MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #3

zoeken in:
Een sporter kan alleen genomineerd worden als er een x-aantal landen actief is op het hoogste niveau. Darten haalt dat aantal bij lange na niet, dus zolang ze de regels niet aanpassen kan Van Gerwen geen sporter van het jaar worden. Verstappen heeft het " geluk" dat F1 (waar ook maar heel weinig landen aan meedoen) valt onder de grotere koepel van de algemene autosportfederatie, met voldoende landen op het hoogste niveau.

Hendrik68
De criteria om zo een darter uit te kunnen sluiten van de titel sportman van het jaar zijn te belachelijk voor woorden. Er wordt in meer dan 10 landen serieus gedart, dat is altijd nog 9 meer dan het aantal landen waarin schaatsen serieus genomen wordt. De beide seksen in het hockey staan niet meer op nummer 1, toch winnen ze van elk land dat niet in de top 10 van de wereld staat met dubbele cijfers. Hoe serieus moet je die sport dan nemen? In mijn ogen is elke sport, of spel zoals men wil, waarbij je meerdere uren per dag keihard voor traint een sport. Of het nou in 1 of in honderd landen beoefend wordt. Zonder die oefening kom je nergens, niet in het hardlopen en ook niet in het darten. Nee voor darten hoef je niet de marathon binnen 3 uur te kunnen lopen, maar dat hoeft Daphne Schippers ook niet. Zowel Schippers als Van Gerwen hebben een aangeboren talent, daar kun je alleen wat mee als je je helemaal kapot werkt en er jarenlang serieus voor leeft. Neem snooker: als je voor het eerst een keu vasthoudt dan vliegen die ballen alle kanten op en al gauw besef hoe megaknap het is om een 147 te scoren. Dat is niet te doen met alleen maar een beetje aanleg. Dan mag het alleen in een paar Britse landen en China beoefend worden, maar de eerste Nederlander die wereldkampioen snooker wordt mag van mij sportman van het jaar worden. Ik denk dat Carlsen ook een behoorlijke kans maakt om als wereldkampioen schaken sportman van het jaar te worden in Noorwegen. Misschien is hij dat al wel, geen idee eigenlijk, maar het zou volkomen terecht zijn.

panjoe (moderator)
Ok, maar volgens deze logica is het ook helemaal in orde als iemand die op hoog niveau Call of Duty, Kolonisten van Catan of Dungeons & Dragons speelt sportman (of -vrouw) van het jaar wordt. En waar houdt het dan op? Bij deelnemers aan het WK snelbreien, Heel Holland Bakt, of het NK burlen? Daar moet je ook 'talent' voor hebben en honderden uren in steken.

Ik snap best waar je vandaan komt, maar het is wel een beetje makkelijk om te roepen dat die criteria belachelijk zijn.

Ha,ha, Max Euwe werd in 1937 al eens sporter vh jaar, voor een zwemster en een biljarter

herman schreef:
Geweldige goal, maar goal van het seizoen gaat mij ook wat ver. Zlatan heeft wel 10/15 goals met de hak gemaakt. Doe mij maar een mooie solo ofzo.
Messi heeft wel 50 goals met een solo gemaakt. Gaan we nu ook alle goals bagatelliseren die uit een solo komen?

Overigens was Zlatan met zijn omhaal tegen Engeland al eens goal van het jaar. En zijn hakbal werd in 2014 genomineerd.

Mb.
Die hele sportman van het jaar discussie is sowieso één van appels met peren vergelijken wat mij betreft.

panjoe schreef:
Ok, maar volgens deze logica is het ook helemaal in orde als iemand die op hoog niveau Call of Duty, Kolonisten van Catan of Dungeons & Dragons speelt sportman (of -vrouw) van het jaar wordt. En waar houdt het dan op? Bij deelnemers aan het WK snelbreien, Heel Holland Bakt, of het NK burlen? Daar moet je ook 'talent' voor hebben en honderden uren in steken.

Het verschil zit 'm in het feit dat darten het perfectioneren van een fysieke beweging vraagt. Weliswaar één die niet de volledigheid van je lichaam vraagt en waar je dus geen afgetraind lichaam voor nodig hebt, maar wel één die een mate van aanleg en trainingsarbeid nodig heeft. Dat lijkt me een belangrijk criterium.

Daarbij komt als we sporten gaan klassificeren op de intensiteit van de aanslag op het lichaam en/of simpelweg "het hebben van een afgetraind lichaam" dat we nog meer sporten kunnen gaan afschrijven.

Jammer dat als er is enthousiast over darts wordt begonnen dat er meteen een lolbroek voorbij komt die de prestatie van Michael van Gerwen in twijfel trekt door te opperen: "ach, het is maar een spelletje toch?"

Enfin, laten we het maar weer snel hebben over voetbal. Dat is tenminste veilig gebied.

Ik zie darten ook nog niet zo snel een olympische sport worden, maar dat gezegd hebbend, de criteria waarop darten c.q MvG afgewezen wordt voor sportman van het jaar zijn niet echt sterk. Pakken we nog een criterium erbij: 'populariteit in den lande', dan is er sinds Barney wel het een en ander gebeurd (ere wie ere toekomt). Los van de popie jopie aanpak van RTL is de sport (ja natuurlijk is het een sport als boogschieten dat ook is en dat is zelfs olympisch) best groot, veel groter dan menig ander traditionele sport.

In mijn ogen is de prestatie van MvG over 2016 absoluut een nominatie waard en mss wel de titel

Misschien kunnen ze nog eens een kroegsporter van het jaar in het leven roepen?

Ron Jans na dit seizoen weg bij Zwolle, dat had ik niet verwacht.

Zou hij wat zijn voor PSV?

Da's al de tweede denigrerende opmerking over darten trebremmit, de eerste was ook nog een pertinent onjuist (je hoeft er niks fysieks voor te kunnen).

Zeker equestrian? Je zit iig nogal hoog op het paard

Nou ja, je moet wel kunnen bukken om de gevallen pijltjes op te rapen.

Ah, je hebt het geprobeerd, viel niet mee om het bord te raken, niet?

trebremmit schreef:
Ron Jans na dit seizoen weg bij Zwolle, dat had ik niet verwacht.

Zou hij wat zijn voor PSV?

Dat lijkt mij wel wat.

Chery gaat trouwens naar China, jammer, hij deed het best aardig bij QPR.
Die competitie in China wordt een grote concurrent van vele Europese competities.

Ben benieuwd of dat echt zo is. Ik geloof dat ze maar 4 niet-Chinese spelers per team mogen hebben, waarvan er ook nog eentje uit een Aziatisch land afkomstig moet zijn.

Gevolg is wel dat er gigantische bedragen worden betaald voor Chinese spelers die grofweg van het niveau Excelsior/Go Ahead Eagles zijn en dat een paar clubs astronomische bedragen neerleggen voor Europese subtoppers.

Van Chery begrijp ik het wel. Die loopt tegen de 30 en kan zich nu in een klap financieel onafhankelijk spelen (mocht ie dat nog niet zijn geweest).

Chery kon zijn contract verlengen maar hij vond zijn salaris niet hoog genoeg. Hij is trouwens nog maar achtentwintig, maar goed als je miljonair kunt worden in China is dat moeilijk te weerstaan.

Witsel en Oscar gaan ook naar China las ik net en er is interesse in Sneijder.

en Hulk en Tevez, voor een hongerloontje: 40 miljoen salaris, voor 2 jaar ook nog, schande

Galatasaray is toch een soort voorportaal voor Wesly denk ik, die zie ik wel gaan (hoewel die nog wel goedkeuring van de misses moet hebben)

Lavezzi krijgt nog meer betaald daar.

580.000 euro per week.

Hoe werkt dat business-model daar dan? Stadions van 400.000 elke week gevuld? Televisierechten hoger dan de PL?

Waarschijnlijk betalen de amerikanen daar alles (indirect)

Geen idee, rijke eigenaren misschien en de Chinese president die het stimuleert.

hier een aardig achtergrondverhaaltje, je zit er niet ver naast: Why are so many good footballers moving to China? - Telegraph - telegraph.co.uk

Feit is dat als China ergens werk van maakt, dan is het nooit half werk

Nu zitten er gem. 22.000 per wedstrijd in de stadions, dus dat is het niet

Het is wel de vraag hoe lang zoiets goed gaat, bakken geld uitgeven zonder iets terug te verdienen.
Zou me niks verbazen als ze straks mee willen doen aan de CL.

Bakken geld is relatief dus, zeker als er politieke ambitie achter zit. De zakken kunnen diep zijn daar, heel diep.

Feitelijk is de situatie is Europa niet veel anders: de kleinste PL club heeft een begroting groter dan alle eredivisei clubs samen. Het enige verschil wordt nu dat de PL een opstapje wordt naar de nieuwe CL (China League)

Volgens mij hebben ze gewoon steenrijke eigenaren. Een van de eigenaren van Guanghzou Evergrande is het Chinese Facebook dacht ik. En waarschijnlijk stopt de overheid ook wel wat toe, want de president is groot voetbalfan en wil dat China in 2026 of 2030 wereldkampioen wordt.

trebremmit schreef:
Geen idee, rijke eigenaren misschien en de Chinese president die het stimuleert.

Ik zit meer aan te denken aan gok syndicaten.
Je zou toch wel gek zijn, als je tientallen miljoenen of nog meer in een voetbalclub steekt, terwijl er alleen de beperkte inkomsten van de supporters mogelijk tegenover staat?

Sponsors moeten het leuk vinden een x-bedrag in een voetbalclub te steken en dan vanuit een business seat met een duur drankje naar de wedstrijd te kunnen kijken. Verder niks.

Die Chinezen stoppen miljoenen in een club, willen ook gelijk alles voor het zeggen hebben. Dat riekt naar willen manipuleren (van uitslagen). Een kaartje kost een paar euro, competities om het terug te verdienen zijn er niet. Dus ra ra waarom gebeurt dit anders.

Wang heeft doelbewust gekozen voor Den Haag. De structuur van de club is kwetsbaar voor dergelijke overnames. Met die drie miljoen (die hij er in wil/wilde steken) kom je bij Ajax, PSV of Feyenoord nergens. Nog afgezien van het feit dat sponsors daar geen inmenging in bestuurlijke aangelegenheden kunnen afdwingen.

Ik zou, als ik de KNVB was, de uitslagen, spelgedrag van spelers van ADO nog maar eens goed in de gaten houden zolang die Wang er zit.

Zat Wang er maar, dat is daar geloof ik meer het probleem

Die bedragen die je noemt zijn peanuts natuurlijk, vergeleken met de salarissen die er in China betaalt (gaan) worden.

En goksyndicaten die clubs kopen/besturen? Lijkt me ietwat doorzichtig, maar goed, ik heb ook een te groot hoofd voor een alu-hoedje

Labyad naar Utrecht. Dat vind ik een slimme zet van Utrecht!

Ondanks zijn attitude kan hij een zeer belangrijke speler zijn. Zeker bij een club als de FC!

Vanuit China is er een bod gedaan op Aubameyang, 150.000.000
Geweldige speler overigens.

Chinezen (verstand van voetbal?) die massaal investeren in buitenlandse voetballers; ergens doet mij dat denken aan Nederlanders (verstand van internet anno 2000?) die veel investeerden in aandelen World Online (voor de Noobs: Nina Brink, google daar maar eens op) - hoge verwachtingen, maar where are we now

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:25 uur

geplaatst: vandaag om 02:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.