Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #3
zoeken in:
0
geplaatst: 10 mei 2016, 15:09 uur
Na Leicester hoeft er ook niet altijd meer van standaard noteringen en standaard winst- en verliesrekeningen te worden uitgegaan.
Statistiek regeert gelukkig niet de wereld.
Zie ook dit interessante interview met Arsene Wenger
Er komt een belangrijk omslagpunt bij de kracht van een voetbalclub, als de clubs in een competitie allemaal kunnen beschikken over behoorlijke bedragen om uit te geven voor spelers.
Als spelers zijn in te delen in klassen, en de beste spelers ter wereld zijn klasse A, dan worden de onderlinge verschillen in een competitie behoorlijk opgeheven als vrijwel elke club kan beschikken over klasse A spelers. Ongeacht of de club over een begroting beschikt van 1 miljard of 100 miljoen.
De verwachte overwinningen voor clubs met dan het meeste geld liggen helemaal niet (meer) voor de hand en clubs als Leicester kunnen dus ook gewoon meegaan voor het kampioenschap. En daar is Wenger natuurlijk bang voor.
In dat licht moet je ook kijken naar PSV. Een gemotiveerd elftal met voldoende kwaliteiten hoeft nog maar weinig onder te doen voor een traditionele club van naam. PSV had Atletico dit seizoen al bijna te pakken, dergelijke verschillen zijn helemaal niet meer zo groot. Met iets meer geluk waren ze dan ook doorgegaan.
De vraag is alleen, of je als voetballer jezelf op een dergelijke wijze kan voorbereiden en ook of je in je hoofd het verschil in denkwijze kunt accepteren. Jamie Vardy was dit seizoen voor geen enkele ploeg bang, ook al was Leicester een gedoodverfde degradatiekandidaat. Een ook al kostte hij 300.000 euro en andere spelers van topclubs tientallen miljoenen.
Dan hangt het daarna af van de tactiek van de trainer.
Statistiek regeert gelukkig niet de wereld.
Zie ook dit interessante interview met Arsene Wenger
Er komt een belangrijk omslagpunt bij de kracht van een voetbalclub, als de clubs in een competitie allemaal kunnen beschikken over behoorlijke bedragen om uit te geven voor spelers.
Als spelers zijn in te delen in klassen, en de beste spelers ter wereld zijn klasse A, dan worden de onderlinge verschillen in een competitie behoorlijk opgeheven als vrijwel elke club kan beschikken over klasse A spelers. Ongeacht of de club over een begroting beschikt van 1 miljard of 100 miljoen.
De verwachte overwinningen voor clubs met dan het meeste geld liggen helemaal niet (meer) voor de hand en clubs als Leicester kunnen dus ook gewoon meegaan voor het kampioenschap. En daar is Wenger natuurlijk bang voor.
In dat licht moet je ook kijken naar PSV. Een gemotiveerd elftal met voldoende kwaliteiten hoeft nog maar weinig onder te doen voor een traditionele club van naam. PSV had Atletico dit seizoen al bijna te pakken, dergelijke verschillen zijn helemaal niet meer zo groot. Met iets meer geluk waren ze dan ook doorgegaan.
De vraag is alleen, of je als voetballer jezelf op een dergelijke wijze kan voorbereiden en ook of je in je hoofd het verschil in denkwijze kunt accepteren. Jamie Vardy was dit seizoen voor geen enkele ploeg bang, ook al was Leicester een gedoodverfde degradatiekandidaat. Een ook al kostte hij 300.000 euro en andere spelers van topclubs tientallen miljoenen.
Dan hangt het daarna af van de tactiek van de trainer.
0
geplaatst: 10 mei 2016, 15:19 uur
Mjuman schreef:
Fijn dat je je eigen teksten
maar als ik realistisch ben *voorspel ik* PSV op de *4e plek* in de poule. Wel leuk dat ze Van Gaal & co. hebben geloot.
zo'n duiding kan geven dat het lijkt of je het met me eens bent, maar dat was je de facto dus niet.
Beetje vent had toegegeven dat ie 't toen verkeerd had
(quote)
Fijn dat je je eigen teksten
maar als ik realistisch ben *voorspel ik* PSV op de *4e plek* in de poule. Wel leuk dat ze Van Gaal & co. hebben geloot.
zo'n duiding kan geven dat het lijkt of je het met me eens bent, maar dat was je de facto dus niet.
Beetje vent had toegegeven dat ie 't toen verkeerd had
Zeg ik ergens dat ik PSV door had voorspeld? Nee, ik zag het pessimistisch in. Maar de (altijd al) kleine kans op overwinteren in de CL werd iets groter door de loting. Tegelijkertijd werd de kans op doorstoten naar de EL flink kleiner na de loting. Wolfsburg was vooraf gezien de moeilijkste te loten club uit Pot 4, maar CSKA zo ongeveer de makkelijkste te loten club uit Pot 3.
En ja, ik had het verkeerd met mijn voorspelling over de plek waar PSV eindigde (wie niet?). Maar ik blijf bij mij punt dat de kans op CL-overwinteren iets toenam na de loting, terwijl de kans op EL-overwinteren juist iets afnam.
0
geplaatst: 10 mei 2016, 15:30 uur
MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
PSV heeft alleen in het seizoen 2012/2013 de volgende ronde niet gehaald; de jaren daarvoor elk seizoen (waaronder een achtste en kwartfinale) en in het seizoen 2014/2015 werd het kansloos uitgeschakeld door een veel rijker (en veel beter) Zenit. PSV heeft juist prima cijfers behaald in de CL-loze jaren dat ze in de Europa League speelde. Ter aanvulling: klik. Dat is een link uit 2012, toen Sevilla blijkbaar nog niet gewonnen had. Toch blijf ik bij mijn punt dat PSV het echt niet zo goed deed. Qua potjes winnen viel het blijkbaar mee, maar het voetbal was vaak niet om aan te zien. Op een gegeven moment ben ik ook gestopt met wedstrijden van PSV kijken, omdat ze zo'n lethargische indruk maakte. Dit seizoen hebben ze in Europees opzicht geïnspireerder gespeeld dan ik ze in jaren gezien heb. In de afgelopen paar jaar is er dan ook erg goed werk verricht in Eindhoven.
0
geplaatst: 10 mei 2016, 15:35 uur
Teunnis schreef:
Zeg ik ergens dat ik PSV door had voorspeld? Nee, ik zag het pessimistisch in. Maar de (altijd al) kleine kans op overwinteren in de CL werd iets groter door de loting. Tegelijkertijd werd de kans op doorstoten naar de EL flink kleiner na de loting. Wolfsburg was vooraf gezien de moeilijkste te loten club uit Pot 4, maar CSKA zo ongeveer de makkelijkste te loten club uit Pot 3.
En ja, ik had het verkeerd met mijn voorspelling over de plek waar PSV eindigde (wie niet?). Maar ik blijf bij mij punt dat de kans op CL-overwinteren iets toenam na de loting, terwijl de kans op EL-overwinteren juist iets afnam.
(quote)
Als je 't niet erg vind, haak ik even af. Volgens mij ben jij een beta die af en toe een zachte hand van een mentor (scriptiebegeleider) of een vriendin nodig heeft om voor andere mensen communicabel te blijven. Of je loopt in real life rond met een tablet op je buik waarop een tickler synchroon meeloopt met je woorden, maar dan zonder de semantische slalom.
Zou je dit soort slalompraat ook toepassen bij toenadering tot leden van het andere geslacht voorspel ik je veel vraagtekens en hoofdschuddens

0
geplaatst: 10 mei 2016, 15:50 uur
Dat lijkt me geen beletsel om te slagen in het leven
- 't gaat misschien net te ver om te zeggen dat het een garantie op succes biedt.Eerlijk gezegd waag ik me zelden aan prognoses vooraf - ik ben meer van "we 'll cross that bridge when we get there".
0
geplaatst: 10 mei 2016, 17:50 uur
herman schreef:
Uiteraard is dat een oudere link. Maar het was maar om aan te geven dat PSV het iig qua punten gewoon goed heeft gedaan. De wedstrijden waren vaak idd minder en daarom was ik ook erg blij dat ze dit (en dus ook volgend) seizoen niet meer in die verschrikkelijke poulefase van de EL hoeven te spelen. Verschil is wel dat er nu simpelweg een (veel) beter elftal staat dan toen. Vandaar dat je de prestaties, ondanks dat het wedstrijden dus lang niet altijd goed waren (matige tegenstanders helpen natuurlijk ook vaak niet mee), imo toch wat onderschatte. Maar goed, ik had het dus puur over de behaalde punten.(quote)
Dat is een link uit 2012, toen Sevilla blijkbaar nog niet gewonnen had. Toch blijf ik bij mijn punt dat PSV het echt niet zo goed deed. Qua potjes winnen viel het blijkbaar mee, maar het voetbal was vaak niet om aan te zien. Op een gegeven moment ben ik ook gestopt met wedstrijden van PSV kijken, omdat ze zo'n lethargische indruk maakte. Dit seizoen hebben ze in Europees opzicht geïnspireerder gespeeld dan ik ze in jaren gezien heb. In de afgelopen paar jaar is er dan ook erg goed werk verricht in Eindhoven.
0
geplaatst: 10 mei 2016, 17:54 uur
Teunnis schreef:
Gunstig vooruitzicht voor Ajax: als Rostov 2e wordt in Rusland en er in de andere competities geen gekke dingen gebeuren op de laatste speeldag, dan zijn ze ook in de 4e kwalificatieronde van de CL (mits ze dat halen) geplaatst. (Zeer waarschijnlijk) sturen Italië, Duitsland, Frankrijk en Rusland lager geplaatste teams.
..............Niet dat die ongeplaatste teams zo makkelijk zijn, maar tegen de geplaatste teams wordt het sowieso heel erg moelijk.
Gunstig vooruitzicht voor Ajax: als Rostov 2e wordt in Rusland en er in de andere competities geen gekke dingen gebeuren op de laatste speeldag, dan zijn ze ook in de 4e kwalificatieronde van de CL (mits ze dat halen) geplaatst. (Zeer waarschijnlijk) sturen Italië, Duitsland, Frankrijk en Rusland lager geplaatste teams.
..............Niet dat die ongeplaatste teams zo makkelijk zijn, maar tegen de geplaatste teams wordt het sowieso heel erg moelijk.
Molde?
Mooie woorden van je na een uitstekend Europees seizoen van ajax in de EL. Er moet heel wat veranderen daar willen ze de derde voorronde CL overleven, tegen welk team dan ook.
0
geplaatst: 10 mei 2016, 18:05 uur
Dat vind ik wel heel drastisch gesteld, zeker als je kijkt naar het aantal geïncasseerde doelpunten in de eredivisie.
In de defensie lijkt op dit moment niet het probleem te liggen. Dat ligt m.i. op het middenveld waar een schakelspeler/aanjager ontbreekt. Die rol was - wellicht - toebedacht aan Gudelj, maar die komt zichtbaar tekort. Schöne had misschien in een eerder stadium die rol kunnen vervullen, nu is dat station gepasseerd. Schaars schijnt voor 1,5 miljoen op te halen te zijn bij PSV
Voorin lijken met Younes en Cerny de vleugels redelijk bezet, al is ook daar aanvulling welkom.
In de defensie lijkt op dit moment niet het probleem te liggen. Dat ligt m.i. op het middenveld waar een schakelspeler/aanjager ontbreekt. Die rol was - wellicht - toebedacht aan Gudelj, maar die komt zichtbaar tekort. Schöne had misschien in een eerder stadium die rol kunnen vervullen, nu is dat station gepasseerd. Schaars schijnt voor 1,5 miljoen op te halen te zijn bij PSV

Voorin lijken met Younes en Cerny de vleugels redelijk bezet, al is ook daar aanvulling welkom.
0
geplaatst: 10 mei 2016, 18:20 uur
Ze kwamen zowel in de EL als bij de ontknoping van de Eredivisie duidelijk mentaal tekort, dus daar is ook heel wat te halen.
0
geplaatst: 10 mei 2016, 18:31 uur
west schreef:
Ze kwamen zowel in de EL als bij de ontknoping van de Eredivisie duidelijk mentaal tekort, dus daar is ook heel wat te halen.
Ben ik met je eens; ik heb het idee dat ze te veel spelers met een vergelijkbaar profiel hebben aangetrokken, zeker als je kijkt welke spelers op dit moment buiten de deur 'geparkeerd' zijn of op de bank zitten. Nadruk was kwantitatief: op jong, niet te duur, plooibaar. Misschien had men meer naar complementaire of zelfs contrasterende profielen moeten kijken.
Blijf het ook merkwaardig vinden hoe enerzijds met Heitinga is omgegaan en anderzijds nu weer aan KJH wordt gedacht.
0
geplaatst: 10 mei 2016, 18:37 uur
Mjuman schreef:
Blijf het ook merkwaardig vinden hoe enerzijds met Heitinga is omgegaan.
Blijf het ook merkwaardig vinden hoe enerzijds met Heitinga is omgegaan.
Goeie. Die had afgelopen zondag best eens per ongeluk in de baan van dat schot kunnen staan.
0
geplaatst: 10 mei 2016, 18:39 uur
Ziyech lijkt me wel een goeie voor Ajax, maar juicht net iets te blij op 0:33
Hakim Ziyech over toekomst en titelstrijd Ajax / PSV - YouTube
Hakim Ziyech over toekomst en titelstrijd Ajax / PSV - YouTube
0
geplaatst: 10 mei 2016, 21:05 uur
Mjuman schreef:
Ben ik met je eens; ik heb het idee dat ze te veel spelers met een vergelijkbaar profiel hebben aangetrokken, zeker als je kijkt welke spelers op dit moment buiten de deur 'geparkeerd' zijn of op de bank zitten. Nadruk was kwantitatief: op jong, niet te duur, plooibaar. Misschien had men meer naar complementaire of zelfs contrasterende profielen moeten kijken.
Blijf het ook merkwaardig vinden hoe enerzijds met Heitinga is omgegaan en anderzijds nu weer aan KJH wordt gedacht.
(quote)
Mju, we zijn het eens!

0
geplaatst: 10 mei 2016, 21:41 uur
FC Twente gaat de andere eredivisie clubs financieel compenseren, omdat ze door "wanpraktijken op financieel vlak" de andere clubs financieel en sportief hebben benadeeld.
Er worden geen mededelingen gedaan over de hoogte van de compensatie.
Daarnaast mogen de supporters van de tegenstander het komend seizoen gratis naar binnen.
Dat is nogal wat.
Er zal behoorlijk zijn "gefraudeerd" en ze moeten behoorlijk door het stof. Het is niet voor niets dat de KNVB rekening houdt/hield met het intrekken van de licentie.
De vraag is of het allemaal voldoende gaat wezen. Toen ze kampioen werden, in 2010, was de eindstand van de eredivisie:
1. FC Twente 34 27 5 2 +63 -23 (+40) 86
2. Ajax 34 27 4 3 +106 -20 (+86) 85
3. PSV 34 23 9 2 +72 -29 (+43) 78
4. Feyenoord 34 17 12 5 +54 -31 (+23) 63
5. AZ 34 19 5 10 +64 -34 (+30) 62
6. Heracles Almelo 34 17 5 12 +54 -49 (+5) 56
7. FC Utrecht 34 14 11 9 +39 -33 (+6) 53
8. FC Groningen 34 14 7 13 +48 -47 (+1) 49
(we zijn 6 jaar verder, ra ra wie hoort er niet in dit rijtje thuis?
)
FC Twente wint met 1 punt verschil van Ajax.
Welke compensatie zal hier op gaan volgen?
"Ach doe maar Ziyech. Dan praten we nergens meer over".
Er worden geen mededelingen gedaan over de hoogte van de compensatie.
Daarnaast mogen de supporters van de tegenstander het komend seizoen gratis naar binnen.
Dat is nogal wat.
Er zal behoorlijk zijn "gefraudeerd" en ze moeten behoorlijk door het stof. Het is niet voor niets dat de KNVB rekening houdt/hield met het intrekken van de licentie.
De vraag is of het allemaal voldoende gaat wezen. Toen ze kampioen werden, in 2010, was de eindstand van de eredivisie:
1. FC Twente 34 27 5 2 +63 -23 (+40) 86
2. Ajax 34 27 4 3 +106 -20 (+86) 85
3. PSV 34 23 9 2 +72 -29 (+43) 78
4. Feyenoord 34 17 12 5 +54 -31 (+23) 63
5. AZ 34 19 5 10 +64 -34 (+30) 62
6. Heracles Almelo 34 17 5 12 +54 -49 (+5) 56
7. FC Utrecht 34 14 11 9 +39 -33 (+6) 53
8. FC Groningen 34 14 7 13 +48 -47 (+1) 49
(we zijn 6 jaar verder, ra ra wie hoort er niet in dit rijtje thuis?
)FC Twente wint met 1 punt verschil van Ajax.
Welke compensatie zal hier op gaan volgen?
"Ach doe maar Ziyech. Dan praten we nergens meer over".
0
geplaatst: 10 mei 2016, 21:59 uur
Ik zit nog eens met verbazing naar die stand te kijken van 2010. Nummer 3 met 78, een aantal waarmee je in 4 van de afgelopen 6 seizoenen fluitend kampioen wordt. En dan Ajax, zo veel punten, zo'n doelsaldo, en dan tweede. Wat dan weer wat wegheeft (met minder punten en een minder doelsaldo).
0
geplaatst: 11 mei 2016, 07:53 uur
0
geplaatst: 11 mei 2016, 11:34 uur
0
geplaatst: 11 mei 2016, 11:36 uur
0
geplaatst: 11 mei 2016, 11:48 uur
Running On Empty schreef:
Geniaal. Kijken en geluid aan
KNVB official over het mislopen van de landstitel door Ajax - YouTube
Geniaal. Kijken en geluid aan

KNVB official over het mislopen van de landstitel door Ajax - YouTube
Geweldig. Zelfde filmpje is er ook met zijn visie op het vluchtelingenbeleid in NL. Hilarisch.
0
geplaatst: 11 mei 2016, 14:04 uur
Broem schreef:
Geweldig. Zelfde filmpje is er ook met zijn visie op het vluchtelingenbeleid in NL. Hilarisch.
(quote)
Deze bedoel je zeker.
a
0
geplaatst: 11 mei 2016, 14:31 uur
0
geplaatst: 11 mei 2016, 16:46 uur
Saaie etappe in de Giro vandaag, enkel dit nieuws zorgde hier in huis voor het openen van de ogen...
Mount Fuji zou wel een vrij epische beklimming zijn.
http://theclimbingcyclist.com/wp-content/uploads/2013/05/profile4-580x505.gif
De Giro-organisatie hikt nog wel tegen enkele obstakels aan. De 14-urige vliegreis tussen Japan en Italië is daar het belangrijkste van. Er wordt gedacht aan twee rustdagen na de reis, om de renners hun jetlag enigszins laten te verwerken.
Mount Fuji zou wel een vrij epische beklimming zijn.
http://theclimbingcyclist.com/wp-content/uploads/2013/05/profile4-580x505.gif
0
geplaatst: 11 mei 2016, 17:35 uur
Vandaag een andere Duitser (Greipel) die de sprint met overmacht wint. Vond het wel verrassend dat Kittel niet kon volgen.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.