menu

Muziek / MusicMeter Live! / Gisteren ... gezien!

zoeken in:
avatar van motel matches
Niets aan bovenstaande toe te voegen. Het was weergaloos. Enorm goed bij stem, mooie afwisseling tussen de rustige en de heftige nummers en toen hij vlak voor onze neus the Weeping Song zong, was de avond helemaal geslaagd.

avatar van aERodynamIC
scorsese schreef:
Wie heeft er net allemaal op het podium van de ziggodome gestaan?

Je kan beter vragen wie niet

Dacht ik alles wel gehad te hebben met Sigur Rós afgelopen maandag (daar moet ik nog steeds van bijkomen), blijkt Nick Cave, grote held, daar nog gewoon overheen te kunnen walsen.

Meest opvallend deze avond: zijn stem! Ongelooflijk hoe sterk hij zong.

Sigur Rós, Nick Cave: zulke daagjes in Amsterdam zorgen er nu voor dat het nog even gaat duren voor ik weer met beide benen op aarde ben geland.

WEER-GA-LOOS!!!!!

aERodynamIC schreef:


Meest opvallend deze avond: zijn stem! Ongelooflijk hoe sterk hij zong.



Vond ik ook. Ik had toevallig Sigur Ros deze week ook gezien, maar dan in Groningen. Bijzonder concert-weekje geweest ja.

avatar van Gretz
Wel overwogen om nog een kaartje te kopen voor Nick Cave, maar uiteindelijk ging ik toch nog net iets lever een tweede keer naar Lorde.
Ik hoop dat ie volgend jaar geboekt wordt door een BKS of DTRH.

Enorm knap wel dat hij nu al zalen van kaliber Ziggo Dome (17k man uitverkoopt). Wat dat betreft is het opmerkelijk dat er lange tijd maar 1 nummer van hem in de top 2000 stond.

avatar van Reinbo
Gretz schreef:


Enorm knap wel dat hij nu al zalen van kaliber Ziggo Dome (17k man uitverkoopt). Wat dat betreft is het opmerkelijk dat er lange tijd maar 1 nummer van hem in de top 2000 stond.


Knapper nog dat dat is dat hij de zaal met enkel zijn stem (en een beetje muziek) volledig in zijn greep had. Nooit zo iets meegemaakt.

avatar van likeahurricane
Niet naar Nick Cave maar naar Slowdive in Paradiso geweest.
Was ook heel mooi.



Heb een tijdje geleden gezegd dat ik nooit meer naar de ziggo zou gaan maar wat ben ik blij dar ik gisteren naar Nick Cave ben geweest. Het was zo ongelooflijk goed, intens, emotioneel, gedreven etc. Magisch werkelijk. Geluid was ook enorm goed. Publiek om mij heen stil tijdens rustige nummers, ademloos luisterend, kom daar maar eens om. Heb ik de laatste jaren alleen bij PJ Harvey meegemaakt. 10/10

avatar van El Ninjo
Alles is al gezegd mbt het concert van Nick Cave gisteravond in de Ziggo. Hij was al 1 van mijn grootste muzikale helden en ik heb al een aantal fantastische concerten van ‘m mogen meemaken, maar deze overtrof alles. Wat een intensiteit, wat een performance. En dat in een week waarin ik, net als aERodynamIC ook al het voorrecht had gehad om een geweldig Sigur Ros optreden mee te maken.
Oh ja, en dan loop je een zaal in waar duizenden mensen staan en blijk je ineens naast motel matches te staan

Het was weergaloos. Ingetogener dan de vorige keer dat ik hem live zag, maar dat viel te verwachten, gezien zijn laatste albums. De nummers van dat laatste album werden allemaal met een intense overtuiging gebracht en waren veel sterker live dan op plaat.

Na 3 nummers van Skeleton Tree ging het gas erop met Higgs Boson Blues, oudjes From Her to Eternity en Tupelo en Jubilee Street met een fenomenale climax. Daarna kregen we even rust met een kwartet aan ballads, om vervolgens de klassiekers Red Right Hand en The Mercy Seat geserveerd te krijgen. Typerend voor het niveau van het optreden was dat ik The Mercy Seat misschien wel het minste nummer van de set vond, terwijl dat normaal toch een van all-time favourites is.

De reguliere set eindigde met Distant Sky, met Else Torp op video, en de titelsong van het laatste album. Daarna knalde Cave er nog één keer overheen met een daverende toegift, te beginnen met The Weeping Song, een van de weinige oudere nummers die hij vorige keer niet speelde, maar die naadloos in de set paste. Waarschijnlijk stond ik vlakbij motel matches en El Ninjo, want we konden tijdens dit nummer zijn neusharen kietelen. Vervolgens volgde nog ultieme liveknaller Stagger Lee, waarbij het halve publiek het podium op mocht. Als klap op de vuurpijl eindigde hij met mijn favoriet Push the Sky Away. Als ik dat nummer hoor, bekruipt mij altijd het gevoel dat ik vredig kan sterven. Dat had ik nu x100.

Het knappe aan Nick Cave is dat hij zo geweldig intens, emotioneel, maar tegelijkertijd loepzuiver zingt, terwijl hij soms als maniak over dat podium loopt. Zijn band is retestrak en voegt de juiste dynamiek toe aan de muziek, waardoor elk nummer een voltreffer is. Vorige keer dat ik ze zag, vond ik tot gisteren toe mijn beste optreden ooit. Dit was nog een stuk beter. Van een ongeëvenaard niveau.

Setlist:

Anthrocene
Jesus Alone
Magneto
Higgs Boson Blues
From Her to Eternity
Tupelo
Jubilee Street
The Ship Song
Into My Arms
Girl in Amber
I Need You
Red Right Hand
The Mercy Seat
Distant Sky
Skeleton Tree

The Weeping Song
Stagger Lee
Push the Sky Away

avatar van Cloud
Erg mooi concert van Nick Cave & The Bad Seeds. En ook ik had Sigur Ros deze week al gezien.
Ik ben voornamelijk fan van de 'softere' albums (Boatman's Call en de laatste twee albums), maar ik ben juist weggeblazen door de live vertolkingen van de oudere nummers.

avatar van deedee
Ben net wakker en nog steeds aan het bijkomen van Cave gisteravond. Ik heb al heel wat gezien de laatste pakweg 45 jaar, maar het lijkt nog steeds beter, intenser en mooier te kunnen.
Wat een performer, wat een band en wat een repertoire.

avatar van Gringo_m
Reinbo schreef:
Wat mij betreft een dikke middelvinger naar U2 die het vorig jaar aandurfde om één (waarschijnlijk gescreende) fan op het podium te laten. Toch wel het verschil tussen self proclaimed rock goden en een echte God!


Denk dat Cave blij is dat jij om deze reden een fan van hem bent....

avatar van herman
Was er niet bij, maar heerlijk om te lezen dit. Twee jaar terug in DH was ook al echt fenomenaal, dat zijn avonden die je nooit meer vergeet.

avatar van stoepkrijt
Gisteren heb ik Anathema gezien in 013. Het was de tweede keer dat ik ze live zag en hoewel ze de eerste keer een mooie show hebben gegeven heb ik er toch een vervelende nasmaak aan over gehouden, vanwege de vele schoonheidsfoutjes in de muziek. Gisteren nam Anathema revanche en spoelden ze die nasmaak volledig weg.

Toen we bij de zaal aankwamen dacht mijn vaste concertgenoot Danny Cavanagh buiten te zien staan. Het enige dat ik zag was een kleine, gedrongen man met krullen op zijn hoofd. "Dan moet hij wel dik zijn geworden!" grapte ik. Later zou blijken dat we het allebei bij het rechte eind hadden.
Maar goed, het concert. Daar gaat dit topic uiteindelijk over. Het was niet uitverkocht – het balkon was zelfs dicht – maar Anathema was blijkbaar toch tevreden met de opkomst. Ze vertelden ook nog vol trots dat dit de grootste zaal was die ze deze tour aandeden.
In het voorprogramma stond Alcest. Ik heb ze al twee keer eerder gezien, een keer als support en een keer als hoofdact. Ze kregen een vol uur de tijd en stelden niet teleur. Het was een energieke show, in de stijl van hun laatste album Kodama. De setlist was voorspelbaar, maar belachelijk sterk, met Percées de Lumière wederom als hoogtepunt. Vandaag had zanger Neige een t-shirt van Lush aan. Wat een veelzijdige muzieksmaak heeft die man toch.

Na de pauze kwam Anathema het podium op. De show ging van start met San Francisco en met een videoclip die werd vertoond op het grote beeldscherm op het podium. Aanvankelijk kwam er drie man het podium, even later volgden er nog twee. Ik constateerde toen een aantal dingen. 1: Danny is inderdaad dik geworden. Het was altijd de magerste van de drie broers, nu had hij duidelijk het grootste jasje aan van de drie en dat had hij nodig ook. 2: Lee Douglas heeft ineens een vlot kapsel. 3: John Douglas ontbreekt. Vincent zou later vertellen dat dat vanwege familieomstandigheden was. Daniel Cardoso zat achter de drumkit. Ik ben benieuwd hoe de rolverdeling was geweest als John er wel bij was.

De setlist was wat minder goed dan de vorige keer, daar ben ik eerlijk in. Daarvoor speelden ze mijns inziens te veel liedjes van The Optimist (zes stuks). Can't Let Go is een liedje van niks, maar werd gered door de mooie video met beelden van snelwegen, auto's, koplampen en meer van dat soort zaken. Back to the Start was eigenlijk te saai en viel uit de toon binnen de verder boeiende show. De andere nummers van The Optimist kwamen overigens wel goed over, waarbij vooral het titelnummer me positief verraste.
Naast de nummers van hun laatste worp speelden ze uiteraard een aantal klassiekers (Untouchable, Closer, Fragile Dreams) en wat logische, veilige keuzes (The Lost Song, Dreaming Light, Universal, Distant Satellites). Toch was er ook ruimte voor wat verrassingen in de set: Het door John geschreven en aan hem opgedragen Pressure kwam voorbij en er werd afgesloten met een drietal liedjes van Alternative 4: Lost Control dat vloeiend overging in Destiny en uiteraard het door een introotje van Pink Floyd voorafgegane Fragile Dreams.

Hoogtepunten waren er genoeg. De eerste twee waren liedjes waarop Lee de show stal met haar prachtige zang: Endless Ways en Lightning Song. Die laatste maakte de meeste indruk, deels omdat ik dat liedje sowieso al nét een stukje beter vind, deels omdat de climax daar nog beter tot zijn recht kwam.
Het volgende hoogtepunt was Distant Satellites dat vooral in de tweede helft indruk maakte door de dubbele percussie van Daniel en Vincent. Wet een drive zat daarin!
Hoewel ik bepaald geen fan ben van het album Alternative 4 moet ik toch toegeven dat ook het slotkwartiertje geweldig was. In Lost Control en Destiny was pas echt te horen hoe mooi Vincent eigenlijk kan zingen door de wat kalmere muziek en de ingetogen zang. Daarna zette Danny een intro van Pink Floyd in (ik ben geen kenner, maar herkende die gitaarsound meteen) en het publiek reageerde laaiend enthousiast. We staan immers bij een progconcert. De overgang in Fragile Dreams was te verwachten, maar als het dan zover is maak ik toch even een klein vreugdesprongetje. De gedroomde afsluiter van de avond.

Anathema was in vorm. Iedereen had zijn instrument onder controle en foutjes waren er niet te horen. Vincent en vooral Lee waren goed bij stem. Lee nam zelfs wat zangpartijen van Vincent voor haar rekening, onder andere in Dreaming Light. Het merendeel van de visuals was niet verrassend, maar de video's op het beeldscherm voegden wel degelijk wat toe. Vincent en Danny waren in hun hum en babbelden af en toe wat tijd vol tussen de liedjes door. Danny kon het niet laten om zijn ongenoegen te uiten over mensen die de hele tijd met hun mobiel in de lucht staan en het zicht van andere belemmeren (goede actie!) en Vincent strooide af en toe met wat Nederlandse woordjes. Zijn 'dames en heren, dankjewel' kwam er overtuigend uit.

Ja, het was een goede show en ik heb een mooie avond gehad, ook dankzij Alcest. Voor een Anathema in deze vorm zou ik de volgende keer zonder twijfel weer een kaartje kopen. De bandleden hadden het ook zichtbaar naar hun en ze speelden twee uur. Waar voor je geld krijgen heet zoiets.

Universal heeft de hele avond en nacht nog in mijn hoofd rondgezongen.

avatar van whitecoat
mensen wat heb ik genoten van Nick Cave gisteren, koude rillingen, tranen in mijn ogen. Jubilee Street Girl in Amber en Push the sky away als absolute hoogtepunten.

avatar van aERodynamIC
herman schreef:
Was er niet bij, maar heerlijk om te lezen dit. Twee jaar terug in DH was ook al echt fenomenaal, dat zijn avonden die je nooit meer vergeet.

Een heel groot 'spijt dat ik niet gegaan ben concert' voor mij. Nick cave akoestisch in z'n uppie geloofde ik wel. Bleek dat toch niet helemaal zo te zijn en het was heel intens begreep ik van mensen die wel waren gegaan.
Ik wilde Nick niet zien in de Ziggo dus twijfelde of ik wel moest gaan, maar ik had zo'n spijt van Den Haag dat ik er maar op gokte en ik wilde hem weer zien.

Zacht uitgedrukt: geen spijt. Eén van de meest intense concerten ooit en ik moest nog even landen van Sigur Rós eerder die week.

Nick was al een held, al heel wat jaartjes, maar nu kan hij echt niet meer stuk bij mij.

avatar van herman
aERodynamIC schreef:
Een heel groot 'spijt dat ik niet gegaan ben concert' voor mij.

Dat heb ik nu een beetje met deze. De afgelopen jaren Nick Cave 2 keer live gezien en beide keren weergaloos. Ik geloofde het nu wel een beetje, omdat ik dacht dat het in een zaal als de Ziggodome sowieso minder zou zijn (in Den Haag heeft ie zelfs op mijn stoel staan zingen, zo dichtbij kom je nooit meer) en ik de herinnering aan dat concert in Den Haag niet wilde verstoren.

Nick was al een held, al heel wat jaartjes, maar nu kan hij echt niet meer stuk bij mij.

Bij mij ook niet. De man maakt hele goede albums, maar live komt er nog zoveel bij. Volgende keer koop ik toch weer een kaartje denk ik.

avatar van Brunniepoo
stoepkrijt schreef:
Danny kon het niet laten om zijn ongenoegen te uiten over mensen die de hele tijd met hun mobiel in de lucht staan en het zicht van andere belemmeren (goede actie!)


Dat is dan knap hypocriet, want bij vorige concerten moedigde hij het publiek juist aan om met de telefoon omhoog te staan want dat staat zo sfeervol. Oké, bij één nummer, maar toch. Wees dan gewoon helemaal tegen de aanwezigheid van mobieltjes bij concerten.

avatar van stoepkrijt
Brunniepoo schreef:
(quote)


Dat is dan knap hypocriet, want bij vorige concerten moedigde hij het publiek juist aan om met de telefoon omhoog te staan want dat staat zo sfeervol. Oké, bij één nummer, maar toch. Wees dan gewoon helemaal tegen de aanwezigheid van mobieltjes bij concerten.
Wijsheid komt met de jaren zeggen ze wel eens. Maar ja, dit komt wel wat hypocriet over inderdaad.

avatar van Brunniepoo
stoepkrijt schreef:
(quote)
Wijsheid komt met de jaren zeggen ze wel eens. Maar ja, dit komt wel wat hypocriet over inderdaad.


Nou, als mijn kleding niet meer past door al die extra wijsheid dan laat ik dat graag achterwege...

avatar van Sater
Nick Cave & The Bad Seeds, Ziggo Dome, 6 oktober 2017.

Meteen een kaartje gekocht voor deze show gekocht toen de verkoop begon, maar lang getwijfeld om te gaan. Een concertzaal van het formaat Ziggo Dome trekt mij niet en ik had het weergaloze optreden in het World Forum twee jaar terug nog in gedachten. Toen ik gisterochtend ook nog eens ziek werd, leek het lot voor mij besloten te hebben, maar dankzij een dosis aspirine stond ik nog voor openingstijd in de rij voor de zaal.

Zo goed als in Den Haag werd het niet, maar mijn twijfels bleken ongegrond. Zelfs deze megazaal zat Cave als gegoten - hoewel ik niet uitsluit dat het meehielp dat ik vrij ver vooraan stond. Het geluid was subliem, enkel Cave's piano stond misschien wat zacht afgesteld, maar daar was hij toch nauwelijks achter te vinden. Overigens namen ook drie van de Bad Seeds plaats achter de vleugel. Zo opende Warren met stemmige akkoorden Anthrocene, dat een wat spaarzamere uitvoering dan op plaat kreeg en heel goed werkte. Ook Magneto klonk wat anders en daardoor extra spannend. Zelfs Tupelo werd weer eens in een net andere uitvoering gespeeld. De finale van Jubilee Street was een hoogtepunt, nog een versnelling hoger dan op plaat.

The Ship Song en Into My Arms kwamen dan weer wat plichtmatig over. Sowieso beslaat mijn grootste kritiek op het optreden de setlist. Onbegrijpelijk dat de vier albums tussen The Boatman's Call en Push the Sky Away volledig negeert - nota bene ruim vertegenwoordigd op de recente verzamelaar. Een Breathless, Hiding All Away, Midnight Man of Fifteen Feet hadden hier prima tussen gepast. Ook zou From Her To Eternity best eens met Saint Huck afgewisseld morgen worden of Red Right Hand met Do You Love Me.

Niettemin was ondanks het herhalende karakter deze best of-setlist nog steeds fijn. Sommige nummers kunnen gewoon niet kapot en ondanks dat ik Cave voor de vijfde keer zag, was dit de eerste keer dat ik een band-versie van The Mercy Seat hoorde. Super om Jim en Thomas zo tegen elkaar op te zien trommelen. Ook vond ik de spaarzaam ingezette visuals van toegevoegde waarde. Vooral de beelden van de band tijdens Stagger Lee waren welkom met al dat publiek ervoor. Deze ingecalculeerde stage invasion had ook niet gehoeven, maar leuk voor de deelnemers. Van mij mag Cave zich wel iets minder behaagziek tonen.

Ik hoop trouwens dat de man, die vanwege een net iets te grote laptoptas geweigerd werd bij de ingang, het concert nog wel heeft kunnen zien.

En jammer dat de briljante Conway Savage er nog steeds niet bij is. Hopen dat hij snel opknapt!

avatar van deric raven
Nick Cave stelt live nooit teleur.
Gisteren niet geweest, maar hem 3x live gezien.

avatar van deric raven
11 jaar geleden hem ook gezien in Den Haag met een kleine zetting, vond hem toen het beste.

avatar van Choconas
likeahurricane schreef:
Niet naar Nick Cave maar naar Slowdive in Paradiso geweest.
Was ook heel mooi.

Nou en of het mooi was! Mijn eerste keer Slowdive en het was boven verwachting. Waar ik dacht dat ze veel nummers van het overigens prachtige nieuwe album zouden spelen, hielden ze het bij mijn vier favorieten van dat album. Verder was het een schitterende bloemlezing uit hun oeuvre, met natuurlijk Catch the Breeze, When the Sun Hits, Alison en Souvlaki Space Station. Dit is er wel eentje om te onthouden!

avatar van Sater
Sater schreef:
Ik hoop trouwens dat de man, die vanwege een net iets te grote laptoptas geweigerd werd bij de ingang, het concert nog wel heeft kunnen zien.


Hij was blijkbaar niet de enige.

avatar van aERodynamIC
Sater schreef:
Hij was blijkbaar niet de enige.

Flauw van die kerel om te zeggen dat ze niet goed geïnformeerd waren. Het stond duidelijk op de FB event page en ik heb een keurige mail gekregen. Ik mag aannemen hij ook.

Ik wist zelf sowieso dat dit er aan zat te komen, want Sigur Rós startte afgelopen maandag ook 20 minuten later doordat het allemaal langer duurde aan de deur. Cave begon op exact dezelfde tijd (20.20 uur i.p.v. 20.00 uur).
Ik was wel verrast dat er zo'n enorme rij stond om 19.30 uur, maar die ging best vlug en de link met de scherpe controle was gelijk gelegd.

avatar van Choconas
Ja, dat lijkt me inderdaad flauwekul! Ik vermoed dat hij niet vaak naar concerten gaat, want anders zou je hier wel van op de hoogte zijn. Ik bedoel, de laatste keer dat ik in de Ziggo Dome was is ook al drie jaar geleden, maar van dit tassenbeleid was ik ook op de hoogte. De mailtjes van Mojo laten op dit vlak meestal aan duidelijkheid ook niets te wensen over. Ook zo naar om het dan weer pontificaal op Twitter te smijten!

avatar van freitzen
Brunniepoo schreef:
(quote)


Dat is dan knap hypocriet, want bij vorige concerten moedigde hij het publiek juist aan om met de telefoon omhoog te staan want dat staat zo sfeervol. Oké, bij één nummer, maar toch. Wees dan gewoon helemaal tegen de aanwezigheid van mobieltjes bij concerten.

Yes, op Graspop moesten we allemaal de zaklamp van onze mobiel aanzetten. Goed optreden was dat ook trouwens, met vooral een ijzersterke Lee Douglas. 013 was helaas wat ver om opnieuw heen te gaan.

avatar van herman
Choconas schreef:
Ja, dat lijkt me inderdaad flauwekul! Ik vermoed dat hij niet vaak naar concerten gaat, want anders zou je hier wel van op de hoogte zijn. Ik bedoel, de laatste keer dat ik in de Ziggo Dome was is ook al drie jaar geleden, maar van dit tassenbeleid was ik ook op de hoogte. De mailtjes van Mojo laten op dit vlak meestal aan duidelijkheid ook niets te wensen over. Ook zo naar om het dan weer pontificaal op Twitter te smijten!

Nouja soms kun je niet anders als je bv direct vanuit werk komt. Gewoon slecht geregeld van de Ziggo en HMH. Er zijn ook nergens kluisjes in de buurt.

avatar van Choconas
Ik ben het met je eens dat het qua organisatie nog wel wat beter zou kunnen, de Ziggo Dome zou er goed aan doen om te investeren in een heel stel kluisjes. Want bij mij komt het inderdaad ook nog regelmatig voor dat ik rechtstreeks van werk kom, met tas en al. Maar goed, nu hadden ze dan kennelijk een regeling getroffen met de voormalige HMH en dan kun je verwachten dat je even in de rij staat. Mijn flauwekul sloeg echter op de bewering van die man dat hij niet goed geïnformeerd zou zijn, dat lijkt me nog steeds sterk. Als hij en z'n vrouw die tas nou gelijk in de auto hadden laten liggen, dan hadden ze zonder problemen op tijd naar binnen kunnen lopen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:08 uur

geplaatst: vandaag om 18:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.