nu mag dat niet meer (van de Keuringsdienst van waren). Overigens is de Quadrupel van La Trappe wel een fijne en ook hun witbier is niet onaangenaam. In de brouwerij zelf kan je ook refterbier (ca 4,5 - 5%, type ale) drinken dat normaal alleen voor de monniken is.
0
geplaatst: 3 juni 2009, 07:44 uur
Dit is gewoon heiligschennis! Het is dat we in Nederland niet aan stenigen doen, want anders...
Euroshopper

0
Elvis Presley
geplaatst: 7 juni 2009, 13:34 uur
Onlangs met vrienden een biertest gehouden. Verrassende top 5 (no 1 dan niet):
1. Hertog Jan
2. Heineken
3. Amstel
4. Warsteiner
5. Euroshopper
1. Hertog Jan
2. Heineken
3. Amstel
4. Warsteiner
5. Euroshopper
0
geplaatst: 7 juni 2009, 14:51 uur
1. alle bieren van Jopen (behalve de stout, bleeeh)
2. Einbeck Urbock dunkel
3. La Trappe Tripel
4. Palm
5. Wuppertaler Brauhaus
2. Einbeck Urbock dunkel
3. La Trappe Tripel
4. Palm
5. Wuppertaler Brauhaus
0
geplaatst: 7 juni 2009, 20:30 uur
1. Westvleteren 12
2. Oerbier (Dolle Brouwers)
3. St. Bernardus Abt 12
4. IJsbock (2007, lekkerder dan de 2008)
5. Orval
als brouwerijen staan 't IJ, Westvleteren en Dolle Brouwers hoog in 't lijstje. Van Struise en De Molen heb ik nog nooit iets te pakken kunnen krijgen, helaasch.
2. Oerbier (Dolle Brouwers)
3. St. Bernardus Abt 12
4. IJsbock (2007, lekkerder dan de 2008)
5. Orval
als brouwerijen staan 't IJ, Westvleteren en Dolle Brouwers hoog in 't lijstje. Van Struise en De Molen heb ik nog nooit iets te pakken kunnen krijgen, helaasch.
* denotes required fields.