MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #2 - Discussietopic

zoeken in:
ranja schreef:

Opvallend wel dat die hoger staat dan de tweede, op die 2e staan toch bekendere nummers.
Maar ik zie dat Superbitch en ik de enige zijn die de volgorde hebben omgedraaid - afgezien van simon77 en salvadore die de 2e wel en de 1e niet in hun lijst hebben.

De eerste van Suzanne Vega sloeg in als een bom. In het midden van de 80s kwam daar ineens een vrouw met een gitaar met die sobere arrangementen. Tieners in de 80s zoals ik hadden nog nooit zoiets gehoord
Haar tweede is al even prachtig maar het verrassingseffect was weg.

Mooi verhaal, PB 82. Dat je spreekt over Jack Rubin zal een kennelijke verschrijving zijn voor Rick Rubin.

Oehh mooie update die laatste

aERodynamIC zeg er maar wat moois van

Helemaal correct, mrs Brown

Met Jack White op de koptelefoon en later als earworm is zo’n foutje natuurlijk snel gemaakt. Maar ik had het gevoel dat er iets niet goed zat, alleen niet waat. Dat is nu dus opgelost! Gelukkig doopeikhem niet om tot Jack Ruby

Overigens, wat ik u nog willen zeggen:
Mrs. Brown, u’ve got a lovely daughter!!!
Speaking of ‘earworms’, this one will definitly stick for a while ...

jordidj1 schreef:

vrees dat dat waarschijnlijk of wel even kan gaan duren, want er is helaas al een aardige achterstand op het peleton ontstaan. Ik hoop niet dat de bezemwagen snel in zicht komt, want dat heeft onze rode lantaarn Zeker niet verdiend.

PB 82 schreef:
(quote)
vrees dat dat waarschijnlijk of wel even kan gaan duren, want er is helaas al een aardige achterstand op het peleton ontstaan. Ik hoop niet dat de bezemwagen snel in zicht komt, want dat heeft onze rode lantaarn Zeker niet verdiend.

https://www.memesmonkey.com/images/memesmonkey/4a/4a7ab317be863b4b8aed1c46f2cf0f1a.jpeg

jordidj1 schreef:

Vijf plaatsjes verschil: hoe doen we het!

jordidj1 schreef:
(quote)

(afbeelding)

Hij is in de war met die andere aero, denk ik.

herman schreef:
(quote)

Deze aERo ziet overigens veel sterke albums voorbijkomen die in de platenkast staan maar de eigen top 500 niet gehaald hebben

PB 82 schreef:
Helemaal correct, mrs Brown
Overigens, wat ik u nog willen zeggen:
Mrs. Brown, u’ve got a lovely daughter!!!
Speaking of ‘earworms’, this one will definitly stick for a while ...

2 dochters om iets preciezer te zijn. En om het bij de top 1000 en Rick Rubin te houden, kom es een keertje op visite in m’n tuintje:

https://i.pinimg.com/originals/9b/d2/1b/9bd21b36a5824fe65ac0d038c3bb7806.jpg

Mooi en Onverslijtbaar is binnen gekomen!

Maar liefst met 8 nominaties, als iedereen die volgend jaar een plekje of 50 hoger zet gaat het helemaal goed komen

855. Simon & Garfunkel - Sounds of Silence (1966)
De muziek van Simon & Garfunkel ken ik vooral via essentials en greatest hits en die nummers genieten van hoog aanzien bij mij. Ik keek dus wel uit naar de studioalbums, maar ik ben toch enigszins teleurgesteld. Sounds of Silence huist een paar uitermate sterke nummers. Naast de voor de hand liggende klassieke nummers, vind ik A Most Peculiar Man en Blessed ook interessante nummers. Wat mij tegenstaat op dit album, is dat sommige dartpijltjes op redelijk afstand van de harmonieuze bulls-eye belanden. Een groot deel van de nummers op dit album starten catchy, maar maken weinig ontwikkeling door en laten daardoor weinig indruk achter. Het 2 minuut durende instrumentale Anji vind ik daar een voorbeeld van, maar dat is zeker niet de enige overtreder. Daarnaast zijn er de upbeat, meer folk rock geïnspireerde nummers als Somewhere They Can't Find Me en We've Got a Groovy Thing Goin’, die een beperkte emotionele range kennen en in mijn oren daardoor juist het momentum van het album de nek omdraaien.
3*

854. Autechre - Amber (1994)
Autechre is een tamelijke nieuwe artiest voor mij. Ik was bewust van het bestaan van het duo en ik had vluchtig wel eens iets beluisterd, maar nooit met de volle concentratie. Dit is absoluut muziek die de volle aandacht verdient. Amber voelt voor mij als een soort vage droom. Met vlagen voelt het wat mechanisch en kil, soms zelf wat zenuwachtig en afstandelijk, door het gebruik van elektronische tonen als zweepslagen en weggemoffelde vocalen. Echter staan daar ook weer zeer rijkelijke melodieën tegen, waardoor het album een fijn en organisch balans kent. De nummers ontvouwen zich kundig tot complexe en kamervullende landschappen. Mesmerizing, zouden de Engelsen zeggen.
4*

853. Janelle Monáe - Dirty Computer (2018)
Volgens deze compilatie van eindejaarslijstjes was Dirty Computer de critical darling van 2018. Voor mij voelt dit album juist als een stapje achterwaarts voor Janelle. Het album kent zeker memorabele momenten, maar het album lijdt onder een iets te enthousiaste productie waardoor de persoonlijke touches van Janelle wat verloren lijken te gaan. Tekstueel zijn de nuances van haar voorgaande albums de deur uit gegooid, een pop album hoeft niet per se hoogstaand te zijn, maar het maakt mij af en toe wel de indruk als seksueel getinte kinderliedjes, hoe slecht die combinatie eigenlijk ook is. Je moet er van houden en dit slaat bij mij niet zo aan. Album bevat prima, goed in het gehoor liggende nummers, maar als album in zijn geheel schiet het toch wat te kort.
3*

852. Swans - To Be Kind (2014)
de altijd duister gemutste leden van Swans presenteren u: Een masterclass in opbouw. Muziek van Swans grijpt je altijd bij de lurven en knijpt de luchttoegang steeds wat nauwer, maar geeft je nog genoeg ademruimte om je te laten meeslepen in de opzwepende ritmes en de surrealistische ambiance. En dan is dat album eigenlijk nog het onschuldige broertje in vergelijking met het eerdere werk. Met een speelduur van 2 uur en de alles behalve luchtige sfeer mag dit toch wel een uitputtend gevecht genoemd worden, maar wel een waarvan ik na elke luisterbeurt weer blij ben dat ik hem gestreden heb. Swans hebben toch een redelijke niche voor zichzelf gecreëerd, een eigen uitgestrekt muziek-koninkrijk waar Swans de scepter zwaait, maar waar de totale populatie ook bestaat uit één inwoner: Swans. Desalniettemin regeert Swans met harde hand en is dit album een onstuitbare kracht van jewelste.
4,5*

851. AC/DC - Let There Be Rock (1977)
Liefhebber van de karakteristieke hard rock sound zonder al teveel pretentieuze poespas? Luister je graag naar repeterende akkoorden met een sterk voortdrijvende kracht, gecomplementeerd door raggende solo’s? Een zanger die met zijn stem net zou kan laten gieren als de gitaren waar hij tegenop zingt? In dat geval: Let There Be Rock. Maar in alle serieusheid, alhoewel dit album niet in mijn straatje ligt, vind ik het een behoorlijk consistent en lekker onvervalst Rock ’N’ Roll album.
3*

herman schreef:
(quote)

Als aero Jr. een keer klaar is met deze rit is aERo Sr. misschien al wel grijs (en wijs).

aerobag schreef:
(quote)

Als aero Jr. een keer klaar is met deze rit is aERo Sr. misschien al wel grijs (en wijs).

Dat vind ik nou een mop met een baard

Mjuman schreef:
(quote)

Dat vind ik nou een mop met een baard

En in dat laatste verschijnt al het eerste grijs..... opschieten geblazen dus.

En de prijs voor meest obscure plaat in de lijst gaat naar...

Dit vijftal is overigens de tegenpool van het vijftal van eerder vandaag.

EttaJamesBrown schreef:
2 dochters om iets preciezer te zijn ... kom es een keertje op visite in m’n tuintje:

2 nog wel ! Als ik rekening houdt met het voortschijten van de tijd dan was u toen Herman u - via uw moeder - dat aanzoek deed een van die ' vroege' babyboomers en hebt u nu mogelijk al een of meer 'lovely granddaughters' die op hun beurt nu weer plat liggen om de familie Brown nog verder te laten uitdijen.https://peternoone.com/wp-content/uploads/2019/10/noone-shirt_british-invasion-pink.jpg
Als ik deze actuele foto van Herman bekijk, dan kan ik me voorstellen dat u hem hebt afgewezen. In zijn jonge jaren misschien een lekkerbekkie, maar de foto verbergt niet dat er in embryonale fase iets is misgegaan. Herman heeft geen nek ! Een soort Jommeke dus.

En dan de foto die u insloot ... die had me ooit zeker een middagje gekost, maar met een programma als TinEye was ik er zo. ( De app doorzocht meer dan 42,8 miljard afbeeldingen in 2,6 seconden en kon me toen vertellen) dat die hoorde bij een van de tracks op het debuutalbum van de "Godfather" van de Stonerrock, die de engelse Cream verbond met de Amerikaanse The Queens of the Stone Age. Het album verscheen bij DefAm een van de voorlopers van Rubins American Recordings.

Ik kom er aan ... ik weet nu waar ik moet zijn.

Portishead ik vermoed wel dat de 3e hoger staat en de 1e zeker, maar mooi dat-ie het wel gewoon haalt. Bij mij wel de hoogste van de 3.

De volgende albums van mijn lijst had ik niet verwacht maar wel blij dat ze er in staan:

988. David Bowie - Heathen (2002) - 20 mijn lijst
800. The Alan Parsons Project - I Robot (1977) - 21 mijn lijst
736. The Waterboys - An Appointment with Mr. Yeats (2011) - 73 mijn lijst
697. Hans Zimmer - Interstellar (2014) - 137 mijn lijst

Alternatieve 90s-update. + Pusha T.

Daytona

Global Communication

Coys
Die misstaat allerminst!

Dit. Wanneer komt Die Lit van Playboi Carti though?

Zo zo, even 3 albums uit mijn top 15 komen bij de recentste 2 drops voorbij.

dynamo d schreef:
De volgende albums van mijn lijst had ik niet verwacht maar wel blij dat ze er in staan:

988. David Bowie - Heathen (2002) - 20 mijn lijst
800. The Alan Parsons Project - I Robot (1977) - 21 mijn lijst
736. The Waterboys - An Appointment with Mr. Yeats (2011) - 73 mijn lijst
697. Hans Zimmer - Interstellar (2014) - 137 mijn lijst

Huh? Hoe zit dat dan met Pros&Cons van Waters?
Had je die dan wel verwacht? Of ben je niet blij die die er in staat? Vragen, vragen.

EttaJamesBrown schreef:
(quote)

Huh? Hoe zit dat dan met Pros&Cons van Waters?
Had je die dan wel verwacht? Of ben je niet blij die die er in staat? Vragen, vragen.

Ik ben zeker blij dat Pros&Cons erin staat maar die had ik - Haagse positivo als ik ben - wel in de lijst verwacht

Leuk toeval dat in de recensie gisteren het over Amy MacDonald ging en ze nu vandaag ook langskomt.

En de beste recensie die je kunt krijgen van Onderhond.

Blondie, gaaf. 4x in mijn lijst waarvan dit de op één na hoogste is. Die andere komen vast niet meer.

Original Pirate Material nieuw binnen ‍♂️

Gast
geplaatst: vandaag om 17:08 uur

geplaatst: vandaag om 17:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.