MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Pinkpop

zoeken in:
itchy schreef:
Wat me ook opvalt is Pinkpop vaak van die hele vage acts heeft. Van die acts die je er contractueel bij moet nemen als je Lionel Ritchie boekt. Dat is de tenminste enige reden die ik kan verzinnen bij namen als The Struts (wie?), Walk Off the Earth (huh?), Matt Simons (wie?). Maar zijn vast heel leuke bands hoor

Walk of the Earth

Veel who-ho's, dat kan alvast niet meer stuk!

trebremmit schreef:
Ja ik had dat dus niet zo door dat het een familiefestival is geworden.
Kwam er lang geleden wel eens, en toen hadden ze een totaal andere insteek.

Ik zal er inderdaad geen kaartje voor kopen, en wens een ieder er veel plezier.

Wat jij nu schrijft is precies het gevoel dat ik erbij had: het festival is meegegroeid met de eerst generatie die er kwam (vanaf '70 - '85). Als je nu als 18 - 25-jarige na dit festival gaat, heb je volgens mij echt de boot gemist.

Al jaren vind ik de programmering van Lowlands, nieuwere festivals als Best Kept Secret, Down The Rabbit Hole, vele malen interessanter - ik zie mezelf alleen niet meerdere dagen achtereen afzien in een tentje en constant boodschappen doen op een dixi - dat vind ik helemaal nix om op af te gaan

vigil schreef:
Maar ik vind Richie een sympathieke gast en van mij mag het helemaal los gaan enkel nogmaals ik had dit zelf niet zo verzonnen. Blijkbaar meerdere mensen, mag toch?

Maar dat is dan ook exact wat ik hierboven ook al eens schreef dus eens...

itchy schreef:
Wat me ook opvalt is Pinkpop vaak van die hele vage acts heeft. Van die acts die je er contractueel bij moet nemen als je Lionel Ritchie boekt. Dat is de tenminste enige reden die ik kan verzinnen bij namen als The Struts (wie?), Walk Off the Earth (huh?), Matt Simons (wie?). Maar zijn vast heel leuke bands hoor

Yup, dat zijn van die package deals waar je als festival niet onderuit komt. Maar Matt Simons is wel een artiest die vaak op radio komt, in de top 2000 staat, etc.

Vandaar dat ik hem niet ken

En hou op met die ellendige hokjesgeest. Met The Common Linnets en Douwe Bob staan er twee Nederlandse inzendingen voor het Eurovisie Songfestival op Pinkpop en Matt Simons trad een paar weken geleden nog op in de kwartfinale van The Voice of Holland. Het loopt allemaal door elkaar heen.

Zurig gezeur journalisten over line-up Pinkpop 2016 | NLpop - nlpop.blog.nl

dix
Zurig gezeur?

Sorry, ik ben de 50 gepasseerd en zie dat Pinkpop acts programmeert die mijn ouders leuk vinden.

Geef die kaarten gratis weg en noem het Parkpop

Onweerwolf
Jezus, wat een kut line-up zeg.

itchy schreef:

In welk opzicht zijn dat vage acts? Vanwege het feit dat jij ze niet kent, of...?

Matt Simons is een vrij bekende singer-songwriter, Walk Off the Earth is een bandje dat sinds hun cover van Gotye ook aardig populair is en perfect op Pinkpop past. The Struts is een oninteressant rockbandje dat erg hard gaat in Amerika, alleen heeft 3FM ze nog niet opgepikt, maar past er ook perfect bij.

Zie de link met Lionel Richie niet zo.

Ik ken ze inderdaad allemaal niet, maar heb ze even gecheckt op Musicmeter, ken je die site? Goede graadmeter voor wat leeft onder muziekliefhebbers. Daar hebben hun albums amper stemmen.

itchy schreef:
Ik ken ze inderdaad allemaal niet, maar heb ze even gecheckt op Musicmeter, ken je die site? Goede graadmeter voor wat leeft onder muziekliefhebbers. Daar hebben hun albums amper stemmen.

De gemiddelde bezoeker van MuMe is toch ook niet de doelgroep van Pinkpop?

dix
Smeets toont wel een ware doodsverachting zeg ....

Met de ervaring van een hoofdact die na een struikelpartijtje moest afzeggen, contracteert hij nu zonder reserves artiesten waarvan we nog maar moeten afwachten of ze Pinksteren zullen halen.

Ik vind Lionel Richie juist wel een sterke boeking, zeker als voorprogramma van McCartney. Maar, als geheel is het dit jaar wel heel magertjes ja. Mocht ik last-minute een goedkoop zondagticket kunnen scoren (en het is lekker weer) dan ga ik misschien nog wel Macca kijken maar buiten dat lijkt het me vooral zonde van mijn tijd om dat weekend in Landgraaf te zijn.

Arrie schreef:
(quote)

De gemiddelde bezoeker van MuMe is toch ook niet de doelgroep van Pinkpop?

Nee, maar ik denk ook niet dat mijn oma The Struts kent (maar je weet maar nooit).

itchy schreef:
(quote)

Nee, maar ik denk ook niet dat mijn oma The Struts kent (maar je weet maar nooit).

The Struts zijn inderdaad in Nederland niet zo bekend, maar ik denk dat er zat jongeren zijn die Pinkpop leuk vinden en bekend zijn met Walk Off the Earth en Matt Simons. Dat zijn inderdaad niet de mensen die op MuMe zitten, maar ik denk dat iemand op MuMe eerder naar Lowlands, Pukkelpop, Best Kept Secret of Down the Rabbit Hole zou gaan.

buizen
2016 wordt misschien wel the battle of the festivals - year. Dat is het in ieder jaar natuurlijk, onderlinge concurrentie, maar zo zoetjesaan wordt het wel duidelijk wat the place to be is. En mologgen als Pinkpop en Lowlands zouden nog wel eens in kunnen gaan leveren ten bate van de kleinere, intiemere, festivals.
Als je ook hoort hoe afschuwelijke commercieel Lowlands tegenwoordig is, zoals gigaprijzen voor drankjes en 'gezonde' voeding of snacks (je mag nog geen boterham zelf mee nemen heb ik wel eens gehoord) en ondertussen maar 'hip' en arty doen, bah.
En Pinkpop? Steeds meer vraagtekens rond de programmering van Ouwe Jan. Je hoort hier al opmerkingen over Omroep Max en 50+ voordeelpassen.. Als Jan er nog een draaimolen en reuzenrad bij zet dan kan het een Shetland Ponypark-achtige toekomst tegemoet gaan, voor de hele familie zeker ook de grootouders.

Nee, dan zijn de kleinere festivals veel interessanter. Denk bijv. als metalhead ook aan http://intothegrave.nl/ in Leeuwarden. Voor een dagkaart van 15,- kun je Voi Vod, Carcass, Exodus en Kreator zien! En de vrijdagavond daarvoor: Slayer! Tweedagenticket is maar 45,-! En tussen die noorderlingen en Friezen is het vaak heel relaxed. Men let er nog op elkaar.
Of leuke 'oude rock' festivals net even over de grens in Duitsland. Er is zoveel keus. Ik voel een beetje een weerstand tegen die zeer prijzige grote festivals en de ' veilige' programmering. En je hebt helemaal geen garantie dat het stralende zonnige dagen wordt.
Maar goed, het (grote) festival dat Michael Monroe op de line up zet krijgt mijn eeuwige sympathie.
Wie zit er inderdaad te wachten op een Skunk Anansi op Pinkpop?

dix
buizen schreef:
Voor een dagkaart van 15,- kun je Voi Vod, Carcass, Exodus en Kreator zien! En de vrijdagavond daarvoor: Slayer!

Die vijf acts zijn samen ook al ruim een eeuw oud. Kortom: Een bill met fossills, voor een doelgroep met roestplekken.

buizen
Ja, de heavy metal scene vergrijst, dix, dat klopt. Maar er is jeugd in opkomst maar die houdt weer van ook veel nieuwere, obscure, bands/metalgenres maar toch waardeert de jeugd ook altijd Iron Maiden en Slayer. Ben benieuwd hoe het zich allemaal ontwikkeld met de scene en de metalfestivals.
En 15 euro voor zoveel goede bands vind ik heel laagdrempelig, in Leeuwarden in augustus.
Heel andere koek dan een heel weekeinde kamperen op Lowlands of Pinkpop.
Denk trouwens dat de animo voor festivals in het buitenland met zongarantie en lage consumptieprijzen zoals het Sziget Festival in Hongarij ook groeiende zal zijn. En terecht. Das echt een belevenis.

Op de grotere metalfestivals kun je weinig nieuwe bands zien, er wordt ook nooit echt risico genomen om zo'n nieuwe band wat later in de programmering te zetten. Voor vernieuwende bands in het metalgenre moet je gewoon richting Roadburn of Incubate.

Ik vind deze line-up van Pinkpop niks, maar ik vind hem wel slim. De line-up speelt in op het ''fossielen''-segment en de jonge jongens en meiden die soft willen rocken met bands als All Time Low, Bring Me the Horizon, Skillet en OK ONE ROCK.

buizen schreef:
2016 wordt misschien wel the battle of the festivals - year. Dat is het in ieder jaar natuurlijk, onderlinge concurrentie, maar zo zoetjesaan wordt het wel duidelijk wat the place to be is. En mologgen als Pinkpop en Lowlands zouden nog wel eens in kunnen gaan leveren ten bate van de kleinere, intiemere, festivals.
Als je ook hoort hoe afschuwelijke commercieel Lowlands tegenwoordig is, zoals gigaprijzen voor drankjes en 'gezonde' voeding of snacks (je mag nog geen boterham zelf mee nemen heb ik wel eens gehoord) en ondertussen maar 'hip' en arty doen, bah.
En Pinkpop? Steeds meer vraagtekens rond de programmering van Ouwe Jan. Je hoort hier al opmerkingen over Omroep Max en 50+ voordeelpassen.. Als Jan er nog een draaimolen en reuzenrad bij zet dan kan het een Shetland Ponypark-achtige toekomst tegemoet gaan, voor de hele familie zeker ook de grootouders.

De concurrentie is de afgelopen jaren steeds groter geworden inderdaad. Er zijn zoveel verschillende festivals tegenwoordig, voor elke doelgroep is er wel een of meerdere.

Eten en drinken is inderdaad vaak erg duur en is vaak een grotere kostenpost dan het kaartje zelf. Wat betreft eten en drinken meenemen klopt het dat je de festivalterreinen niks mee op mag nemen, maar naar de campings natuurlijk wel (gelukkig).

En ik vermoed dat Jan Smeets vrijwel niks meer te maken heeft met de line-up.

buizen
Als ik schrijf "Ouwe Jan" dan wil dat nog niet zeggen dat ik denk dat Jan Smeets persoonlijk alle telefoontjes en appjes pleegt en er geen team is dat over de programmering gaat maar dit terzijde,
VladTheImpaler, het is gewoon een formulering.
De consumptieprijzen zijn gewoon zwaar irritant. Wij waren vorig jaar op Fortarock op een bloedhete dag en als je een beetje door wilt drinken ben je een godsvermogen kwijt. "Eten" is er ook heel prijzig.
En je wordt ertoe gedwongen want alternatieven worden je afgenomen (je mag niets meenemen).
Ik vind dat de drankprijzen en patatprijzen sterk omlaag moeten. Dan maar wat minder winst maken, de bezoekers moeten voorop staan. En dat je je eigen boterhammen niet mee mag nemen zegt ook alweer genoeg. Er moet een festival komen waar dat wel mag. Mensen kopen dan toch ook wel patat, en het voelt veel beter.
Stel je gaat naar Fortarock en Pinkpop nou dan ben je vele honderden euro's kwijt. Belachelijk.

Een festival is geen filantropische instelling, geen eerste levensbehoefte, maar gewoon een commercieel gebeuren. Net als de kermis, de kroeg of de Efteling. Er moet geld verdiend worden en wij de bezoekers betalen dat. Daar krijgen we een hoop lol en hopelijk toffe muziek voor terug. Te duur? Of programma niet naar je zin? Dan ga je niet... of je kiest iets anders uit het gigantische aanbod dat wel bij je smaak of portemonnee past.

dix
buizen schreef:
En 15 euro voor zoveel goede bands vind ik heel laagdrempelig.

Da's ontegenzeggelijk waar. Kan niet anders zijn dan dat de betreffende bands kennelijk ook niet het onderste uit de kan willen. Die nemen wellicht genoegen met het onderste uit het vat ?

buizen
dix schreef:
(quote)

Da's ontegenzeggelijk waar. Kan niet anders zijn dan dat de betreffende bands kennelijk ook niet het onderste uit de kan willen.

Denk dat de Friezen veel kunnen bogen op bedrijven die belangeloos zich inzetten (logistiek, aanleg terrein, kassakeet, etc.) en heel veel vrijwiligers.
"It ynternasjonale metalfestival Into The Grave luts sneon it rekôr fan mear as 7.000 besikers nei it festivalterrein by de Aldehou. De fyfde edysje fan it festival mei hurde bands as Cannibal Corpse, Obituary en Sepultura rekke yn de rin fan de dei útferkocht. Der mocht doe, ek fan de gemeente, gjin man of frou mear talitten wurde."
In 2015 7000 bezoekers, dan komt er toch aardig wat tonnen aan entreegeld binnen, dan de 'pacht' van de catering die er mag staan nog en misschien (hopelijk niet) is er sprake van enige subsidie.
De bands vragen hun normale gage gewoon, die treden niet op voor een kratje Amstel en een Friesche droge worst.

buizen
dix schreef:
(quote)

.. voor een doelgroep met roestplekken.

Zomaar een concert van zomaar een metalband op zomaar een woensdagavond in een Brabants stadje. Fully packed. De eerste 10 rijen dik: jeugd:
http://i209.photobucket.com/albums/bb157/Metalfan_nl/20160217_Publiek_3.jpg
(Parkway Drive 013 Tilburg 17 febr. jl.)

dix
En niemand met een gekleurd vriendinnetje.

buizen
dix schreef:
En niemand met een gekleurd vriendinnetje.

Pff.. het zit je wel hoog he.
Metalpubliek discrimineert niet.

Dat vind ik inderdaad ook een wat rare conclusie.

Metal trekt eenmaal een blank publiek aan, dat maakt het toch niet meteen racisten?

Parkway Drive is nou niet echt 'zomaar' een metalband

Gast
geplaatst: vandaag om 02:23 uur

geplaatst: vandaag om 02:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.