MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Pinkpop

zoeken in:
Rizz
Ja, dat had wel iets genuanceerder gekund.

Mwah Rival Sons is wel een cliche band zeg. Ze kunnen wel goed spelen maar het is meer nadoen dan een eigen geluid hebben.
In die review kan ik me nog wel vinden.

Insignificance schreef:
Niks mis mee!

(quote)

Dulli is met zijn soul rock toch altijd wel een gerenommeerde naam gebleven. Vind zelf The Gutter Twins een sterke samenwerking, maar liefhebbers zullen ook wel wat aan zijn solo albums en die van The Twilight Singers hebben.

Aha, heb ze ook nooit echt gevolgd niet echt mijn ding The Afghan Whigs.
Zag ze toen begin jaren negentig wel een keer voorbijkomen op tv bij Pinkpop, maar echt indruk heeft het nooit gemaakt. Dat hele album Gentleman gaat toch bijna alleen maar over neuken? Kwam nogal gefrustreerd op mij over.

Wolfmother schreef:
Later bij de 3FM-stage het hoogtepunt van de dag meegemaakt. The Ting Tings!! Lekkere, dansbare nummers met flink veel pit. Ook een fantastische uitvoering van 'Hands' speelden ze trouwens. Flink feestje van gemaakt.
The Ting Tings: 4.0*
The Ting Tings, die zijn wat mij betreft al een paar jaar over hun houdbaarheidsdatum heen. In 2010 gezien op Lowlands en het was vrij saai en bovendien kan dat mens niet zingen. Ze teren nu ook al jaren op die twee aanstekelijke hitjes van ze.
Heb dit optreden niet gezien dus kan er moeilijk over oordelen, maar op tv klonk het in ieder geval weer niet best.

pim556 schreef:
(quote)
The Ting Tings, die zijn wat mij betreft al een paar jaar over hun houdbaarheidsdatum heen. In 2010 gezien op Lowlands en het was vrij saai en bovendien kan dat mens niet zingen. Ze teren nu ook al jaren op die twee aanstekelijke hitjes van ze.
Heb dit optreden niet gezien dus kan er moeilijk over oordelen, maar op tv klonk het in ieder geval weer niet best.
Op TV klonken meerdere optredens compleet anders dan mijn beleving. Opvallend.

JDS
3voor12 - Pinkpop 2012: Jan Smeets wil Europese avondklok voor festivals - 3voor12.vpro.nl

"Wij gaan volgend jaar niet meer bands doen.Wij zijn nog de enige die het moet hebben van kwaliteit. Zelfs bij Lowlands spelen meer dan 100 bands. Rock Werchter doet daar ook aan mee met meer dan 80 bands. Van Festival Dour krijg ik hele lijsten met namen van bands waar ik nog nooit van heb gehoord. Het is niet meer te belopen. Je hebt er als band ook helemaal niks aan om op een festival te spelen in een kleine tent voor 20 man. Dan kun je net zo goed in de Melkweg gaan staan."

"Ik zou willen dat er een wet kwam waarin drie dingen geregeld worden op Europees niveau: Een curfew voor iedereen om 11 uur, niet langer en niet korter. Geluidsrestricties, zodat niet iedereen met pijn in de oren naar huis gaat en in de derde plaats: niet langer dan drie dagen."

Jan Smeets schreef:
Wij zijn nog de enige die het moet hebben van kwaliteit.

Jan Smeets schreef:
"Je hebt er als band ook helemaal niks aan om op een festival te spelen in een kleine tent voor 20 man. Dan kun je net zo goed in de Melkweg gaan staan."

Lekker denigrerend, alsof er op Lowlands en Dour écht maar 20 man in een tent staat. Ik zou zeggen: ga eens op die festivals kijken en zie dat je onzin loopt te lullen.

Jan Smeets schreef:
"Ik zou willen dat er een wet kwam waarin drie dingen geregeld worden op Europees niveau: Een curfew voor iedereen om 11 uur, niet langer en niet korter. Geluidsrestricties, zodat niet iedereen met pijn in de oren naar huis gaat en in de derde plaats: niet langer dan drie dagen."

Meneer Smeets, u wordt nu echt te oud.

Echt triest dit, als je Pinkpop als relevant festival weer neerzetten zul je toch echt constanter moeten programmeren.

die 3 regels

Smeets begint steeds zieliger gedrag te vertonen, hij wordt er gewoon te oud voor.

Kwaliteit op Pinkpop sinds 3fm zich er mee is gaan bemoeien is het hard achteruitgegaan.

Ruim 67 jaar is hij ondertussen, dan mag je het stokje inderdaad over geven aan een jonger iemand.

Stijn_Slayer
Hij begint steeds meer op die andere Smeets te lijken. Ook zo'n kwal die vanuit z'n ivoren toren wel even komt vertellen hoe het eraan toe moet gaan in zijn vakgebied en er heilig van overtuigd is dat hij altijd gelijk heeft.

De grote "mag ik dat zeggen? - ja, dat mag ik zeggen!" Smeets inderdaad

Pinkpop: mainstream-media (dagblad) NRC noemde Pinkpop dit jaar al matig - met The Boss als hoogtepunt. Diezelfde Boss die in 1984 of daaromtrent al top was tijdens zijn Born in the USA tour. Tja, wat moet je dan denken

Als ik er 1 ding is waar ik van baal, is het wel dat er van Lowlands geen dagkaarten verkrijgbaar zijn; ik vind de programmering daar echt top. Alleen een driedaags festival is voor mij te lang en werkt vervreemdend.

deric raven schreef:
Ruim 67 jaar is hij ondertussen, dan mag je het stokje inderdaad over geven aan een jonger iemand.

Het zou voor mensen boven de dertig verboden moeten worden om van popmuziek te houden.

Slowgaze schreef:
(quote)

Het zou voor mensen boven de dertig verboden moeten worden om van popmuziek te houden.

Kruip eens terug onder die steen van je, snel voordat ik met m'n goon squad jouw hood onveilig kom maken - terug, vort nikkertje. Anders spelen me and mates met jouw fysiek tikkertje

Stijn_Slayer
Nu dit weer: Jan Smeets wil minder Nederlandse bands op Pinkpop | nu.nl/muziek | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Twee dagen later al afgeven op bands die hij zelf geboekt heeft. Lekker respectvol.

Kierewiet.

Slowgaze schreef:
(quote)

Het viel mij op televisie op dat er inderdaad vooral ouderen rond liepen.
Ik denk dat er definitief een keuze moet worden gemaakt op welke doelgroep hij zich gaat richten.
Ik zou voor een ouder publiek gaan, en Lowlands zich gewoon op de jongeren laten richten.
Nu komt het een beetje over alsof hij de financiering van Pinkpop Classics niet rond kreeg, en het daarom niet door liet gaan.
Echter The Specials, Afghan Whigs, The Cure en Bruce Springsteen waren al geboekt.
Verder stonden er teveel acts op het podium die al voor een zakje chips en een kratje bier wilden optreden, wat bar weinig gekost heeft qua boeken.

Verslag van de maandag:

Rival Sons
Eerste optreden van de dag. Eerste 15 minuten gemist, maar toch nog een half uur toffe muziek. Band speelde gewoon pretentieloze 70s rock en doet het met verve. Vooral de afsluiter was heerlijk en bleef maar doorgaan. Erg toffe binnenkomer!
8/10

Blood Red Shoes
Leuk optreden op zich, maar het miste gewoon de power die het op plaat wel heeft. Gooi of die versterker helemaal open en blaas het veld omver of sleep een bassist mee op tour. Het kwam ietswat moeizaam op gang, maar naar het einde toe ging het los en kreeg het publiek er ook zin in.

7/10

Seasick Steve
De verrassing was er nu toch wel vanaf: bijna exact dezelfde show als op Pukkelpop 2 jaar terug, incl alle verhaaltjes en het meisje uit het publiek etc. Gelukkig blijft het toch allemaal wel aardig om te zien en was er met de bezem toch nog iets verrassends.

6.5/10

Herbert Grönemeyer
1 groot feest voor alle Limburgers van 40+, voor de normale festivalbezoeker was het toch wel aardig. Vermakelijkste waren z'n nederduitse teksten tussen de nummers door

6/10

Mumford & Sons
Tsja, raarste optreden om echt te beoordelen. Het optreden was goed, maar toch klopte er iets niet. Waar het nu aan lag? Geen idee eigenlijk. Misschien de eentonigheid na een uur vergelijkbare nummers, het feit dat het hele optreden niet zo lekker liep, wie zal het zeggen. Gelukkig staan de meeste nummers gewoon als een huis en speelden ze vooral met Little Lion Man en The Cave gewoon de hele weide plat.

7/10

Bruce Springsteen & the E-Street Band
De verwachtingen waren hoog, heel erg hoog. En hij flikte het met gemak, wat een optreden! Ik zou hier een boekwerk vol kunnen schrijven waarom dit zo'n perfect optreden was. Alleen al het ontelbare aantal onbetaalbare momenten: Bruce die het publiek ingetrokken wordt en rustig een stukje crowdsurft, Bruce die een kiddo op zn schouders neemt en nog veel meer. Daarnaast de geniale setlist, de perfecte afwisseling tussen de emotionele en feestmomenten, het toffe publiek en de prachtige eerbetonen aan z'n overleden bandleden maakten dit misschien wel het beste concert wat ik tot nu toe heb meegemaakt.

11/10

Verder is de kans niet groot dat ik ooit nog eens naar Pinkpop ga, tenzij Springsteen er weer staat over 3 jaar =D

Top 5 Concerten PP2012:

1. The Cure
2. Keane
3. Bruce Springsteen
4. Soundgarden
5. Seasick Steve

Wolfmother schreef:
(quote)
Op TV klonken meerdere optredens compleet anders dan mijn beleving. Opvallend.
Mijn (niet al te grote) ervaring is dat dat eigenlijk heel vaak zo is. Bij een optreden op tv merk je altijd veel sneller als de zang zwak is. Hoe dat komt durf ik niet te zeggen, al lijkt het me duidelijk dat de beleving heel anders is.

Stijn_Slayer
Pinkpop op tv heeft de zang ook vrijwel altijd te laag in de mix zitten. En het geluid is hartstikke vlak.

Verslag van de 2e dag, het laat op zich wachten. Eerst even een samenvatting van 1e dag:

Moss 2.5*
Will and the People 3.0*
Kyuss Lives! 3.5*
The Afghan Wigs 2.0*
The Ting Tings 4.0*
The Cure 3.0*

Zondag 27 mei:

Babylon Circus 3.0*
Een stuk gemist door een lange rij bij de ingang van het terrein. Maar eenmaal binnen begon je zelfs vanaf grote afstand al mee te feesten. Lekker in het Frans, lekker gek en oprecht. Jammer dat ze het laatste nummer wel heel erg uitrekten. Heb ook het gevoel dat ik het concert anders had moeten beleven om er nog meer lol uit te halen.

The Bosshoss 3.5*
Fantastische bezetting op het podium. Drie blaasintrumentisten met Mexicaanse kledij en een stuk of 6 stoere kerels met of zonder hoed. Ondanks dat het Duitsers zijn, hebben ze lekkere platte Amerikaanse accenten en gaan hun nummers nooit diep. Covers van 'Word Up' of vrolijke onzin als 'Run Devil Run' en 'Yiiiihaaaa' waren een paar van de hoogtepunten.

Mastodon 3.0*
Als fan van het hardere werk moest natuurlijk blijven hangen voor Mastodon. Toch redelijk genoten, al vond ik de zang er niet echt goed uitkomen en niet elk bandlid was even enthousiast denk ik. Zanger lijkt trouwens veel op Gerard Butler met lang haar/sik.

The Kyteman Orchestra 3.5*
Dit wilde ik eigenlijk gaan ontwijken, maar een maat trok me erheen. En ik moet zeggen dat ik het nogal indrukwekkend vond. Vooral het nummer 'While I Was Away' maakte veel los bij me. Wat me wel mateloos irriteert is dat continue geknuffel van Kyteman met zijn maten. Kost hem toch een halfje want het reflecteert op de stage-performance.

Soundgarden 4.0*
Dit was hartstikke lekkere muziek, heerlijk genoten van de rauwe grunge en fantastische stem van Cornell. Doodzonde dat het niet uitgezonden werd.

Keane 4.0*
Misschien schrikken voor mensen die me net hoorden zeggen dat ik van het hardere werk was. Heb normaal ook een hekel aan alles wat TOP40 is, maar Keane heeft mij in hun ban. Of het nu de meeslepende zang is of de melodieuze piano/drum-combo is, geen idee. Harstikke mooi en flink meegezongen.

Linkin Park 4.0*
Nadat de stembanden al flink getest waren bij Keane, kregen ze hier weer een optater van dik een uur.

Insignificance schreef:
Niks mis mee!

(quote)

Dulli is met zijn soul rock toch altijd wel een gerenommeerde naam gebleven. Vind zelf The Gutter Twins een sterke samenwerking, maar liefhebbers zullen ook wel wat aan zijn solo albums en die van The Twilight Singers hebben.

Niet enorm groot begin jaren 90, maar enkel van de naam Dulli moeten de harten van de muziekliefhebber toch sneller gaan kloppen, zeker als iemand als u ook nog eens de andere samenwerkingen op een presenteerblaadje geeft.

Saaie rock, eigenlijk een schande dat The Afghan whigs op Pinkpop worden gedropt, die verdienen toch een veel beter publiek. En dan krijgen ze daar nog Faded voorgeschoteld ook.

Zelf afgelopen weekend in Barcelona aan het werk gezien en puur genot, fijne setlist ook met o.a. 66, Crazy, Crime scene part one, tenminste een echte rocker die Dulli i.p.v. de karikaturen die de broertjes Followill zijn, maar logischerwijs ging dat er vorig jaar in als zoete koek.

Mjuman voorspelt:
1. festivalverbod voor Jan Smeets
2. Jan Smeets ontdekt nieuwe doelgroep: de Maxiaan - de écht oudere jongere, geïnteresseerd in MOR en AOR

"Sex 'n drugs and rock 'n roll?"

Stijn_Slayer
Hij meent het ook echt, hè. Gaat niet gebeuren.

In alle eerlijkheid signaleert Smeets hier net zo goed een politieke trend als dat hij zijn mening geeft. Het zit er inderdaad aan te komen dat roken in ieder geval in de festivaltenten verboden wordt, en de drankleeftijd omhoog gaat naar 18. Dit zijn op zich ook geen onbegrijpelijke maatregelen.

Wel slaat Smeets de plank mis met de redenatie 'op een festival als Glastonbury vinden elk jaar een paar drugsgerelateerde sterfgevallen plaats' dus 'jointjes roken op Pinkpop moet verboden worden.' Wederom blijkt dat veel mensen in het drugsdebat niet echt weten waarover ze praten. In de hele geschiedenis van het hedonistische feestgedruis is namelijk nog nooit iemand overleden aan de directe gevolgen van marihuanagebruik.

Door wiet roken steeds verder te criminaliseren, zoals de politiek nu doet, vergroot je volgens mij juist het risico op ongelukken omdat niemand meer zicht heeft op wat wordt gekocht van wie. Dit effect is al zichtbaar bij xtc, waarbij de meeste doden vallen door vergiftigde pillen en onverantwoord gebruik. De conclusie lijkt onvermijdelijk dat enige vorm van voorlichting en regulering juist een hele hoop ellende zou kunnen voorkomen, vooral omdat de war on drugs internationaal een complete tijd- en geldverspilling blijkt (indien niet een instituut van verborgen racisme).

Om terug te keren naar Pinkpop, dit soort neigingen om alles steeds cleaner, hipper, grootschaliger en commerciëler te maken is een trend die zorgt dat ik steeds minder voel bij de Nederlandse grote festivals. Een tegenbeweging tegen dit soort Mojo-redeneringen zou ik toejuichen.

De wietpas werkt voor geen meter inderdaad, las ik.
En roken verbieden op festivals vind ik wel erg ver gaan. Het hoort er ook een beetje bij, de bier+sigarettenlucht.

Een joint roken gebeurt vrij weinig op Pinkpop volgens Smeets, ben er al jaren niet meer geweest maar toen ik er nog kwam was het een en al blowen.
Maar goed Smeets is weer eens aan het doorslaan, die man wil zo'n beetje alles verbieden.
Hij zal toch niet dement aan het worden zijn?

Green Day

Gast
geplaatst: vandaag om 16:40 uur

geplaatst: vandaag om 16:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.