MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Best Kept Secret Festival

zoeken in:
Het was mijn debuut op Best Kept Secret, en ik teken nu alvast bij voor volgend jaar! Een fijne locatie, goede organisatie, toffe sfeer en een uitstekende programmering. Ik was er alleen zondag, want een buitenfestival van drie dagen kan mijn oude lijf niet meer aan.

Hoogtepunten waren voor mij: Wilco, Band of Horses en Ryley Walker.

Leuk ook om Gretz en DjFrankie gesproken te hebben!

Gaat er nog iemand naar Naked Song a.s. zaterdag?

Ok, BKS is over and done.

Wat is er uiteindelijk van de wishlist terecht gekomen? In min-of-meer volledigheid gezien:
Mystery Jets, Liss, Christine & The Queens, Beck, Honne, Kelvin Jones, Julien Baker, Black Box Revelation, Alice on the Roof, Samm Henshaw, Wild Nothing, Editors, Ryley Walker, Psychic Ills,
Unknown Mortal Orchestra, Israel Nash en Indian Askin

Geen slechte oogst. Uitschieters? Jazeker, mijnheer.
Editors zette in de vrijwel onophoudelijke regen/miezer een uitermate gedreven show neer. Miserable music in optima forma, zou Tom Smith zeggen. Voor mij de tweede keer Editors (Pinkpop 2010) en ik zag een band die live zoveel beter is geworden.

Samm Henshaw was voor mij een totaal onbekende. Maar als liefhebber van Motown/soul kwam ik hier enorm aan mijn trekken. En de rest van de tent ook. Een artiest die werkelijk in staat is om het publiek volledig in zijn wereld te trekken: met zijn muziek en zang, zijn uitstraling, maar ook door steeds weer contact te zoeken. Echt een feest. En voor een oude soulrakker is een korte sing-a-long van My Girl natuurlijk een kippenvelmoment.

Christine & The Queens: aanstekelijke pop met een goede stage performance. Over alles is goed nagedacht, maar wordt niet té clean uitgevoerd. "Christine" is een slimme jongedame die speelt met het publiek. Stukjes hitmateriaal van anderen houden de aandacht erbij voor mensen die haar songs nog niet kennen. Ik zie haar nog wel doorstomen naar een groter (live) publiek.

Indian Askin biedt een heerlijk nederlands alternatief in een wereld waar de kunstmatige bombast van Kensington of de jolijt van Chef' Special of de dreinerige Dotan veel airplay opeisen. Krachtige songs, boordevol energie en ook hier weer een band die vol overtuiging en overgave er in duikt.

Eervolle vermeldingen:
Kelvin Jones: bijna een mannelijke versie van Tracy Chapman. Lekkere songs en goede stem.
Ryley Walker: je verwacht elke keer dat een song overgaat in het middenstuk van The End van The Doors. Niet dat het copycats zijn, maar de uitgesponnen muzikale delen geven dat gevoel. Vermoedelijk nóg beter laat op de avond met wat biertjes achter de kiezen of een stevige joint op de lippen. Bovendien had hij de beste openingszin die ik in lange tijd voor een optreden heb gehoord: "Fuck Donald Trump, let's have some fun."
Israel Nash: of het de achternaam is (geen familie!) die spelletjes speelt met je geest? Het zou kunnen. Ik hoorde flarden inspiratie uit het werk van C,S,N & Y. De man heeft in ieder geval een dijk van een stem en een strakke band om die door de goed opgebouwde set te dragen. Genieten.

Liss: nog nauwelijks volwassen als band, jochies waarvan je je afvraagt of ze al alleen over mogen steken . Maar met aanstekelijke, dansbare popdeuntjes. Vooral de zanger staat meestal verlegen en vaak verbaasd de zaal in te kijken als of hij denkt: "gebeurt mij dit echt???". Het levert hem een hoge gunfactor op. Nog wat doorontwikkeling nodig op tal van gebieden. maar zeker met potentie.

DjFrankie (moderator)
Dit heb ik gezien, toppers slow show, moon duo, rat boy, wild Nothing, editors, Israël nash, BoH, en Explosions.
Vrijdag

The Slow Show15:45 - 16:45 front row blijft een geweldige band, super stem.
Beach Slang16:45 - 17:45 in de zaal Replacements een heel eind toch.
Minor Victories17:45 - 18:45 front row tsa de som is niet meer dan somber delen, hoewel het gitaar werk geweldig was.
DIIV18:45 - 19:45 Ergens inzet veld CD's vind ik geweldig, teveel drugs maakte dit live niet waar.
Moon Duo20:45 - 21:45 front row heerlijke flow van zeker een uur, zelfs een mosh pit?
Beach House21:45 - 22:45 ergens in de zaal klonk zeker goed.
Beck22:45 - 00.00 ergens in het veld, ben geen fan, en al die covers ?

Zaterdag

Weaves15:00 - 15:45 front row zeer verrassend bandje, express vals kan ook mooi zij .
Rat Boy 16.30 - 17.30 front row denk wel de beste mafste show die ik zag. Heerlijke sfeer.
Ulrika Spacek18:30 - 19:30 front row voor de liefhebber, zoals ik. Heerlijk stuk psychedelica.
Wild Nothing 20.30 - 21:30 front row verrassend goed en strak. Gedreven eerlijke band met goeie musici.
Editors22:30 - 00:00 ergens in het veld dit kon niet verkeerd en gebeurde ook niet, waardige afsluiter.

Zondag

Explosions in the Sky13:15 - 14:30 front row wauw dat was ff genieten, subliem!
Psychic Ills14:30 - 15:15 front row ook voor de liefhebber, zoals ik, spaceman 3 meets Mazzy Star
Israel Nash 16.30 - 16.45 front row Neil Young, CSN super strak en ontzettend lekker in een volle stage 5
Band of Horses18:00 - 19:00 front row kippenvel momentje, wel loeihard, en iets met een paard in het publiek. Maar alle toppers kwamen voorbij.
Two Door Cinema Club20:00 - 21:00 ergens in het veld herkenbaar en overal dansende mensen. Ze deden wat ze moesten doen. Alleen was Stage 2 toen al ramvol.

Werd Wilco te laat voor jullie DjFrankie? Zonde, beste optreden van het hele festival voor mij. Kan natuurlijk ook dat de TWO al loeivol zat toen jullie er eenmaal heen konden gaan. Ik heb het zelden zo druk gezien bij dat podium zo ruim van te voren.

Mijn top 10 van dit jaar:

1. Wilco
2. Explosion in the Sky
3. Beach House 2
4. Julien Baker
5, Editors
6. Caribou
7. Christine + the Queens
8. Wild Nothing
9. Jamie xx
10. Destroyer

Vrijdag:

Beach House: TWO, front row (midden)
Beck: ONE, ergens bij de grote ONE paal links van het veld
Mount Kimbie: TWO, ergens in de zaal

Zaterdag:
Kelvin Jones: THREE, ergens achterin
Julien Baker: THREE, front row (midden)
Alice on the Roof: THREE, front row (links)
Glass Animals: ONE, ergens in het veld
Dinosaur Jr.: TWO, row 5-10 (midden)
Wild Nothing: FIVE, row 4 (midden)
Destroyer: TWO, vlakbij de linker pilaar
Editors: ONE, row 5 (links midden)
Caribou: TWO, vlakbij de linker pilaar
Pional: THREE, ergens in het midden

Zondag:

Explosions in the Sky: TWO, row 5-10 (midden)
Half Moon Run: ONE, ergens in het veld
Yeasayer: TWO, row 5-10 (midden)
Band of Horses: ONE, front row (links)
Wilco: TWO, front row (midden)
Jamie xx: ONE, row 5-10 (midden)
Oneohtrix Point Never: FIVE, front row (midden)

Mijn toppers dit jaar:

1. Wilco
(Even niks)
2. Ryley Walker
3. Christina & the Queens
4. Israel Nash
5. Destroyer
6. Beck
7. Low
8. Dinosaur jr.
9. Diiv
10. Remy van Kesteren

Mijn bummers:
Air
Bloc Party

Later volgt nog een uitgebreid verslag op mijn blog, dat ik hier natuurlijk ook ga plaatsen. Om te beginnen al mijn top 17:

1. Dinosaur Jr.
2. Explosions In The Sky
3. Beach House
4. Jamie xx
5. Wilco
6. Beck
7. Wild Nothing
8. Unknown Mortal Orchestra
9. DIIV
10. Audacity
11. Woodie Smalls
12. Vant
13. Alice On The Roof
14. Minor Victories
15. Low
16. Glass Animals
17. Bloc Party

Black Box Revelation, Two Door Cinema Club en Band Of Horses heb ik niet lang genoeg gekeken om ze degelijk in de rangschikking op te nemen.

Vijftien geniale tot erg goede optredens. Glass Animals overtuigde niet helemaal, waren niet zo in form denk ik, en Bloc Party was rotslecht. Al bij al dus opnieuw een topervaring achter de rug!

En ik was natuurlijk helemaal de tijd en plaats van MuMe-afspraak vergeten, en daar ik geen internet ter beschikking had, zat er voor mij niks anders op dan niet komen opdagen.

ArthurDZ schreef:
en Bloc Party was rotslecht.

Heb daar weinig aan gemist blijkbaar. Echt zo'n beetje iedereen die ik er over sprak of elke recensie die ik las was zwaar negatief. Behalve damusic.be, die dachten er volledig omgekeerd over. Hilarisch wel hoe belevingen kunnen verschillen.

ArthurDZ schreef:
En ik was natuurlijk helemaal de tijd en plaats van MuMe-afspraak vergeten, en daar ik geen internet ter beschikking had, zat er voor mij niks anders op dan niet komen opdagen.

Dat vermoedde had ik al aangezien ik je niet meer online zag op Facebook. Geen probleem, dat moeten we volgend jaar maar goed maken dan. Ik ben zelf zondag ook niet meer op de meeting geweest, maar ik hoorde dat uiteindelijk alleen DjFrankie en Renoir daar waren, die ik beiden nog later op de dag gezien heb.

ArthurDZ schreef:
Later volgt nog een uitgebreid verslag op mijn blog, dat ik hier natuurlijk ook ga plaatsen. Om te beginnen al mijn top 17:

1. Dinosaur Jr.
2. Explosions In The Sky
3. Beach House
4. Jamie xx
5. Wilco
6. Beck
7. Wild Nothing
8. Unknown Mortal Orchestra
9. DIIV
10. Audacity
11. Woodie Smalls
12. Vant
13. Alice On The Roof
14. Minor Victories
15. Low
16. Glass Animals
17. Bloc Party

Black Box Revelation, Two Door Cinema Club en Band Of Horses heb ik niet lang genoeg gekeken om ze degelijk in de rangschikking op te nemen.

Vijftien geniale tot erg goede optredens. Glass Animals overtuigde niet helemaal, waren niet zo in form denk ik, en Bloc Party was rotslecht. Al bij al dus opnieuw een topervaring achter de rug!

Ik zie nergens Air staan?!

Air speelde helaas terzelfder tijd als Wild Nothing, heb toen dus een pijnlijke keuze moeten maken

Vorige keer had ik meer geluk met de line-up, want nu heb ik ook BADBADNOTGOOD moeten missen, die op hetzelfde moment als Wilco optraden. Ook Editors heb ik niet kunnen zien omdat ze bijna compleet overlapten met Low, al vond ik dat minder erg.

Misschien dat ik Air nog ga zien op Cactus Festival, met eventueel nog een tweede keer Wilco ook. Kunnen ze dan wel A Shot In The Arm spelen (vet optreden, maar toch te weinig Summerteeth )

DjFrankie (moderator)
ArthurDZ schreef:
Air speelde helaas terzelfder tijd als Wild Nothing, heb toen dus een pijnlijke keuze moeten maken

Vorige keer had ik meer geluk met de line-up, want nu heb ik ook BADBADNOTGOOD moeten missen, die op hetzelfde moment als Wilco optraden. Ook Editors heb ik niet kunnen zien omdat ze bijna compleet overlapten met Low, al vond ik dat minder erg.

Misschien dat ik Air nog ga zien op Cactus Festival, met eventueel nog een tweede keer Wilco ook. Kunnen ze dan wel A Shot In The Arm spelen (vet optreden, maar toch te weinig Summerteeth )

Stond je bij Explosions ook vooraan? Ik dacht je te herkennen via je facebook foto.

Inderdaad, vooraan rechts. Ik droeg die dag een grijze trui. Schitterend optreden was dat!

DjFrankie (moderator)
Ik ook vooraan rechts Was jij samen met een meisje?

Helaas niet

DjFrankie (moderator)
Wij stonden in ieder geval vlak bij elkaar

Inderdaad! En het concert was zo goed, dat ik geen meisjes gemist heb

DjFrankie (moderator)
Ik stond naast een jongen met een groene sweater en achter mij een engelstalig jongen en meisje, de meest rechtste gitarist die ook af en toe sprak stond voor mij.

ps Mijn meisje was thuis

Na al het goeds dat ik hier al lees over Wilco heb ik mij direct een ticket voor Cactusfestival aangeschaft binnekort in Brugge

ArthurDZ schreef:

Misschien ga ik dat ook nog doen, mooie boekingen heeft Cactus dit jaar. Waarschijnlijk dan wel maar 1 dag (of voor Wilco of voor Damien Rice). Wilde eigenlijk nog liever naar TW Classic voor Lana Del Rey + Bruce Springsteen maar dat is intussen uitverkocht.

Jammer dat we elkaar niet in het publiek hebben herkend bij Wild Nothing. Ik kwam daar DjFrankie na afloop tegen. Als je me toen had gezien hadden we nog een mini-meeting kunnen houden haha.

Ik stond ook rechts vooraan bij EitS en wat een magistraal optreden was dat! Onbetwiste hoogtepunt voor mij. Zal later nog wel een top 10 vermelden enzo.

Mijn overduidelijke top 7:

1. Beak>
2. Beck
3. Explosions in the Sky
4. Wolf Parade
5. Wilco
6. Dinosaur Jr.
7. Low

Wederom een geslaagde editie (kon ook niet anders met zo'n line-up), al vond ik het qua beleving toch wel iets minder dan vorige jaren. Een beetje vanwege het slechte weer, maar vooral vanwege de toegenomen drukte (met name de zaterdag ).. wat later ergens aanschuiven bij stage two of three zat er gewoon echt niet in (en dan die rijen overal..). Ik heb begrepen dat de organisatie deze lijn (25000 bezoekers, tov ong 15000 in voorgaande jaren..) wil doorzetten, zou het best jammer vinden.
Maar goed, genoeg gezeik, het gaat uiteindelijk om de muziek:

1 Wolf Parade
2 Beck
3 Jamie XX
4 Bob Moses
5 Unknown Mortal Orchestra
6 Bombino
7 DIIV
8 Editors
9 Half Moon Run
10 Glass Animals

Noere schreef:
Ik heb begrepen dat de organisatie deze lijn (25000 bezoekers, tov ong 15000 in voorgaande jaren..) wil doorzetten, zou het best jammer vinden.

Ze mikten altijd al op een groei naar 25.000 bezoekers. In 2014 en 2015 was dat volgens mij ook de planning maar raakte het gewoon niet uitverkocht. Mag wel hopen dat de organisatie na deze editie heeft ingezien dat er zeker niet meer mensen bij kunnen. 25.000 vind ik eigenlijk ook al te veel, maar misschien ben ik verwend geraakt door de ruimte in de eerdere jaren.

Las gisteren de 'recensie' van Jan Vollaard - Beck redt sfeer op Best Kept Secret - en, afgaand daarop, zou ik niet het idee krijgen een waar-is-dat-feestje-gevoel te hebben gemist. Maar goed enerzijds wauwelt señor Vollaard er lekker 'circumstantial' op los en anderzijds is zo'n festival mij te massaal; denk aan het abominabele eten, de uitwedstrijd poepen op Dixi, het risico lopen door MuMe-leden te worden gespot en op de schouder geslagen door hen.

Maar toch: het programma van vrijdag leek mij erg interessant - m.n. Minor Victories en Christine & The Queens - en nog steeds knaagt het in mijn binnenste dat ik Slowdive daar in 2014 heb gemist (en ook in België op een wat kleiner festival). Graag had ik Rachel, de ongekroonde koningin van de shoegaze, mijn zelfgebreide sonnet overhandigd.

Dat Vollaard er echt geen bal van begrijpt, moge - ik citeer even - hieruit blijken: "zoals de indiegroep Minor Victories eerder op de dag de brug sloeg tussen de shoegazemuziek van Slowdive en de postrock-lawaaiexplosies van Mogwai" - ik verzin het niet; het staat er echt! En, let op, "De stampende indiewave van Bloc Party was zo'n beetje de enige zwarte muziek die er te krijgen was". Dat vind ik dan qua portee weer verdrietig - geen zwarte musici/muziek; misschien is het toch een beetje te veel een feestje voor de mupu/indiemeute, gehuld in T-shirts (al dan niet met cap) en jeans?

Zouden ze OLHSs ( H = hang-out S = spot) hebben?

Mjuman, het eten is op BKS vergeleken met andere festivals zeker niet abominabel. Niets dat een Michelinster verdient, maar het is verzorgd, gevarieerd en zelfs veelal vegetarisch/veganistisch. Niet voor niets maken ze speciaal een food line-up bekend.

Daarnaast kan ik het knagende gevoel bij je wellicht wat doen verminderen: het geluid bij Slowdive was erg slecht toen, vooral Rachel was niet goed gemixt en daardoor niet altijd goed te horen.

Masimo schreef:
Mjuman, het eten is op BKS vergeleken met andere festivals zeker niet abominabel. Niets dat een Michelinster verdient, maar het is verzorgd, gevarieerd en zelfs veelal vegetarisch/veganistisch. Niet voor niets maken ze speciaal een food line-up bekend.

Daarnaast kan ik het knagende gevoel bij je wellicht wat doen verminderen: het geluid bij Slowdive was erg slecht toen, vooral Rachel was niet goed gemixt en daardoor niet altijd goed te horen.

Die klacht heb ik vaker gehoord - ook van een Deen mbt een concert daar, die zelfs was weggegaan omdat ie het geluid te slecht vond. A propos food - ik ben niet zo van veg*** dingen, maar ik vind het vaak hufterig - zie ook NSJ én Transition - wat voor geld er voor slecht te verteren food wordt gevraagd.

Mjuman schreef:
Las gisteren de 'recensie' van Jan Vollaard - Beck redt sfeer op Best Kept Secret - en, afgaand daarop, zou ik niet het idee krijgen een waar-is-dat-feestje-gevoel te hebben gemist. Maar goed enerzijds wauwelt señor Vollaard er lekker 'circumstantial' op los en anderzijds is zo'n festival mij te massaal; denk aan het abominabele eten, de uitwedstrijd poepen op Dixi, het risico lopen door MuMe-leden te worden gespot en op de schouder geslagen door hen.

(...)

Dat Vollaard er echt geen bal van begrijpt, moge - ik citeer even - hieruit blijken: "zoals de indiegroep Minor Victories eerder op de dag de brug sloeg tussen de shoegazemuziek van Slowdive en de postrock-lawaaiexplosies van Mogwai" - ik verzin het niet; het staat er echt! En, let op, "De stampende indiewave van Bloc Party was zo'n beetje de enige zwarte muziek die er te krijgen was". Dat vind ik dan qua portee weer verdrietig - geen zwarte musici/muziek; misschien is het toch een beetje te veel een feestje voor de mupu/indiemeute, gehuld in T-shirts (al dan niet met cap) en jeans?

Zouden ze OLHSs ( H = hang-out S = spot) hebben?

Jan Vollaard is het inderdaad al veel langer het spoor helemaal bijster. Hij blockt iedereen met een afwijkende mening vrijwel direct en is op geen enkele manier bereid om een discussie aan te gaan of om aan te geven dat hij het verkeerd gezien heeft. Maar zeikt intussen wel op alles en iedereen.
(afbeelding)

Timo Pisart op Twitter: 1)zwarte zanger=zwarte muziek?! 2) Bombino, Sevn, Ho99o9, Henshaw?!? 3) WTF. Waarom publiceert NRC deze troep? https://t.co/61dmC8P4G5

http://puu.sh/pzsjB/ab24f1b854.jpg

P'sies wat ik bedoel - zo'n gast stuur je toch niet naar een festival voor mupu's en indi-jannen

Beetje goedbetaald een nuffig verhaaltje vervatten en ondertussen "apies kijken".

Gast
geplaatst: vandaag om 00:09 uur

geplaatst: vandaag om 00:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.