Muziek / MusicMeter Live! / Gisteren ... gezien!
zoeken in:
0
geplaatst: 22 maart 2010, 11:42 uur
Mono (Japan) Doornroosje Nijmegen.
Prachtig openingsnummer dat een aantal keren in een iets andere geluidsoorkaan werd herhaald. Begon op het laatst wel voorspelbaar te worden. Ik heb geen enkel idee welke nummers ze speelden, maar wat ze speelden was loeihard.
Toch vond ik het de moeite waard, vol passie werden de nummers over de volop aanwezige liefhebbers uitgestort.
Prachtig openingsnummer dat een aantal keren in een iets andere geluidsoorkaan werd herhaald. Begon op het laatst wel voorspelbaar te worden. Ik heb geen enkel idee welke nummers ze speelden, maar wat ze speelden was loeihard.
Toch vond ik het de moeite waard, vol passie werden de nummers over de volop aanwezige liefhebbers uitgestort.
0
geplaatst: 22 maart 2010, 14:09 uur
Rufus schreef:
Ik was er ook gisteren. Voorprogramma IZAH maakte op mij weinig indruk moet ik zeggen. De geprojecteerde beelden op de achtergrond intrigeerden mij meer dan de muziek. Het leek een beetje alsof ze er nog niet uit zijn wat voor muziek ze nu willen maken (het zwiepte heen en weer tussen noise, metal, post-rock en weet-ik-wat).
Maargoed, Mono was erg goed! Ik hoorde nummers langskomen van hun laatste album Hymn to..., maar er waren voor mij ook veel onbekende nummers bij.
De opbouw van veel nummers is inderdaad wat voorspelbaar, maar live maakt het ondanks dat toch wel indruk. Het volume vond ik eerlijk gezegd nog wel meevallen. Het had van mij nog wel ièts harder gemogen, zodat het echt overrompelend zou zijn geweest.
Er was weinig interactie met het publiek (ze speelden lekker stoïcijns) en een toegift zat er helaas niet in, maar de muziek was goed en ik had dit concert zeker niet willen missen.
0
geplaatst: 22 maart 2010, 21:38 uur
likeahurricane schreef:
Prijsnummer van Spectrum is How you satisfy me
(embed)
(quote)
Prijsnummer van Spectrum is How you satisfy me
(embed)
Facebook post

0
geplaatst: 29 maart 2010, 15:57 uur
Ryoji Ikeda met Carsten Nicolai aka Alva Noto
werkelijk fenomenaal
werkelijk fenomenaal

0
geplaatst: 3 april 2010, 01:20 uur
The Temptations & The Four Tops in de HMH
Goede strakke soul show van mannen op leeftijd die het nog steeds kunnen.
Goede strakke soul show van mannen op leeftijd die het nog steeds kunnen.
0
geplaatst: 3 april 2010, 12:14 uur
Zou gisteren naar Moss gaan, tot het moment dat ik op krukken mocht gaan lopen
. Baalde er goed van, had deze mannen graag aan het werk gezien.
. Baalde er goed van, had deze mannen graag aan het werk gezien.
0
geplaatst: 4 april 2010, 17:15 uur
Vrijdag was een prachtig concert van Luka Bloom in Tivoli - Utrecht. Hij speelde solo met zijn drie gitaren. Het concert duurde circa twee uur lang en het was twee uur genieten. De zaal was heerlijk stil.
Voor video's zie
Voor video's zie
0
geplaatst: 6 april 2010, 09:38 uur
Laura Marling in de Melkweg. Echt een schitterend optreden, wat een talent.
0
geplaatst: 6 april 2010, 16:00 uur
Net terug uit Londen, een fantastsich concert van Opeth in The Royal Albert Hall, zie setlist:
1.The Leper Affinity
2.Bleak
3.Harvest
4.The Drapery Falls
5.Dirge for November
6.The Funeral Portrait
7.Patterns in the Ivy
8.Blackwater Park
2nd Set
9.Forest of October
10.Advent
11.April Ethereal
12.The Moor
13.Wreath
14.Hope Leaves
15.Reverie/Harlequin Forest
16.The Lotus Eater
1.The Leper Affinity
2.Bleak
3.Harvest
4.The Drapery Falls
5.Dirge for November
6.The Funeral Portrait
7.Patterns in the Ivy
8.Blackwater Park
2nd Set
9.Forest of October
10.Advent
11.April Ethereal
12.The Moor
13.Wreath
14.Hope Leaves
15.Reverie/Harlequin Forest
16.The Lotus Eater
0
geplaatst: 6 april 2010, 18:26 uur
Ik ben gisteren naar Kaki King in Tivoli De Helling geweest. Grandioos concert! Ik zal later wel wat uitgebreider schrijven. In het voorprogramma stond Quinten Rudgers of zo. Fantastische stem had ie. Bij iemand bekend???
0
geplaatst: 7 april 2010, 10:59 uur
Ook in tivoli de Helling trad Frank Turner op, de folk punkpop zanger van Million Dead. Solo treedt hij ook met volledige band.
Hij heeft wel wat weg van Gaslight anthem, New model Army, Levellers en natuurlijk Bruce Springsteen.
Opvallend dat al zijn liedjes volledig worden meegezongen.
Hierbij hun slotaccoord Photosynthesis waarbij ook het (stevige) voorprogramma Crazy Arm mee doet.
Hij heeft wel wat weg van Gaslight anthem, New model Army, Levellers en natuurlijk Bruce Springsteen.
Opvallend dat al zijn liedjes volledig worden meegezongen.
Hierbij hun slotaccoord Photosynthesis waarbij ook het (stevige) voorprogramma Crazy Arm mee doet.
0
geplaatst: 10 april 2010, 11:29 uur
Gisteren Noah and the Whale gezien in Doornroosje/Nijmegen.
De band was erg op dreef en ze hadden er zichtbaar plezier in. Er werd materiaal van zowel "Peaceful, the World Lays Me Down (2008)" als van "The First Days of Spring (2009)" gespeeld.
Setlist:
Give A Little Love
Blue Skies
Slow Glass
Jocasta
Broken Heart
Door Is Always Open
Mary
Stranger
Love Of An Orchestra
Shape Of My Heart
5 Years Time
Rocks And Daggers
The First Days Of Spring
---
Tonight's The Kind Of Night
Op het einde van de set speelden ze, zoals ze zelf zeiden, wat meer dansbare nummers. Toegift is een nieuw nummer, die zo in de set van Bruce Springsteen & The E-Street Band geplaatst kan worden. Heb het nummer de hele ochtend al in mijn hoofd, ben benieuwd hoe deze ooit op de plaat gaat klinken.
Vanavond te zien in Rotterdam.
De band was erg op dreef en ze hadden er zichtbaar plezier in. Er werd materiaal van zowel "Peaceful, the World Lays Me Down (2008)" als van "The First Days of Spring (2009)" gespeeld.
Setlist:
Give A Little Love
Blue Skies
Slow Glass
Jocasta
Broken Heart
Door Is Always Open
Mary
Stranger
Love Of An Orchestra
Shape Of My Heart
5 Years Time
Rocks And Daggers
The First Days Of Spring
---
Tonight's The Kind Of Night
Op het einde van de set speelden ze, zoals ze zelf zeiden, wat meer dansbare nummers. Toegift is een nieuw nummer, die zo in de set van Bruce Springsteen & The E-Street Band geplaatst kan worden. Heb het nummer de hele ochtend al in mijn hoofd, ben benieuwd hoe deze ooit op de plaat gaat klinken.
Vanavond te zien in Rotterdam.
0
geplaatst: 10 april 2010, 13:30 uur
Erg de moeite waard, wat is The First Days Of Spring toch een lekker nummer.
0
geplaatst: 10 april 2010, 15:29 uur
Gister Koos van Dijk in de Metropool Hengelo verhalend over Brood, begeleid door T.I.M.. Vermakelijke verhalen over drugs en avonturen in Winschoten en tour U.S.A..
0
geplaatst: 10 april 2010, 19:30 uur
Gisteren Pagan's Mind gezien in de Pul te Uden.
Support act Pythia viel helaas nogal tegen. Hoewel de eerste
twee nummers nog wel hoop gaven was het daarna erg saai.
De band speelde met een lopende band mee, onzichtbare keyboard speler en zelfs de zang kwam gedeeltelijk van een band. Jammer.
Maar Pagan's Mind maakte daarna de avond helemaal goed!
De vijf heren staan met veel plezier op het podium met een puike geluid. Gekke bekken trekken met elkaar en een heel erg fijn stukje muziek spelen, wat een muzikanten zeg!! Mooie setlist o.a. God's Equation, Supremacy, our Kind, Resurrection, Bowie's Hello Spaceboy, Through Osiris' Eyes. En een medley van klassieke "classics" met ballet dansende bandleden + stukjes final Countdown, Where not gonna take it. Als laatste 2 Minutes to Midnight. Heerlijk.
Na afloop nog met de band kunnen babbelen. Setlist met handtekeningen wat wil een mens nog meer.
Support act Pythia viel helaas nogal tegen. Hoewel de eerste
twee nummers nog wel hoop gaven was het daarna erg saai.
De band speelde met een lopende band mee, onzichtbare keyboard speler en zelfs de zang kwam gedeeltelijk van een band. Jammer.
Maar Pagan's Mind maakte daarna de avond helemaal goed!
De vijf heren staan met veel plezier op het podium met een puike geluid. Gekke bekken trekken met elkaar en een heel erg fijn stukje muziek spelen, wat een muzikanten zeg!! Mooie setlist o.a. God's Equation, Supremacy, our Kind, Resurrection, Bowie's Hello Spaceboy, Through Osiris' Eyes. En een medley van klassieke "classics" met ballet dansende bandleden + stukjes final Countdown, Where not gonna take it. Als laatste 2 Minutes to Midnight. Heerlijk.
Na afloop nog met de band kunnen babbelen. Setlist met handtekeningen wat wil een mens nog meer.
0
geplaatst: 11 april 2010, 03:48 uur
Zonet in Den Bosch een jongen waarvan ik de naam vergeten ben (en die een leuke ingetogen Machinefabriek-achtige performance deed), Bola, Xavier van Wersch en Fennesz gezien. Dit alles in het FaQ festival, dat me qua algehele sfeer erg goed beviel.
Fennesz was erg genieten als altijd en zoals telkens dat ik hem zie duurde het weer veel te kort. Hij doet iets bijzonders met zijn klanken waardoor ze heel gelaagd klinken en waardoor ik op iedere strijk over zijn gitaar in geen jaren uitgeluisterd zou raken. Alsof ik een beetje opzweef bij iedere nieuwe klank die hij erin gooit. Zijn muziek trekt me als een draaikolk naar binnen en onderscheidt zich met speels gemak van andere laptop/gitaar optredens.
De mij totaal onbekende Xavier van Wersch stal echter de show met een volkomen krankzinnig maar overrompelend stuk geluidskunst dat via stuwende beats overging in een genadeloze maar zwaar beroerende noise excersitie. Voorzien van een enorm arsenaal elektronica en andere meer showtechnische zaken als lamp, lasbril en gasmasker, bouwde hij gestaag maar overdonderend op.
Bola was al eerder. Dat vond ik ook vrij mooi, hoewel een beetje aan de doordeweekse/saaie kant met vrijwel al zijn nummers die in eenzelfde patroon ontwikkelden. Vond het bij vlagen zeker heel genietbaar, maar op een gegeven moment had ik het idee wel gehoord.
Fennesz was erg genieten als altijd en zoals telkens dat ik hem zie duurde het weer veel te kort. Hij doet iets bijzonders met zijn klanken waardoor ze heel gelaagd klinken en waardoor ik op iedere strijk over zijn gitaar in geen jaren uitgeluisterd zou raken. Alsof ik een beetje opzweef bij iedere nieuwe klank die hij erin gooit. Zijn muziek trekt me als een draaikolk naar binnen en onderscheidt zich met speels gemak van andere laptop/gitaar optredens.
De mij totaal onbekende Xavier van Wersch stal echter de show met een volkomen krankzinnig maar overrompelend stuk geluidskunst dat via stuwende beats overging in een genadeloze maar zwaar beroerende noise excersitie. Voorzien van een enorm arsenaal elektronica en andere meer showtechnische zaken als lamp, lasbril en gasmasker, bouwde hij gestaag maar overdonderend op.
Bola was al eerder. Dat vond ik ook vrij mooi, hoewel een beetje aan de doordeweekse/saaie kant met vrijwel al zijn nummers die in eenzelfde patroon ontwikkelden. Vond het bij vlagen zeker heel genietbaar, maar op een gegeven moment had ik het idee wel gehoord.
0
geplaatst: 11 april 2010, 12:11 uur
Net als Gyzz heb ik ook genoten van Fennesz. Ik had het echter wel prettig gevonden als W2 een fatsoenlijke timetable op hun website had gezet; ik stond voor Jan met de korte achternaam om 20:00 uur bij de Toonzaal, terwijl Fennesz uiteindelijk pas om 23:45 uur in W2 van start ging. Met dat soort tijden verzeker je als organisatie jezelf er van dat er geen mensen van buiten de stad met de trein gaan komen. Tussendoor maar weer terug naar huis (Breda) gereden en later terug in Den Bosch wat verse muntthee gedronken bij de Verkadefabriek...
Fennesz ging hard tekeer. Het optreden duurde maar een kleine veertig minuten, maar ik vond het aardig indrukwekkend. De niersteenvergruizer kwam tot een hoogtepunt toen hij als laatste stuk iets inzette dat veel weg had van Glide. Alles in brand en zoemen maar...
Al met al een avond met een hoop gedoe en onduidelijkheid en een kort, maar stevig optreden van een held uit het genre.
Fennesz ging hard tekeer. Het optreden duurde maar een kleine veertig minuten, maar ik vond het aardig indrukwekkend. De niersteenvergruizer kwam tot een hoogtepunt toen hij als laatste stuk iets inzette dat veel weg had van Glide. Alles in brand en zoemen maar...
Al met al een avond met een hoop gedoe en onduidelijkheid en een kort, maar stevig optreden van een held uit het genre.
0
geplaatst: 11 april 2010, 12:24 uur
Ik vond het ook jammer van die tijdtabel we tigers, maar het maakte uiteindelijk voor mij niet uit. Ik was met twee vrienden met de trein vanuit Amsterdam gekomen en we gingen in den Bosch wat eten maar hadden even bij W2 aangebeld om te informeren naar de tijden. Tot mijn verbazing had die man gewoon een heel blokkenschema dat uiteindelijk op de minuut werd aangehouden. Geen idee waarom dat niet op de site stond, maar we waren dus inmiddels wel op de hoogte. Vervolgens sloot alles eerlijk gezegd wel naadloos op elkaar aan: inclusief looptijd van toonzaal naar w2 was het nooit meer dan 10 minuten wachten.
En verder gaan er gewoon nachttreinen naar Amsterdam dus dat was voor mij geen probleem. Maar inderdaad wel vervelend als je niet in het nachtnet woont.
@KampF: volgens mij heb ik je nota bene wel gezien, tenminste een bekend gezicht. Ik bedenk nu althans dat jij het was. Bij Bola en die jongen daarvoor zat ik midden vooraan, zat jij dan links achter mij? Wat vond je ervan?
En verder gaan er gewoon nachttreinen naar Amsterdam dus dat was voor mij geen probleem. Maar inderdaad wel vervelend als je niet in het nachtnet woont.
@KampF: volgens mij heb ik je nota bene wel gezien, tenminste een bekend gezicht. Ik bedenk nu althans dat jij het was. Bij Bola en die jongen daarvoor zat ik midden vooraan, zat jij dan links achter mij? Wat vond je ervan?
0
geplaatst: 11 april 2010, 13:46 uur
Ja, dat was ik Gyzzz! Grappig zeg, want dan liep ik nog langs je voeten voordat Bola begon (met een zwarte schoudertas). Ik zal later een recensie schrijven, nu geen tijd. Het was iig een mooie avond.
0
geplaatst: 11 april 2010, 18:36 uur
eergisteren : Antwerpen (Bal Mundial) op de Suikerrrui
Mark Foggo's Skasters: bovengemiddeld ska-optreden, was lang geleden
gisteren dan, verrassing van 't weekend : Lena Deluxe uit Lille (FR)
zweverige dreampop met wortels in de zestiger jaren...uitstekend optreden gezien...
lastig weekend van hot naar her met veel bier en weinig food...maar wel FUN!!
Mark Foggo's Skasters: bovengemiddeld ska-optreden, was lang geleden
gisteren dan, verrassing van 't weekend : Lena Deluxe uit Lille (FR)
zweverige dreampop met wortels in de zestiger jaren...uitstekend optreden gezien...
lastig weekend van hot naar her met veel bier en weinig food...maar wel FUN!!
0
geplaatst: 11 april 2010, 22:38 uur
Ok, nog een stukje text:
Marijn Moerbeek als start was zeer nice. Deze jongen gebruikte slechts twee pedalen en een loop machine maar wist de mooiste drones te creëren met zijn gitaar. Het was inderdaad een ingetogen spel, maar naar mijn idee zat iedereen vol bewondering te luisteren.
Bola was ook aardig, zijn beats waren lekker en over het algemeen een prima stukje muziek. Na een tijdje vond ik het ook wel genoeg.
Xavier van Wersch was een grote verrassing! De boze professor in zijn lab, klooiende met citroenlimonade, elektrische antennes en een gasmasker. Met een grote grimas heb ik genoten maar niet voortdurend. Vlak voor het eind liep ie maar wat te kloten had ik het idee. Ook was de 107 dB piek niet nodig net als de constante 100 dB.
Dat brengt me bij Fennesz, want ook bij hem vond ik dat het geluid te hard stond. Begrijp me niet verkeerd, want in Glide werkte die geweldig uit, maar Fennesz is toch iemand van de subtiliteiten mijns inziens. Ik miste deze subtiliteit en de grote diversiteit aan geluidjes. Alles leek te verzuipen in een grote plas met noise. Voor 50% werkte dat goed uit. Ik weet gewoon dat Fennesz beter kan. Live in Japan is een briljant voorbeeld. Daarom viel Fennesz' mij niet helemaal mee, maar ik zou 'm graag weer willen zien, met meer subtiliteit en minder ongecontroleerde dB's.
Nog een zelfgemaakt filmpje:
en:
Marijn Moerbeek als start was zeer nice. Deze jongen gebruikte slechts twee pedalen en een loop machine maar wist de mooiste drones te creëren met zijn gitaar. Het was inderdaad een ingetogen spel, maar naar mijn idee zat iedereen vol bewondering te luisteren.
Bola was ook aardig, zijn beats waren lekker en over het algemeen een prima stukje muziek. Na een tijdje vond ik het ook wel genoeg.
Xavier van Wersch was een grote verrassing! De boze professor in zijn lab, klooiende met citroenlimonade, elektrische antennes en een gasmasker. Met een grote grimas heb ik genoten maar niet voortdurend. Vlak voor het eind liep ie maar wat te kloten had ik het idee. Ook was de 107 dB piek niet nodig net als de constante 100 dB.
Dat brengt me bij Fennesz, want ook bij hem vond ik dat het geluid te hard stond. Begrijp me niet verkeerd, want in Glide werkte die geweldig uit, maar Fennesz is toch iemand van de subtiliteiten mijns inziens. Ik miste deze subtiliteit en de grote diversiteit aan geluidjes. Alles leek te verzuipen in een grote plas met noise. Voor 50% werkte dat goed uit. Ik weet gewoon dat Fennesz beter kan. Live in Japan is een briljant voorbeeld. Daarom viel Fennesz' mij niet helemaal mee, maar ik zou 'm graag weer willen zien, met meer subtiliteit en minder ongecontroleerde dB's.
Nog een zelfgemaakt filmpje:
en:
0
geplaatst: 12 april 2010, 21:00 uur
Gisteren Frightened Rabbit gezien in Paradiso. Ze speelden in de kleine zaal en het was volledig uitverkocht. Ondanks het vroege tijdstip speelden ze een puike set. Voor mijn gevoel was de anderhalve uur zo voorbij. Sommige nummers kwamen door het matige geluid en slechte belichting iets minder uit.
Met name de toegiften waren top:
Poke acoustisch en onversterkt:
Living in Colour:
Met name de toegiften waren top:
Poke acoustisch en onversterkt:
Living in Colour:
0
geplaatst: 15 april 2010, 20:07 uur
Het is de laatste weken erg druk met concerten en het gaat nog even door. Gisteren trad Sivert Hoyem op in de Melkweg Amsterdam, de zanger van Madrugada. Hij gaf een lange set van ruim twee uur, en kwam twee keer terug voor een toegift.
De set bestond uit nummers van zijn solo CDs en oude Madrugada nummers. Zowel de rockende nummers als de rustige nummers kwamen erg goed over. Daarnaast nog een prima lichtshow.
Majesty - een oud Madrugada nummer
Moon landing van zijn laatste CD
Voor alle nummers:
playlist Melkweg
De set bestond uit nummers van zijn solo CDs en oude Madrugada nummers. Zowel de rockende nummers als de rustige nummers kwamen erg goed over. Daarnaast nog een prima lichtshow.
Majesty - een oud Madrugada nummer
Moon landing van zijn laatste CD
Voor alle nummers:
playlist Melkweg
0
Joy
geplaatst: 16 april 2010, 00:49 uur
Muziekcentrum Frits Philips: Concertzaal voor muziek: klassiek, pop, jazz
leuk, 3 nummers van dik ene half uur
je moet er van houden
pre:
men wist vantevoren absoluut niet wat te gaan spelen en dat was te merken
niet alijd even spectaculair, maar ene concert dat geheel improvisatie is krijgt mijn goedkeuring en waardering bij voorkeur
stijl, fusion, landscapes
iig 4 dikke namen die gevieren de moeite waard zijn gebleken
leuk, 3 nummers van dik ene half uur
je moet er van houden
pre:
men wist vantevoren absoluut niet wat te gaan spelen en dat was te merken
niet alijd even spectaculair, maar ene concert dat geheel improvisatie is krijgt mijn goedkeuring en waardering bij voorkeur
stijl, fusion, landscapes
iig 4 dikke namen die gevieren de moeite waard zijn gebleken
0
geplaatst: 17 april 2010, 10:56 uur
Shining in de Vooruit! Voorprogramma Drums Are For Parades wist al mooi te raggen bij wijze van appetizer. Hadden ze een plaat mee, ik had ze nog wel gekocht, alleen blijkt deze pas voor september te zullen zijn...
Maar Shining, jongens... Waanzin! Strak dat die kerels zitten, maar dan ook strak, echt niet te geloven! Zoals de man die zijn ding stond te doen in het urinoir naast mij nog wist op te merken: "Amai zeg, wa is hier gebeurt? My life will never be the same again..." En bovendien heb ik er een gesigneerde vinyl aan overgehouden, wiiiiiii!
De zanger maakte er nog een grapje over toen ik vroeg of ze signeerden (had een andere concertganger gezien die net zijn plaat had laten signeren): "Yes, we sign, we're called Signing."
Een vet verdiende 5/5 wat mij betreft voor deze uitermate geslaagde avond!
Maar Shining, jongens... Waanzin! Strak dat die kerels zitten, maar dan ook strak, echt niet te geloven! Zoals de man die zijn ding stond te doen in het urinoir naast mij nog wist op te merken: "Amai zeg, wa is hier gebeurt? My life will never be the same again..." En bovendien heb ik er een gesigneerde vinyl aan overgehouden, wiiiiiii!
De zanger maakte er nog een grapje over toen ik vroeg of ze signeerden (had een andere concertganger gezien die net zijn plaat had laten signeren): "Yes, we sign, we're called Signing."Een vet verdiende 5/5 wat mij betreft voor deze uitermate geslaagde avond!
0
geplaatst: 17 april 2010, 13:51 uur
Low Yo Yo Stuff, in de Machinefabriek in Groningen, een voorstelling over leven en werk van Captain Beefheart. Frank Lammers speelt een man die denkt dat hij in het hoofd van de Captain terecht is gekomen, achter hem staat een te gekke band, met René van Barneveld en Wouter Planteijdt. Aanrader!
edit: Van Barneveld zag er trouwens niet uit alsof hij nog veel jaren te gaan heeft
edit: Van Barneveld zag er trouwens niet uit alsof hij nog veel jaren te gaan heeft

0
geplaatst: 18 april 2010, 18:09 uur
Klinkt wel heel tof die voorstelling. En zo oud is Van Barneveld toch nog niet? 

0
geplaatst: 18 april 2010, 21:49 uur
Niet echt nee, maar hij is of zwaar aan de heroïne of serieus ziek, broodjemager zeg. Maar spelen als een God, dat dan weer wel.
* denotes required fields.