menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #2 - Discussietopic

zoeken in:
avatar van chevy93
Volgens mij is dit de eerste keer dat twee berichten van dezelfde gebruiker in hetzelfde blokje komen.

avatar van Koenr
De eerste (enige?) 2020-plaat in de lijst?

Mooie (kleine) stijgingen van Deltron en Tortoise. De daling van Caribou is deels aan mij te danken, die is deze editie uit mijn lijst gevallen. Ik merk dat ik vooral het duo Bowls/Leave House nog graag draai, maar dat ik steeds minder vaak naar de rest van de plaat grijp. Blijft wel het hoogtepunt uit Snaith's oeuvre.

Mumford & Sons vind ik dan weer zo'n beetje de sufste plaat uit de hele lijst, vergeet altijd dat die toch nog een boel trouwe aanhangers heeft.

avatar van 123poetertjes
Eef

Mooie update waarvan ik de plaatjes van Tortoise en Deltron sowieso nog ga checken. Mumford & Sons is er dan weer bij om de balans er een beetje in te houden zullen we maar zeggen x

En ik had het hier nog niet gezegd maar ook een mooie binnenkomst van Magdalene

avatar van aerobag
Deltron natuurlijk een hiphop klassieker die niet in een top 500 mag ontbreken. en TNT mijn eerste meer 'experimentele' rock plaatje, die ik nog steeds goed partij vind bieden.

Koenr schreef:
De eerste (enige?) 2020-plaat in de lijst?


Leuk om iets van 2020 te zien, naar ik vermoed ook de enige(?). Andere albums die in de eerste helft van 2020 wat grootschalige stof deden opwaaien waren Fiona Apple en Charli XCX, maar beide zie ik het hier niet halen. Misschien dat de mume prog club al een favorietje heeft opgepakt in de eerste maanden van 2020?

avatar van herman
Tortoise - TNT, dat zijn nou eens goede arbeidsvitaminen. Heerlijke plaat.

Deltron zou ik nog eens moeten luisteren.

avatar van GrafGantz
Koenr schreef:
Mumford & Sons vind ik dan weer zo'n beetje de sufste plaat uit de hele lijst


Dat is helemaal correct, toch een beetje een smet op de lijst.

avatar van chevy93
aerobag schreef:
Misschien dat de mume prog club al een favorietje heeft opgepakt in de eerste maanden van 2020?
Ik zit er niet zo diep in, maar het aantal grote progreleases is al jaren niet meer wat het was. En dit jaar is vooralsnog helemaal dunbezaaid.

Het lijkt me wat voorbarig om te spreken van een uitstervend ras, maar het houdt niet echt over. Het zijn vooral nog de oude namen die nog scoren (IQ, Steven Wilson, Marillion, Pendragon etc.), maar buiten wat uitzonderingen (bv. Wobbler, Soup) is er toch weinig reuring. Laat staan iets wat deze lijst zou kunnen halen. Lunatic Soul is volgens mij de enige uit de proghoek die vooralsnog (maar ik verwacht uit deze hoek niets meer) de lijst heeft weten te halen.

avatar van Johnny Marr
Mumford & Sons zo hoog

avatar van chevy93
Fela Kuti, mooi stijging. Veel liefhebbers, maar bij niemand top 100. Er zit dus nog wel enige rek in zou ik zeggen.

avatar van aerobag
Fairport Convetion is een prachtige ontdekking

790. Neil Young & Crazy Horse - Rust Never Sleeps (1979)
Neil Young is een artiest met 2 kanten, prachtig hoorbaar op dit live album, wat qua productie ook zo een studio album had kunnen zijn. De eerste helft van het album leent zich perfect om te verdwalen in de poëtische spinsels van Young, een man die niet gemaakt lijkt voor de drukte van de grote stad, maar die je mee voert naar de Amerikaanse vlaktes met enkel een verdwaalde boerderij met wat rustig grazende koetjes hier en daar. Young dartelt vredig wat heen en weer met zijn akoestische gitaar en mondharmonica. Totdat deze country boy zijn tanden laat zien en elektriciteit van de big city met beide armen durft te grijpen. Powderfinger, Sedan Delivery en Hey Hey, My My klappen laat Young zo rauw op ons dak vallen. Thema’s van het album gaan ook alle kanten op, van het zware gedachtes des levens tot het berijden van lama’s… en het berijden van Pocahontas blijkbaar. Zonder gekkigheid, sterk album, Young op zijn best.
4*

789. The Cult - Love (1985)
The Cult is een band waarmee ik nog niet fatsoenlijk kennis gemaakt had. She Sells Sanctuary ken ik uiteraard en vind ik ook een pakkend en karakteristiek nummer. Ik heb het echter nooit geweldig gevonden. Dat was al een eerste teken aan de wand, want in mijn oren is dit nummer, met afstand, het beste nummer op deze langspeler. Het lukt de rest van het album niet om zich voldoende te nestelen in mijn brein, het passeert mij zonder er in te slagen om me mee te nemen in prikkelende composites. De vrij doorsnee stem van Astbury helpt ook niet echt. Het is een dynamische sound, maar het weet zich voor mij niet echt te onderscheiden
3*

788. Snow Patrol - Eyes Open (2006)
Ik zeg het maar eerlijk: Ik heb een hekel aan Snow Patrol. Ik had een bijbaantje in een magazijn waar we omwille van de veiligheid geen oortjes met eigen muziek in mochten. De radio stond daar wel altijd te draaien, maar wat kwam er dan steeds weer langs? Die bloed-irritante singles van dit godvergeten album natuurlijk, meerdere keren op een dag. Op een verjaardag gaf een tante deze CD aan mij als cadeau. Ik had al niet veel met haar en daarna had ze het helemaal verpest. Dus met fakkel en hooivork in de handen benaderde ik dit album met de intentie om mijn eerst 0,5-1* van mijn album top 1000 reis uit te delen. Wat blijkt, tot mijn eigen verbazing, het album valt me hartstikke mee. Tuurlijk, sommige passages bezorgen mij nog steeds aambeien, het is pop rock volgens het boekje, maar de singles klinken eigenlijk best wel oké. Nummers als Shut Your Eyes, Open Your Eyes, You Could Be Happy en Set the Fire zijn eigenlijk best wel cute. Misschien ben ik wat te snobistisch geweest. Of ik word soft, heel soft.
2,5*

787. Elton John - Goodbye Yellow Brick Road (1973)
Elton had een enorm bereik. Op Candle in the Wind en I’ve Seen That Movie Too verfijnd Elton de techniek achter de Ballad, terwijl Saturday Night's Alright for Fighting pure Rock’n’Roll is. Op Goodbye Yellow Brick Road en Grey Seal toont hij zich als de ultieme piano rocker, en op Bennie and the Jets zijn zelfs sprankeltjes art rock te herkennen waar een Bowie of Peter Gabriel trots op zou zijn. Maar wat dacht je van de opener van dit album, een composities die door Elton benadert wordt met de allure van een prog rocker, een glam prog rocker, dat wel. Elton, want kun je toch prachtige toegankelijk, maar tegelijk zulke diepe composities creëren, chapeau. You’re Sister Can’t Twist en Jamaica Jerk-Off zien we dan maar even door de vingers.
4*

786. Fairport Convention - Liege & Lief (1969)
Ding ding ding ding, weer een prachtige ontdekking. Allereerst: Matty Groves. Wat een daadkrachtige manier om een verhaal over te brengen. De tekst is blijkbaar afkomstig uit een eeuwenoud Keltisch folk ballad, maar het nummer wordt hier samengebracht met een instrumentale begeleiding die deels geleend is van country nummer Shady Grove. Engeland ontmoet Amerika dus, het resultaat brengt mij tot het puntje van mijn stoel, mede dankzij de intrigerende stem van Sandy Denny. De folk rock jam climax maakt het helemaal af, Wat een nummer. Het hele album doet het goed bij mij. De leden van Fairport Convention nemen traditionele folk elementen en steken die voor jaren ’70 begrippen in een nieuw jasje, maar weten wel een middeleeuwse sfeer vast te houden. Het gitaarspel van Richard Thompson en violist Dave Swarbrick zijn twee sterke pionnen die dit luisterspel zo meeslepend weten te maken. Sterk balans tussen sluimerende melodieën (Crazy Man Michael bijvoorbeeld) en zinderende rock passages.
4,5*

avatar van ArthurDZ
Geweldige plaat idd, dat Liege & Lief ‍♂️ Mooi beschreven!

avatar van 123poetertjes
aerobag schreef:
Op een verjaardag gaf een tante deze CD aan mij als cadeau. Ik had al niet veel met haar en daarna had ze het helemaal verpest.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
aerobag schreef:
Of ik word soft, heel soft.
Dit is nog maar het begin. Mark my words.

Mooie update, vooral dankzij Nowhere. Signify is ook nog een match. Dusty in Memphis wordt ook nog gewaardeerd en Fela... ik moest even spieken of ik een stem bij deze had staan - kennelijk niet. Wat in het vat zit...

avatar van chevy93
Prachtige score van APP.

avatar van jordidj1
De eerste Kanye! Als mijn Belgische vrienden en ik goed hebben gewerkt, dan verwacht ik er zeker nog wel zes van hem hierna.

En: Midlake!

avatar van aerobag
Pharoah Sanders luchtboks voor jazz maatjes Brunniepoo en Koenr (Dubbele luchtboks voor Wyatt)

avatar van Brunniepoo
Ook deze twee staan natuurlijk weer honderden plaatsen te laag. Aan de andere kant is het best wel wat dat je met vier stemmen nog zo hoog komt?

avatar van Koenr
Oh die Sanders plaat had ik ook niet meer verwacht zo hoog in de lijst. Mooi!

avatar van vigil
Zeker een verrassing, je kan ook eens tevreden zijn Brunniepoo ipv te gaan neuzelen dat hij nog een paar honderd plaatsen omhoog moet

Anyway, mooie plaat! Bij mij op een 4* dus wellicht een volgende keer

avatar van chevy93
Brunniepoo schreef:
Ook deze twee staan natuurlijk weer honderden plaatsen te laag. Aan de andere kant is het best wel wat dat je met vier stemmen nog zo hoog komt?
Er komt er zelfs nog één met slechts vier stemmen. En de hoogste met vijf stemmen staat bijna top 200 (die staat gemiddeld top 20 bij deze vijf).

De hoogste met drie stemmen kwam overigens op naam van PBH (dat was Nelly F.)

avatar van EttaJamesBrown
Vandaag maar eens lekker werken met Karma- Pharoah Sanders. De dag spannend beginnen. Ik ben benieuwd.

avatar van vigil
chevy93 schreef:
(quote)
Er komt er zelfs nog één met slechts vier stemmen.

Zojuist voorbij gekomen, VDGG

avatar van aerobag
duistere drop deze vijf, het enige beetje kleur op de hoezen zijn de bloedrode letters van VDGG en Jackson Franke

Ik hoop trouwens ook nog een andere VDGG te zien, die in korte tijd uitgegroeid is tot een van mijn favo prog albums, maar die ik pas ontdekte na samenstelling van mijn top 500

avatar van 123poetertjes
Mooie stijging van Jackson C. Frank, m'n favo post-lijstjesmaakalbum tot dusver. Had ik maar naar Tuur geluisterd te Gent, dan had ik hem in februari al kunnen ontdekken en had ie nog een stukje hoger gestaan hier.

avatar van chevy93
aerobag schreef:
Ik hoop trouwens ook nog een andere VDGG te zien, die in korte tijd uitgegroeid is tot een van mijn favo prog albums, maar die ik pas ontdekte na samenstelling van mijn top 500
Ik verwacht niet nog een hogere VDGG eigenlijk.

avatar van aerobag
chevy93 schreef:
(quote)
Ik verwacht niet nog een hogere VDGG eigenlijk.


Wel als Barney Rubble wat meer medestanders heeft, check zijn top 10 maar eens

123poetertjes schreef:
Mooie stijging van Jackson C. Frank, m'n favo post-lijstjesmaakalbum tot dusver. Had ik maar naar Tuur geluisterd te Gent, dan had ik hem in februari al kunnen ontdekken en had ie nog een stukje hoger gestaan hier.


Voor mij ook een post-lijstjes ontdekking. Waarom heeft ArthurDZ toch niet beter zijn best gedaan he? Over 2 jaar dan maar top 250

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
chevy93 schreef:
Ik verwacht niet nog een hogere VDGG eigenlijk.
Godbluff als enige VDGG zou ook wel weer wat karig zijn. Een terugkerende verbazing bij mij is dat enkele medegebruikers van wie ik de smaak anders hoog heb zitten Godbluff toch vrij bescheiden inschalen in de VDGG-rangorde (zij stonden dan ook niet bij de vier stemmers).

Lang verhaal kort: net als aerobag verwacht ik Pawn Hearts toch ook nog wel.

avatar van ArthurDZ
Ik ben diep teleurgesteld in jullie dat jullie Jackson C. Frank nu pas ontdekken, jongens Al had ik hem zelf ook niet in mijn lijstje dus zo hypocriet ben ik dan weer wel. Zouden we dit topic met liedjes doen, dan zou het titelnummer het wel makkelijk halen bij mij, wat een meesterwerkje

avatar van Koenr
Milk and Honey, My Name Is Carnival, Just Like Anything, You Never Wanted Me - de plaat heeft veel meer te bieden dan het titelnummer. Mooie stijging in de lijst.

avatar van chevy93
Progressieve update, waarbij ik toch wel moet constateren dat ze alle drie (dan reken ik Flaming Lips niet echt mee) hier bijzonder hoog scoren met toch wel wat mindere broeders. Anders gezegd: geen van deze artiesten zou ik bij de beste vijf albums van de band scharen. Iets zegt me dat er ook van beide albums nog wel minimaal vijf andere albums komen overigens.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:14 uur

geplaatst: vandaag om 09:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.