MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #2 - Discussietopic

zoeken in:
Talk Talk doet het goed in de Ladder en ook hier stijgen ze naar de top 10. Hoewel ze daar vorig jaar ook al stonden bij het eindspel.

Andere wetenswaardigheid: lang was The Colour of Spring één van de merkwaardigste omissies in de Top 250 (van heel MuMe). Na de hernieuwde telling met alleen actieve gebruikers kwam deze met stip binnen. Inmiddels staat The Colour of Spring zelfs dik in de top 100 daar (#79).

Ook het gemiddelde is flink toegenomen. Van 4,11* toen ik op deze site kwam, naar 4,31* nu!

In datzelfde tijdsbestek ging Lauging Stock ook bijna 0,2* omhoog naar bijna 4,2* nu. (Spirit of Eden staat al heel lang steady rond 4,2*)

Oehhh mooie update ❤️❤️

Zack
The Colour of Spring vind ik wel erg mooi , maar had gedacht dat ie al geweest was. Nice surprise !

Het is overigens ook mijn favoriete TT album

En met The Bends op #8 kunnen we dus op zeker twee nieuwe platen in de top 5 verwelkomen.

De theorie van punten X stemmen gaat ook niet helemaal op. Met Ruim 800 stemmen doet The Colour of Spring het zeer goed in onze lijst. We zitten al een tijdje met de albums van 1200+ stemmen.

EttaJamesBrown schreef:
De theorie van punten X stemmen gaat ook niet helemaal op. Met Ruim 800 stemmen doet The Colour of Spring het zeer goed in onze lijst. We zitten al een tijdje met de albums van 1200+ stemmen.
Vermoedelijk krijg je in deze regio veel Beatles-albums met jouw methodiek.

chevy93 schreef:
(quote)
Vermoedelijk krijg je in deze regio veel Beatles-albums met jouw methodiek.

ik zeg: doen

Op 8 dan Abbey Road. Bends kwam uit op 9.

Alleen OK Computer kan nog een match geven. De missende albums heb ik nog op 13, 27, 32, 34 en 45. (Als ik het goed inschat)

The Colour of Spring is toch ook wel een heel erg mooie verrassing. Relatief "klein" album tussen alle grote namen die je overal tegenkomt. Waarschijnlijk ook één van de albums die het breedst publiek aanspreekt.

Zack
Uit het laatste decennium tot dusver 5 albums in de Top 50 met nog 6 te gaan. Heb even geen idee of er misschien nog 1 komt .....(Carrie and Lowell is de recentste uit 2015)

Even zonder naar de uitslag van 2 jaar geleden te kijken zal het wel ''67, '97 '99, '04 worden... '86 ook wel zeker denk ik. En vermoedelijk '10? Een album die ik nog niet langs heb zien komen, maar waarvan ik op voorhand top 6 ook niet zou verwachten

Zack
aerobag schreef:
Even zonder naar de uitslag van 2 jaar geleden te kijken zal het wel ''67, '97 '99, '04 worden... '86 ook wel zeker denk ik. En vermoedelijk '10? Een album die ik nog niet langs heb zien komen, maar waarvan ik op voorhand top 6 ook niet zou verwachten
Uhm ....die van ‘99 zou Sigur Ros zijn ? De rest weet ik dan.... (behalve 1)

Ga er van uit dat ‘’97 wint (denk ik 2004 dan 2e ), de Chips 3 , 4 weet ik niet , banaan 5 en Sigur 6.

Zoals eerder gezegd, de eerste keer dat Agaetis Byrjun boven ( ) eindigt. Vijf keer vaker genoemd ook. Deze opzet ligt Agaetis Byrjun ook beduidend beter, want in die andere opzet kwam het (in acht edities) nooit verder dan plek 19, terwijl het in deze opzet al 2x top 10 gescoord heeft.

Ondertussen lijkt Arcade Fire heel dicht bij een grote stunt!

Agaetis Byrjun boven ( ), eindelijk snappen we het hier met zijn allen

En nu nog 900 plaatsen lager dan...

Denk dat de stijgingen van o.a. Arcade Fire, The National en Sufjan Stevens wel laat zien hoe het publiek verschilt van het publiek twee jaar geleden.

Onbegrijpelijke notering van deze AF. Maar goed, ik heb er sowieso geen verstand van, mijn laatste hit is ook alweer 15 platen geleden.

Op The Bends na verder wel een fraaie top 10. The Colour of Spring ga ik binnenkort eens rustig voor zitten, heb die plaat in geen jaren gehoord en ik denk dat ik er nu meer mee kan dan vroeger.

Snap d’r ook geen zak van.

Zal het even uitleggen: wat Vinex-wijk is voor de (klein)stedelijke architectuur is Arcade Fire voor de muziek, vandaar dat je in 'stadsbuurten' als Brandevoort en Op Buuren heel frequent Arcade Fire hoort - Arcade Fire is gewoon we have to get ourselves back to the garden van dit decennium.

Bedankt voor de -as usual- zeer heldere uitleg, Mju. Terechte notering vind ik, voor mij hun beste album. Al hoeft Funeral nu niet meer langs te komen, 2x AF in de top 10 is too much.

The Suburbs Nee Koenr en madmadder, jullie snappen er inderdaad niks van

Dus dit is een top 10 met 2x Arcade Fire, 2x Sigur Ros, en 2x Radiohead? Da's dan ook wel weer typisch des MuMe, ben zelf meer fan van toplijsten met 10 verschillende artiesten in de top 10, maar hier ontkom je er gewoon niet aan.

Wel nog liever 2x Arcade Fire in de top 10 dan geen Funeral in de top 1000, natuurlijk

Wat een gezever. Funeral, één van de beste albums ooit. Punt.

Ja Funeral is wel de shit.

Casartelli (moderator)
Koenr schreef:
Maar goed, ik heb er sowieso geen verstand van, mijn laatste hit is ook alweer 15 platen geleden.
Binnenkort mag je weer op feesten en partijen...

Nou, dat ligt aan je definitie van binnenkort.

Ik kom weer even tussendoor hoor, zo vlak voor de ontknoping.

745. BROCKHAMPTON - Saturation III (2017)
Eerste dingen eerst: BOOGIE? Prijsnummer. Zo’n nummer waar alles aan klopt, gave teksten, verslavende flows, heerlijke dynamiek en goed gevonden samples. Echt zo’n nummer die uit het niets zich ineens in mijn hoofd kan nestelen. Zijn er nog meer topnummers te vinden op dit album? Jazeker, BLEACH en SISTER/NATION. De rest van de nummers zijn ook zeker niet slecht, maar missen voor mij toch een beetje de body om volledig overtuigend te zijn. Saturation III is wel een zeer consistent album met veel persoonlijkheid. Nou zitten er natuurlijk ook heel wat persoonlijkheden in de best boyband since one direction.
3,5*

744. LCD Soundsystem - American Dream (2017)
Ik heb American Dream altijd wat glansloos gevonden in vergelijking met zijn voorgangers. De basis sound van Murphy is voor mij toch altijd wel goed genoeg om me te blijven boeien, het album is ook redelijk groots opgezet met zelfs een grandioze bijna industriële sound hier en daar. Máár -nu komt het- ik vind de teksten een stuk minder gevat en Murphy klinkt zelfs met vlagen wat afgevlakt. Daarnaast is het karakteristieke synthesizer-spel een stuk minder creatief, waardoor de bombast ook gewoon als bombast klinkt en niet als de melancholische pseudo-bombast waaraan ik gewend (en gehecht) ben geraakt. Het album heeft zeker zijn momenten, maar is in de breedte niet echt de frisse wind waarop ik hoopte.
3*

743. Scott Walker - Scott 4 (1969)
Dit blijft toch wel een uitzonderlijk album. Er kleeft een poëtische kracht aan de stem van Walker die mij diep weet te raken. De baroque muzikale begeleiding levert nagenoeg een perfect podium voor de slepende teksten. Het album bestaat in zijn eigen wereld, gecreëerd door de briljante geest van Walker; het is een mystiek luisterspel die even delicaat als grandioos is. Voor mij is dit ook één van de zeldzame albums waar geen slecht nummer op te vinden is, een magnifiek totaalplaatje dat een paar van Walker’s sterkste nummers huist.
4,5*

742. Autechre - Incunabula (1993)
Je moet het ze meegeven, Autechre zijn de koningen als het gaat om het creëren van ademende elektronische landscapes met zowel de techno-school als de ambient-school als belangrijke backbones. Ze weten absoluut hoe ze de auditieve zintuigen moeten prikkelen, maar ook hoe ze de prikkels kunnen uitstrekken en interessant kunnen blijven houden. Er gaat een behoorlijke dosis craftmanship schuil achter dit album; nergens laat het duo zich uitlokken om een nummer op cruise control te laten uitspelen, er gaat altijd wel de nodige twists and turns (de bliepjes en bloopjes) schuil in de zorgvuldig geformuleerde tracks. Waarschijnlijk niet mijn favoriete album van Autechre (De sfeer van de twee opvolgers vind ik iets sterker, maar het latere werk moet ik nog ontdekken), maar absoluut een meeslepend geheel.
4*

741. The Postal Service - Give Up (2003)
Ik ben altijd wat onverschillig geweest over dit album. Ik had (en heb) altijd wat moeite met de stem van Gibbard waarvan ik nou niet kan zeggen dat ik het de mooiste zangstem aller tijden vind. Ik geniet wel van de energie van dit album. De muziek is zeker gedompeld in die 00’s indie flavour, waar ik niet altijd evenveel van hou, maar op dit album is het immer charmant. Een sporadisch opgschroefde bass en interessante drummachines helpen daar zeker bij. Daarnaast heb ik het gevoel dat Postal Service ook wel de blauwdruk hebben gelegd voor deze indietronica sound, maar pin mij er niet op vast, ik heb daar niet voldoende research naar gedaan. De kracht van dit album zit hem wel in de harmonieuze details die Gibbard/Tamborello/Lewis toevoegen aan de nummers. Maar ugh, die toch iet wat zeikerige stem van Gibbard, hij maakt het me moeilijk.
3,5*

Het is weliswaar een gotspe dat tweemaal Arcade Fire in de top tien gecombineerd wordt met alles van Roxy Music buiten de top 400. Ergens gaat er iets niet goed in de overdracht naar de jongere generatie.

Ik reken dat mijzelf aan.

EttaJamesBrown schreef:
Het is weliswaar een gotspe dat tweemaal Arcade Fire in de top tien gecombineerd wordt met alles van Roxy Music buiten de top 400. Ergens gaat er iets niet goed in de overdracht naar de jongere generatie.

Ik reken dat mijzelf aan.

Ja maar is Roxy Music een Vinexwijk? Dat is voor mij als Yup belangrijk.

aerobag schreef:
(quote)

Ja maar is Roxy Music een Vinexwijk? Dat is voor mij als Yup belangrijk.

Roxy = Groningen Zuid

Nu
Johnny Marr schreef:
Bedankt voor de -as usual- zeer heldere uitleg, Mju. Terechte notering vind ik, voor mij hun beste album. Al hoeft Funeral nu niet meer langs te komen, 2x AF in de top 10 is too much.

Voor de goede orde: muv de laatste staan alle AF albums hier in de kast.Vind het over de hele linie een prima (live) band, maar vind het opvallend dat juist dit album zo hoog eindigt. Dat moet ongetwijfeld te maken hebben met de modale leeftijdsklasse, maar als niet-deelnemer mag ik daar eigenlijk niks over zeggen, een typisch Rolo-geval: na na na na na!

En de link tussen Roxy Music en Vinex is In Every Dreamhome a Heartache: er wordt veel geleden in een Vinex-wijk

Gast
geplaatst: vandaag om 12:25 uur

geplaatst: vandaag om 12:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.