MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #3

zoeken in:
VladTheImpaler schreef:
(quote)

Het systeem wat ze in Amerika hebben lijkt me totaal niet te kopiëren naar het voetbal in Europa, alleen al vanwege alle verschillende landen/bonden die we hier hebben.....En in welke sport krijgen de grotere ploegen niet meer geld dan de kleinere? De verdeling van het geld in de CL valt volgens mij nog wel mee. Het verschil zit hem denk ik eerder in het verschil dat de clubs in de top competities verdienen ten opzichte van de clubs in kleinere competities door sponsoring, tv inkomsten etc waardoor de verschillen steeds groter worden.

Dat kan je inderdaad niet kopiëren, maar ik bedoelde het als voorbeeld: de insteek daar is om alle teams op niveau te houden, zodat je een mooie competitie hebt. Je ziet dat ook aan de eerlijker verdeling van de tv gelden in Nederland en juist weer niet in Spanje, waar de grote clubs veel meer geld eisen en krijgen dan de kleine clubs. Je kan het natuurlijk wel eerlijker regelen en afspreken voor een competitie: zelfs voor de CL. En de verdeling van het geld daarin, valt mij helemaal niet mee eerlijk gezegd.

Wat je zegt over het verschil van gelden per competitie is zeker waar. Dat is een ander probleem. De Spaanse clubs nota bene vinden nu dat de UEFA moet ingrijpen vanwege de extreme tv gelden die in de Premier League worden betaald. Ik heb het nog even opgezocht: voor de seizoenen 2016/2017 - 2018/2019: 6,9 miljard euro.....

De Spaanse clubs moeten niet zeuren, die hebben zulke enorme schulden daar komen ze nooit meer vanaf. De regels zijn wat dat betreft ook veel strenger in Nederland, dat zou ook eerlijker kunnen.

west schreef:
Dat kan je inderdaad niet kopiëren, maar ik bedoelde het als voorbeeld: de insteek daar is om alle teams op niveau te houden, zodat je een mooie competitie hebt. Je kan het natuurlijk wel eerlijker regelen en afspreken voor een competitie: zelfs voor de CL. En de verdeling van het geld daarin, valt mij helemaal niet mee eerlijk gezegd.

Het is een mooie insteek, maar gewoon niet mogelijk te realiseren hier in het Europese voetbal denk ik. In Amerika hebben ze natuurlijk maar even makkelijk gezegd één competitie terwijl we hier in Europa met het voetbal zoveel verschillende competities hebben die bepaalde inkomsten allemaal zelf regelen. Je haalt zelf al een mooi voorbeeld aan met de tv inkomsten van de Premier League.

Wil je de verschillen in Europa echt verkleinen dan moet je met drastische veranderingen en maatregelen nemen komen wat betreft salarisplafon, inkomsten vs. uitgave, investeringen van (buitenlandse) eigenaren en zo zijn er vast nog meer dingen te bedenken. Uiteindelijk is geld de grootste factor in het voetbal als je als club succes wilt hebben.

Hoe de verdeling van tv inkomsten in de CL is, en hoeveel dat is weet ik niet. Ik weet alleen een beetje de hoogte van de inkomsten van het prijzengeld en dat lijkt me nog enigszins fair.

VladTheImpaler schreef:
(...) Wat ik dan vooral jammer vind, is dat de wedstrijden tussen die topploegen zo vaak tegenvallen. Vanaf de kwartfinales zie je nog maar weinig leuke of spectaculaire wedstrijden. De belangen zijn zo groot waardoor er vaak voorzichtig word gespeeld. Het afschaffen van uitdoelpunten zou denk ik kunnen helpen, maar zal wel niet gebeuren. Misschien dat een opzet zoals in de FA cup waarbij vanaf de halve finale er maar één wedstrijd is op neutraal terrein (Wembley) een optie?

De vraag stellen is beantwoorden. Je zegt dat de beste teams tegen elkaar moeten spelen. En als het dan vervolgens zo ver is, is het vrijwel nooit om aan te gluren.

Dan nog maar gezwegen over hoe die clubs zich opstellen in een eerdere fase van het toernooi. De klachten dat er zogezegd zoveel zou moeten worden gevoetbald.

Het zou simpel moeten zijn: de beste clubs zouden in een knock out systeem in één wedstrijd vanaf het begin aan de bak moeten. Uiteindelijk hou je dan (wellicht met verrassingen) inderdaad toch wel de beste clubs van Europa over.

Dat leidt tot de mooiste en spannendste competitie.

Maar het punt is, dat er bepaalde groepen (UEFA, handelaren in uitzendrechten) , clubs, sponsors, bedrijven zijn, die moeten verdienen aan de opzet zoals die nu is, met de clubs die daar al jarenlang de boventoon in voeren.

Geld gaat derhalve voor sportiviteit en spel en eerlijk gezegd denk ik dat de kijkers langzaam maar zeker steeds meer gaan afhaken.

VladTheImpaler schreef:
(quote)

Het is een mooie insteek, maar gewoon niet mogelijk te realiseren hier in het Europese voetbal denk ik.....Wil je de verschillen in Europa echt verkleinen dan moet je met drastische veranderingen en maatregelen nemen komen wat betreft salarisplafon, inkomsten vs. uitgave, investeringen van (buitenlandse) eigenaren en zo zijn er vast nog meer dingen te bedenken. Uiteindelijk is geld de grootste factor in het voetbal als je als club succes wilt hebben.

Nou, je komt zelf precies met goede voorbeelden om het wel degelijk te realiseren.

Het is eigenlijk al misgegaan bij het Bosman-arrest, maar dat valt ook niet meer terug te draaien (en zou je op een ander niveau ook niet moeten willen).

Mb.
Ach, als mensen de CL minder interessant vinden, gaan ze misschien overschakelen naar andere sporten. Dat zou een goede ontwikkeling zijn. Wellicht heeft dat dan ook als gevolg dat ze meer uitzendtijd krijgen.

Mb. schreef:
Ach, als mensen de CL minder interessant vinden, gaan ze misschien overschakelen naar andere sporten. Dat zou een goede ontwikkeling zijn. Wellicht heeft dat dan ook als gevolg dat ze meer uitzendtijd krijgen.

Dat gebeurt eigenlijk al. Ook doordat er meer kapers op de kust zijn voor allerlei sportrechten. Er is tegenwoordig toch veel meer live en in samenvatting te zien van andere sporten?

Mb.
Zou best kunnen hoor. Ik heb die trend nog niet zo opgemerkt om eerlijk te zijn.

Appeltje eitje voor Kiki

Ik heb het vanaf de tiebreak gezien: heel erg overtuigend gespeeld van Kiki! Ik ben benieuwd hoe lang ze dit fysiek gezien vol kan houden. In de dubbel zal ze er vandaag wel uit liggen, daar treft ze een heel sterk duo (EDIT: eerste set nu een break voor! EDIT: niet meer). In het enkelspel moet ze in de kwartfinale misschien wel een onbekende naam, maar Bacsinszky heeft vorig jaar nog de halve finale gehaald en dit jaar nog geen set weggegeven. Toch heeft Kiki zeker een kans als ze blijft spelen zoals ze vandaag deed.

Kiki in deze vorm heeft gewoon een redelijke kans tegen Bacsinszky. Bacsinszky is normaal wel favoriet, maar zal haar niet zomaar even van de baan meppen zoals Serena Williams dat wel kan. Beter volgt er vandaag wel uitschakeling in de dubbels, anders gaan die vele partijen haar vermoedelijk toch opbreken.

Nja, voor de kwartfinale maakt het weinig uit of ze nog verder moet in de dubbel. Althans, ik neem aan dat de volgende dubbelwedstrijd pas na de enkelspel kwartfinale is. En daarna is ze eerlijk gezegd toch zo goed als kansloos tegen Serena.

Ah, daar heb je gelijk in natuurlijk. Hopen dan dat de inspanningen in haar dubbelsmatch die nu net begonnen niet teveel hun tol gaan eisen.

Pffff, 6 servicebreaks in de eerste 10 games. Vreemde wedstrijd tot nog toe.

GrafGantz schreef:
Pffff, 6 servicebreaks in de eerste 10 games. Vreemde wedstrijd tot nog toe.

Haha, welkom bij de WTA. 6 op de 10 is echt niet schrikbarend veel op een gravelbaan, ook niet bij het dubbelspel.
Voor de liefhebbers ook deze partij is te volgen op NPO1.

Gretz schreef:
(quote)

Haha, welkom bij de WTA. 6 op de 10 is echt niet schrikbarend veel op een gravelbaan, ook niet bij het dubbelspel.

7 op de 12 nu, en de eerste set verloren. Ik kijk vrijwel nooit naar het dubbelspel dus heb niet veel vergelijkingsmateriaal, maar het niveau vond ik van beide kanten niet echt hoog in deze eerste set.

Goffin in de kwartfinales. Gulbis was een maatje te klein.
Toch benieuwd of ze nu iets gaan doen aan de timing, de meeste andere mannen zijn vandaag hun kwartfinale aan het spelen. Indien het morgen regent (wat verwacht wordt), moeten Goffin (of meer waarschijnlijk Djokovic) elke dag een wedstrijd spelen.

west schreef:
Ik denk dat er nog een andere belangrijke reden is: steeds meer mensen in NL zijn de invloed van het grote geld en vooral de verdeling daarvan zat. Het is toch wel de belangrijkste reden, dat dezelfde clubs maar steeds weer in de CL bij de laatste 16 zijn. Het zorgt voor een saaie voorspelbaarheid, die ook nog eens iets oneerlijks heeft. Immers je wordt als club beloond met nog meer geld en de rest wordt steeds verder op achterstand gezet. En ga zo maar door en door.
Gelukkig is de Eredivisie één groot, communistisch 'iedereen is gelijk' feest.

chevy93 schreef:
(quote)
Gelukkig is de Eredivisie één groot, communistisch 'iedereen is gelijk' feest.

Ja, dat was inderdaad precies mijn punt chevy...

west schreef:
(quote)

Ho ho; het principe iedereen is gelijk heeft een heel andere oorsprong: het christendom. Voor de schepper zijn alle mensen gelijk - dat Ajacieden zichzelf dan weer als Godenzonen presenteren doet daar in principe niets aan af, al is het wel ironisch

En deze competitie bewijst maar weer een dat ook 'Godenzonen' kunnen falen

Waar komt dat eigenlijk vandaan? Ajax was de zoon van een Koning, die waanzinnig werd en zelfmoord pleegde. Of is er nog één?

mooie ballet move van no 15.

gigage schreef:
Waar komt dat eigenlijk vandaan? Ajax was de zoon van een Koning, die waanzinnig werd en zelfmoord pleegde. Of is er nog één?

De term is van - de inmiddels in onmin geraakte - David Endt (1994); overigens mag ie - tot zijn eigen vreugde - nog zeer regelmatig opdraven als 'Ajax-kenner'.

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/4/0/1/9/666769104.jpg

Toen een jaar later Robert Heukels die term opnieuw hanteerde in een boek over Ajax, was die term ahw gefixeerd in menig brein - al was het formaat wel gekrompen

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/7/0/5/6/1001004002766507.jpg

Aha, nou ja, toen viel er ook wat meer te juichen dan nu. Maar blijf het wel een vreemde benaming. En om nou de Almeloërs godenzonen te noemen gaat me tevens wat ver.

gigage schreef:
Aha, nou ja, toen viel er ook wat meer te juichen dan nu. Maar blijf het wel een vreemde benaming. En om nou de Almeloërs godenzonen te noemen gaat me tevens wat ver.

Endt was destijds de manus van alles van Ajax, incl. perscontactman - geen idee of ie nu nog die 'fraaie vondst' zou doen. Hij werd ontslagen door Edwin van der Sar, de stagiair-manager (commercie) in 2013 - en dat lijkt me nou niet iets wat fijn staat op je CV.

Vind het altijd erg aandoenlijk als David weer ergens op mag draven - vooral bij de NPO - om zijn zegje over Ajax te doen. Dan vraag ik me af of Sar geen baantje voor hem had kunnen bedenken, zoals Hoofd Bezemkast of Chef Tuinkabouteronderhoud - iemand die zo lang met een club verbonden is, zet je niet bij de kliko - vind ik niet getuigen van goede smaeck ende mededogen

Aardige man lijkt me dat die David Endt, tenminste zo komt hij altijd over op TV. Vond dat ook wel vrij onbeschoft zoals hij daar de laan is uitgestuurd na jaren trouwe dienst. Maar goed, misschien speelde er iets wat wij niet weten.

trebremmit schreef:
Aardige man lijkt me dat die David Endt, tenminste zo komt hij altijd over op TV. Vond dat ook wel vrij onbeschoft zoals hij daar de laan is uitgestuurd na jaren trouwe dienst. Maar goed, misschien speelde er iets wat wij niet weten.

Laat ik het zo zeggen: er is een gezegde dat luidt: nieuwe bezems vegen 't schoontst - misschien was er iemand bij Ajax die vond dat Sar zich maar eens als nieuwe bezem moest bewijzen.

Het blijft gewoon opvallend dat iemand met zo weinig commerciële ervaring na een relatief korte opleiding (International Sports Management aan het Cruyff Institute) wordt aangesteld als directeur marketing bij Ajax, een bedrijf met een jaaromzet van > 100 miljoen.

west schreef:
(quote)

Jouw punt? En precies nog wel... ik lees nergens in jouw berichten ook maar iets over de Eredivisie. De verdeling in de Eredivisie is net zo scheef als in de CL, misschien nog wel schever. Nederland doet het slecht in Europa en opeens moet het systeem om en is het niet eerlijk meer. Ik hoor hier ook niemand over een herverdeling van de Eredivisie. Dat snap ik ook wel, want de meesten hier zijn voor Ajax, Feyenoord of PSV en hebben dus geen baat bij een zgn. 'eerlijk' systeem.

Tussen 97/98 en 01/02 won Real drie keer de CL. Milan haalde drie keer de finale tussen 02/03 en 06/07. Tussen 06/07 en 08/09 stond er ieder jaar een Engelse club in de finale en één keer was het zelfs een Engelse finale.

Maar ook ten tijde van de geromantiseerde Europacup I was het beeld eenzijdig: 69/70 was het Feyenoord die won, daarna drie keer Ajax, daarna drie keer Bayern, daarna zes keer een Engelse club (waarvan 3 keer Liverpool, die hem twee jaar later weer won en het jaar daarop in de finale kwam). Tussen 91/92 en 97/98 stond er iedere keer een Italiaanse club in de finale (eerst Sampdoria, daarna 3 keer Milan, daarna 3 keer Juve).

Als ze de Europese bekers spannender willen maken, kunnen ze beter nadenken over financial fairplay, een minimum aantal jeugdspelers (en maximum aantal buitenlanders) en niet regeltjes verzinnen om het spannender te maken. De praktijk zal uitwijzen dat het voor de Spaanse, Engelse en Duitse clubs alleen maar makkelijker wordt om de finale te halen.

We hadden het er meer over dat er iedere keer dezelfde teams tegenover elkaar staan vanaf ongeveer de kwartfinale en dat het zo voorspelbaar wordt, het ging er niet over dat er nooit meer een Nederlands team verder kwam.
En in de eredivisie spelen geen teams met meer dan 200 miljoen schuld, dus die vergelijking gaat een beetje krom, hier is men veel strenger dan in Spanje. En dat het ene team meer te besteden heeft omdat ze meer toeschouwers en betere sponsors hebben lijkt mij logisch, daar zou ik ook niks aan veranderen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:01 uur

geplaatst: vandaag om 14:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.