MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Gisteren ... gezien!

zoeken in:
Bas I.
Gisteren in de Merleyn Nijmegen bij And So I Watch You From Afar geweest. Een van de gaafste optredens in tijden. De band sprong het podium over en ging regelmatig het publiek in. Hoogtepunt: een gast kreeg de gitaar van Tony om en mocht hem even bespelen. Persoonlijk hoogtepunt: het aanraken van de gitaar van Tony en hem de hand schudden. Wat een feest!

Maartenn (crew)
lebowski schreef:
Low Yo Yo Stuff, in de Machinefabriek in Groningen, een voorstelling over leven en werk van Captain Beefheart. Frank Lammers speelt een man die denkt dat hij in het hoofd van de Captain terecht is gekomen, achter hem staat een te gekke band, met René van Barneveld en Wouter Planteijdt. Aanrader!

edit: Van Barneveld zag er trouwens niet uit alsof hij nog veel jaren te gaan heeft

Ik hoop echt dat hier nog een theatertour op gaat volgen, want na het uigebreide stuk in de Pers was ik gelijk al enthousiast.

Gisteren een hard optreden van Nada Surf gezien in Utrecht de Helling. Het was volledig uitverkocht. Ze speelden 22 nummers in anderhalf uur. Alles in de hoogste versnelling. Zelfs een nummer van Depeche Mode (Enjoy the silence) totaal onherkenbaar gemaakt.

Enjoy the silence (of het gitaargeweld)

Fruit fly:

Het enige rustpuntje:

voor alle filmpjes

playlist

Gisteren zag ik Midlake in Tivoli Oudegracht. Het voorprogramma werd verzorgd door Kim Janssen; een singer-songwriter met akoestische gitaar die zijn best deed om gevoelige liedjes op het publiek over te brengen. In een rumoerig Tovoli (dat toch al niet bekend staat om zijn aandachtige publiek) lukte hem dat totaal niet.

Midlake speelde een meer dan goede set en bracht veel materiaal van de nieuwste plaat (volgens mij hebben ze zelfs alles van The Courage of Others gespeeld) en het folkgeluid van die plaat bevalt me stukken beter dan het oudere werk (dat natuurlijk ook voorbij kwam, Roscoe bijvoorbeeld ). Live klink Midlake (met 4 gitaristen) een stuk harder dan op plaat en er zaten eer paar waanzinnige instrumentale intermezzo's tussen de nummers.

Minpuntje was de lange duur van het concert (ja, dat kan ook). Midlake speelde een uur en drie kwartier en dan valt het wel erg op dat de nummers van The Courage of Others wel erg veel op elkaar lijken. Het een-na-laatste nummer van de reguliere set, met een knallend einde, was een mooie afsluiter geweest. Nu kwamen er nog een traag voortkabbelend nummer en twee krachteloze nummers in een totaal overbodige toegift, waardoor het optreden als aan nachtkaars uitging.

Ik kijk dan ook uit naar hun optreden op Rock Werchter, want dan hebben ze een uurtje speeltijd, waardoor de band gedwongen wordt om keuzes te maken en in het geval van Midlake komt dat het concert ten goede.

Cygnus schreef:
Het een-na-laatste nummer van de reguliere set, met een knallend einde, was een mooie afsluiter geweest.

Je bedoelt dit nummer?

Roscoe was ook wel geweldig

Ik ben het eens dat de nummers van de laatste cd teveel inwisselbaar klonken. Wel is het zo dat naar mate de avond vorderde ze beter in vorm kwamen.

Voor meer filmpjes zie:

playlist

Het is een drukke week met concerten. Gisteren Mark Lanegan gezien.
Voorprogramma Duke Garwood was niet zo veel aan en er werd druk door heen gepraat door het publiek.

Mark Lanegan speelde erg sober met alleen ondersteuning van de gitarest Dave Rosser.

Erg mooi was Wild flowers van zijn debuut CD

Voor alle opnames: playlist

likeahurricane schreef:

Je bedoelt dit nummer?
(embed)

Ja, dat nummer bedoel ik.

Heb je die filmpjes trouwens zelf geschoten?

Cygnus schreef:

Heb je die filmpjes trouwens zelf geschoten?

Ja inderdaad. De laatste tijd kost dat wel wat gig upload time.
En de voorjaars stormen zijn nog niet voorbij. Deze week drie keer achter elkaar.

Bobiej
Anathema in het Burgerweeshuis in Deventer! ERG vet!

Gisteren bij de Koninklijke Militaire kapel Johan Willem Friso wezen kijken. Een keer totaal iets anders als Mastodon of Triggerfinger, waarom ook niet. Het optreden van dit bekende orkest was meer dan de moeite waard.

Zal jullie alle details besparen, maar één persoon verdiend meer aandacht. Steven Bourne. Een charismatische jongeman van 22 jaren jong met een flinke bos donkere krullen. In het internationale circuit heeft hij al meerdere prijzen gewonnen en vanavond was hij de cellist. Met volle overgave en veel gevoel stortte hij zich op de cello. Prachtig. Wanneer hij toevallig in de buurt komt, ga er eens heen.

New Cool Collective Big Band in Leeuwarden !!!

Gisteren Anathema en The wounded gezien in Dordrecht. Het was niet hun beste concert maar nog altijd zeer de moeite waard en erg geschikt voor een leuke avond.

Nu in afwachting van het concert van New Cool Collective Big Band in de Mezz in Breda

Net terug van Cuby & The Blizzards.
Harry Muskee heeft qua stem totaal niks ingeleverd.
Mooie avond samen met mijnvader en oom.

4 Trompetisten, 4 tromboneisten, 4 saxofoonisten, 3 percussionisten, 1 gitarist, 1 basgitarist, 1 toetsenist en dat alles onder leiding van Benjamin Herman op een podium en dan heb je het New Cool Collective Big Band live.

Gisteren in Breda geweldige show in een uiverkochte Mezz. Hun set van bijna 2 uur bestond uit de beste nummers van hun laatste album (Pachinko) en het betere werk van hun vorige albums. Dus een best of the best set zeg maar.
Lekkere lange uitgesponnen versies van de nummers met veel ruimte voor solisten.
Aardige bijkomstigheid was nog dat Anton Goudsmit gisteren jarig was (27 volgens Benjamin Herman ja ja )

Geweldig optreden van de 18 heren en 1 vrouw, maar ben ook niet anders gewend. Alles wat ik tot dus ver heb gezien wat onder leiding van Benjamin Herman (poduim beest puursan) stond was van een zeer hoog nivo zo ook gisteren avond in Breda

5*
Volgende optreden van Benjamin is North Sea Jazz ga ik ook zeker weer even polshoogte nemen.

Gisteren The Zombies gezien in Hengelo. Colin Blunstone's zang is nog steeds prachtig en krachtig. Wat een topnummers hebben die gasten afgeleverd in 50 jaren tijd zowel Zombies, Argent en Alan Parsons Project.
Old and Wise, What becomes of the broken hearted, She's not there, Time of the season. Het was redelijk vol en het geluid was goed afgesteld, de gitarist is veelzijdig en speelde nog een intermezzo toen de toetsen vast liepen van Rod.
De tweede stem van de bassist (oud Kinks) vond ik een meerwaarde. Ik en vele anderen hebben genoten.

Net terug van A Silver Mt. Zion in Paradiso. Was het laatste concert van de huidige tournee en Efrim Menuck was opvallend losjes en praatte honderuit met het publiek. Op de vragen of Godspeed You Black Emperor naar Paradiso komt en of de knappe violistes nog single zijn wist hij dan weer geen antwoord te geven. Was een leuk en gezellig concert, al is de magie van ASMZ voor mij ietwat verdwenen.

Verder gisteren nog naar London Calling geweest, waar Hudson Mohawke voor mij wel het hoogtepunt was en Esben and the Witch en We Have Band ook erg tof klonken.

Net thuis van Blaudzun in Rotown, een zaaltje waar toch altijd flink geouwhoerd wordt. Het lukte hem om de zaal telkens stil te krijgen en dat is niet zo verwonderlijk: wat een scherp optreden en vooral wat een stem!

Gisteren Balmorhea in de Ekko in Utrecht gezien. Het publiek was ook tijdens het voorprogramma Nils Frahm muisstil. Deze pianist speelde zeer lange stukken maar hield het publiek lang geboeid.
Meer klassiek dan pop, een in het straatje van Phillip Glass.

Ook Balmorhea is lastig in een hokje te stoppen. Vaak staan ze te boek als post rock, maar eigenlijk is het meer folk. Wel prachtig hoe de nummers lang uitgesponnen worden vrijwel zonder zang.

herman schreef:
Net terug van A Silver Mt. Zion in Paradiso. Was het laatste concert van de huidige tournee en Efrim Menuck was opvallend losjes en praatte honderuit met het publiek. Op de vragen of Godspeed You Black Emperor naar Paradiso komt en of de knappe violistes nog single zijn wist hij dan weer geen antwoord te geven. Was een leuk en gezellig concert, al is de magie van ASMZ voor mij ietwat verdwenen.

Een beetje hetzelfde als wat ik ervan vond zaterdag... Het was meer rockend dan ik ze ooit heb gehoord, en dat maakte het wel iets minder... aan de andere kant maakte die kwartier/20 minuten versie van God Bless Our Dead Marines een hoop goed

Die speelden ze bij ons ook. Hoogtepuntje.

Lukk0
Zeker een hoogtepuntje . Dat ze dan als toegift There's a River in the Valley... speelden is een beetje jammer, dat vind ik niet zo'n erg bijzonder nummer. En het was ook zeker wel iets harder dan ik me voorgesteld had, ze hebben eigenlijk weinig lange, zachte en sferische stukken gespeeld, terwijl dat op hun albums veel meer voorkomt. Ik heb me ondanks dat toch wel goed vermaakt, ze zijn live toch wel erg sterk .

Gisteravond bij Mumford & Sons geweest in Tivoli Oude Gracht. Vreemd genoeg 2 voorprogramma's, terwijl alleen Johnny Flynn als voorprogramma was aangekondigd. Die andere was Albatross. Die kon mij niet echt boeien. Johnny Flynn was wel weer erg goed. Mumford & Sons begon pas na 22:00. Maar ze waren wel erg goed. Zeker de moeite waard.

Mocht je naar Lowlands gaan, ga dan zeker naar Mumford & Sons.

Peter88 schreef:
Gisteravond bij Mumford & Sons geweest in Tivoli Oude Gracht.

Op internet was net via Home - Ancienne Belgique - abconcerts.be een stream van het volledige concert in AB Brussel te zien. Zag er ook tof uit.

Lukk0 schreef:
Zeker een hoogtepuntje . Dat ze dan als toegift There's a River in the Valley... speelden is een beetje jammer, dat vind ik niet zo'n erg bijzonder nummer. En het was ook zeker wel iets harder dan ik me voorgesteld had, ze hebben eigenlijk weinig lange, zachte en sferische stukken gespeeld, terwijl dat op hun albums veel meer voorkomt. Ik heb me ondanks dat toch wel goed vermaakt, ze zijn live toch wel erg sterk .

In groningen was Microphones in the Trees de toegift.. wat dat betreft toch wel beter....

verder is Ring Them Bells (Freedom Has Come And Gone) horen me alleen de eerste keer dat ik ze zag maar gelukt... die zou ik nog graag een keer zien..

Zojuist terug van Midlake, in de Doornroosje (Nijmegen)...

Prachtig.
Een warme muzikale vertroeteling voor de oortjes. Af en toe sober en ingetogen tot verrassend stevig, maar altijd liefdevol en gedreven.
Wat een strakke band !

The Boxer Rebellion in Bitterzoet A'dam.
Ook live maken ze het muzikaal waar.
Wat een groot geluid en hoe zou het klinken in een stadion!!
Jammer dat die zanger veel galm op zijn microfoon had staan. Heeft hij absoluut niet nodig want hij zingt superzuiver. Ook mag hij nog wel wat aan zijn uitstraling/performance doen. Oogt nog wat onzeker, vind ik
Gitarist is de uitblinker van de band overigens!

Op Koninginnenach: Dick Dale en New Cool Collective, waren beide wel leuk. Dick Dale's covers zoals 'Smoke on the Water' waren niet echt nodig . Uiteindelijk werd het wel een beetje wachten op 'Misirlou'.

Ook nog korte stukjes van Jason Isbells, Soul Sister Dance Revolution en Kernkoppen (wiens concert werd afgelast, ivm te veel regen, gelukkig zat ik onder een afdakje ).

Stijn_Slayer
Gisteren naar Jan Akkerman in Doornroosje geweest. Een sterk optreden waarin Jan voortdurend wisselde (of combineerde) tussen fusion/jazz, hardrock, prog en blues.

Excl. pauze speelde hij zo'n twee uur en 10 minuten, dat is niet verkeerd voor €12,50.

Als je hem live ziet spelen zijn Jimi Hendrix en Frank Zappa ineens nog maar gemiddelde gitaristjes.... Wat een fenomeen is de man.

Hij speelde ook nog wat werk van Focus, en daarmee bewees hij dat je naar hem moet komen als je Focus werk wilt horen en niet naar Thijs van Leer en z'n zooi, die de goede naam van Focus alleen maar besmeuren om het pensioen nog wat aan te vullen.

The Aggrolites in Doornroosje/Nijmegen. Deze mannen maakten er met hun Dirty Reggae een puik feestje van. Heb een avondje lekker staan swingen. Op cd/lp klinkt dit gezelschap goed, maar live zijn ze, in hun genre, niet te overtreffen. In het begin was het hard werken om het publiek mee te krijgen, maar al gauw kwam iedereen in de juiste stemming. Top-avond gehad !!!

Gast
geplaatst: vandaag om 20:50 uur

geplaatst: vandaag om 20:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.