MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Pinkpop

zoeken in:
Kyuss

Had van mij nog wel een uur door mogen gaan.

trebremmit schreef:
Kyuss

Had van mij nog wel een uur door mogen gaan.

Hadden wat mij betreft de hele middag nog wel door mogen spelen, wat een briljant optreden!
Beste moment was toch toen aan het einde van El Rodeo opeens de 100° riff op dook

Op de site staat 3 voor 12 staat het hele optreden van Kyuss Lives! Kon het gisteren helaas niet zien, dus lekker wakker worden nu

Dat ga ik dan ook eens terug kijken, thanks!

Net eerst even naar Ben Howard gekeken, de uitvoeringen van Keep Your Head Up en The Wolves zijn beiden fantastisch

Nu Kyuss!

Kyuss was erg tof zeg! Die stopten wat mij betreft ook echt te vroeg. Ook genoten van Ben Howard. Helaas de stream van Mastodon gemist, dus hoop dat die morgen nog ergens op de 3voor12 site opduikt

Ik heb Mastodon helemaal gezien op de live stream. Instrumentaal is deze band live ijzersterk maar de zang is echt een zwak punt. Bij het oude materiaal is dit geen probleem maar bij materiaal van Crack The Skye/The Hunter is het toch wel erg belangrijk, die zitten namelijk vol met samenzang. En die was knettervals!

Eerst even kijken of er vanavond wat van Kyuss op TV wordt uitgezonden en anders kijk ik morgen het concert online!

@Don,

Heb het concert van Mastodon net teruggekeken maar wat is die zang inderdaad vervelend zeg. Wellicht valt het wat minder op als je in het publiek staat maar dat is erg jammer. Hoef ik daar de 24ste ook niet heen in de Effenaar

Niets vervelends of vals gehoord van Mastodon. Vind het op plaat de laatste jaren veel vervelender dan dit live optreden laat zien. Organischer/minder in ieder geval. Gek is het niet, dat het anders klinkt dan op plaat, getuige de overproductie.

Ik kijk nu naar Mastodon op de 3voor12 site en kan Don gelijk geven. De band speelt erg strak maar de zang vind ik erg tegenvallen. Misschien dan maar iets anders gaan doen als ze op Werchter staan..

Had eigenlijk geen verwachtingen bij Racoon maar wat ik ervan heb gehoord klonk toch wel goed. Ze hadden een veel grotere bezetting en dat maakte toch een groot verschil.

Nu The Cure!

The Cure

Retestrak en Robert Smith is nog erg goed bij stem. Tot nu toe het beste wat ik heb gezien van Pinkpop 2012!

Mooi om te horen

Dat interview met Seasick Steve gisteren Wat een figuur, hij heeft een drankflesje aan zijn zelfgemaakte gitaar gemaakt

Ik was er niet bij maar via Cultura 24 erg genoten van van een megavet Kyuss en een intens optreden The Cure

Stijn_Slayer
Dat duo met zang en drums van de eerste uitzending op tv, mijn hemel, hoe rampzalig was dat... Eentonig gebonk.

Heb maar één nummer Mastodon gezien en daar was de zang inderdaad ondermaats. Vond Kyteman wel vet, maar heb verder niet veel gezien, omdat ik gisteren op een ander festival was.

Op tv ook nog een paar leuke optredens meegepikt. Ben Howard was erg goed, Sharon Jones & the DK is echt top-entertainment (wat een stem), Serena Pryne and the M. kende ik niet maar klonk erg goed (had wat weg van Melissa Etheridge).

Waar ik nog steeds niet tegenkan is Kyteman. Krijg de kriebels van Colin Benders met z'n gehug en z'n "dingetjes". Kan er de vinger niet op leggen, maar ik mag 'em niet. Geloof wel dat z'n enthousiasme en gedrevenheid echt is, maar...... brrr. Niet voor mij. Muzikaal gezien ook niet mijn ding (te bombastisch soms, een zichzelf voorbijrappende fransman en dan weer teveel gepiel).

Hoop verder nog wat acts in de herhaling mee te kunnen pikken (the Specials, H. Grönemeyer, Soundgarden, Mastodon). Al met al geen slechte editie dit jaar.

Ik vind Pinkpop maar een raar festival geworden. Het lijkt wel of door het geld wat voor Springsteen en The Cure is neergeteld alleen nog wat overbleef voor enkele wel erg marginale acts die dan ook nog eens niet voor niks marginaal blijken te zijn (Serena Pryne, Rival Sons, Hungry Kids of Hungary; die moeten ze er gratis bij hebben gehad want dit boek je gewoon niet vrijwillig) en bands die drie jaar geleden precies twee seconden leuk waren (Wombats, Ting Tings). En een heleboel grijze massa er tussen in.
Ik heb niet alles gezien op TV maar de verademing was voor mij Sharon Jones, die al die flutbandjes moeiteloos overtrof, alleen al door een ander genre dan saaie gitaarrock te brengen.
En wat pjh1976 hierboven zegt over Kyteman ben ik het heel erg mee eens. Wat een overkill is dat orkest van hem zeg, veel nootjes maar 3 seconden later is het alweer vervlogen.

Stijn_Slayer
Ik zat ook al te denken 'hé, al die lui heb ik gratis op het bevrijdingsfestival in Wageningen gezien' en Moss stond laatst gratis bij de uni in Nijmegen te spelen.

Heb Jones op de vrijdag gezien op tv. Was maar één nummer. Van die plastic soul die de Europeanen wel leuk vinden, maar waar de Amerikanen vast niet warm voor lopen. Hele rommelige compositie was het ook.

Gister nog een klein beetje gekeken, op de stream. Blood Red Shoes strak als altijd, goede live band. Seasick Steve was erg gaaf, al geeft ie zelf al toe geen festival act te zijn: "Now I'm gonna play some hits. Oh wait, I don't have any" zoiets zei ie. The Specials waren ook wel leuk.

Poehee!! Pinkpop 2012 is achter de rug en weer helemaal brak festival-stijl pffffffffffff
Hoogste tijd om te relativeren en even kijken of het ook daadwerkelijk een mooie editie was.

De opening was zoals verwacht niks voor mij. Moss, een band die in Nederland elk cliché-festival aandoet, werd aangetrokken als vervanger voor Kasabian (denk niet dat hun geopend hadden). Gemakzuchtige oplossing en de muziek ligt me ook totaal niet. Wel heerlijk in het gras gelegen.
Moss: 2.5*

Moss was uitstekend. Toch wel één van de betere live acts in Nederland met twee sterke platen op zak. Ik heb het meest genoten van Bruce Springsteen, The Cure en Keane[/b. Maar eigenlijk vond ik nagenoeg alles wat ik heb gezien wel tof. [b]Mumford & Sons waren de enige die wat teleurstelde. Bij The Specials kon je helaas merken dat Staple er niet bij was en het publiek deed pijnlijk weinig mee. Niet te vergelijken met hun fenomenale show in Paradiso afgelopen jaar helaas, al was het publiek daar meer debet aan dat de band zelf. Verder nog Seasick Steve gezien, inmiddels alweer de derde keer in een jaar tijd maar het blijft mooi. Het wordt alleen nog al repetitief omdat zijn shows nogal op elkaar lijken. Dan was er natuurlijk nog Kyteman met zijn orkest, indrukwekkende show moet ik zeggen. Kwam erg goed over live. Anouk is live nog steeds erg op dreef. Wat weinig interactie maar wel een strakke set. En tot slot nog Racoon, die vielen me behoorlijk mee.

Het was in ieder geval een geslaagde eerste Pinkpop. Ik zat op camping B en de after party's waren gezellig om je dag mee af te sluiten en er hing een lekker sfeertje.

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Even met m'n nieuwe telefoon kunnen spelen

@Linius:

Tja ik ben normaal gesproken niet van de rustige luisterpop, weet precies wat ik wel of niet leuk vind en ben zeer kritisch. Ook ben ik het type dat niet echt vooraan hoeft te staan om te genieten.
Ik baseer mijn beoordeling eigenlijk aan de hand van de combinatie kwaliteit/sfeer/locatie en de vorm van de dag natuurlijk.

Leuke foto's hierboven.

Het was mijn eerste keer Pinkpop ook. Ik ben alleen gisteren geweest mede omdat iedereen met wie ik ging speciaal voor Bruce Springsteen kwam. Gers Pardoel trapte met band de laatste festivaldag af en maakte er een mooi feestje van. Ook The Opposites, Sef en Adje kwamen nog even langs om het feestje compleet te maken.

Even later trad Seasick Steve op. Wat een held is dat en de baard maakt het af. Geweldig optreden, af en toe nam hij even een slokje van zijn fles wijn. Ook trok hij nog een meisje uit het publiek om voor haar een liefdesliedje te zingen en je kon aan haar zien dat ze niet wist wat ze er mee aan moest. Kortom het was een zeer vermakelijk geheel.

Daarna min of meer nog een beetje meegekregen van Herbert Grönemeyer en The Hives, maar eigenlijk kan ik daar niet zoveel over zeggen en The Hives is niet zo'n mijn ding.

Dan Mumford & Sons, een optreden waar ik wel naar uitkeek. Maar zoals als door Linius werd gezegd; het viel wat tegen. In het begin was de band nog wat stijfjes en moest er hier en daar nog wat aan het geluid gedaan worden, maar later was de band warmgedraaid en hebben ze toch nog een zeer aardig optreden gegeven.

En de afsluiter: Bruce Springsteen en The E Street Band. Eigenlijk heb ik daar maar één woord voor: ge-wel-dig. Wat een energie en dat twee en een half uur lang. Ook de instrumentatie was top. De sfeer was geweldig. Zeker het hoogtepunt van de dag.

Dit was de eerste keer dat ik deze acts live heb gezien en ik moet zeggen het was een leuke dag. De sfeer was top. Ik zal niet uitsluiten dat ik Pinkpop nog eens zal bezoeken.

Maar goed verder met de uitleg.
Na Moss richting Converse en Will and the People gecheckt. Geinig, spontaan bandje dat je gelijk aan het springen krijgt. Maar toch komt de klad erin na een tijdje en is het niet meer dan aardig.
Will and the People: 3.0*

Na WatP gewoon weer naar de Main en Kyuss Lives! gezien. Stond flink eindje van het podium en het was nog helemaal niet druk. Prima locatie. Boven mijn hoofd vloog die camera heen en weer en ben ook nog eens 2 keer op het scherm geweest, kon ik mijn shirtje met Heath Ledger/Joker ff showen . Kyuss zelf was lekkere muziek. Vooral geweldig dat het eerste wat ze zeiden tegen het publiek 'Thank you, goodbye' was. Echt niet lullen, maar spelen die gasten.
Kyuss Lives!: 3.5*

Daarna weer de Converse in waar duidelijk werd dat de 1e fout van Pinkpop 2012 gemaakt was. The Afghan Whigs waren van het type 'saaie rock'. Dus rennen naar de andere kant waar we helaas nog maar 2 nummers van The Asteroids Galaxy Tour mee konden krijgen. Jammer.
The Afghan Whigs: 2.0*

Gechilled bij Oxfam Novib tijdens Anouk en lekker zuchten bij het zoveelste saaie nummer. Alleen 'If I Go' zorgde ervoor dat ik ff meedeed. Ga het ook niet beoordelen. Jammer dat ze 'Jerusalem' niet speelde.

Later bij de 3FM-stage het hoogtepunt van de dag meegemaakt. The Ting Tings!! Lekkere, dansbare nummers met flink veel pit. Ook een fantastische uitvoering van 'Hands' speelden ze trouwens. Flink feestje van gemaakt.
The Ting Tings: 4.0*

En toen was het de beurt aan afsluiter numero uno: The Cure. Aardige hitjes, maar toch een band die niet leunt op stage-performance. Wel mooi dat Robert Smith helemaal niks van zijn stem verloren heeft, nog steeds zuiver.
The Cure: 3.0*

Daarna nog eens mijn sokken eraf gelachen in de openluchtbioscoop tijdens 'Shaun of thé Dead'. Leuk om te zien dat die 'bios' ook gewoon vol zit.

Ben nu Racoon aan het kijken en ik heb die band ontweken toen ik er was, maar ze zetten toch een goede show neer. Liverpool Rain is sowieso hun beste album tot nu toe. Maar van spijt is er geen sprake.

The Cure!!

Wat ik van The Cure op TV heb gezien was echt heel erg goed. Die stem van Smith is compleet niet veranderd! Bruce Springsteen heb ik daarentegen na 2 nummers uitgezet, dat prekerige zit mij heel erg tegen.

Gisteren heb ik de 4 uur durende TV-uitzending gekeken. Niet echt slechte dingen maar wel middelmatig. De verrassing vond ik The Afghan Whigs, daar ga ik meer van opzoeken! Dat soort rock ligt me wel.

Bruce Springsteen heb ik helemaal niks mee, zal wel een van de weinigen zijn maar vind er echt helemaal niks aan.
Vooral dat overdreven gedoe in de media over zijn optredens stoort me, zie er niks bijzonders in.

Afghan Whigs waren wel populair begin jaren negentig, heeft niet echt lang geduurd volgens mij.
Wel vreemd dat ze nu op Pinkpop stonden, maar goed het was toch al een soort classic aflevering van Pinkpop

Als je je even wilt ergeren moet je de reviews van 3Voor12 lezen. Bruce Springsteen krijgt er een 10 terwijl er genoeg minpunten genoemd worden en bij de review van Rival Sons krijg je ineens dit te lezen:

Bands als deze werken eigenlijk helemaal niet zo verkeerd op Pinkpop. Elk jaar staat er wel een: wat te denken van Shine Down in 2009 bijvoorbeeld. Puberjongens die net de platenkast van hun vader ontdekt hebben, gaan hier best hard op. Ook de aanwezige vaders zelf staan goedkeurend mee te knikken op de maat.

Wel knap van de schrijver om Shine Down te betrekken bij Rival Sons en dan ook nog eens een 3 te geven. Het zijn twee compleet verschillende bands. Rival Sons is een ijzersterke rockband met hele goede nummers. En het voegt inderdaad niet veel nieuws toe maar het is wel verdomd lekker! Hier kun je Rival Sons aan het werk zien:

Wat is hier mis mee? Het is duidelijk dat degene die de review heeft geschreven niet echt een rockliefhebber is.

Niks mis mee!

trebremmit schreef:
Afghan Whigs waren wel populair begin jaren negentig, heeft niet echt lang geduurd volgens mij.

Dulli is met zijn soul rock toch altijd wel een gerenommeerde naam gebleven. Vind zelf The Gutter Twins een sterke samenwerking, maar liefhebbers zullen ook wel wat aan zijn solo albums en die van The Twilight Singers hebben.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:29 uur

geplaatst: vandaag om 18:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.