menu

Mijn Updates +
Muziek / Toplijsten en favorieten / Lennert & RuudC's marathons

zoeken in:
Inmiddels doen we dit twee jaar en nog regelmatig mogen we uitleggen wat we precies aan het doen zijn. Een forumtopic leek ons daarom wel handig, dus:

Lennert en ik zijn goede vrienden. Al jaren. Onze muzieksmaken komen erg overeen. Enkele genres uitgezonderd, maar dat vergeven we elkaar. We hebben ooit ontdekt dat het erg leuk is om complete discografieën door te spitten van bands. Het levert daarbij een goed inzicht op in hoe bands of artiesten in kwestie zich ontwikkelen, welke albums we goed of slecht vinden en dat levert best veel verrassingen op. We hebben MusicMeter uitverkoren om onze bevindingen te delen. So far levert dat veel leuke reacties op en een paar die het wat minder begrijpen. Om de beurt kiezen we een band uit. We zijn begonnen met metalbands die we steeds gelijktijdig luisteren. Ter plekke leveren we commentaar en uiteindelijk plaatsen we hier allebei een recensie. Omdat we ook van rock houden en niet bijzonder vaak samen iets kunnen beluisteren, zijn we een rockbandmarathon begonnen. Zelfde principe, alleen luisteren we op eigen gelegenheid naar de albums. We zorgen er alleen voor dat een van ons twee niet te ver vooruitloopt.

We bespreken bands uit nieuwsgierigheid en niet om ze graag af te zeiken. Omdat we om de beurt een band kiezen, kan het zijn dat het niet bepaald binnen de smaak van een ander valt. Dat kan heel negatieve reacties opleveren. Heb geen medelijden met ons, want ook al valt de muziek tegen, het blijft leuk en leerzaam. Voel je verder ook niet aangevallen als fan als we je favoriete plaat afbreken, want het is nooit persoonlijk bedoeld en we hebben er geen enkele moeite mee dat je het misbaksel in kwestie wel te gek vindt.

Verder is dit topic bedoeld voor aankondigingen van nieuwe marathons, maar ook voor vragen, opmerkingen, verzoekjes, kritiek, verwondering, liefdesverklaringen etc.

Reeds besproken:

Metal

Black Sabbath
Blind Guardian
Brainstorm
Bruce Dickinson
Domine
Finntroll
Gamma Ray
Heidevolk
Helloween
Helstar
Jag Panzer
Judas Priest
King Diamond
Kyuss
Lääz Rockit
Manilla Road
Manowar
Moonsorrow
Nevermore
Opeth
Primordial
Psychotic Waltz
Rainbow
Rhapsody (Of Fire)
Savatage
Saxon
Slayer
Solitude Aeturnus
Sonata Arctica
Stratovarius
Symphony X
Testament
Thyrfing
Virgin Steele
While Heaven Wept

Rock:
Alquin
Assemble Head In Sunburst Sound
Bad Company
Blue Öyster Cult
Cream
Creedence Clearwater Revival
Earth & Fire
Fleetwood Mac
Genesis
Heart
Herman's Hermits
Jimi Hendrix
Led Zeppelin
Magnum
Marillion
Pink Floyd
Procol Harum
Queen
Rush
Simon & Garfunkel
Slade
The Beatles
The Kinks
The Who
Thin Lizzy

RuudC ik vind dat je jezelf tekort doet door Helloween - Helloween niet mee te nemen in je besprekingen. Is weliswaar een EP maar a) heeft een behoorlijke lengte van 26 minuten b) verscheen 9 maanden eerder dan Walls of Jericho c) Lennert heeft deze wel besproken.

Mits de zang verteerbaar is, is een Eloy marathon dan ook een optie?

Ik was eerlijk gezegd niet op de hoogte van die EP. Bij mij staat dan ook de lp in de kast en niet de cd waar dit als extra bij staat, al zie ik ook dat Lennert de EP niet meegenomen heeft in de ranking. Ik zal de EP tezijnertijd wel een keer opzoeken, maar het is wel te laat om 'm nog in de rangorde te proppen.

Van Eloy heb ik drie lp's, dus het is zeker wel een optie wat mij betreft. Voorlopig ga ik zelf voor bands die in de jaren zestig van betekenis zijn geweest. Daarna schuif ik op naar de seventies.

Ik vind het allemaal best leuk in ieder geval, niet in de laatste plaats omdat ik een hoop overlap met jullie smaak heb. Staan Ayreon, Avantasia, Dream Theater en IQ op de planning? Metallica en Maiden lijken me ook grote afwezigen vooralsnog

Hoe vaak beluisteren jullie elke plaat?

Het zou misschien ook wel aardig zijn om zo nu en dan buiten jullie comfortzone te stappen en een ander genre dan rock of metal te doen.

Arrie schreef:
Het zou misschien ook wel aardig zijn om zo nu en dan buiten jullie comfortzone te stappen en een ander genre dan rock of metal te doen.

Een Autechre-marathon!

Een Astral & Shit marathon is natuurlijk de grootste uitdaging.

trebremmit schreef:
Een Astral & Shit marathon is natuurlijk de grootste uitdaging.

Holy shit, die man heeft dit jaar al ruim 250 albums uitgebracht?! Komt die man ook weleens buiten?

Geen idee, hij heeft vast een wurgcontract met zijn label.

Edit: oh wacht het is allemaal eigen beheer.

Arrie schreef:

Meestal maar een keer, maar dan gaan we er ook wel echt voor zitten. Vaak pikken we de kern er dan wel uit. Met Genesis vorig jaar heb ik sommige albums wel een keer of 5-6 beluisterd.

Andere genres vind ik lastig. Omdat zeker rock erg breed is en veel overlap heeft met andere genres, komen we sowieso wel in aanraking met blues, pop, funk, folk etc. Enerzijds kan ik zo een lijstje opstellen met 100+ bands die ik graag eens zou willen doorspitten, waardoor andere genres niet interessant zijn, anderzijds vind ik bepaalde genres echt niet interessant. Ik doe niemand een plezier als ik plots hiphop of dance ga bespreken. Een Michael Jackson marathon is dan weer wel iets waar ik voor te porren ben. Alleen voorlopig nog niet.

Astral & Shit doen we alleen als we er (goed) voor betaald krijgen.

Arrie schreef:

Holy shit, die man heeft dit jaar al ruim 250 albums uitgebracht?! Komt die man ook weleens buiten?

Hmm. Misschien moeten we Piet's Vette Zolderkamershit maar hernoemen naar Ivan's...

On topic: de Spinal Tap discografie? Of Anvil als je in een iets serieuzere bui bent

Vergeten te zeggen dat alleen bands met minimaal vier albums in aanmerking komen. Anders valt er ook niet zoveel te vergelijken. Bij twijfel kunnen we altijd nog een lange EP meesmokkelen. Spinal Tap komt er niet voor in aanmerking. Anvil zal niet snel gekozen worden, vrees ik.

jasper1991 schreef:
Ik vind het allemaal best leuk in ieder geval, niet in de laatste plaats omdat ik een hoop overlap met jullie smaak heb. Staan Ayreon, Avantasia, Dream Theater en IQ op de planning? Metallica en Maiden lijken me ook grote afwezigen vooralsnog

Ik ken IQ niet, dus daar kan ik niks over zeggen. Van Ayreon ben ik niet echt fan en Dream Theater is vreselijk. Avantasia mogen we niet bespreken van iemand die het niet tof vond dat ik Sonata Arctica heel lage waarderingen gaf. Vind het wel een geinige band, voor zover ik het ken. Maiden en Metallica ken ik heel goed. Daar valt weinig te ontdekken, maar het is altijd leuk om jeugdliefdes er weer eens bij te pakken.

RuudC schreef:
Avantasia mogen we niet bespreken van iemand die het niet tof vond dat ik Sonata Arctica heel lage waarderingen gaf.

Wat is dat nu weer voor onzin

Lees maar mee met de laatste berichten:
Sonata Arctica - The Ninth Hour (2016)

Uiteraard nonsens, maar daar moest ik wel weer even aan denken toen Jasper Avantasia noemde.

RuudC schreef:
Lees maar mee met de laatste berichten:
Sonata Arctica - The Ninth Hour (2016)

Uiteraard nonsens, maar daar moest ik wel weer even aan denken toen Jasper Avantasia noemde.

RuudC schreef:
Wat een gezeik zeg.

Haha wat een geweldige discussie, zo leuk als mensen op hun teentjes worden getrapt

daar is Johnny Marr ook goed in heb ik van horen zeggen

bennerd (moderator)
De quote van Graf vat het inderdaad goed samen. Jammer dat dit mooie initiatief niet begrepen wordt van zodra er negatieve recensies uitkomen.

Ik lees dat het subjectieve beoordelingen zou opleveren. Stel je voor, dat moet je echt niet hebben!

Ach, het is natuurlijk ook niet tof als iemand negatief reageert op muziek die jij wel heel gaaf vindt. Een paar mensen kunnen daar wat minder goed mee overweg en de user in kwestie verwoordde dat niet heel prettig. Het was eigenlijk niet mijn bedoeling om dat zo op te rakelen. Ik had het al achter me gelaten.

Verder merk ik dat bij veel marathons wel weer mensen verbaasd zijn over wat we doen. Ook daarom deze topic, want dan volstaat een linkje ipv het steeds weer moeten uitleggen.

Arrie schreef:

De metalalbums een keer goed, de non-metalalbums verschillen bij mij heel erg. Soms krijg ik de essentie echt niet in een keer te pakken (vaak bij de progbands, The Kinks heb ik ook heel veel opnieuw geluisterd) en heb ik heel veel keer nodig. Soms lukt dit echt wel degelijk sneller (Slade) en is een keer voldoende. Soms wil ik sowieso niet meer dan een keer (Slayer) omdat ik het toch al vaak een kwelling vind

Overigens ben ik best voor wat jaren '80 pop (A-Ha, Ultravox, Duran Duran, Talk Talk), maar ik heb echt geen idee of Ruud daar blij mee gaat zijn.

jasper1991 schreef:

Ik zeg op alle zes ja

Of Ruud dat leuk gaat vinden: geen idee. Ik weet al van zijn afkeer van Dream Theater.

lennert schreef:

Overigens ben ik best voor wat jaren '80 pop (A-Ha, Ultravox, Duran Duran, Talk Talk), maar ik heb echt geen idee of Ruud daar blij mee gaat zijn.

nee

lennert schreef:
(quote)

Ik zeg op alle zes ja

Of Ruud dat leuk gaat vinden: geen idee. Ik weet al van zijn afkeer van Dream Theater.

Gezien het rijtje, vrees ik dat IQ ook niet mijn ding zal zijn. Dream Theater vind ik echt ongelooflijk overschat. Je bent vrij in je keuze hoor, maar weet wel dat ik daar bands tegenover kan stellen die jij vreselijk gaat vinden, zoals Electric Wizard.

IQ is meer neoprog, gestart op dezelfde tijd als Marillion, maar iets stijlvaster als het op hun progroots aankomt. Denk dat je die nog best wel leuk kan vinden.

Ja, ik volg jullie beiden al een tijdje en dankzij jullie initiatief ben ik zelf ook druk om bands te beluisteren d.m.v. 'marathons' (weliswaar in mijn eentje). Misschien is het na-apen, niet origineel whatever ik zelf vind het een zeer fijne manier om bands te leren kennen en door hun meesterwerken te gaan of door hun dieptegangen. Keep up the good work, en hopelijk volgen er nog leuke bands, ik vind jullie berichten vaak erg strak en leest vaak fijn weg. Geeft ook een beeld weg van de band zelf en vaak de aanleiding dat ik ze zelf ook in mijn lijstje van toekomstige marathons plaats!

Terwijl we gezamenlijk Opeth afmaken, wordt de volgende non-metalband overigens Kansas! Ik heb daar wel een aantal klassiekers van, maar ben toch ook benieuwd naar het latere werk en of daar nog iets tussen zit dat zeer de moeite waard blijkt te zijn.

Goede keuze, Kansas valt evenzogoed onder de hardere rockbands en heeft mijn interesse.

B.Robertson schreef:
Goede keuze, Kansas valt evenzogoed onder de hardere rockbands en heeft mijn interesse.

The Pinnacle is voor mij altijd een proto-progmetalsong geweest. Heb ook de There's Know Place Like Home live-dvd thuis en ben iedere keer weer onder de indruk van hoe heerlijk eigen de sound van deze band is. Overduidelijk geschoolde muzikanten, maar iets meer rock n roll dan veel van de Britse tegenhangers.

lennert schreef:
The Pinnacle is voor mij altijd een proto-progmetalsong geweest.
We lopen wat op de zaken vooruit, maar als Kansas proto-progmetalsongs gemaakt heeft, zou ik die titel toch eerder op een paar andere nummers plakken.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:30 uur

geplaatst: vandaag om 21:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.