MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #3

zoeken in:
Aardige column in het AD over waarom het heel erg jammer is dat Valverde nu al uit deze tour ligt. klik.

panjoe (moderator)
starbright boy schreef:
(quote)

In Rotterdam-West aan de 1e Middellandstraat.

Hey wat toevallig, dat is mijn straat.

Sagan de Grote wint zijn eerste etappe al! Duurde wel even voordat ze op dat klimmetje echt aanzetten. Gedurfde poging van Porte nog. En verrassend dat Gilbert er totaal niet bij zat volgens mij.

Ja Gilbert heeft mij de koppositie in mijn tourpool gekost (die ik had gepakt als ik Sagan gewoon kopman had gemaakt)

Oei, die schouderduw van Sagan tegen Cavendish zag er niet netjes uit, even afwachten of het echt bewust was, kan het me niet voorstellen. Wel einde Tour voor Cav zo te horen. De Fransen hebben iig hun etappeoverwinning met Demare.

Het lijkt me een reflexreactie. Sagan lijkt eerst geraakt worden waarop hij zijn elleboog uitsteekt. Toch denk ik dat een straf op zijn plaats is.

Als je het uitlegt als een bewuste elleboog, en daar had het alle schijn van, is er maar één straf op zijn plaats natuurlijk.

Declassering volstaat voor mij. DSQ kan ik inkomen, maar hoeft niet per sé.
Cav sprintte eergisteren heel intelligent aan de rustige kant, hier neemt hij daarentegen wel heul veul risico. Maffe salto van Degenkolb ook, kan hem wervels kosten.

Het is declassering van 2 naar 115 en een tijdstraf van 30 seconden geworden.

En tachtig punten in mindering. Die hadden van mij dan weer niet gehoeven, maar ze weten hiermee de groene strijd wel weer spannend te maken.

Spannend? Die geven ze hiermee gewoon aan Demare. Rare straf.

Wat een inconsistentie

Vreemde gang van zaken. Hebben ze daar twee verschillende organisaties die dat soort beslissingen nemen of zo? En dan ook nog zonder onderlinge communicatie?

Keb t niet gezien..maar diskwalificatie gebeurde in het verleden niet eens voor bidons gooien naar mekaar in de sprint geloof ik..vreemd..

Ik ving ergens op dat BORA in protest was gegaan tegen de oorspronkelijke straf. Dat vinden jury's nooit zo prettig.

Wat mij betreft hadden ze het compromis mogen kiezen en gewoon Bruraj eruit gegooid

Hendrik68
luigifort schreef:
Keb t niet gezien..maar diskwalificatie gebeurde in het verleden niet eens voor bidons gooien naar mekaar in de sprint geloof ik..vreemd..
Tom Steels.

Ik vind uit de Tour zetten wel erg ver gaan, kan me niet herinneren dat dit eerder is gebeurd terwijl er wel vaker iemand onderuit is gegaan in de sprint door een ander.

Tom Steels dus.
Maar ik vind het ook disproportioneel, zeker als je ziet wat Cav zelf allemaal geflikt heeft in de sprint.
En nu schijnheilig lopen doen

Hendrik68
Ik had hem in mijn team van de buurt en scoorde mooi veel punten, in die zin wel balen. Sagan is een echte held, maar dit kan gewoon niet. Terechte straf. Cav is zelf ook geen lieverdje nee, maar met een elleboog iemand de hekken in slaan heb ik hem nog niet zien doen. Je breed maken en licht van je lijn afwijken is normaal. Sagan zal in een reflex gehandeld hebben, maar dat doet een natrappende voetballer meestal ook en dat wordt ook niet geaccepteerd.

Maar was er een elleboog?

Roemer heeft het nu ook dat Sagan ook deels veroordeeld is vanwege de eerdere val waar hij Guarnieri geduwd zou hebben. Maar daar heb ik nog geen beelden van gezien.

Het is niet echt relevant of ie hem raakt of niet. Het is een ongeoorloofde beweging, waardoor Cavendish valt. Toegegeven, Cavendish neemt veel risico en ik geloof dat de elleboog niet met opzet was, maar diskwalificatie is gewoon terecht.

Overigens had ik nog moeten zien of de jury deze straf ook had gegeven als het Démare (of een andere Franse sprinter) was geweest...

Na de beelden in de avondetappe nog een keer te hebben gezien weet ik zeker dat diskwalificatie gewoon te zwaar is bestraft. De straf die ze eerst hadden was naar mijn mening terecht en voldoende. Het is te makkelijk om te zeggen dat Cavendish puur alleen valt door die elleboog.

https://streamable.com/amp_player/j7gqb laat het nog eens zien in slowmotion. Inmiddels heeft Bora een officieel protest ingediend, ben benieuwd....

Het interesseert mij niks wie die tour wint, maar na alle beelden, links, rechts, van voren en van boven (meermalen) lijkt mij uitsluiting terecht.

Cavendish breekt schouder na elleboog van Sagan. Die voor de elleboog ook al probeert het gat waartussen Cavendish wilde ontsnappen te verkleinen. Toen dat niet lukte kwam er de arm. De consequenties, ook voor daarna nog weer vallende renners hadden nog veel erger kunnen zijn.

Dus diskwalificatie lijkt mij meer dan terecht, met zo'n wielrenner zal toch ook niemand uit het peloton nog mee willen koersen in deze Tour de France.

Poek schreef:
https://streamable.com/amp_player/j7gqb laat het nog eens zien in slowmotion. Inmiddels heeft Bora een officieel protest ingediend, ben benieuwd....

Dat draaien ze natuurlijk nooit meer terug. Neemt niet weg dat het zwaar onterecht is.
Als Cav niet gevallen was, was er niet eens een sanctie geweest, en nu opeens de allerzwaarste
De Tour wordt weer een stukje minder leuk op deze manier..

Titmeister schreef:
Overigens had ik nog moeten zien of de jury deze straf ook had gegeven als het Démare (of een andere Franse sprinter) was geweest...
Deze hoor ik vaak, maar is naar mijn weten nergens op gebaseerd. Ik ken eigenlijk geen enkel voorval uit het verleden waarbij een Fransman voor bepaald gedrag een voorkeursbehandeling heeft gekregen door de jury, die overigens een onafhankelijk orgaan is en buiten de ASO handelt.
Daarnaast genereert Sagan meer publiciteit voor de Tour dan welke andere renner dan ook, mocht dit inderdaad onder druk van de ASO gebeurd zijn dan snijdt de organisatie zich hiermee al simpelweg in de vingers. Verder is dit ook onvoordelig ten opzichte van Bora en Hansgrohe, twee van de weinige Duitse sponsors die nu lef tonen door in te stappen en al een smak geld op tafel te leggen. Die worden nu eigenlijk een hak gezet in een ronde die nota bene nog startte in Duitsland.
Nee, reken maar dat de ASO hier geen belangen bij heeft en de jury bij om het even wie deze beslissing had gemaakt, wat te prijzen valt. Jammer dat de beslissing zelf buitenproportioneel is, de enige fout die Sagan maakte is Cavendish net iets te ver insluiten maar de 'elleboog' (arm gaat enkel naar buiten, niet naar achteren) was er meer één van een renner die overeind probeerde te bljiven na een botsing en daar wonderwel in slaagt. Declassering was op zijn plek, puntenaftrek al enigszins zwaar en complete uitsluiting is er compleet over. Vooral omdat het woord 'slaan' als officiële reden wordt aangehaald. Er is niet geslagen.

Om maar meteen het geval Démare te gebruiken: Cofidis diende, in tegenstelling tot Dimension Data, geen protest in, en daarmee is die zaak al afgedaan. Met de voor Sagan toegepaste maatstaf was declassering op zijn plek geweest, als los incident krijgt Démare van mij het voordeel van de twijfel. Roekeloos was het wel, dus een officiële waarschuwing lijkt me op zijn plek.

'Overigens had ik nog moeten zien of de jury deze straf ook had gegeven als het een ander dan Cavendish was geweest die tegen de hekken ging' lijkt me legitiemer. De 30-voudig etappewinnaar die eruit moet, (mede) door schuld van een ander, dat wordt bestraft.
Zegt genoeg dat de jury ook pas tot deze beslissing kwam na overleg met DD
Geeft wel aan dat er van een rechtvaardig oordeel in de Tour nimmer sprake kan zijn.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:04 uur

geplaatst: vandaag om 06:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.