menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / The Promise You Made (dazzlers top 100 of 1986)

zoeken in:
avatar van dazzler
BONUS 1986 JEUGDHUIS KLASSIEKERS

Vier platen die het heel goed deden op fuiven in het jeugdhuis en die ook erg hoog genoteerd stonden in De Afrekening van Studio Brussel, maar veel moeilijker te vinden waren in de Vlaamse hitlijsten.


13. ELVIS COSTELLO & THE ATTRACTIONS - I Want You *****
https://www.mupload.nl/img/9wn4qh5.jpg
geen continentale release / Elvis Costello & The Attractions - Blood & Chocolate (1986) - MusicMeter.nl

Deze single zit niet in mijn collectie, want ik spaar enkel continentale releases. Discogs maakt geen melding van een Nederlandse of Duitse uitgave. Dat zou dus betekenen dat deze single puur op basis van importcijfers de hitlijsten in Nederland en Vlaanderen wist te bereiken? Dat kan ik eigenlijk moeilijk geloven. Wie een continentale release heeft, mag mij dit laten weten. I Want You was een slow voor de alternativo's, een zeldzaam goed dat dan ook gekoesterd werd in het jeugdhuis. De single duurt bijna zeven minuten, wat hem nog meer bijzonder maakt natuurlijk.




14. PUBLIC IMAGE LTD - Rise *****
https://www.mupload.nl/img/ybrj4ec.jpg
Virgin 107 906-100 / 4.28 / Public Image Ltd. - Album (1986) - MusicMeter.nl

Dit vind ik zo'n geweldig nummer dat ik er zelden genoeg van krijg. Er is vooreerst de basis met die logge beat en die deinende baslijn. En dan heb je natuurlijk die eeuwige sneer van Johnny Lydon die het nummer de melodie schenkt die het op zichzelf niet heeft. Maar mij gaat het vooral om de quote "Anger is an energy" die zowat mijn lijfspreuk is geworden. Ik vertaal hem vrij naar "Ergernis is een kracht". Ik wil me kunnen laten raken door wat er rond mij gebeurt. De dingen die me ergeren, zetten me aan tot (re)actie. Ze inspireren me en dwingen me tot een antwoord dat hout snijdt. Geen blinde woede dus, maar een soort passie. Onverschilligheid doodt. Ergernis is een scheppende kracht.




15. THE SMITHS - Bigmouth Strikes Again *****
https://www.mupload.nl/img/e7z47pbu.jpg
Megadisc MD 5286 / 3.12 / The Smiths - The Queen Is Dead (1986) - MusicMeter.nl

De meest gedraaide Smiths single in het jeugdhuis was Bigmouth Strikes Again. Al van bij de eerste gitaarstrelingen van Johnny Marr kwamen de fans aangelopen om zich een plaats op de dansvloer toe te eigenen. Ik blijf There Is A Light That Never Goes Out beter vinden en dat was dan ook de Smiths nummer 2 op fuiven. Het podium werd vervolledigd door Girlfriend In A Coma. Maar Bigmouth heeft het meeste van deze drie klassiekers de vaart die heel wat andere singles moeten ontberen. Het is die akoestische gitaarslag die de vier ledematen genadeloos in beweging zetten. Het iets tragere In Between Days van The Cure heeft een gelijkaardig effect. Eerst In Between Days als opwarmer en daarna Bigmouths Strikes Again als finale. Liters zweet heeft ons dat gekost. Now I know how Joan of Arc felt.




16. THE WATERBOYS - The Whole Of The Sun *****
https://www.mupload.nl/img/0c8y8c.jpg
Island 107 738-100 / 4.58 / The Waterboys - This Is the Sea (1985) - MusicMeter.nl

Deze Britse single hoort eigenlijk thuis in de herfst van 1985, maar vindt pas zijn weg naar de internationale hitparade in de winter van 1986. Een van de kanjers in De Afrekening van Studio Brussel van 1986. Het heeft even geduurd voor ik me kon vinden in de volgestouwde arrangementen van de songs op This Is The Sea (1985) en in het bijzonder deze single. Met die komeet die knalt als een champagnekurk. Ik denk dat ik pas een paar jaren later in mijn studententijd uitbundig meedeed op The Whole Of The Moon. Ik hoor in de videoclip trouwens andere accenten (de viool en blazers komen beter tot hun recht) dan in de vertrouwde versie. Betreft het hier eventueel een andere (single) mix van het nummer? Of is het een echte live opname (die dan wel heel verrassend dicht bij de studioversie komt)? Ik laat hierover graag de fans aan het woord.


avatar van Poeha
En terecht dat je deze vier "Herkansing" nummers hoger inschat dan dat ze blijkbaar geëindigd zijn. Stuk voor stuk sterke tracks.
Sally is een persoonlijke favoriet uit de 80's en Thorn in My Side is voor mij met afstand het fijnste nummer van Annie en Dave. En Panic is toch tig keer beter dan hun lichtje?

avatar van vigil
Poeha schreef:
En Panic is toch tig keer beter dan hun lichtje?

Yep

avatar van vigil
dazzler schreef:
BONUS 1986 JEUGDHUIS KLASSIEKERS

13. ELVIS COSTELLO & THE ATTRACTIONS - I Want You *****


Deze single zit niet in mijn collectie, want ik spaar enkel continentale releases. Discogs maakt geen melding van een Nederlandse of Duitse uitgave. Dat zou dus betekenen dat deze single puur op basis van importcijfers de hitlijsten in Nederland en Vlaanderen wist te bereiken? Dat kan ik eigenlijk moeilijk geloven. Wie een continentale release heeft, mag mij dit laten weten.

Helaas, ik heb idd een UK variant

avatar van dazzler
BONUS 1986 TOPPERS INTERNATIONAAL

Ik eindig de top 100 van 1986 met twee (Britse) toppers uit de Amerikaanse hitlijsten
en met de best scorende Nederlandstalige en Franstalige (op Sandra Kim na) Europese hit.


17. GENESIS - Invisible Touch ***
https://www.mupload.nl/img/aadnitqi5t8w.jpg
Virgin 108 324-100 / 3.26 / Genesis - Invisible Touch (1986) - MusicMeter.nl

Waanzinnig populair in de States en als ik me niet vergis zelfs een nummer 1 hit. In de Lage Landen was het wachten op Land Of Confusion om de grootste hit van het qua singles meest uitgemolken Genesis album (vijf stuks) te noteren. Ik kan me voorstellen dat de ondraaglijke lichtheid van Invisble Touch pijn doet aan de oren van de wat oudere Genesis fans. Het leek wel dat Collins zijn ernstige nummers opspaarde voor zijn soloplaten en Genesis gebruikte om de paljas uit te hangen. Dat nektapijtje van de in zijn drumstokken zingende Phil in de video botst een beetje met die eenzame krul op zijn voorhoofd. Een oude vos verliest dan misschien wel zijn haren, maar niet zijn streken: zoveel is duidelijk.




18. ROBERT LONG - Iedereen Doet 't ***
https://www.mupload.nl/img/dtjgi3.jpg
EMI 12 4376 7 / 3.17 / Robert Long - Achter de Horizon (1986) - MusicMeter.nl

De best genoteerde Nederlandstalige single van het jaar is makkelijk te bepalen. In Vlaanderen haalden maar twee Nederlandstalige platen de top 20. En slechts een daarvan deed hetzelfde in Nederland. Robert Long, jarenlang een garantie op een gigantische albumverkoop, bracht naar aanleiding van zijn vijfde Nederlandstalige plaat plots een viertal singles op de markt. En deze, haast carnavaleske met misschien wel de meest tenenkrullende tekst die Long ooit schreef was de meezinger van het jaar. Ik hou heel veel van Long als tekstdichter, maar dit vond ik echt wel heel goedkoop. Net zoals het kleurenpalet van het achtergrondkoor in de video: zo fout 80's, het lijkt wel een dropjeskraam en ik hou niet van drop.




19. ROBERT PALMER - Addicted To Love ****
https://www.mupload.nl/img/bo0izzxh.jpg
Island 108 110-100 / 4.04 / Robert Palmer - Riptide (1985) - MusicMeter.nl

Als ik aan Robert Palmer denk, dan denk ik aan het woord "strak". En strak is deze recht voor zich uit stomende rocker ongetwijfeld. En strak is het pak waarin Palmer zich meestal hult. Nog strakker zijn de dames die in de clip mochten figuren. Toch wel een van de iconische 80's video's, vind ik. Niet weg te branden van het MTV scherm en in de US steeg Addicted To Love dan ook regelrecht naar 1. Niet zon in Vlaanderen en Nederland alwaar deze single niet opviel in het aanbad van 1986. Toch gek, want niemand kan ontkennen dat de video dat wel deed. Ik vraag me trouwens nog altijd af welk album van Palmer het predicaat "classic" verdient. Iemand een suggestie?




20. STEPHANIE - Ouragan ***
https://www.mupload.nl/img/8iokt63c.jpg
Carrere 13959 / 3.40 / Stephanie - Stephanie (1986) - MusicMeter.nl

Stephanie (die van Monaco dus) maakt een plaatje en scoort daar in 1986 in Franstalig en meditteraan Europa een megahit mee. Ze brengt met Irresistible zelfs een Engelstalige versie uit die met gemak de top 20 in Duitsland haalt. Opvallend hoe de Duitse hitlijsten in de jaren '80 openstaan voor Italo disco en Frans chanson. Het Franstalige lied floreerde in Vlaanderen en Nederland in de jaren '70 maar heeft het moeilijker in de jaren '80. Nu is Ouragan / Irresistible natuurlijk een op en top doorsnee 80's product waar ik moeilijk meer dan *** voor kan geven, maar het nummer verdient wel een plaats in dit overzicht. De video combineert trouwens de Franstalige en Engelstalie versie. Op MusicMeter staat enkel de Engelstalige elpee.


avatar van dazzler
Zo, dit topic zit er ook op. Toch jammer dat het posten van de berichten zoveel wachttijd in beslag neemt. Het loopt echt niet vlot. In het begin van zo'n topic wel, maar het lijkt wel of het toevoegen van elk nieuw bericht met ingesloten hoesjes en videoclips steeds stroever verloopt naarmate het topic vordert. Ik heb over het laatste bericht meer dan een half uur gedaan, terwijl ik dat vroeger (toen de site nog in Jordy's handen was) en in het begin van het topic (toen het nog niet zoveel berichten telde) in tien minuten deed. Het vergalt zo wel een groot stuk van het plezier dat ik aan deze topics beleef. Ik heb het euvel al een paar keer gemeld in het feedback topic, maar daar komt geen reactie op helaas.

1987 staat in de steigers en heet Wonderful Life (dazzlers top 100 of 1987), maar ik weet nog niet of en wanneer ik eraan ga beginnen. Want op deze moeizame manier heb ik er niet zo veel zin in. We zien wel.

Dank in ieder geval aan de volgers voor het geduld en de support.

avatar van Poeha
Ik begrijp je frustraties uiteraard, beste Gunter.
Maar voor mij als volger van dit fijne topic was het altijd weer een verrassing of er nog een nummer aan je lijstjes zou worden toegevoegd. Was steeds weer ongewis.

Dank alvast voor je relaas inzake 1986. Heb het met veel plezier gevolgd en gelezen.

avatar van vigil
Volgens mij zijn de grootste problemen wel verholpen en ik hoop dat je ook gaat starten met het PSB hitjaar

avatar van ArthurDZ
Waarom werk je dan niet gewoon met linkjes in plaats van met video's en afbeeldingen? Oké, qua beeldvorming een stap terug, maar de kern van jouw topics zijn toch altijd de rake en mooie teksten, dus zolang die maar blijven...


avatar van Edwynn
Nu pas gelezen. Maar wel gesmuld.
In 1986 was ik nog maar 10 jaar maar toch komen veel singles mij zeer bekend voor omdat ik destijds een neef had die dit ook allemaal verzamelde en er daarbij niet over uitgekletst raakte.
Veel van dit soort nummers heb ik wel in een spotifylijst en wel om de reden dat het herinneringen oproept aan een hele fijne tijd met familieleden die het aardse te vroeg voor iets anders hebben moeten inruilen. Datzelfde gebeurt min of meer bij het lezen van deze en de andere topics. Fijne nostalgie. Ik verorber het allemaal met een glimlach.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:01 uur

geplaatst: vandaag om 16:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.