MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Lowlands

zoeken in:
AHWA
Heeft er iemand een setlistje van Opeth?

gemaster schreef:
Tsja, toen was het inmiddels al weer kwart voor 3 ofzo, dat is niet de afgesproken 2 uur. Op dat moment stond ik bij een modeshow met als host een hilarische relnicht.

Die gast van de modeshow was echt te gay

Alright, here goes. Ten eerste maar even zeggen dat dit mn eerste Lowlands was.. maar dat ik vanaf nu dus zeker elk jaar ga. Vond het echt fan-tas-tisch. Dan maar even een overzichtje van wat ik heb gezien:

Wolfmother: Leuke opener, iets teveel gitaargeklooi alleen.

Razorlight: Aardig, al bleek hier duidelijk dat de nieuwe nummers een stuk minder zijn (en daar speelden ze nogal veel van). Hadden ook de pech dat het geluid veel te hard stond.

The Magic Numbers: Geweldig! Wat een sfeer. Ik heb echt zoveel sympathie voor die mensen gekregen. Buiten dat was de muziek ook geniaal, de nieuwe nummers waren zelfs nog beter dan de oude, ik kan dan ook niet wachten tot het 2e album uitkomt (waarvan ze net klaar waren met opnemen). Het slotnummer was het beste wat ik op deze LL heb gehoord.

Bloc Party: Degelijk. Gasten zijn geweldig muzikaal, dat hoor je. Maar het was geen kippenvel. Nieuwe nummers kwamen inderdaad niet helemaal goed uit de verf.

Hard-Fi: Verrassend, erg goed. Begon nog wat matjes, en zelfs een beetje fout (backing vocalisten met grote zonnebrillen), maar het tweede deel van het concert, na de briljante cover van Seven Nation Army (beter dan het origineel? !) en het geweldige Cash Machine en Hard to Beat stond de India flink op z'n kop. De toegift met Stars of CCTV was heerlijk, wat een sfeer. Richard Archer, die er eerst uitzag alsof die een beetje doorgedraaid was, kwam ook steeds sympathieker over en betrok steeds meer het publiek in het optreden. Hij was duidelijk dankbaar dat hij de vrijdag mocht afsluiten en dat spatte er vanaf en dat zorgde ervoor dat het erg intens werd.

Psapp: Kende ze niet, leuke luchtige muziek, beetje flauwe grappen tussendoor met de katjes, maar ok, het zij ze vergeven.

Guillemots: Wisselvallig. Bij vlagen briljant (Trains to Brazil, Who Left the Lights Off, Baby en de fantastische afsluiter Sao Paulo), maar soms neemt het experiment iets teveel de overhand en maken ze onbegrijpelijke en vooral onnodige herrie.

The Frames: Sympathiek. Strak en goed gespeeld. Je kan horen dat deze band al wat jaartjes samenspeelt. Zanger heeft een fantastische stem en betrok het publiek heel erg.

Dirty Pretty Things: En nou komt het.. heb niemand nog over deze mannen gehoord. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het album ook niet zo briljant vind. Maar ik ben toch maar binnengelopen in de India en dat was de beste beslissing van deze Lowlands! Fantastisch energiek optreden waar ik me lekker heb kunnen uitleven in de pit. Leuk ook de Libertines-nummers tussendoor, met als hoogtepunt I Get Along (People tell me I'm wrong.. FUCK EM!). Carl Barat kan ook heerlijk arrogant kijken zonder dat het vervelend word.

Iggy & the Stooges: Was al begonnen toen ik aan kwam lopen vanaf DPT, en het was zo druk dat ik echt helemaal niks kon zien en echt ver buiten de tent moest staan (waarom stonden ze in godsnaam niet in de Alpha?) dat ik maar ben weggelopen. Wat ik hoorde klonk niet slecht, maar ik kan er niet echt goed over oordelen.

Massive Attack: Blijft niet echt mn ding, maar na een vermoeiende dag stond ik toch wel heerlijk te spacen op de muziek (daar zal de hypnotiserende lichtshow erachter zeker mee hebben geholpen). Stond wel iets te ver weg om het goed te beleven.

Nizlopi: Misschien wel het charmantste optreden van allemaal. Ik kwam om 11.00 bij de India en hoorde al live-muziek, maar ik wist dat Nizlopi pas om half 12 begon dus dat konden ze toch niet zijn. Na een paar nummers zei de zanger: "Dudes, we're just soundchecking". Wel, dat is dan de beste soundcheck die ik ooit heb gehoord. Het concert was erg leuk ook, met een contrabas en acoustische gitaar, en de bas-speler deed er ook nog eens beatbox bij. Aan het eind nog een hoogtepunt toen de zanger vroeg of er een rapper in het publiek was en die even liet freestylen op de muziek.

Corvus Corax: Kwam daar toevallig terecht omdat ik Opeth wou zien en daarvoor niet veel was en ben best wel onder de indruk geraakt van dit gezelschap. Gewoon een klassiek orkest, maar dan op zn middeleeuws. Met de meest bizarre instrumenten waarvan in de namen allemaal niet weet, maar dat maakt verder niet uit. Waar ze de ene keer klonken als een symfonische Flogging Molly, was het de andere keer weer heel gothisch, heb me erg vermaakt. Zoals ze al werden aangekondigt: "Een lust voor het oor en voor het oog".

Opeth: Verbaasd met wat bono daarover zegt. Die zanger arrogant? Nehh dan heb je zijn humor niet echt begrepen denk ik. Ik heb echt in een deuk gelegen. "Don't worry if you don't recognise this song, you're just not that big of a fan" en "Some of you might think this song is totally worthless, I think it's a masterpiece.... cause I wrote it" waren wel de hoogtepunten. Geweldige one-liners tussendoor en dat alles met een stalen gezicht. De muziek was ook geweldig, erg strak gespeeld allemaal, en geweldig qua opbouw zoals we van ze gewend zijn.

!!!: Heel even naar binnengelopen ook om te schuilen voor de regen. Begrijp niet wat mensen hier zo geweldig aan vinden. Muzikaal nog wel aardig en opzwepend, maar vervelend geschreeuw eroverheen vooral. Ben na een drietal nummers maar weer weggelopen.

Arctic Monkeys: Briljant! Stond in het voorvak (wat in feite 1 grote pit was) tussen een hoop Engelsen, en ik heb netjes elk woord meegezongen. De knulletjes van Arctic Monkeys werkten bijna als robots hun set af, maar dat kan ik ergens ook wel waarderen: Gewoon lekker je muziek spelen, en geen gezeik verder. Prima. De sfeer in dat voorvak was wel zo geweldig met iedereen die meezong, dat gaf het optreden een extra dimensie, zal het niet snel vergeten.

Muse: Na AM was ik zo moe dat ik hier niet echt meer van kon genieten. Sowieso al niet echt mijn band, en ook al klonk het niet slecht, ben halverwege de set toch maar weggelopen om me om te gaan kleden.

Top 5:
1. Dirty Pretty Things
2. Magic Numbers
3. Arctic Monkeys
4. Hard-Fi
5. Opeth

Ik stond ook in het voorvak bij AM, ook tussen al die Engelsen, en het was echt helemaal super. Alleen waren die beelden van door de modder glijdende mensen een beetje irritant. Iedereen hele tijd juichen, en die zanger maar niet begrijpen wat er nou gebeurde .

Ik ga ook maar een verslagje doen

Spinvis: Geweldig!
Zero 7: Een van de beste optredens die ik zag, geweldige zangeres, en mooie nummers met Jose Gonzalez
Fun Lovin' Criminals: alleen het laatste nummer gezien, dat klonk wel leuk
The Magic Numbers: Niet helemaal gezien maar was erg leuk
The Veils: Een beetje half naar geluisterd, kan er dus niet erg veel van zeggen
Bloc Party: Erg druk, was wel leuk maar niet geweldig
Anouk: Niet echt leuk, ze speelde gewoon haar nummers, verder niets bijzonders
Snow Patrol: Erg goed
Boom Chicago: Niet erg leuk, alleen het stukje dat ze liedjes uitbeelden was leuk
Hawthorne Heights: Verschikkelijk lelijke muziek!!!
Urban Dance Squad: Erg leuk, maar ik heb geloof ik het eerste nummer gemist, want ik heb ze niet deeper shade of soul zien spelen
Michael Franti & Spearhead: Geweldig, beste lowlands2006 concert dat ik heb gezien
The Streets: Erg leuk, de muziek klonk soms niet zo goed, maar het was wel erg gezellig
Scissor Sisters: Alleen het eerste nummer gezien (take your mama out), dat klonk erg leuk
Massive Attack: Zittend naar geluisterd, de muziek klonk leuk, maar verder niets bijzonders
Broken Social Scene: Heel goed, de zanger en zangeres stonden achter me bij belle & sebastian
The Kooks: Was wel leuk, maar niet echt mijn ding(Ooh La en Naive zijn wel leuke nummers)
Hot Chip: Alleen begin gezien, was wel leuk, niet super bijzonder
Arctic Monkeys: Veel negatiefs over gehoord ik vond het heel leuk, gewoon leuke muziek
Belle and Sebastian: Geweldig, en super vrolijk concert

Verder drum and bass (Dj Marky, Pendulum, Black Sun Empire), en andere djs (Gemene mixmeesters, 90s Now en Alpha DJs)

Gemist: Dj Shadow, the Knife, Xavier Rudd, de Kevers, Mocky, Nizlopi en Kelley Polar

Verder was het weer de eerste twee dagen heel mooi, en de laatste dag was al het mooie gras, modder. Maar het verpeste zeker niet de sfeer

Top5:
1. Michael Franti & Spearhead
2. Belle and Sebastian
3. Zero 7
4. Arctic Monkeys
5. Spinvis

Ik vond het een mooi weekendje Lowlands. Goede bands gezien, weinig slechts gezien (ik wordt steeds beter in het uitkiezen van de juiste optredens geloof ik). Helaas Muse moeten missen omdat ik zondagavond naar huis moest. Wat de regen betreft, het voordeel is dat je dan gewoon maar een tent inloopt en iets kijkt wat je normaal over zou slaan. De meeting op zaterdag was ook leuk. Het duurde wel even voor ik het juiste groepje gevonden had (misschien volgende keer een iets kleinere ontmoetingsplek afspreken ). Leuk om eens wat gezichten bij de namen te zien. Misschien kom ik jullie weer tegen bij een concert of een volgende meeting.

De optredens die ik voor minimaal 75% heb gezien:
Wolfmother: Was een leuke opener geweest als ik geen kater had gehad van de donderdagavond (ik was iets te enthousiast begonnen). Ze speelden aardig, maar ik had er nog even geen zin in.
Magic Numbers: Inmiddels was ik weer een beetje fris en met een vrolijk optreden van The Magic Numbers had ik er weer helemaal zin in. Halverwege weg gelopen om vooraan te kunnen staan Bij The Veils.
The Veils: Geweldig optreden, zonder meer het hoogtepunt van de eerste dag. De (nieuwe) band lijkt inmiddels helemaal ingespeeld en Finn had er ook zin in. Tijd voor de grote doorbraak.
Placebo: goed optreden, zoals altijd, ik heb ze nog nooit zien verzaken. Wel een beetje gladjes en ik had wel wat meer nummers van de eerste 2 albums willen horen.
De Kevers: ik was niet in de tent, maar er naast op het gras, maar ik heb echt niks goeds uit die tent horen komen.
Guillemots: leuk, maar niet zo leuk als een tijdje terug op London Calling.
The Frames: Burn The Maps was het album dat ik de week voor Lowlands veel gedraaid heb, dus hier had ik erg veel zin in. Ook live maken ze het waar, alleen die zanger is af en toe een beetje te positief/enthiousiast, past niet helemaal bij de muziek, die soms best somber is.
The Raconteurs: geweldig optreden, veel te kort helaas, ze hadden er van mij nog een uur aan vast mogen plakken. De nummers van het album werden aangevuld met een aantal geweldige covers.
Iggy & The Stooges: alweer een geweldig optreden. Ongelooflijk wat een energie die man nog heeft. Ik vind de nummers van The Stooges wel een beetje allemaal hetzelfde (het solowerk van Iggy Pop spreekt me iets meer aan), maar bij dit optreden was dat geen bezwaar.
Johan: Vanwege de regen maar ergens binnen gaan staan en dat was toevallig Johan (en ik was niet de enige, want volgens mij zijn ze echt niet zo populair dat de hele Bravo normaal ook vol zou staan), geen slechte keuze. Viel me 100% mee, ze speelden goed, al mag de podiumpresentatie wel iets beter.
Corvus Corax: leuk om eens gezien te hebben, maar als het niet had geregend was ik wel iets eerder weggelopen, werd na een paar nummers een beetje saai.
The Kooks: de tent stond helemaal vol, blijkbaar is dit een nieuwe hype. Wel een goede band, maar net niet helemaal mijn ding.
The Twilight Singers: eindelijk Greg Dulli eens live gezien! Hij deed het erg goed, helaas had Mark Lanegan er minder zin in, het werd pas echt goed toen hij weg was en er nog wat oude Afghan Whigs langs kwam. Veel te kort optreden, had van mij nog een half uur door mogen gaan.
Yeah Yeah Yeahs: ondanks de irritante bandnaam maken ze wel leuke muziek, ik kende het niet en het heeft me positief verrast, al wist ik het halverwege ook wel weer, veel van hetzelfde.

Voor mij waren er duidelijk 3 hoogtepunten (waar ik geen keuze uit ga maken):
The Veils, The Raconteurs en Iggy & The Stooges!

Bloc Party : Wat een geweldige sfeer! Ik stond helemaal vooraan en er werd aardig gepit daar. Wel een wat slordig maar toch zeer leuk optreden.

Danko Jones : Wat een verassing. Omdat ik Muse en Arctic Monkeys op een goede plaats wou zien ging ik maar vast naar Danko Jones. Ik kende Danko Jones totaal niet maar ik heb zeker genoten. Wat is die gast arrogant maar ik vond het zeker niet storend.

Dirty Pretty Things : Arghh. Ik stond helemaal vooraan maar ik moest zó nodig naar de wc dat ik op de helft weg ben gegaan. Welke nummers hebben ze van The Libertines gespeelt?

José González : Wauw! Ik wist niet dat je kon zitten in de Juliet, wat was dat geweldig! Echt een perfecte zaal voor José González. Het was erg goed maar na een paar nummers vind ik wel dat het begint te vervelen.

Mew : Stond helemaal vooraan. Ze speelden goed maar ik vond het wel wat saai.

Muse : Ja, wat kan ik hier nog over zeggen! Ik heb 3 jaar gewacht om muse live gezien en nu was het eindelijk zo ver en het was FANTASTISCH. Het maakte het festival echt helemaal af. Ze hebben helaas een aantal nummers niet gespeelt die ik graag wou horen bijv. Butterflies and Hurricanes, maarja je kan niet alles hebben

Panic! At The Disco : .....slecht..slecht. Waarom speel je een nummer van Radiohead? En al helemaaal als je maar een half uurtje hebt! :S

Pennywise : Pennywise speelde goed natuurlijk, maar het is niet helemaal mijn ding. Wou het gewoon even checken en ben op de helft weggegaan.

Psapp : Verassing! Kende Psapp niet maar wat een grappige band!

Snow Patrol : Goed optreden, kan er verder niet echt iets over kwijt!

The Kooks : Wel goed maar ik kende heel weinig nummers waardoor ik het wat saai vond.

Zo even een wat langer stukje over alweer mijn elfde keer op Lowlands. Het was me het weekendje weer wel. Weer genoeg moois gezien in ieder geval.

Ik kwam wat later aan en ging wat eerder weg dan in mijn meeste andere jaren, dus ik heb net wat minder gezien, maar ik heb het weer perfect naar mijn zin gehad. Niet de beste editie ooit, maar in mijn lowlandscarriere een goede middenmoter. Het was ook weer wat drukker, dus ben ik bewust redelijk op tijd naar een paar bands gegaan (een kwartiertje voor het begin).

Van Snow Patrol heb ik al aankomende op het terrein maar twee nummers gehoord. Dat klonk mooi en tof, maar toch maar doorgegaan naar Placebo, om in ieder geval nog een optreden helemaal mee te krijgen. En omdat het al vijf jaar geleden voor me was. Niet zo groots als in 2001, maar nog steeds een heerlijk optreden. Vierde keer dat ik ze gezien heb en de twee Lowlands shows steken er wel bovenuit.

De volgende dag begonnen met De Kevers, een projectje waar allerlei Nederlandse zangers (m/v) uit hun bandje werden getrokken om in het Nederlands vertaalde Beatlenummers te zingen. Soms met een opmerkelijk mooi resultaat (Floor Jansen van After Forever), soms erg slecht (de heren van Racoon), soms fijn meezingen (nananananananana Hé Joop), soms slecht maar hilarisch (De Jeugd van Tegenwoordig met Come Together wat nu Samen Komen heette). Amusant en lekker wakker worden.

Na de meeting en wat gehang op naar The Frames en dat was echt fantastisch. Een prachtig, geinspireerd en ontroerend mooi optreden. Zonder een spoor van manierisme. Erg fraai.

Vervolgens wat rondgezworven heel even bij The Noisettes gestaan die me niet echt boeiden, vervolgens naar The Raconteurs waar ik een beetje hetzelfde bij heb als op het album, best leuk, maar het mag van mij nog net wat scherper en puntiger en misschien wel poppier, want daar zijn ze het beste in. Van Dirty Pretty Things had ik veel meer verwacht. Ik zag een hele tent uit z'n dak gaan, maar ik hoorde erg vlakke en eenvormige Clash-achtige punk. Ik heb het na vijf nummers opgegeven (misschien dat het daarna beter werd), de conclusie trekkend dat Pete Doherty hèt talent van The Libertines was (Albion en Fuck Forever vind ik heel sterk) en niet Carl Barat.

Op naar Iggy and the Stooges. En zie het verschil. Een ouwe man die zowat alles ternauwernood overleefde met een energie waar menig twintigjarigenbandje nog wat van kan leren. Muzikaal is het lekker te horen waar de punkexplosie van jaren later (en indirect de halve lowlandsprogramering van elk willekeurig jaar) het vandaan heeft gehaald. Het was ranzig, rauw en ontzettend energiek en dat kwam ook door de gitarist die eruit zag alsof hij dertig jaar in een leunstoel op fastfood en bier had geleefd, maar nog steeds heerlijk rauw klonk. Iggy haalde nog wat mensen het podium op waarvan een aantal bijna-leeftijdsgenoten (die de mooiste dag van hun leven leken te hebben).

De volgende dag naar Johan gegaan. Een keer per vijf jaar brengen ze een album uit dat dan weer bijna achteloos vol lijkt te staan met mooie melodieuze gitaarpop. Zo was het optreden ook. Johan is nooit een communicatieve band geweest, dus laten ze dat vooral niet geforceerd gaan worden. De liedjes zijn fraai genoeg. En het was fijn om oude prachtliedjes als Everybody Knows en Tumble and Fall (wat mij betreft een klassieker) weer eens te horen. Op lowlands 2011 ga ik weer kijken. Prachtige videobeelden trouwens. Gebruiken zie die ook als clips?

Broken Social Scene was ook erg fijn. Indierock versiert met blazers, lekker veel mensen op het podium en genieten. Canada is heel rap bezig een van de boeiendste muzieklanden te worden.

Als voorafje bij !!! de DJ Sandeman op wie ik weleens een heel avondje zou willen dansen, maar dan naar een nieuw hoogtepunt. !!! was energiek en spannend. En veranderde de Bravo in een zee van dansende mensen.

En sommige hippe bands vallen dan weer mijns inziens door de mand. The Yeah Yeah Yeah's drijven erg op de pose van Karen O. Maar haar zang gaat na een kwartier vervelen en haar poses eigenlijk ook, blijft over het soms lekkere stofzuigergitaartje, maar dat is echt niet genoeg om mijn aandacht erbij te houden.

De afsluiter voor mij was een van mijn favoriete bands: Belle and Sebastian. De vierde keer dat ik ze zag en langzaam is de band veranderd van een serene band naar een band die extraverter klinkt en tegenwoordig veel meer op Lowlands past als toen. Murdoch blijft een leuke podiumpersoonlijkheid met humor. En die nieuwe CD (die nog niet helemaal bij me is gevallen) mag nog eens de herkansing in want ook die nummers klonken als een klok. Mooi evenwicht tussen oudere en nieuwere nummers en elk B&S-concert kent wel verrassingen in de setlist. Erg fijn concert dat aan mijn hoge verwachtingen voldeed.

Kortom: weer een heerlijke Lowlands. Dit keer voor mij wat minder nieuwe ontdekkingen, maar wat ik gezien heb viel zelden tegen en was opvallend vaak erg goed.

SelmaDuim
Dit jaar was mijn 10e keer Lowlands en ook zeker weer de moeite waard!

De eerste band die ik op deze eerste Lowlandsdag ben gaan zien was The Magic Numbers. Erg leuk om de nummers die ik al behoorlijk heb grijsgedraaid nu eens live te zien. Dit was voor mij een erg lekker begin van dit festival.

The Veils gaven een prachtig intiem concert weg. Ik ben erg blij dat ik ze toch nog even ben gaan zien, ondanks dat het nieuwste album me tegenviel. Misschien moet ik het nog maar eens een kans geven.
Achteraf heb ik een beetje spijt dat ik het mooie sfeervolle optreden van The Veils vroegtijdig heb verlaten om naar Bloc Party te gaan. Deze begonnen namelijk erg slecht, dus dat begin had ik graag willen missen. Na een aantal nummers leek de zanger er wel een beetje in te komen en aan het einde van de set speelden ze wel weer goed en strak. Erg jammer van die 'valse start'.

En toen was het tijd voor Placebo!!!!!!! Ik had er erg veel van verwacht, rekende op een geweldig concert en gelukkig hebben ze mijn hoge verwachtingen waar kunnen maken, meer dan dat zelfs. Wat was het geweldig! Eindelijk heb ik mijn favoriete band weer eens mogen zien na zo ongeveer 9 jaar! Ik heb echt ge-no-ten!

Dag 2 begon wel geinig met De Kevers. Allemaal verschillende Nederlandse artiesten die Nederlandse vertalingen van Beatlesliedjes zongen. Nu ben ik niet echt een Beatlesfan maar ik was wel benieuwd hoe iedereen het er vanaf bracht. Het was heel wisselvallig van een prachtig mooie uitvoering van Floor (After Forever) tot een belabberde uitvoering van de zanger van Racoon. En tja, De Jeugd (samen komen!) van Tegenwoordig.

Later deze dag weer een band waar ik veel van verwachtte: The Frames, en ook zij maakten het meer dan waar. Prachtige warme en ook intieme liedjes en oh, die zanger....

The Streets.... na een verschrikkelijk slecht optreden twee jaar geleden, wilde ik ze deze Lowlands nog wel een kans geven. Er van uitgaande dat het vooral aan de drank lag dat ze er toen niks van bakten. Helaas ben ik nu toch tot de conclusie gekomen dat ze het gewoon niet kunnen. De albums zijn wel leuk, maar live kunnen ze niks waarmaken van wat ze op plaat laten horen. De volgende keer mogen ze thuis blijven, wat mij betreft.

De Scissor Sisters wisten er net als twee jaar geleden weer een waar feestje van te maken. Ik heb echt genoten van deze 'heerlijke foute disco'. Alleen mogen ze hun mond wel wat meer houden tussen de nummers door, want dat geouwehoer werkt niet echt goed voor de sfeer.

Dag 3 begon heerlijk rustig met de fijne liedjes van Johan. Niet heel bijzonder maar wel leuk.

Bij Broken Social Scene heb ik me ook erg goed vermaakt. Erg lekkere muziek.

En daarna, voor mij, de grote verrassing: !!!
Ik kende het nog niet dus ik wist ook niet echt wat me te wachten zou staan. Allereerst heb ik me echt kapot gelachen om de zanger(s). Wat een fantastische, hyperactieve, neurotische, geweldige show weten zij weg te geven zeg! Oh en de muziek, echt heerlijk! Dit was voor mij echt DE ontdekking van dit jaar!

Bij de Yeah Yeah Yeahs kon ik me niet echt vermaken. Één liedje is wel grappig, twee lukt ook nog, maar na drie nummers weten we het wel. Het gekrijs is toch teveel een trucje wat mij betreft en heel veel variatie in de nummers was er ook niet te bekennen. Ik vond het allemaal wat te 'makkelijk'.

Een andere verrassing was Wir Sind Helden. Ik heb me er erg goed vermaakt en ik moet me zeker eens gaan verdiepen in hun albums. De show kwam erg lieflijk over, maar dat was misschien ook wel mede door de hoogzwangere zangeres. Een erg leuke band en zeker de moeite waard.

Last but not least: Muse. Ze gaven een zeer strakke en voorspelbare set weg. Eerst wat nummers van het nieuwe album en de laatste helft werden alle 'hitjes' er nog even doorheen geragt. Het was behoorlijk goed, alleen wist het me niet echt heel erg te boeien. Misschien de vermoeidheid?

Ook voor mij een zeer geslaagde Lowlands. Erg leuke muziek en zeer aangenaam gezelschap.

Oh! En had ik al gezegd dat Placebo zo ongelooflijk goed was?

starbright boy schreef:
Zo even een wat langer stukje over alweer mijn elfde keer op Lowlands. Het was me het weekendje weer wel. Weer genoeg moois gezien in ieder geval.

Ik kwam wat later aan en ging wat eerder weg dan in mijn meeste andere jaren, dus ik heb net wat minder gezien, maar ik heb het weer perfect naar mijn zin gehad. Niet de beste editie ooit, maar in mijn lowlandscarriere een goede middenmoter. Het was ook weer wat drukker, dus ben ik bewust redelijk op tijd naar een paar bands gegaan (een kwartiertje voor het begin).

Van Snow Patrol heb ik al aankomende op het terrein maar twee nummers gehoord. Dat klonk mooi en tof, maar toch maar doorgegaan naar Placebo, om in ieder geval nog een optreden helemaal mee te krijgen. En omdat het al vijf jaar geleden voor me was. Niet zo groots als in 2001, maar nog steeds een heerlijk optreden. Vierde keer dat ik ze gezien heb en de twee Lowlands shows steken er wel bovenuit.

De volgende dag begonnen met De Kevers, een projectje waar allerlei Nederlandse zangers (m/v) uit hun bandje werden getrokken om in het Nederlands vertaalde Beatlenummers te zingen. Soms met een opmerkelijk mooi resultaat (Floor Jansen van After Forever), soms erg slecht (de heren van Racoon), soms fijn meezingen (nananananananana Hé Joop), soms slecht maar hilarisch (De Jeugd van Tegenwoordig met Come Together wat nu Samen Komen heette). Amusant en lekker wakker worden.

Na de meeting en wat gehang op naar The Frames en dat was echt fantastisch. Een prachtig, geinspireerd en ontroerend mooi optreden. Zonder een spoor van manierisme. Erg fraai.

Vervolgens wat rondgezworven heel even bij The Noisettes gestaan die me niet echt boeiden, vervolgens naar The Raconteurs waar ik een beetje hetzelfde bij heb als op het album, best leuk, maar het mag van mij nog net wat scherper en puntiger en misschien wel poppier, want daar zijn ze het beste in. Van Dirty Pretty Things had ik veel meer verwacht. Ik zag een hele tent uit z'n dak gaan, maar ik hoorde erg vlakke en eenvormige Clash-achtige punk. Ik heb het na vijf nummers opgegeven (misschien dat het daarna beter werd), de conclusie trekkend dat Pete Doherty hèt talent van The Libertines was (Albion en Fuck Forever vind ik heel sterk) en niet Carl Barat.

Op naar Iggy and the Stooges. En zie het verschil. Een ouwe man die zowat alles ternauwernood overleefde met een energie waar menig twintigjarigenbandje nog wat van kan leren. Muzikaal is het lekker te horen waar de punkexplosie van jaren later (en indirect de halve lowlandsprogramering van elk willekeurig jaar) het vandaan heeft gehaald. Het was ranzig, rauw en ontzettend energiek en dat kwam ook door de gitarist die eruit zag alsof hij dertig jaar in een leunstoel op fastfood en bier had geleefd, maar nog steeds heerlijk rauw klonk. Iggy haalde nog wat mensen het podium op waarvan een aantal bijna-leeftijdsgenoten (die de mooiste dag van hun leven leken te hebben).

De volgende dag naar Johan gegaan. Een keer per vijf jaar brengen ze een album uit dat dan weer bijna achteloos vol lijkt te staan met mooie melodieuze gitaarpop. Zo was het optreden ook. Johan is nooit een communicatieve band geweest, dus laten ze dat vooral niet geforceerd gaan worden. De liedjes zijn fraai genoeg. En het was fijn om oude prachtliedjes als Everybody Knows en Tumble and Fall (wat mij betreft een klassieker) weer eens te horen. Op lowlands 2011 ga ik weer kijken. Prachtige videobeelden trouwens. Gebruiken zie die ook als clips?

Broken Social Scene was ook erg fijn. Indierock versiert met blazers, lekker veel mensen op het podium en genieten. Canada is heel rap bezig een van de boeiendste muzieklanden te worden.

Als voorafje bij !!! de DJ Sandeman op wie ik weleens een heel avondje zou willen dansen, maar dan naar een nieuw hoogtepunt. !!! was energiek en spannend. En veranderde de Bravo in een zee van dansende mensen.

En sommige hippe bands vallen dan weer mijns inziens door de mand. The Yeah Yeah Yeah's drijven erg op de pose van Karen O. Maar haar zang gaat na een kwartier vervelen en haar poses eigenlijk ook, blijft over het soms lekkere stofzuigergitaartje, maar dat is echt niet genoeg om mijn aandacht erbij te houden.

De afsluiter voor mij was een van mijn favoriete bands: Belle and Sebastian. De vierde keer dat ik ze zag en langzaam is de band veranderd van een serene band naar een band die extraverter klinkt en tegenwoordig veel meer op Lowlands past als toen. Murdoch blijft een leuke podiumpersoonlijkheid met humor. En die nieuwe CD (die nog niet helemaal bij me is gevallen) mag nog eens de herkansing in want ook die nummers klonken als een klok. Mooi evenwicht tussen oudere en nieuwere nummers en elk B&S-concert kent wel verrassingen in de setlist. Erg fijn concert dat aan mijn hoge verwachtingen voldeed.

Kortom: weer een heerlijke Lowlands. Dit keer voor mij wat minder nieuwe ontdekkingen, maar wat ik gezien heb viel zelden tegen en was opvallend vaak erg goed.

Volgens mij hebben we bijna hetzelfde programma afgelopen

Mijn hoogtepunten naast het feestelijke serpentinebombardement dat ik tijdens de balkanbeats toegediend kreeg waren:

1. the Frames
2. Belle & sebastian
3. Gogol Bordello
4. Iggy pop
5. Twilight singers
6. Placebo
7. Dirty pretty things/amsterdam Klezmer band

Deze editie was wederom erg gezellig maar ook een beetje teleurstellend, omdat
1: ik deze top 7 ook vooraf wel had kunnen verzinnen. Er waren maar weinig verrassende nieuwe bands.
2: Ik ook niet verder kom dan een top 7, alle overige bands heb ik van zo’n grote afstand gezien, dat er uiteindelijk weinig op zat dan maar weer in het gras te gaan zitten en de muziek te laten vermengen met de salsaklanken uit de surinaamse eettent. We gaan nu een actiegroep oprichten met als uitgangspunt 2 kaarten per persoon te kopen zodat het terrein maar half zo vol wordt. Hopelijk kunnen we 30000 leden trekken, en anders kijk ik al weer uit naar de volgende recessie

hpvmars
Rodenrijck schreef:

1. the Frames
2. Belle & sebastian
3. Gogol Bordello
4. Iggy pop
5. Twilight singers
6. Placebo
7. Dirty pretty things/amsterdam Klezmer band

Deze editie was wederom erg gezellig maar ook een beetje teleurstellend, omdat
1: ik deze top 7 ook vooraf wel had kunnen verzinnen. Er waren maar weinig verrassende nieuwe bands.

Het is misschien een goed idee om tijdens een volgend festivalbezoek ook iets verder te kijken dan je muzikale neus lang is. Als je alleen de grote namen bezoekt, heb je weinig mogelijkheid tot het ontdekken van nieuwe bands. Ik was erg gecharmeerd van de volgende optredens, waarvan ik sommige al wel kende maar nog nooit live had gezien:

* The Knife: onbetwist de beste show van Lowlands 2006.
* Nizlopi: vrolijk, spontaan en afwisselend.
* Cobra Killers: elektro zoals het hoort.
* Jahcoozi: wat een mooie stem en de bas en elektrobeats mochten er ook zijn.
* Pierre Bastien: of wat je met meccano, een oude platenspeler, keyboard enhoorn kunt doen; mooie avant garde.
* Psapp: vrolijke speelgoedpop.
* The Lotterboys: spontaan.

Och mijn muzikale neus is lang genoeg dacht ik zo, maar in de india stonden dit jaar wat minder spannende bandjes dan andere jaren en de charlie was er niet meer. Dat zijn toch mijn favo tenten om nieuwe bands te ontdekken. en grote bands, in de alpha ben ik maar 2 keer geweest.

Ik wel meer bands gecheckt dan de 7 die ik noem maar Kelley Polar, !!!, Mew, Yeah yeah yeahs, forward russia vond ik allemaal in grote of kleine mate tegenvallen, en daarbij werd het zappen wat onmogelijk gemaakt door de drukte. Gelukkig had de Lima wel wat originele bands staan Bluegrass boogiemen en nomades et skaetera bijv, maar helaas heb ik minder leuke nieuwe bands gezien dan vorig jaar.

Mijn 9e keer en weer net zo gezellig als de 1ste keer dat ik ging.

Top 5:
1. The Knife
2. Urban dance squad
3. The Opposites
4. Arctic monkeys
5. Bloc party (So fucking useless!!!!!!)

Voor electro nog 1 foto van The Knife die enigzins gelukt is:

(afbeelding)

Electro_
Wow! Leuk Zo krijg je er wel een beetje een beeld van ja, de foto's van vrijdag die ik gezien heb op de 3voor12 site waren toch een stuk onduidelijker.

Donderdagnacht om 01:00 aangekomen en we konden zo doorlopen... ideaal! Er werden niet eens tassen gecontroleerd.

Tent opgezet in het bos en toch nog een paar biertjes te veel gedronken, waardoor vrijdag lichte kater.
Maar die werd snel weggewerkt door het heerlijke weer en The Magic Numbers, die ik vorig jaar had gemist maar dat nu goed maakten met hun heerlijke zomerse retro-pop. Een haarscherp geluid en onberispelijk gespeeld.

De eerste helft van the Veils gezien, ik vond er maar weinig aan. Ik kende hun muziek niet maar ik weet nu wel dat ik deze band niet hoef te gaan ontdekken. Niet mijn ding.

Bloc Party overtuigde met de bekende nummers, de nieuwe nummers kon ik nog niet goed beoordelen door het rommelige geluid. De zanger was wel af en toe zo vals als een kraai.

DJ Shadow viel tegen, vooral door de zanger (experiment wat mij betreft mislukt) en teveel dezelfde kunstjes als eerdere shows.

The Knife was het eerste hoogtepunt. Een indrukwekkende totaalshow. Het begin was erg creepy, met de verduisterde Bravo, de rode lichtjes en de projecties van het slapende meisje.

's Nachts lekker gedanst op Tiga in de Bravo en Never Mind The British en daarna ging het lampje uit.

De volgende dag wat rondgelopen en stukjes Psapp en Mastodon gehoord maar te weinig om te kunnen beoordelen. De meeting totaal vergeten (schaam). Daarna Ministry en daar erg van genoten. Een uur lang bot beuken, heerlijk. Veel nieuw werk en een paar klassiekers van Psalm 69 en The Mind Is a Terrible Thing To Taste. Wel blij dat ik mijn oordoppen bij me had.

Na 20 minuten Be Your Own Pet was dat alweer klaar (stoer) en naar de Alpha om wat vrienden op te halen die bij Michael Franti stonden, wat helemaal niet mijn ding is. Maar hij kreeg de tent wel goed mee moet ik zeggen.

Stukje Raconteurs (konden niet meer de tent in komen maar klonk aardig) en daarna de geweldige show van Iggy & The Stooges. Wat een energie! Alleen jammer dat er geen nummers van Raw Power werden gepeeld.

De tweede helft van Massive Attack meegepikt en die was erg sterk.
Van het dansgebeuren was vooral MSTRKRFT erg lekkah!

Omdat het zaterdagnacht nogal gortig werd zondag verslapen. Omdat er wegens lekkende tenten ook nog wat hergerangschikt moet worden helaas Broken Social Scene en !!! gemist.

Op het terrein: modder! Ik vind het altijd wel wat hebben, mits het maar op de laatste dag is.

Maar the Twilight Singers helemaal gezien vanaf vlak voor het podium. Een schitterend concert. Greg Dulli ziet er tegenwoordig uit als aan lager wal geraakte volkszanger maar heeft die geweldige stem en zingt vol overgave. Mark Lanegan hangt wat aan de microfoonstandaard, heeft met niets en niemand contact maar het stoort niet, want ook hij doet zijn ding naar meer dan behoren.

The Yeah Yeah Yeahs had ik eerder dit jaar in de Melkweg gezien, en dat was een prima concert. Hier konden ze echter niet overtuigen, de Grolsch was een maatje te groot. Ik denk dat ze in de India beter tot hun recht waren gekomen. Ook leek Karen het niet echt naar haar zin te hebben en op het eind smeet ze haar microfoon op de grond. De tent was toen al aardig leeggepeeld. Overigens heb ik ook wel veel lovende woorden over hun gehoord.

Belle & Sebastian was weer erg mooi en vooral gezellig. Veel nummers van The Life Pursuit en dat is helemaal niet erg, want een prima plaat. Alleen waarom moest nou net de enige misser van die plaat (Song For Sunshine) worden gespeeld? Gelukkig speelden ze in de toegift mijn favoriete B&S-nummer, Sleep The Clock Around.

De laatste nacht vind ik altijd geweldig op Lowlands. Iedereen aan het eind van zij/haar latijn en een geweldig leuke sfeer. Gedanst in de Grolsch (Gemene Mixmeesters) en later werd het nog heel erg sex, drugs en rock&roll hadden we al gehad.

Top 5:
1 The Knife
2 Iggy&The Stooges
3 Ministry
4 Twilight Singers & Mark Lanegan
5 Belle & Sebastian

Het was een leuke editie. Ondanks dat het was uitverkocht heb ik niet echt last gehad van drukte. 25 clowns was hilarisch. Het eten lekker. Volgend jaar maar weer!

Mooie uitgebreide verslagen allemaal; geeft als je ze zo allemaal leest al een aardig beeld. Thanks y' all !!

Wel valt me op dat sommigen vertellen een band niet of minder te kunnen waarderen wanneer ze het materiaal al niet van te voren kennen.

Is dat nou niet juist 1 van de leuke dingen van een festival als Lowlands; nieuwe dingen ontdekken?

Maar jullie maken me wel heel pijnlijk duidelijk dat ik er toch had moeten zijn.

Ik wil volgend jaar misschien er ook maar eens heen, maar ik ben alleen niet de rijkste
Kunnen jullie lowland-gangers me vertellen wat je all-insclusive (toegang + eten + overnachten etc) in totaal ongeveer kwijt was?

Ik was 350 euri kwijt. Maar ik drink dan ook een biertje of 25 per dag.

het is nu twee dagen na lowlands en ik denk dat ik alles nu goed genoeg verwerkt heb voor een verslag

We gingen donderdag na het eten weg (goedkoper he)

eerst met de trein vanuit Rotterdam naar 'T Harde via Utrecht
de trein was natuurlijk weer helemaal vol maar het was goed te doen en het is altijd gezellig met al die andere lowlanders in de trein

De rij was kort en we waren in 45 min binnen na wat moeite een plekje gevonden voor onze tenten (de campings waren BOMVOL, maarja dat heb je als je later gaat)

VRIJDAG begon gelijk met één van de bands waar ik het meest van verwachtte vooraf:

WOLFMOTHER
Ik had me al driekwartier van te voren in de alpha genesteld en de sfeer zat er al goed in. De halve alpha zong child in time van Deep Purple al mee
Ze speelden goed en ik vind de soort muziek echt te gek
Ik hoop dat dit niet een hypebandje is maar dat ze echt doorzetten en goede albums maken in de toekomst en misschien dat er meer bands komen van dit genre, ik ben helemaal voor

CKY
trashmetal gespeeld door een slechte band. haha ach ik heb een kwartiertje gekeken en vond het wel weer mooi. Ik kreeg wel zin in Slayer 20 ocktober.

The DEAD 60S
Ze begonnen heel goed met lekker veel pit en tempo, daarna kakte het wat in. Toen we wegliepen kwamen ze weer een beetje terug. Ik geef ze een voldoende maar het is geen wereld band, gewoon leuke muziek

HIM
tja uhm.. sleeecchhht
die zanger heeft wel charisma dat moet ik hem meegeven en het podium zag er ook leuk uit met die kaarsen enzo maar de muziek vond ik maar niks, het hele sfeertje ook niet.

BLOC PARTY
Dit was de tweede en laatste band op vrijdag waarvoor ik blij was dat ik dit jaar weer naar biddinkhuizen was afgereisd. We waren wat later dus we stonden halverwege (een vriendin wou HIM uitkijken) maar vanaf het eerste nummer ging de hele tent uit z'n dak, waaronder ik natuurlijk. Had niet verwacht dat ze zo goed zouden zijn.. die drummer is verschrikkelijk goed en geeft die hele band dat swingende. Ik vond ze sympatiek, de muziek was goed en de tent ging helemaal los. Helemaal goed dus

GOREFEST
goor feest in de volksmond. Zo klonk het ook.

PLACEBO
Ik was onderhand al behoorlijk uitgeteld. Ik vond ze best goed spelen en ze hebben ook echt wel iets speciaals wat je tot een grote band maakt maar ik vond er niks aan.. sorry

Na de bands maar is een biertje gaan drinken bij de tent en daarna afgereisd naar de Silent Disco waar mijn vrinden NO DJ en DJ OD stonden vanaf 1 uur. Vorig jaar was dat ook een groot succes en dit jaar weer. De complete silent disco contactengroep was er weer en echt waar de beste sfeer van heel lowlands is wat mij betreft in de silent disco

ZATERDAG

ik werd behoorlijk vroeg wakker gemaakt want ik had iemand beloofd om mee te gaan naar TAI CHI.. dat was om 11 uur en ik was om een uurtje of half 5 mn tent in gekropen dus ik had er helemaal zin in.
Daar aangekomen bleek het een melig zootje te zijn waar totaal niet serieus geTAI CHIed werd. Ik heb ze er achter gelaten en ben opzoek gegaan naar fatsoenlijk ontbijt.

DE KEVERS
Dit was echt één van de hoogtepunten op lowlands. Hoe verzin je het? De nummers van de BEATLES vertaald naar het nederlands en noem jezelf de KEVERS. Ik vind het geniaal. Van te voren werd er in de tent al allemaal jaren '60 muziek gedraaid dus ik was al helemaal in de sfeer. We waren met een flinke groep en we riepen de hele ochtend als dingen als GISTEREN!! en DRAAI EN SCHREEUW (8).. we hadden er zin in Ik riep nog Stray Cats! maar dat had de DJ niet helemaal begrepen.
Er waren allemaal gastartiesten die allemaal een liedje deden. Bandleden van BEEF, HEIDEROOSJES, THE SHEER, KREZIP en JEUGD VAN TEGENWOORDIG kwamen voorbij. Ik vond vooral "he joop" lachen en de versie van "Help!" van die heideroos goed uitgevoerd.

MASTODON
goede band vond ik. Ze ramden lekker door en daar hou ik wel van. Ik heb even gekeken en ben toen met een vriend van me naar de klimmuur gegaan want die wilden we nog even afgetekend hebben. Het bleek geld te kosten dus laat maar dan he?

MINISTRY
Ik las in het boekje "de oervaders van de industrial" dus ik dacht Marilyn Manson en Rammstein. Ik kende de band niet echt maar zorgde er wel voor dat ik in het eerste vak stond. Die gasten hadden hun eigen arsenaal aan versterkers meegenomen en er het hele podium mee afgeladen. De muziek was dus SNOEIHARD! en zo mag ik het graag ik vond de muziek goed. Beter dan ik dacht, de drums, zang en gitaren waren goed uit elkaar te houden.. het was geen geluidsmuur dus. Dat industrial is in mijn ogen goedgekeurd. Ook de filmpjes die bij de muziek werden afgedraaid waren sfeervol. Klux Klux en punkersrellen en al, op de maat van de muziek zelfs. Uitstekend optreden dacht ik zodra ik de Alpha uitliep en mijn oren en die van de mensen die ik mee heb gekregen keihard rondpiepten.

BE YOUR OWN PET
Had al wat muziek van geluisterd en het klonkt wel leuk. Dus ben maar even gaan kijken, de India tent was behoorlijk vol dus ben maar op het gras ervoor gaan zitten. Ik moet zeggen dat ik het behoorlijk lachwekkend vond.. Ik hoorde wat herrie en een vrouwlijke zangeres die het hele optreden aan het krijsen was.. nouja het hele optreden.. ze waren een kwartier eerder gestopt ofzo. Maarja ook weer afgetekend dus, en even bijgekomen en een biertje gedronken dus dat was ook goed.

THE RACONTEURS
Deze band ligt moeilijk bij mij. Ik ben namelijk een heele grote fan van Jack White, zeker nadat ik The White Stripes Live under Blackpool Lights DVD had gekocht. Ongelofelijk, zowel zijn gitaarspel als zijn zang en de hele mentaliteit van die gast. Hij geeft gewoon alles voor z'n muziek. En toen kwam THE RACONTEURS en tja er staan op die plaat van ze zeker wel wat goede blues nummers zoals Level en Blue Veins maar dat rauwe punkerige alle remmen eraf sfeertje is eraf denk ik. Ik had al door dat het de foute kant op ging zodra Get Behind Me Satan uitkwam maar ik heb er nogsteeds moeilijk mee. Het optreden was natuurlijk muzikaal gezien verschrikkelijk goed, dat zootje muziek verantwoorde types die zich bij mijn idool gevoegd hebben spelen uitstekend, vooral die gitarist. Jack hield zich voor meer dan de helft van het optreden op de achtergrond en deed het convervatorium een plezier door te laten zien wat een goede studenten daar toch vandaan komen. Het tweede en derde nummer kwam hij toch behoorlijk aan de bak en dat deed me veel plezier. Natuurlijk was er de afsluiter, Blue Veins met die gigantische solo.. Ik vond het goed.. natuurlijk was het goed?! maar ik werd er een beetje verdrietig van.. is de oude Jack White dan helemaal verdwenen? Ik vond het allemaal te muzikaal verantwoord. Volgend jaar zouden The White Stripes weer gaan touren en ik zal er zijn! De oude nummers komen dan vast voorbij maar ik hoop ook dat de nieuwe nummers wat meer terug naar de eerste twee albums zal zijn.. waar had ik het ookalweer over? ohja lowlands dan

THE DIRTY PRETTY THINGS
te gekke muziek, op cd en live. Wel erg plat geluid daar in de India. Ik heb het halve optreden vooraan gestaan en toen ging ik me een beetje irriteren aan het publiek dus ben ik in het gras gaan zitten. Ik moest een beetje aan The Kaiser Chiefs denken van vorig jaar. Ik vond alle nummers goed van de smerige mooie dingen en dat kon ik van The Kaisers niet zeggen. Hulde!

IGGY & THE STOOGES
Ik was behoorlijk uitgeteld weer en een vriendin van me moest asperine hebben want haar verstandskiezen waren laatst getrokken en ze had er last van. Dus ik kwam wat later aan en kwam natuurlijk totaal niet meer in de buurt van het podium. DAMN wat klonken die gitaren stoer en te gekke solo's erdoor heen. Die Iggy maakte er echt een show van. Heb nog even genoten buiten maar mijn vrienden waren moe en wilden bier drinken.. tja die zie ik nog wel eens van dichtbij.

GOGOL BORDELLO
Ik ben een grote fan van The Dropkick Murphys en Flogging Molly vind ik ook altijd lachen dus deze band wou ik nog wel even gezien hebben. Ik had even niet opgelet en dacht dat het in de Grolsch was maar het was in de India, dus onderweg naar de grote Grolsch hoorde ik opeens "DOGS ARE BARKIN.. MONKEYS CLAPPIN" hej dat ken ik.. maargoed één nummertje gekeken en geconcludeerd dat het inderdaad en feestje was daar.

CUBY+BLIZZARD
wat bleek tot mijn grote verbazing? de grote Harry Muskee was op de lage landen. Ik hoor Cuby al bijna mijn hele leven aan. Eerst verplicht door mn vader en na mijn ouders hun scheiding vrijwillig. Dit wou ik echt zien. Helaas was het in de EssentAwards tent en waren er geen versterkers maar koptelefoons.. en die waren op. Ik heb nog even gekeken en naar de drums geluisterd (het enige hoorbare)
Ach die gasten worden oud en het was allemaal wel erg relaxt maar had het graag gezien. Gelukkig zijn ze komend weekend in Rotterdam tijdens het Jazz Festival dus als het lekker weer is ga ik zeker even langs.

Daarna bier gedronken blowtje opgestoken en de rest van de avond doorgebracht in wederom de Silent Disco. Erg leuk was dat de DJ OD, DeeJah Ono Dekker gewoon door ging. Het was om 3 uur afgelopen maar hij heeft het weten te rekken tot half 4. Er waren al aardig wat lowlands crew aanwezig die hem ervan moesten overtuigen dat ie moest stoppen. Hij had nog allemaal toppppppertjes van zijn collectie. We hebben de laatste 20 minuten naar Yoko Ono moeten luisteren. Ik vond het hilarisch en het sfeertje was goed dus waarom weggaan. Hij mocht in ruil voor 2 flessen drank nog één! ik herhaal ééééén nummertje draaien. De 50 mensen die nog gebleven waren keken met veel verwachting naar onze held DJ OD. En wat werd het? De trance remix van SUPER MARIO BROS compleet met alle effecten.. en we gingen LOSSSSS

ZONDAG

Geen TAI CHi gelukkig.. ik heb lekker uitgeslapen tot een uurtje of half 2.

POSTMAN
Het regende, er was overal modder en we gingen schuilen in de Alpha waar toevallig net de postbode op het podium stond. Ach klonk niet verkeerd dacht ik. En toen was het alweer afgelopen.

OPETH
Ik wou naar PENNYWISE en om een goede plek te hebben moet je er dan vroeg bij zijn.. (viel achteraf wel mee). Opeth is experimenteel en dat is te horen. We hebben een beetje aan de zijkant op de grond gezeten en het was wel om aan te horen. Niet mijn ding.

PENNNNNYWISSE
Ik ken niet zoveel nummers van deze band maar de muziek ligt mij zeker en ik wist dat dit goed was. Vanaf het eerste nummers waren alle stoppen door. Bij het tweede nummer ben ik de pit ingerend. Het effect was enorm, het eerste wat ik zag was een meisje die onderuit ging overeind wou komen en een volle elleboog in haar gezicht kreeg en weer neerging. Ik ben er maar even voor gaan staan zodat ze kon opstaan en daarna doorgerend. Aan het eind van het nummer had ik al aardig van beuken uitgedeeld en minstens het dubbele ontvangen natuurlijk (op een positieve manier hoor ) Iemand achter gleed half uit ofzo en de punt van zijn schoen kwam vol in de achterkant van mijn linkerknie.. dat deed wel even pijn maar ach ik kan het hebben Na het tweede nummer viel de gene naast me flauw ofzo? hij zag eruit alsof hij out was gegaan. Ik heb hem samen met iemand anders omhoog getild en daarna hebben we met z'n tienen in z'n gezicht geslapt en heel hard HEJ EJ HEEEJ HEEEEEEEEEJ geroepen (allemaal door elkaar) toen de jongen nieteens z'n ogen omhoog kreeg hebben we hem maar over het hek getild en aan de security overgeleverd. Als de gene dit leest: "het was wel lachen toch? ". Pennywise had de bandleden van LESS THAN JAKE nog uitgedaagd om een nummertje mee te spelen en de bassist durfde het aan er werd aan het publiek gevraagd wat ze wilden horen, Black Flag? Misfits? Ramones? dat laatste werd natuurlijk het hards om gejuicht. Naja wat speel je als je the Ramones wilt spelen? Blitzkrieg Bop natuurlijk en het was super
Er waren het hele optreden gigantische cirkelpits waar ik nog een keertje onderuit ben gegaan en door iemand anders aan beide schouders omhoog werd gesleurd en door getrokken sympatiek! De sfeer zat er goed in dus. Ik kreeg echt een beetje een flashback naar Groezrock begin dit jaar in Belgie alleen was het daar nog groter en veel meer liefhebbers maar dit kwam zeker in de buurt Ik was wel blij toen ik weer in de koele buitenlucht was erna met een grote kras op mn voorhoofd die er nu nog zit.

YEAH YEAH YEAHS
wou ik graag zien.. maar ik was met mensen die de arctics vooraan wilden zien.. helaas..

DANKO JONES
Dit heb ik gezien vanuit de rij en ik moet zeggen, die zanger weet een publiek goed op te fokken hoor haha prachtig gezicht. Goede muziek ook, heel goed te doen.

ARCTIC MONKEYS
Ik verwachte een beetje een Kaiser Chiefs achtig feestje daar voorin in de Alpha. Daar zag het ook wel naar uit de eerste paar nummers. Daarna kakte het een beetje in. Alles bij elkaar was het een beetje een teleurstelling, maakte niet echt indruk. Na 20 minuten had ik het wel weer gezien. Maargoed ik kwam dan ook vanuit de rondtollende hel die pennywise heet en dan is alles een beetje saaier erna.

Verder heb ik geen bands meer gezien. We hebben nog even iemand naar de auto gebracht die zondag al wegging (school enzeau)
Daarna uitgebreid eten enzo en is naar PENDULUM PLANET gegaan. WOW dat was een verrassing. Ik vind drum N base leuke muziek maar dit sloeg alles. Deze muziek was zo agressief en iedereen ging HELEMAAL uit hun dak. Ik zag ook overal grote pupillen en scheve bekkies en ik kon het me goed voorstellen. Hier ben ik tot het eind gebleven lekker dansennn
Daarna kwam BLACK SUN EMPIRE & NIOSIA wat een stuk rustiger was. Toen ben ik samen met een vriend de rest van de tenten nog is afgegaan en hebben we ons nog wat uitgebreider bezat.

De dag erna tot een uur of 12 uitgeslapen en op ons dooie gemakje gegeten en tenten opgeruimd. Nog ff wat rotzooi overal neergegooid. Het was echt hilarisch om te zien hoe een karretje vol met brandblussers heel opgefokt met een crazed fireman erop overal aangestoken tenten aan het blussen was. We moesten nog een uur of anderhalf in de rij staan voor den pendelbus en waren rond 5 uur thuis.

Ik vond het geslaagd, vorig jaar waren de bands beter maar het was weer gezellig wat komt er volgend jaar?

Mijn top6 optredens(ik ga toch zeker niet kiezen):
01 Pennywise
02 Wolfmother
03 Bloc Party
04 Ministry
05 The Raconteurs
06 The Dirty Pretty Things

Voor de rest vond ik DE KEVERS, IGGY & THE STOOGES, MASTODON, THE DEAD 60S en GOGOL BORDELLO goed. En natuurlijk de SILENT DISCO!

Zo mijn letters zijn behoorlijk op en ik vraag me af of er nog iemand is die dit allemaal gaat lezen maargoed

En inderdaad volgend jaar weer! (je ontkomt er toch niet aan)

IJmker schreef:
Ik wil volgend jaar misschien er ook maar eens heen, maar ik ben alleen niet de rijkste
Kunnen jullie lowland-gangers me vertellen wat je all-insclusive (toegang + eten + overnachten etc) in totaal ongeveer kwijt was?

Uhm ff tellen..

Kaartje: € 107,50
Tent + Slaapzak + Stoel etc.: € 100,00
Vervoer: € 30
Drank + eten op Lowlands: € 120,00

Dus bij elkaar iets van € 350,00, maar dan heb je ook wat

bevestigd

Zwammer schreef:
Drank + eten op Lowlands: € 120,00

Anna.R schreef:

Als je niet 3 dagen op water en brood wilt leven is dat een zeer redelijk bedrag.

Het komt neer op zo'n 40 euro per dag. Neem 20 euro voor het eten en 20 euro voor het drinken. En dan zit je misschien zelfs nog aan de krappe kant.

gemaster schreef:
Ik was 350 euri kwijt. Maar ik drink dan ook een biertje of 25 per dag.

L_T_B schreef:
(quote)

Als je niet 3 dagen op water en brood wilt leven is dat een zeer redelijk bedrag.

Het komt neer op zo'n 40 euro per dag. Neem 20 euro voor het eten en 20 euro voor het drinken. En dan zit je misschien zelfs nog aan de krappe kant.

(quote)

Maar het kan ook met 60 euro......ik heb iedere dag tien muntjes gekocht....

en 1 muntje is zegmaar 1 patatje of 1 biertje?

obsessed schreef:
de briljante cover van Seven Nation Army (beter dan het origineel? !)

Die speelden ze op Werchter ook, maar ik vond het juist een slechte cover omdat ze het sterkste punt van het nummer, namelijk het gitaarriffje net een beetje hadden veranderd.

IJmker schreef:
en 1 muntje is zegmaar 1 patatje of 1 biertje?

1 muntje = EUR 2,10 = 1 biertje of frisje

Het meeste eten is vrij duur, een bord nasi met sate is 4 muntjes. Een pannenkoek geloof ik 2,5 muntje (ja, je kan ze halveren). Patat weet ik niet, heb ik niet gegeten.

Patat is 2 muntjes.

Ik leefde overigens op een dieet van tosti's(2 muntjes, maar godsgruwelijk lekker).

Gast
geplaatst: vandaag om 10:43 uur

geplaatst: vandaag om 10:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.