MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Ergernissen bij popconcerten

zoeken in:
Of van die jongeren die met van die banden met spikes on hun nek enzo gaan springen en de hele ruimte in beslag nemen door met hun armen wild om zich heen te slaan.

Pootje haken is een goede remedie.

Stijn_Slayer schreef:
Dat is eigenlijk precies de reden waarom ik er meestal niets van zeg. Ik ben niet op m'n mondje gevallen, maar ik heb geen zin om straks uitgezet te worden, klappen te krijgen, of zelfs een mes tussen m'n ribben te krijgen (want zo goed wordt er niet gefouilleerd).

Hoe vaak hoor je wel niet dat iemand neergestoken wordt, omdat hij/zij in de trein beleefd vroeg of iemand z'n MP3 speler wat zachter wilde zeggen? Voor 't zelfde geld lopen die rare lui ook bij concerten rond.

Dat heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, zal heus wel eens gebeuren maar je moet je niet gek laten maken door die angstpraatjes. Zijn eerder excessen dan dat nou zoveel voorkomt. 9 van de 10 keer is een blik werpen wel genoeg (en ik reis al jarenlang bijna dagelijks met de trein, dus ik heb er ervaring zat mee).

Bij concerten heb ik ook wel eens Ierse Frames-fans aangesproken ('sorry, i'm trying to listen to the music') toen die door het voorprogramma (waar ik speciaal voor was gekomen) van The Frames aan het ouwehoeren waren, op de eerste rij nota bene. Die waren gelukkig wel meteen stil, maar zo'n ladderzatte groep als die thelion beschrijft lijkt me geen pretje.

Casartelli (moderator)
herman schreef:
Dat heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, zal heus wel eens gebeuren maar je moet je niet gek laten maken door die angstpraatjes. Zijn eerder excessen dan dat nou zoveel voorkomt. 9 van de 10 keer is een blik werpen wel genoeg (en ik reis al jarenlang bijna dagelijks met de trein, dus ik heb er ervaring zat mee).

Inderdaad... ik ben een tijdje terug begonnen mensen aan te spreken omdat ze telefoneren / luid converseren in de stiltecoupé en dat heeft eigenlijk enkel positieve reacties opgeleverd.

herman schreef:
(quote)

Dat heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, zal heus wel eens gebeuren maar je moet je niet gek laten maken door die angstpraatjes. Zijn eerder excessen dan dat nou zoveel voorkomt.

Dat lijkt mij ook wel. Dat er één is neergestoken omdat hij zijn mp3 niet wou afgeven is alom bekend, maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand een mes in zijn ribben kreeg omdat iemand wou dat hij z'n mp3-speler wat zachter zou zetten.

Je moet nu nog niet bang worden van de jeugd, Stijn

Stijn: misschien toch maar wat meer goede kranten lezen en wat minder SBS meekijken met je ouders. Daar knapt je wereldbeeld van op.

9 van de 10 keer zijn het trouwens huisvrouwenclubs die herrie maken in de stiltecoupé.

herman schreef:
9 van de 10 keer zijn het trouwens huisvrouwenclubs die herrie maken in de stiltecoupé.

Helemaal waar
Van die Drentse plattelandsvrouwenverenigingen die een dagje grote stad gaan doen, en vol voorpret luid kwebbelend binnenkomen, niet eens doorhebbend dat er überhaupt zoiets als een stiltecoupé bestaat. Meestal laat ik ze zich eerst helemaal installeren, en als alle hapjes zijn uitgepakt wijs ik ze erop. Kunnen ze weer inpakken. Dat zal ze leren
(ja, daar beleef ik echt plezier aan)

Een stilte-coupé. Dat vind ik eigenlijk best een fout iets. Klinkt vrij elitair. Je durft je kont haast niet te bewegen.

Klinkt op papier goed die stilte-coupé, als je wilt praten of bellen zoek je een andere coupé op en iedereen blij. Maar op veel trajecten is er haast sprake van veevervoer tijdens de spits waardoor mensen gewoon geen keuze meer hebben. Dus in de praktijk werkt het vaak niet, in elk geval niet tijdens de spits. De NS geeft je als betalende klant de keuze om of ergens op een balkon te gaan staan of anders je bek te houden. Nu heb ik zelf geen problemen met de stilte-coupé en hou me er altijd netjes aan, maar het is toch een vrij absurd systeem.

In de spits werkt het inderdaad niet, maar daarbuiten vind ik het zelf eigenlijk ook wel aangenaam, zeker op langere treinreizen.

De methode van Itchy klinkt wel goed.

Stijn_Slayer
herman schreef:
Stijn: misschien toch maar wat meer goede kranten lezen en wat minder SBS meekijken met je ouders. Daar knapt je wereldbeeld van op.

SBS, wat is dat? Goede kranten heb ik trouwens ook al lang niet meer gelezen.

Ik weet wel dat het geen kans van 50% is, maar ik pas wel graag een beetje op. Een mes zal misschien niet snel getrokken worden, maar ik zie 't wel gebeuren dat iemand nogal agressief reageert.

Toch wel een aantal erg overdreven reacties hier. Kom op zeg, bij een concert hoef je echt niet bang te zijn dat je een mes tussen je ribben krijgt (enkele genres uitgezonderd). Als mensen storend zijn kijk dan eerst een paar keer boos en daarna moet je er gewoon wat van zeggen. Heel af en toe zullen ze tegenstribbelen, maar zoals bij thelion krijg je dan meestal wel bijval van de rest. Bijna iedereen in het publiek komt voor de muziek en wil dus ook graag dat het niet al te rumoerig is. Het is alleen zo dat de meesten er niet als eersten wat van durven te zeggen.

Teunnis schreef:
(enkele genres uitgezonderd).

Zoals?

bennerd schreef:
(quote)

Zoals?
Zie aanpassing:
Teunnis schreef:
Toch wel een aantal erg overdreven reacties hier. Kom op zeg, bij een concert hoef je echt niet bang te zijn dat je een mes tussen je ribben krijgt (wellicht enkele genres uitgezonderd). Als mensen storend zijn kijk dan eerst een paar keer boos en daarna moet je er gewoon wat van zeggen. Heel af en toe zullen ze tegenstribbelen, maar zoals bij thelion krijg je dan meestal wel bijval van de rest. Bijna iedereen in het publiek komt voor de muziek en wil dus ook graag dat het niet al te rumoerig is. Het is alleen zo dat de meesten er niet als eersten wat van durven te zeggen.

Dat neemt niet weg dat het riekt naar vooroordelen.

Voor de rest ben ik het wel eens met je post.

Ik denk dat de kans op een mes tussen je ribben een stuk groter is op Dance/hardcore/trance/House feesten(denk aan dat gebeuren bij Hoek van Holland). Dan op een gemiddeld concert in Paradiso, daar gebeurd dat niet.. hoogstens een glas bier over je heen of een stoot tegen je harses.. al gebeurd dat laatste zelfs bijna niet.

Stijn_Slayer
Een glas bier over je heen, ach. Als dat gebeurt dan glimlach ik en denk ik 'het hoort erbij' (al is dat eigenlijk niet zo). Alleen vervelend als je shirt of broek voor een groot gedeelte nat is. Ik krijg 't eigenlijk altijd in m'n haar. Douchen doe ik toch wel na een concert waar je in zo'n warme, zweterige ruimte staat.

Ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben die zich mateloos ergert aan teveel gepraat tijdens concerten. Maar ook in de Bioscoop, of zelfs een universiteitsbibliotheek, of een concert theater, of voorstelling. Ik vind gewoon dat mensen het recht moeten behouden om elkaar te wijzen op het feit dat iemand zijn eigen vrijheidsgrenzen aan het overtreden is. Iemands vrijheid houdt op waar die van een ander begint. Maar ben wel van mening dat wanneer iemand agressief reageert, dit meer zegt over het niveau van die persoon dan over dat van ons. Aangezien dit een situatie creert van een ongekeerde wereld, waarin jij wordt afgezeken omdat jij (in tegenstelling van de rest) je morele besef nog niet uit het raam hebt gehangen en zij wel. Jij herrinert ze daar even aan, en als slecht nieuwsbrenger ben je nu eenmaal altijd aan de beurt. Ik zou in principe geen tegenstander zijn van et handhaven van gedragsregels als dat het probleem niet oplost. Als het niet anders kan....dan maar zo. Ben uberhaubt een groot voorstander van zit concerten. Ik las laast een keer een artikel in dee krant dat steeds meer theatervoorstellingen ook hevig lijden aan concentratie, en dat steeds meer mensen lawaai maken, constant hoesten, rogellen, of wat dan ook, het geen grote invloed heeft op concentratie en en prestatie.

Het is zeker zo, dat dit veel te maken heeft met het het verslappen van het concentratie vermogen en het algemene verval van de samenleving, die draait om catchy one liners, en diepgang en kritische reflectie steeds verder uit de weg gaat. Mensen willen niet meer nadenken en willen gewoon bevredigd worden in een zo kort mogelijke tijdsduur. Als ze dan ook naar concerten gaan willen ze dat alle hits er even doorheen worden gejast, en als er ook maar iets voorbij komt dat niet interessant is, gaan ze wat anders doen. Ik weet het dit is ongelofelijk triest, maar zo zit de huidige samenleving nu eenmaal in elkaar. Uitgesponnen improvisatie is afgedaan als egotrippen, en lange nummers zijn per definitie al taboe. Alles moet tussen de 3 en 4 minuten duren en dat is het. Er staan teveel mensen om mij heen van de categorie 'A Forest ?' Nog nooit van gehoord. Als ik niet genoeg nummers ken ga ik er gewoon niet heen, of hou ik me gewoon stil, uit respect voor echte fans.

Treincoupes (ik weet het zwaar off topic), man...bijzonder ergerlijk. Lezen is zo moeilijk, echt. Ik moet ook wel eens bellen in de trein, ook al hou ik er niet van, maar dan ga ik in ieder geval ergens anders zitten. In een stilte coupe (helemaal niet elitair) moeten mensen te ruimte krijgen om te lezen of te rusten, daar is die Coupe voor ingesteld. Het percentage mensen andere dingen lezen als de Krant, Potter en Twilight, wordt steeds kleiner. Niet voor niets hadden de relschoppers in Londen de boekhandels alleen gelaten. En dus moet dit worden gekoesterd, niet onmogelijk worden gemaakt. Huishoudbeurs en keukenhof vee, is inderdaad erg, ja. Leuk een dagje uit...lekker de beest uithangen.....totaal geen idee hebben dat de wereld buiten hun aanrecht in tussen doordraait. Of nog erger, een Hen Party......

Onweerwolf
Deren Bliksem schreef:
Een stilte-coupé. Dat vind ik eigenlijk best een fout iets. Klinkt vrij elitair. Je durft je kont haast niet te bewegen.

Eens. Ik ben al geen fan van het feit dat er zoiets bestaat als 1e en 2e klasse, maar een stilte coupe vind ik ontzettend ergerlijk. What's next? Coupés met een dresscode?

MAS
Deren Bliksem schreef:
Of van die jongeren die met van die banden met spikes on hun nek enzo gaan springen en de hele ruimte in beslag nemen door met hun armen wild om zich heen te slaan.

Pootje haken is een goede remedie.

Die jongeren met spikes heb ik nog nooit gezien bij de concerten waar ik heen ga. Een moshpit wel maar daar doe ik zelf ook wel eens aan mee.

Waarom niet, je hebt toch ook clubs met een drescode ? En op op het werk heb je toch ook een gedrags protocol. Overal heb je rokers plekken, en dat vindt iedereen wel normaal. Snap niet dat als de NS bereid is om rust te faciliteren, dit ineens een probleem is. Geen eerste en tweede klas, daar zie ik werkelijk geen probleem in. Nederland is toch geen communistisch land ?

Casartelli (moderator)
Deren Bliksem schreef:

Onweerwolf schreef:
Eens. Ik ben al geen fan van het feit dat er zoiets bestaat als 1e en 2e klasse, maar een stilte coupe vind ik ontzettend ergerlijk.

Hoe vaak reizen de heren zelf met de trein?

Stijn_Slayer
Stiltecoupés werken in de praktijk helaas niet. Altijd zit er wel weer zo'n groepje schreeuwblagen in.

Had bij Todd Rundgren zo'n fanboy huisvader voor me staan. Moest om de drie minuten een fotootje maken. Natuurlijk compleet met achterover leunen, zicht ontnemen e.d. Erg irritant. Dat je een keer een foto maakt, oké, maar élke keer? Je bent toch geen kind van 8 meer?

Casartelli (moderator)
Stijn_Slayer schreef:
Stiltecoupés werken in de praktijk helaas niet. Altijd zit er wel weer zo'n groepje schreeuwblagen in.

Ze werken juist gaandeweg steeds beter. Anders spreek je volgende keer zo'n "groepje schreeuwblagen" toch gewoon eens aan? Al gaat dat wel het makkelijkst als jij er al zat op het moment dat zij binnenkomen.

Buiten de spits werken ze prima inderdaad.
En in de spits verwacht ik ook niet dat mensen stil zijn, dan mag je blij zijn als je een zitplek hebt.

daniel1974nl schreef:
Mensen willen (...) gewoon bevredigd worden in een zo kort mogelijke tijdsduur.

Precies, dat probeer ik m'n vriendin al een eeuwigheid aan haar verstand te brengen.

Rizz

Stijn_Slayer
Casartelli schreef:
Anders spreek je volgende keer zo'n "groepje schreeuwblagen" toch gewoon eens aan?

Daar hebben ze schijt aan. Vinden ze alleen maar lollig of je bent meteen een 'mongool'.

Ponty Mython
En met een beetje geluk wachten ze je buiten op na het concert om er verder over te 'babbelen'.

Stijn_Slayer schreef:
Daar hebben ze schijt aan. Vinden ze alleen maar lollig of je bent meteen een 'mongool'.

Dan doe je toch echt iets verkeerd. Weet niet op welke toon je het vraagt, maar dat scheelt een hoop.
Wat jij nu zegt heb ik in ieder geval nog nooit meegemaakt.

Rizz
Ik snap heel goed wat Stijn bedoelt misschien heeft het met de leeftijd te maken.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:34 uur

geplaatst: vandaag om 17:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.