Muziek / MusicMeter Live! / Best Kept Secret Festival
zoeken in:
2
geplaatst: 20 januari 2020, 10:08 uur
Ik vind het wel een vooruitstrevende keuze van de organisatie van BKS. Ik waardeer het puur om de bewustwording. Hoe meer artikelen ik lees over de meters én meters kubieke CO2 uitstoot die gepaard gaat met de vleesindustrie, hoe meer ik toch overtuigd raak dat deze industrie aan banden gelegd moet worden. De grote keerzijde is dan weer dat door de keuze van vlees totaal te verbannen de autonomie van de festivalganger op ietwat betuttelende wijze beperkt wordt, al is het maar voor 3-4 dagen. En je staat altijd vrij om een bokworst onderin je slaapzak naar binnen te smokkelen.
Maar ergens bekruipt mij ook het idee dat deze 'vega beweging' ook ontstaat omdat er een markt voor is. als we dan toch de autonomie van de mens aantasten om de keuze voor vlees geheel te verbannen, stop dan ook met de verkoop van sigaretten op festivals. Los van de overduidelijke aanslag op je eigen gezondheid, heeft de industrie die de kankerstokjes omringt ook een behoorlijk vervuilende en oneerlijk karakter.
Maar ergens bekruipt mij ook het idee dat deze 'vega beweging' ook ontstaat omdat er een markt voor is. als we dan toch de autonomie van de mens aantasten om de keuze voor vlees geheel te verbannen, stop dan ook met de verkoop van sigaretten op festivals. Los van de overduidelijke aanslag op je eigen gezondheid, heeft de industrie die de kankerstokjes omringt ook een behoorlijk vervuilende en oneerlijk karakter.
0
geplaatst: 20 januari 2020, 12:29 uur
Dan nog. Als een favoriet festival met haar ethische opvattingen en milieuwaarden 180 graden zou draaien dan is het niet meer mijn festival. Dan hebben ze compleet voor me afgedaan. Ik ga dan wel op zoek een alternatief waar ik me wél thuis voel. Het staat verstokte vleeseters ook gewoon vrij om niet meer naar BKS-feestje te gaan als ze hun plannen gaan doorvoeren. Genoeg ander feestjes waar je nog wel schaamteloos kunt eten wat je wilt, zonder je te bekommeren om een duurzame wereld en/of dierenleed.
Waarmee je toch wel aangeeft dat het raar is als er geen rekening gehouden wordt met één van de beide 'kampen'?
De mens is naar mijn weten nooit een carnivoor geweest, dus je vergelijking gaat mank. Je kunt de 'kampen' niet 1 op 1 vergelijken, dat spreekt hopelijk voor zich. Het grootste deel van jouw voedsel komt ook uit plantaardige bronnen. In die zin is het volkomen logisch dat er op elke barbecue en in elk standaard restaurant ook een plantaardige keuze is. We leven niet meer in 1950. Wat betreft vlees bestaat er feitelijk geen goede keuze. Vlees is in werkelijk elke vorm louter slecht voor mens en milieu.
Uiteraard leven we nu (nog) in een (westerse) wereld waar individuele keuzevrijheid een belangrijk goed. Dus ik ben dan ook niet de persoon die voor anderen gaat oordelen of ze wel of geen vlees moeten eten. Dat is je eigen keuze. Maar het is net zoals tabak, alcohol en overmatig drugsgebruik wel een keuze met louter negatieve impact. Dat mag ook gewoon genoemd worden.
3
geplaatst: 20 januari 2020, 12:53 uur
De mens is ook nooit een herbivoor geweest. Het probleem is dan ook niet het eten van vlees 'an sich', maar de massaliteit waarmee (en de manier waarop) het gebeurt.
Verder staat het BKS natuurlijk volledig vrij haar eigen ideologische keuzes te maken (en daar sta jij klaarblijkelijk achter). Ik geloof zelf meer in het actief aanbieden van alternatieven en niet zozeer in het beperkende/verbiedende/betuttelende.
Verder staat het BKS natuurlijk volledig vrij haar eigen ideologische keuzes te maken (en daar sta jij klaarblijkelijk achter). Ik geloof zelf meer in het actief aanbieden van alternatieven en niet zozeer in het beperkende/verbiedende/betuttelende.
Genoeg ander feestjes waar je nog wel schaamteloos kunt eten wat je wilt, zonder je te bekommeren om een duurzame wereld en/of dierenleed.
Oh, maar BKS is ook allesbehalve duurzaam hoor.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 20 januari 2020, 12:58 uur
chevy93 schreef:
Ik ben absoluut voorstander van de ambitie van Coldplay. Dat men dan vanuit de hele wereld naar Londen komt vliegen om Coldplay te zien vind ik dus erg cynisch. Bovendien kan Coldplay prima een Europese tour doen met de trein/auto.
Dat was overigens ook gewoon onderdeel van het artikel: het is toch echt efficiënter dat Coldplay met zijn hele entourage de wereld over vliegt, dan dat Coldplay hetzelfde aantal concerten in Londen geeft en dat de hele wereld naar Londen vliegt om Coldplay te zien. Soms moeten open deuren ook ingetrapt worden.Ik ben absoluut voorstander van de ambitie van Coldplay. Dat men dan vanuit de hele wereld naar Londen komt vliegen om Coldplay te zien vind ik dus erg cynisch. Bovendien kan Coldplay prima een Europese tour doen met de trein/auto.
chevy93 schreef:
Ik vind het dan ook een hard gelag dat GroenLinks-stemmers tot de partij met de meeste vlieguren behoren. Hoewel het vooral te maken heeft met de hoeveelheid hoogopgeleiden die op die partij stemmen. Mijn omgeving zit vol met mensen die 'uit duurzaamheidsoverwegingen' geen/minder vlees eten, maar vervolgens in de zomer rustig naar Azië vliegen.
Na D66'ers en VVD'ers, maar toch, inderdaad... Volgens mij is dit ook wel gewoon een kwestie van bewustwording. Voor mij is het al een paar decennia vanzelfsprekend dat de vliegende mens een disproportionele ecologische voetafdruk heeft, maar dat lijkt voor heel wat mensen die ik verder qua intellect en wereldbeeld vrij hoog heb zitten toch echt op zijn best een inzicht van de laatste paar jaar te zijn (if at all).Ik vind het dan ook een hard gelag dat GroenLinks-stemmers tot de partij met de meeste vlieguren behoren. Hoewel het vooral te maken heeft met de hoeveelheid hoogopgeleiden die op die partij stemmen. Mijn omgeving zit vol met mensen die 'uit duurzaamheidsoverwegingen' geen/minder vlees eten, maar vervolgens in de zomer rustig naar Azië vliegen.
0
geplaatst: 20 januari 2020, 13:50 uur
Drop nieuwe namen though, jezus, hoe lang kan het duren. First world problems enzo.
2
geplaatst: 20 januari 2020, 13:50 uur
Johnny Marr schreef:
Drop nieuwe namen though, jezus, hoe lang kan het duren. First world problems enzo.
Ik heb gehoord dat Johnny Marr misschien komt
1
geplaatst: 20 januari 2020, 13:54 uur
1
geplaatst: 20 januari 2020, 14:41 uur
Gretz schreef:
Dan nog. Als een favoriet festival met haar ethische opvattingen en milieuwaarden 180 graden zou draaien dan is het niet meer mijn festival. Dan hebben ze compleet voor me afgedaan. Ik ga dan wel op zoek een alternatief waar ik me wél thuis voel. Het staat verstokte vleeseters ook gewoon vrij om niet meer naar BKS-feestje te gaan als ze hun plannen gaan doorvoeren. Genoeg ander feestjes waar je nog wel schaamteloos kunt eten wat je wilt, zonder je te bekommeren om een duurzame wereld en/of dierenleed.
De mens is naar mijn weten nooit een carnivoor geweest, dus je vergelijking gaat mank. Je kunt de 'kampen' niet 1 op 1 vergelijken, dat spreekt hopelijk voor zich. Het grootste deel van jouw voedsel komt ook uit plantaardige bronnen. In die zin is het volkomen logisch dat er op elke barbecue en in elk standaard restaurant ook een plantaardige keuze is. We leven niet meer in 1950. Wat betreft vlees bestaat er feitelijk geen goede keuze. Vlees is in werkelijk elke vorm louter slecht voor mens en milieu.
Uiteraard leven we nu (nog) in een (westerse) wereld waar individuele keuzevrijheid een belangrijk goed. Dus ik ben dan ook niet de persoon die voor anderen gaat oordelen of ze wel of geen vlees moeten eten. Dat is je eigen keuze. Maar het is net zoals tabak, alcohol en overmatig drugsgebruik wel een keuze met louter negatieve impact. Dat mag ook gewoon genoemd worden.
(quote)
(quote)
Er zijn tig soorten vlees, en het hangt af van het soort vlees en de hoeveelheid die je consumeert of het slecht voor je is. Daarnaast is er een groot verschil tussen de manier van bewerken die vlees ongezond maakt, of het vlees zelf.
Het argument dat wij vroeger geen carnivoren waren ken ik ook en vind ik een waardeloos argument. We gebruikten vroeger ook geen medicijnen, daar ook maar mee stoppen dan? En zo zijn er natuurlijk nog wel meer voorbeelden te bedenken, zet weinig zoden aan de dijk naar mijn mening.
Daarnaast vind ik het stigmatiserend om te zeggen dat vleeseters niet om een duurzame wereld geven. Het klimaatprobleem is wel even complexer dan dat en er zijn zat andere benaderingen van het probleem. Iemand anders kiest er bijvoorbeeld misschien liever voor om niet te vliegen. Jesse Klaver heeft drie kinderen. Geeft hij dan ook niet om een duurzame wereld?
1
geplaatst: 20 januari 2020, 16:01 uur
chevy93 schreef:
Waarmee je toch wel aangeeft dat het raar is als er geen rekening gehouden wordt met één van de beide 'kampen'?
Er is geen sprake van 'twee kampen'. Mensen die vlees eten, kunnen ook vegetarisch eten. Vegetariërs eten geen vlees. Die vlieger gaat dus niet op.
Verder heb ik al eerder aangegeven dat ik het al dan niet eten van vlees een persoonlijke keuze vind. Ik zou dan ook nooit van een festival verwachten dat ze geen vlees verkopen. Dat neemt niet weg dat ik het wel toejuich als het gebeurt, al overtuigt het één persoon dat vegetarisch eten zo slecht nog niet is, dan is het wat mij betreft al zinvol. Ik snap de selectieve verontwaardiging van vleeseters die doen alsof ze in hun fundamentele waarden worden aangetast, omdat een festival 3 dagen geen dood dier serveert, dan ook niet. Ga dan idd niet, of maak je eigen vlees klaar op de camping.
Tot slot vind ik het argument dat je, als je geen vlees eet, dan ook maar niet moet vliegen of naar festivals moet gaan, ook een drogreden van jewelste. Ik ben ook geen monnik. Ik werk in de duurzame energievoorziening en moet voor mijn werk regelmatig vliegen - en ja, ik vlieg ook wel eens privé. Ik ben me volledig bewust van de paradox daarvan, en probeer de impact daarvan ook zo veel mogelijk in te perken door calls te doen, met de trein/auto te reizen waar mogelijk en CO2 van mijn vliegreizen te compenseren, maar soms is er geen alternatief. Voor vlees eten is dat er wel.
Die elke maaltijd (ontbijt, lunch en diner) vlees eten? Nee. Ik ken genoeg mensen die regelmatig vlees eten, maar niet elke maaltijd. Lijkt me niet alleen slecht voor het milieu, maar ook voor de persoon zelf - tenzij het alleen maar biologische kip is wellicht.
0
geplaatst: 20 januari 2020, 16:55 uur
Titmeister schreef:
Ik snap de selectieve verontwaardiging van vleeseters die doen alsof ze in hun fundamentele waarden worden aangetast, omdat een festival 3 dagen geen dood dier serveert, dan ook niet. Ga dan idd niet, of maak je eigen vlees klaar op de camping.
Het punt is dat de selectieve verontwaardiging de andere kant op dan ook niet geldt. Dat het iemands keus is om geen vlees meer te eten, betekent niet per se dat iedereen er rekening mee moet houden dat er ook vegetarische gerechten op het menu moeten. Er wordt vaak vanuit medemenselijkheid wel rekening mee gehouden (en anno 2020 beter dan tien jaar terug), maar het lijkt me niet moreel verplicht.Ik snap de selectieve verontwaardiging van vleeseters die doen alsof ze in hun fundamentele waarden worden aangetast, omdat een festival 3 dagen geen dood dier serveert, dan ook niet. Ga dan idd niet, of maak je eigen vlees klaar op de camping.
En natuurlijk is er ook geen morele verplichting om vlees op te menu te zetten ('je kunt ook niet gaan', idd), maar dat werkt ook de andere kant op: dat vegetarische gerechten ook geen must zijn ('je kunt ook niet gaan'). Zodoende mijn vraag hoe vegetariërs (in dit geval sprak ik Gretz persoonlijk aan) reageren als de situatie omgedraaid is. Als iemand er principieel voor kiest om geen vlees te eten, vind ik dat een eigen keuze die net zo valide is als iemand die ervoor kiest om wel vlees te (blijven) eten. Geen van beiden heeft meer recht dan de ander om zijn/haar eetwensen gerespecteerd te zien.
Tot slot vind ik het argument dat je, als je geen vlees eet, dan ook maar niet moet vliegen of naar festivals moet gaan, ook een drogreden van jewelste.
Er is (hier) ook niemand die dit beweerd. Wel vind ik het hypocriet als mensen linksom de les lezen over duurzaamheid en rechtsom het tegenovergestelde te doen. En geloof me, dat zijn er een hoop.
0
Onweerwolf
geplaatst: 20 januari 2020, 16:58 uur
(quote)
Die elke maaltijd (ontbijt, lunch en diner) vlees eten? Nee. Ik ken genoeg mensen die regelmatig vlees eten, maar niet elke maaltijd. Lijkt me niet alleen slecht voor het milieu, maar ook voor de persoon zelf - tenzij het alleen maar biologische kip is wellicht.
Ik ging ervan uit dat je alleen diner bedoelde. Maar goed, veruit de meeste mensen die ik ken eten bewust vleeswaren bij de lunch en vlees bij het diner, zonder uitzondering. Het was mij niet bekend dat dat ongezond zou zijn.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 20 januari 2020, 17:15 uur
Onweerwolf schreef:
Ik ging ervan uit dat je alleen diner bedoelde. Maar goed, veruit de meeste mensen die ik ken eten bewust vleeswaren bij de lunch en vlees bij het diner, zonder uitzondering. Het was mij niet bekend dat dat ongezond zou zijn.
Ik heb ook bij aardig wat mensen die op latere leeftijd vegetariër (of desnoods flexitariër) werden beluisterd dat ze het lastiger vonden om op brood een smakelijk alternatief voor vleeswaren te vinden dan voor het vlees in hun warme maaltijd.Ik ging ervan uit dat je alleen diner bedoelde. Maar goed, veruit de meeste mensen die ik ken eten bewust vleeswaren bij de lunch en vlees bij het diner, zonder uitzondering. Het was mij niet bekend dat dat ongezond zou zijn.
Over de gezondheidseffecten heeft het Voedingscentrum een en ander op een rijtje gezet, al houden ze zich redelijk op de vlakte voor niet-rood vlees.
0
Onweerwolf
geplaatst: 20 januari 2020, 17:42 uur
Okay, ik had daar nog nooit van gehoord om eerlijk te zijn.
2
geplaatst: 20 januari 2020, 18:42 uur
chevy93 schreef:
En natuurlijk is er ook geen morele verplichting om vlees op te menu te zetten ('je kunt ook niet gaan', idd), maar dat werkt ook de andere kant op: dat vegetarische gerechten ook geen must zijn ('je kunt ook niet gaan'). Zodoende mijn vraag hoe vegetariërs (in dit geval sprak ik Gretz persoonlijk aan) reageren als de situatie omgedraaid is. Als iemand er principieel voor kiest om geen vlees te eten, vind ik dat een eigen keuze die net zo valide is als iemand die ervoor kiest om wel vlees te (blijven) eten. Geen van beiden heeft meer recht dan de ander om zijn/haar eetwensen gerespecteerd te zien.
(quote)
Het punt is dat de selectieve verontwaardiging de andere kant op dan ook niet geldt. Dat het iemands keus is om geen vlees meer te eten, betekent niet per se dat iedereen er rekening mee moet houden dat er ook vegetarische gerechten op het menu moeten. Er wordt vaak vanuit medemenselijkheid wel rekening mee gehouden (en anno 2020 beter dan tien jaar terug), maar het lijkt me niet moreel verplicht.En natuurlijk is er ook geen morele verplichting om vlees op te menu te zetten ('je kunt ook niet gaan', idd), maar dat werkt ook de andere kant op: dat vegetarische gerechten ook geen must zijn ('je kunt ook niet gaan'). Zodoende mijn vraag hoe vegetariërs (in dit geval sprak ik Gretz persoonlijk aan) reageren als de situatie omgedraaid is. Als iemand er principieel voor kiest om geen vlees te eten, vind ik dat een eigen keuze die net zo valide is als iemand die ervoor kiest om wel vlees te (blijven) eten. Geen van beiden heeft meer recht dan de ander om zijn/haar eetwensen gerespecteerd te zien.
Sorry, maar dat is gewoon onzin. Zoals ik eerder al zei, vleeseters kunnen best vegetarisch eten, maar meeste vegetariërs eten geen vlees (sterker nog, sommige worden er zelfs ziek van).
Nogmaals, ik gun iedereen zijn of haar stukje vlees, maar ik vind wel dat je anno 2020 als instantie die aan publieke voedselvoorziening doet moreel verplicht bent minimaal een vegetarische optie te voorzien.
chevy93 schreef:
(quote)
Er is (hier) ook niemand die dit beweerd. Wel vind ik het hypocriet als mensen linksom de les lezen over duurzaamheid en rechtsom het tegenovergestelde te doen. En geloof me, dat zijn er een hoop. Volgens mij claimt niemand hier dat vleeseters niets aan duurzaamheid doen. Jij bent daarentegen wel degene die de link legt tussen vegetariërs en vliegreizen...
Onweerwolf schreef:
(quote)
Ik dacht dat het wel algemeen bekend was dat bewerkt, rood en varkensvlees ongezond is. Gevogelte en vis is in principe qua voedingswaarde gezond, maar je loopt nog steeds risico op het binnenkrijgen van antibiotica en zware metalen - zeker bij de goedkopere varianten.
Als ik naar mezelf kijk - dat is natuurlijk verre van een wetenschappelijk onderzoek - ik ben 3,5 jaar geleden gestopt met het eten van vlees en sindsdien nog geen 1x ziek geweest.
0
geplaatst: 20 januari 2020, 18:49 uur
Er zit geen antibiotica in vlees, tenminste niet in Nederlands vlees of vlees uit de EU, voor alle soorten zijn er wachttijden en daar wordt streng op gecontroleerd.
0
geplaatst: 20 januari 2020, 19:07 uur
Titmeister schreef:
Zoals ik eerder al zei, vleeseters kunnen best vegetarisch eten, maar meeste vegetariërs eten geen vlees (sterker nog, sommige worden er zelfs ziek van).
Vegetariërs kunnen ook prima vlees eten, maar willen dat niet. Dat is een keuze geweest. Als het om een allergie gaat is het een ander vraag, maar een allergie is wat anders dan een leefstijlkeuze (of iets simpelweg niet lekker vinden).Zoals ik eerder al zei, vleeseters kunnen best vegetarisch eten, maar meeste vegetariërs eten geen vlees (sterker nog, sommige worden er zelfs ziek van).
Volgens mij claimt niemand hier dat vleeseters niets aan duurzaamheid doen. Jij bent daarentegen wel degene die de link legt tussen vegetariërs en vliegreizen...
Ik kan alleen maar mezelf herhalen:Wel vind ik het hypocriet als mensen linksom de les lezen over duurzaamheid en rechtsom het tegenovergestelde te doen.
Het gaat me er niet over dat mensen inconsequent zijn, maar wel als mensen met inconsequenties anderen de les gaan lezen.
1
geplaatst: 20 januari 2020, 19:09 uur
Tsja, tegen zo'n gigantisch bord vlees voor de kop valt weinig te discussiëren.
0
geplaatst: 20 januari 2020, 19:15 uur
Casartelli schreef:
Ik heb ook bij aardig wat mensen die op latere leeftijd vegetariër (of desnoods flexitariër) werden beluisterd dat ze het lastiger vonden om op brood een smakelijk alternatief voor vleeswaren te vinden dan voor het vlees in hun warme maaltijd.
Ha, tegen dat probleem loop ik nu ook aan. Ik minder al een tijdje mijn vleesconsumptie en één van de keuzes die ik daarbij heb gemaakt is geen vleeswaren meer op brood. Maar... ook ik vind het lastig alternatieven te vinden. Mensen nog tips? Ik eet tegenwoordig weer regelmatig kokosbrood Ik heb ook bij aardig wat mensen die op latere leeftijd vegetariër (of desnoods flexitariër) werden beluisterd dat ze het lastiger vonden om op brood een smakelijk alternatief voor vleeswaren te vinden dan voor het vlees in hun warme maaltijd.
.
0
geplaatst: 20 januari 2020, 19:15 uur
Titmeister schreef:
Tsja, tegen zo'n gigantisch bord vlees voor de kop valt weinig te discussiëren.
Misschien helpt het om je eigen standaard niet op anderen te projecteren?Tsja, tegen zo'n gigantisch bord vlees voor de kop valt weinig te discussiëren.
En geen fake news te verspreiden...
Varkensvlees | Voedingscentrum
Minder rood en bewerkt vlees eten blijft nodig | Voedingscentrum
Vlees is zelfs gezond in 'normale' porties, maar zoals voor vrijwel ieder voedsel geldt: overdaad schaad.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 20 januari 2020, 19:17 uur
Edgar18 schreef:
Ha, tegen dat probleem loop ik nu ook aan. Ik minder al een tijdje mijn vleesconsumptie en één van de keuzes die ik daarbij heb gemaakt is geen vleeswaren meer op brood. Maar... ook ik vind het lastig alternatieven te vinden. Mensen nog tips? Ik eet tegenwoordig weer regelmatig kokosbrood
.
Ik doe het hier met kaas in vele soorten en maten. En de groentespread van Zonnatura (smakelijker (en gezonder) alternatief voor de aloude sandwichspread; bij AH om hen moverende redenen bij de 'bijzondere voeding' te vinden). Maar een bezoek aan Italië gaat nog steeds niet zonder parmaham - er zijn grenzen.Ha, tegen dat probleem loop ik nu ook aan. Ik minder al een tijdje mijn vleesconsumptie en één van de keuzes die ik daarbij heb gemaakt is geen vleeswaren meer op brood. Maar... ook ik vind het lastig alternatieven te vinden. Mensen nog tips? Ik eet tegenwoordig weer regelmatig kokosbrood
.
1
geplaatst: 20 januari 2020, 19:18 uur
Als vleeseter (met, toegegeven, vegetarische ambities), kan ik deze stap eigenlijk alleen maar toejuichen. In mijn ervaring verkopen vegetarische standjes op festivals altijd minstens even goed voedsel als de vleesstandjes - je wil mensen wel enthousiasmeren voor de vegetarische optie natuurlijk. Alleen maar goed dus als festivals verduurzamen op gebieden waarop dat kan, en daarmee het gesprek over vleesconsumptie verder aanjagen.
1
geplaatst: 20 januari 2020, 19:20 uur
Nu is kaas ook niet bepaald een duurzaam product.
Voor het klimaat kun je beter kip dan kaas eten - NRC
Reducing food’s environmental impacts through producers and consumers | Science - science.sciencemag.org
Reducing food’s environmental impacts through producers and consumers | Science - science.sciencemag.org
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 20 januari 2020, 19:26 uur
chevy93 schreef:
Nu is kaas ook niet bepaald een duurzaam product.
Ja, die zag ik aankomen.Nu is kaas ook niet bepaald een duurzaam product.
En als het dierenleed je serieus aan het hart gaat, kun je eigenlijk ook niet om veganistisch worden heen en zo kunnen we nog wel even doorgaan...
1
geplaatst: 20 januari 2020, 19:28 uur
Titmeister schreef:
Als ik naar mezelf kijk - dat is natuurlijk verre van een wetenschappelijk onderzoek - ik ben 3,5 jaar geleden gestopt met het eten van vlees en sindsdien nog geen 1x ziek geweest.
Hier moest ik echt even om gniffelen want het slaat als een tang op een varken. De laatste keren dat ik ziek ben geweest ( definitie: bedlegerig ) als bescheiden vleeseter waren in 2011 een dagje en in 2016 twee dagen na intensieve trekking in het hooggebergte. Eet eigenlijk vooral kip en rundvlees; en vindt dit niet in verband te brengen met je immuunsysteem.
Vorig jaar naar Milkshake geweest, met alleen vegetarische gerechten. Prima hoor! Vindt het een mooi initiatief van BKS maar tegelijkertijd wringt de schoen ergens omdat het zo extreem belerend is. Als ze roken nou eens aan banden zouden leggen, dat is pas echt gatver en slecht voor het milieu ( die peuken ).
0
geplaatst: 20 januari 2020, 19:32 uur
Casartelli schreef:
en zo kunnen we nog wel even doorgaan...
Dit zal inderdaad nog wel een tijdje doorgaan, ja. en zo kunnen we nog wel even doorgaan...

Zeker als we niet met z'n allen drastisch onze ecologische voetafdruk verminderen. En helaas is het niet zo simpel als simpelweg stoppen met vlees eten. Hoewel het uiteraard wel een flink goede stap in de goede richting is, dat staat buiten kijf. Maar als het alternatief is om broodjes vol te stoppen met avocado zijn we per saldo niet zoveel opgeschoten qua duurzaamheid, vrees ik.
edit: zie bv. de groente- en fruitkalender: https://groentefruit.milieucentraal.nl/?prod=Andijvie+%28gewoon%29&month=januari&labela=A&labelb=B&labelc=C&labeld=D&labele=E&action=searching
Andijvie uit Spanje is een goede keuze, andijvie uit Nederland niet (niet in januari tenminste, wel in juli).
0
geplaatst: 20 januari 2020, 20:08 uur
Dance Lover schreef:
Hier moest ik echt even om gniffelen want het slaat als een tang op een varken. De laatste keren dat ik ziek ben geweest ( definitie: bedlegerig ) als bescheiden vleeseter waren in 2011 een dagje en in 2016 twee dagen na intensieve trekking in het hooggebergte. Eet eigenlijk vooral kip en rundvlees; en vindt dit niet in verband te brengen met je immuunsysteem.
(quote)
Zoals ik al zei, claim ik geen enkel causaal verband. Misschien was het goed om erbij te zeggen dat de laatste 2 keer dat ik ziek was, het om een voedselvergiftiging na het eten van vlees betrof (eerlijk is eerlijk, beide keren waren niet in Nederland)...
3
geplaatst: 20 januari 2020, 20:11 uur
Edgar18 schreef:
.
(quote)
Ha, tegen dat probleem loop ik nu ook aan. Ik minder al een tijdje mijn vleesconsumptie en één van de keuzes die ik daarbij heb gemaakt is geen vleeswaren meer op brood. Maar... ook ik vind het lastig alternatieven te vinden. Mensen nog tips? Ik eet tegenwoordig weer regelmatig kokosbrood
. Ik eet zelf niet supervaak brood, maar Maza heeft wel goede veganistische alternatieven (diverse hummus, muhammara, baba ganoush).
0
geplaatst: 20 januari 2020, 20:20 uur
Titmeister schreef:
Zoals ik al zei, claim ik geen enkel causaal verband. Misschien was het goed om erbij te zeggen dat de laatste 2 keer dat ik ziek was, het om een voedselvergiftiging na het eten van vlees betrof (eerlijk is eerlijk, beide keren waren niet in Nederland)...
In 2016 was bij mij de oorzaak waarschijnlijk ook het eten van niet goed bereide kip, na een driedaagse tocht naar de Verloren Stad in Colombia en terug. Alle bochten op de terugweg naar het hostel hielpen toen ook niet mee.

0
geplaatst: 20 januari 2020, 21:17 uur
Dance Lover schreef:
Als ze roken nou eens aan banden zouden leggen, dat is pas echt gatver en slecht voor het milieu.
Als ze roken nou eens aan banden zouden leggen, dat is pas echt gatver en slecht voor het milieu.
Hè wat, mag je op BKS wel roken dan? Mij lijkt dat als je de stap naar verplicht vega wilt zetten, je toch al láng en breed met rokers hebt afgerekend? Wat ik blijf het toch zeggen hoor, een sociale roker is een overleden roker.
* denotes required fields.