Muziek / Toplijsten en favorieten / à Gauche, à Droite; Cinq Cents Chansons de la Maison de la Bitch Plastique
zoeken in:
3
geplaatst: 29 april 2022, 09:00 uur
Arrie schreef:
We hebben weer een lockdown nodig denk ik zo
We hebben weer een lockdown nodig denk ik zo
Ik gooi morgen wel even een vleermuis op de barbecue.
0
geplaatst: 17 mei 2022, 09:49 uur
Arrie schreef:
Hé ik heb mijn stukjes al anderhalve maand geleden geschreven!
Hé ik heb mijn stukjes al anderhalve maand geleden geschreven!
Je moet je ook niet inlaten met zulke slampampers.
1
geplaatst: 30 mei 2022, 10:52 uur
2
geplaatst: 30 mei 2022, 10:57 uur
Had die Geert dit weekend eindelijk weer eens een avondje vrij na de afzegging van Charli, hoppa, koopt ie meteen tickets voor Beach House voor dezelfde avond
Nummer 1 gaat bekendgemaakt worden in 2026 ofzo als het van die man afhangt 
Nummer 1 gaat bekendgemaakt worden in 2026 ofzo als het van die man afhangt 
12
geplaatst: 30 mei 2022, 19:12 uur
Gretz schreef:
Morgen x
Morgen x
Morgen kan je idd schrijven voor de volgende update
Geert-rijtje incoming!
N:als ie ooit gepost wordt…
https://i.imgur.com/AEP93HZ.jpg
390. M83 - Wait
#63 van Geert
N: Hurry up Geert, we’re posting
J: Zo, wat is het stil hier. Men moet wel lang wachten (haha) op een nieuwe update, maar als die op deze manier geopend wordt, dan lijkt het mij het wachten waard, me dunkt. Een paar jaar terug had je mij niet naar M83 hoeven vragen, want op Midnight City na vond ik het maar een gaap band. Dankzij de Witte Trui er toch een beetje op teruggekomen, want het album waar dit prachtnummer van afkomstig is toch wel errug mooi hoor. Heerlijk om bij weg te dromen!
A: We gaan een echt Geert-rijtje in en beginnen met deze melancholische faffie van hem. M quatre-vingt trois, à gauche, à droite. Monsieur Gonzalez zingt hier over hoe je niet moet blijven hangen in dingen van het verleden, want daar is geen tijd voor. Gelijk heeft ‘ie. Ik ben er net pas achter gekomen via Genius dat het daar over gaat, en dat geeft het toch wel wat extra emotie, vooral aangezien ik altijd erg goed ben geweest in blijven hangen. En zo is het kwartje voor mij ineens gevallen voor Wait!
N: Die titel. Lol indeed. Verder ook maar weinig woorden aan vuil maken want ik vind dit nummer dus nogal dramatisch. Dat is ook de bedoeling natuurlijk maar het valt bij mij nogal verkeerd. Zou er spontaan een schrijfhiaat van nemen oeps. Maar misschien moet ik Arries tip hier even ter harte gaan nemen en valt ie dan beter. Ben namelijk zelf ook een hanger eersteklas, iets wat me afgelopen maand best wel wat probleempjes heeft bezorgd. Daarover vast meer. Of niet.
G:
https://i.imgur.com/L3sBI9x.jpg
https://i.imgur.com/hiYwebe.jpg
389. Angus & Julia Stone - Big Jet Plane
#392 van Geert, #326 van Jordi
A: Lekker relaxed plaatje hoor. Rond 2007/2008 was er een meisje waarmee ik veel chatte (MSN-tijden enzo), en zij was enorm fan van de debuutplaat van Angus & Julia. Er was wel echt een klik, maarja, ze woonde in Zeeland en dat was toch wel erg ver dus ik heb haar nooit ontmoet. Vijftien jaar later heb ik een relatie met een Londense… Maar ik dwaal af. Ik weet dat J wel groot fan is van deze twee, voor mij dus gewoon wel lekker en chill.
J: Ja, zeker groot fan. Jullie weten vast wel dat er meer van dit duo in de lijst zal gaan komen, Geert was ook al fan, Niek heb ik er ook mee besmet hihi. Waarom het zo goed klikt tussen mij en A&J kan ook nog steeds niet de vinger op leggen, maar sommige dingen gebeuren gewoon. Big Jet Plane is een nummer wat ik elke dag wel kan horen, het maakt me verliefd zonder dat er een vrouw in de buurt is.
N: Julia is best wel iemand om verliefd op te worden hoor. En anders ergens Angus ook wel, knappe man vind ik. A&J zijn toch wel een beetje een PBH essentials in de kantlijn, en het gaat ook zeker niet bij dit ene nummer blijven in deze lijst. Behalve als we niet meer gaan schrijven natuurlijk hihi huhuhu lololol kijk mij eens savage doen omg. Dit was misschien wel het eerste nummer dat ik van ze kende, voordat ik ook maar een weet had van wie dit waren. Dus inmiddels wel bijgedraaid, toen Angus tot plots als een soort van goeroe uitgroeide voor de gitaarvirtuoos die ik toen trachtte te worden. Misschien is het omdat Angus een beetje dezelfde toonhoogte zingt als ik. Of omdat de gemiddelde Travistokkels op Down The Way zo heerlijk toegankelijk zijn voor een aanvangend gitaarvingeraar. Maar er was plots iets in die nummers van Angus en Julia dat enorm resoneerde bij me. Het werd één van mijn soundtracks van de zomer van 2020 en heeft nu nog steeds een streepje voor bij me. Daarbij wel gezegd hebbende dat dit verre van mijn favoriete nummer is van ze. Maar die komen dus nog. Of niet.
G:
https://i.imgur.com/5efkWbg.jpg
388. Lorde - Team
#314 van Geert, #407 van Niek
A: Yayaya it is Lorde. Als zestienjarige al zulke sterke popliedjes schrijven, respect hoor, ik zat op die leeftijd nog mijn tijd te verdoen op MSN. Hoe dan ook, ik hou van de eigenwijze popliedjes van Lorde, maar deze is dan net weer geen topfavoriet. Welke wel? Stay tuned!
J: Geen Lorde voor mij, haha. Wel een heel tof wijf die gewoon doet waar ze zin in heeft, maar ik kan maar niet die ultieme connectie maken die Geert en Niek wel hebben. Toch heeft ze wel eens in mijn top 500 gestaan (niet met deze), maar de laatste jaren niet meer.
N: Ya ya ya. Mijn gedachten dwalen meteen weer af naar mijn lieve beste vriendinnetje, die een flinke crush op Lorde heeft. Maar ik denk de laatste tijd sowieso veel aan haar nadat recentelijk een klein conflictje ietwat uit de hand is gelopen door de power of Meta (praat NOOIT je ruzies online uit lieverds, behalve op MuMe dan want dan bedien je een doelgroep x) waardoor ze even niet meer met me wil praten. Aahhh vriendschappen, het is het mooiste dat er is maar het kan soms ook zo pijnlijk zijn. Alles wat mij resteert is geduld hebben en vertrouwen in een goeie afloop, en die komt er ongetwijfeld ook wel. Misschien al bij deze Lorde, te AFAS over twee weekjes, al vrees ik dat dat iets te vroeg gaat zijn. Dus mocht iemand nog interesse in een kaartje hebben voor het uitverkochte gebeuren, wie weet komt er hier nog eentje beschikbaar. Maar misschien ook niet hihi, ik ga niks beloven. Ach, gelukkig hebben we de LP nog, die staat boordevool heerlijke diepe producties en Ella’s hese, haast rokerige stem doet het helemaal voor mij. Dit is topnotch pop, door een ringetje te halen.
G:
https://i.imgur.com/w9U9C1R.jpg
387. CHVRCHES - The Mother We Share
#62 van Geert
A: die synths gevormd door Lauren’s stemgeluid zijn wel cool, maar verder heeft de muziek van Chvrches me nooit zo geboeid. Maar daar gaat Geert wel een mooi essay over schrijven.
J: Best wel verrassend dat deze zo laag staat, toch wel een nummer die ik hoger zou aanslaan in dit soort lijstjes. Ik had hem in elk geval wel hoog bij Niek verwacht, maar blijkbaar heeft ‘ie liever andere kerkjes. Wel een klassieker met een kleine k, altijd wel een kleine euforie als ik ‘m hoor. Met een beetje mazzel valt ‘ie volgende keer wel binnen de punten (lees: top 500) bij mij.
N: Telkens wanneer ik denk dat mijn liefde voor de Kerkjes een beetje bekoelt is de enige oplossing om gewoon The Bones of What You Believe weer op te zetten, en dan realiseer ik me weer wat voor een toffe plaat dat toch is. Dit nummer in particular was mijn entree into electropop en geeft muzikaal gezien echt die vibes van een coming of ageverhaal van iemand die in een overweldigende metropool wordt gedumpt. Zo’n dergelijk epic beeld is altijd wel hieraan blijven plakken, al gaat het er tekstueel totaal niet over, maar dat boeit niemand. Wat ook is blijven plakken: de pirouetjes van Lauren te Tivoli, word er nog steeds draaierig van als ik er aan denk. Of komt dat gewoon door mn minicrush op haar? Geen idee. Geert die avond nog achtergelaten op de parking om zijn V500 in te leveren haha, classic. Vanavond ga ik hem na Warpaint achterlaten om stukjes te schrijven. Of niet. Maarja, fijn bandje met echt een paar steengoede poppoppopliedjes, al was hun laatste worp wel heel matig helaas.
https://i.imgur.com/Hd3cOXi.jpg
386. Belle & Sebastian - Seeing Other People
#62 van Arnout
A: Het eerste liedje dat niet in Geerts lijst stond, want deze komt uit de mijne! Wat mij betreft is de volledige tweede plaat van Belle & Sebastian pure popperfectie. Prachtige melodieën, fijne instrumentatie, net een tikje melancholisch (er zit zo’n subtiele strijker op de achtergrond), en die teksten zijn ontzettend leuk.
J: Als ik niet beter wist, dan had ik dit ook als een Geert-notering gezien. B&S is fijne muziek, maar ook hier: niet dé klik als de andere jongens wel voelen. Wel lekkere muziek om op een zomerse dag te draaien.
N: Ergens een soort Angus & Julia Stone avant la lettre. En met iets meer tweeeee. Fijn albumpje dit, luister het regelmatig als ik weer eens om 10 uur ’s avonds besluit te gaan koken. Tevens de tijd dat onze huismuis op z’n actiefst is dus ik ga daar dan soms even tegen babbelen. Misschien trekt Belle and Sebastian gewoon knaagdieren aan, als een schattig sprookje. Heel lief. Mijn makker kan nu weer efkes zomerslaapje houden maar B&S komt nog een keertje langs. Sterker nog: de stukjes zijn er al van getikt. Wat zijn we toch attent hier bij PBH.
https://i.imgur.com/k39E4Ye.jpg
385. Sufjan Stevens - Chicago
#387 van Geert, #324 van Niek
N: Sufjan Stevens, nog zo’n voorbeeldtokkelaar. Nu is Chicago natuurlijk totaal geen gitaarpingelnummer maar echt een grotesque weerspiegeling van een metropool. Zoals ook Chvrches dus. Ik blijf maar linkjes leggen binnen deze update, misschien ook omdat het allemaal Geertliedjes zijn. Anyways, dit is fijne bombast, net subtiel genoeg georkestreerd om het allemaal luchtig en niet te zwaar te maken. En Sufjan is gewoon een baas, daar geen discussie over
A: Shoutout naar de kat van Poek! Illinois was een behoorlijk populaire plaat toen ik op MuMe kwam, en heb er toen zelf ook veel naar geluisterd, toch alweer zo’n 15 jaar geleden! Echter, Chicago sprong er nooit zo uit voor me, en nog steeds niet. Gezien mijn fascinatie voor seriemoordenaars en dergelijk gespuis heb ik wel een voorliefde voor De Clown, maar eigenlijk bevalt de halve plaat me beter. Deze is me wat te vlak en repetitief #unpopularopinions
J: Als het gaat om echte Sufjan-favorieten komt deze ook nooit bij mij bovendrijven, hoor. Heel sterk nummer, maar de emotionele klik die ik met andere nummers van hem heb, ontbreekt hier wel. Heb hem liever wat meer ingetogen, dan is ‘ie op z’n best.
https://i.imgur.com/hmRTwzY.jpg
384. Sparklehorse - Cow
#435 van Niek, #293 van Jordi
A: Deze had nog bijna m’n top 100 gehaald en vervolgens ben ik hem dus totaal vergeten voor mijn top 500! Geen idee hoe ik dat nou weer voor elkaar krijg. Deze hoort dus zeker wel rond 120 te staan bij mij en zou dus echt een prachtpositie hebben in onze lijst, dat belooft wat voor volgend jaar! Ik heb werkelijk geen idee waar Mark Linkous nou over zingt, ik hoor iets over ‘electric chairs’ en ‘rooks’, dus dat klinkt niet erg vrolijk, maar voor mij draagt de muziek een sfeer van hoop en optimisme uit. Het was juist rond momenten dat ik weer de goede kant op ging in mijn depressie (juist de depressie uit dus), dat dit nummer iedere keer weer binnenkwam en
perfect weergaf wat ik van binnen voelde. Het voelt ook als een lentedag. Er zit ook wel een donkerder randje aan, maar heeft alles in het leven niet een donker randje?
J: Ik weet het wel zeker. Dit nummer is een perfecte weerspiegeling van een veel te hete, brakke zomerdag. De zon vol in je mik, denkend aan de wandaden van gisteravond terwijl je maar weer het laatste drupje uit je flesje water sipt. Zo’n sfeertje komt er bij mij op als ik ‘m luister, helaas voor Linkous was zijn leven niet alleen brakheid, maar veel erger, een beetje muziekkenner weet waarom.
N: Past qua thematiek en instrumentatie ook weer helemaal in deze update. Wel met afstand het emotioneelste nummer hier, dit is echt langzaam maar zeker vanbinnen doodgaan maar dan verpakt in een soort wanhooptomistisch alleskomtwelgoedsausje. Zo tof en fascinerend hoe dit omgezet wordt in het gitaarspel dat langzaam maar zeker uitdooft. En die mix aan instrumenten überhaupt is briljant. Banjo, accordeon… eigenlijk ontbreken alleen een draaiorgel en doedelzak en dan kan ie zo bij de ingang van de Coop in Veenendaal gaan staan, wel een spoor van vernieling en verbijstering achterlatend bij huismoeders die nietsvermoedend hun pakje volle yoghurt met stukjes framboos willen halen. Oh Mark Linkous, de zoden huilen met je mee.
https://i.imgur.com/t6WGsuz.jpg
383. Vampire Weekend - Step
#409 van Geert, #307 van Niek
A:
Dit is wel echt de update van de perfecte popliedjes. Het is de Geert-invloed. Oh ja klavecimbels in popmuziek, daar pak je mij wel mee in. Die gebruikten ze ook al zo fijn op M79. Het leuke is: het klinkt niet meteen hip-hop maar het is gebaseerd op een Souls of Mischief-track en er is een remix van gemaakt met Danny Brown, Despot en Heems (en kerstbellen). Dat werkt verrassend goed!
J: VW is echt een schattig bandje, de moshpit die ik meemaakte bij hun concert op DTRH voelde alsof ik in een bak met knuffels dook. Nee, zonder dollen, het is een band met heel veel fijne nummers. M79 is bijvoorbeeld een pareltje, maar die staat niet bij mij in de punten. Wie weet wel bij de andere fanboys?
N: #teamfiets maar steps zijn ook kjoel uiteraard. En #teampaard, want dit is al m’n derde paartje meet G deze update. Verder wat Arrie zegt; We hebben deze update met CHVRCHES en Lorde twee pure popartiesten zien passeren en Ezra en knaapjesaapjes passen ook helemaal in dit plaatje. Modern Vampires is een bijzonder goed uitgedacht en superkleurrijk album waarin echt tientallen instrumenten uit de kast zijn getrokken maar alles toch zo organisch klinkt. Maar je blijft wel steeds nieuwe subtiliteitjes ontdekken en tengevolge blijven mijn albumfavorietjes om de haverklap wisselen. Het fijne melancholisch optimistische van Step blijft er altijd wel tussen staan tho. Of tussenbouncen eerder, among de regenboogkonijntjes. Wat een avond, wat een avond. A gauche.
https://i.imgur.com/01G1Nld.jpg
382. Makthaverskan - Asleep
#61 van Geert
A: Lekker opzwepend indiepopplaatje! Sprankelende gitaren ook, en de synths geven het dan weer wat 80s-vibe mee. Echt zo’n plaatje waar luigifort wel wat mooie termen op zou plakken, otherworldy enzo! Trouwens, mocht je nou ook afvragen wat de bandnaam betekent, het is een zelfbedachte vrouwelijke versie van ‘makthavere’ wat zoiets betekent als ‘iemand met macht’. De twee vrouwen in de band, Maja en Irma, zien zichzelf als sterke vrouwen die de leiding nemen dus het werkte goed voor ze. Klinkt ook lekker feministisch, I like!
J: Voor mijn gevoel hoor ik deze altijd in de Witte Trui-uitzending als ik intune, of er zijn gewoon veel nummers die hier op lijken. Dit is wel een lekker nummer die je een fijn, vrij gevoel geeft. Toch relatief weinig plays bij mij zie ik, 7 plays in 4 jaar tijd, wauw. Dan zal ik hem vast vaak bij Geert in de auto hebben gehoord.
N: Aaahhhhh deze is gewoon lief

https://i.imgur.com/mUk0hFR.jpg
381. Klara Lewis - Ingrid
#61 van Niek
N: Deze is ook lief
Of wacht, lief is niet echt het goede woord. Laten we het huiveringwekkend noemen ofzo, jeeuutje.A: En we blijven in Zweden! Nouja, ze is niet helemaal Zweeds, want haar pa is één van de Britten die Wire vormen: Graham Lewis. De bassist, maar hij schrijft ook veel mee aan zowel teksten als muziek en doet ook weleens de vocalen. De man is op een gegeven moment naar Zweden verhuisd, en zodoende is zijn dochter Zweeds. Zelf ben ik in de winter in Noord-Zweden geweest, niet waar Klara vandaan komt, maar ik kan me op basis van die tocht wel voorstellen dat de Zweedse landschappen en sfeer haar geïnspireerd hebben tot dit muziekstuk (maar misschien ook helemaal niet, voor mij persoonlijk is het in ieder geval passend). Het is een lang herhalend stuk van twintig minuten, waar distortion steeds meer de overhand neemt en de herhalende melodie verzwelgt. Geen makkelijke muziek, en eigenlijk wel geinig dat we na een zeer Geert-fähig negental afsluiten met ongeveer het tegenovergestelde. Intense shit, maar ik ga hier wel heel goed op.
J: Tijdens de Napels-update (voelt alweer als een eeuw geleden) deze een paar keer gedraaid en ik moet zeggen dat ik deze shit niet echt voel. Ik houd de aandacht er wel bij en het is ook wel intrigerend, maar ik blijf na beluistering toch een beetje op m’n honger zitten.
N: Tja oeioeioei, je zou voor minder schrijfangst krijgen of niet dan? Aanvankelijk wilde ik hier een fraaie Rewirereferentie van draaien omdat het tegelijk zou vallen met deze update. NouK lol, dat is inmiddels wel twee maandjes over tijd ofzo. Maar ik ga het nu alsnog doen want gelukkig kan ik het me nog scherp voor de geest halen, althans wat je scherp noemt want het was juist het blurry en fuzzy dat dat zo’n epische avond maakte.Een grote poel aan experimentele draaikolken van Grouper met d’r roze schoenen, manmanman vloer me tot onder het linoleum vandaan zeg. Dan hadden we natuurlijk Caterina met haar modulaire wonderwerk dat al eerder in deze lijst passeerde. En dan Mabe, poeh Mabe, die zoveel klankkleuren uit die cello van haar wist te krijgen dat ik de neiging had om de regenboogkotsende kat uit Exploding Kittens in te zetten. Toen drong het echt tot me door dat de cello misschien wel mijn favoriete instrument is van allemaal. Heb onlangs nog een roman van Natalie Koch gelezen staan over een gevierd cellist die inmiddels wat in het slop is geraakt, en hoewel het een vrij matig verhaal is heeft dit wel mijn interesse voor dat kjoele instrument verder te voeden. Tijdens het lezen heb ik me dan ook aan behoorlijk wat instrumentale werkjes gewaagd die gebouwd zijn rond deze viool vóórdat ie te heet werd gewassen, en hierbij heb ik deze van Klara Lewis echt verslonden. Ik moest wel, anders zou het mij helemaal verslinden, verzwelgen, kaalplukken, emotioneel uitkleden. De eerste luisterbeurt, destijds voor SvhJ 2020, was ik echt totaal uit het veld geslagen, wist niet wat ik hoorde. En dat is eigenlijk nog steeds zo. Ik zag hier op de site een comment – van Don Cappuccino, als iemand ware taal spreekt is hij het wel - dat het een soort Disintegration Loops in reverse was. Een tegendraads rondje dus. Dat is misschien de manier om hier toch nog iets van te kunnen vatten. Ingrid is een subtiel meanderend mantra, een avantgardistisch meesterwerkje. Ergo de ideale manier om de Geertupdate af te sluiten. Schrijf je mee, G?
Stand:
https://i.imgur.com/O749kUi.jpg
Oh wat snoezig, die fotokes komen nog uit Covidtijd. Rijst de vraag: zal deze lijst afkomen voordat de volgende pandemie een feit gaat zijn? Spannend!!
1
geplaatst: 30 mei 2022, 19:59 uur
Nou, het wachten waard ??!
Maar mooie update, zeker met CHVRCHES,Vampire Weekend en Lorde, maar toch vooral Belle en Sparklehorse
.
Niek ben eens groot
en stuur gewoon een bloemetje en ga samen naar Lorde 
Maar mooie update, zeker met CHVRCHES,Vampire Weekend en Lorde, maar toch vooral Belle en Sparklehorse
.Niek ben eens groot
en stuur gewoon een bloemetje en ga samen naar Lorde 
0
geplaatst: 31 mei 2022, 08:09 uur
Jongens neem Geert nu niets kwalijk want die is dus stiekem bezig met tv opnames van de verraders 

1
geplaatst: 15 juni 2022, 14:21 uur
Gretz schreef:
Niek: Oeioei Teun, we hebben zo te zien nog flink wat werk voor de boeg hier. Wanneer zullen we?
Niek: Oeioei Teun, we hebben zo te zien nog flink wat werk voor de boeg hier. Wanneer zullen we?
Dat topic is zo te lezen hard nodig. Ik ga er werk van maken!
G: Op dit nummer is Swift ook verantwoordelijk voor een van de mooiste bruggen uit de ganse muziekgeschiedenis
Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat dit niet alleen één van de mooiste bruggen, maar zelfs dé mooiste brug ter wereld is. De Ponte Vecchio is een afgrijselijk gedrocht als je ze naast elkaar zet.
G: jazeker, want tegen die tijd heeft TayTay haar grote doorbraak op MuMe gehad. Heeft ze de Song van het Jaar 2021 gepakt, plus een paar Jordy’s en is ze de hoogste nieuwe binnenkomer in zowel De Witte Trui als de MuMeLadder. Geef ik je op een briefje.
This didn't age well. Uitgeschakeld in de eerste ronde van Song van het Jaar, slechts één (oningeloste) nominatie bij de Jordy's, uitgeschakeld in de Witte Trui. Alle ballen op de MuMeLadder dan maar. 25 juli weer aan de beurt daar, zet het in je agenda.
Zoals je kunt zien, loop ik nog wat achter met dit topic bijlezen. Maar ik denk dat ik het tempo nu wel kan bijbenen.
1
geplaatst: 15 juni 2022, 14:36 uur
niels94 schreef:
Eindelijk een liedje van Spektor gecheckt. Uit het leven gegrepen teksten over sokken. Soort dronken Joanna Newsom die op een feestje achter de piano is gaan zitten terwijl de rest denkt: ok dan Joanna, ga maar even dan...
Eindelijk een liedje van Spektor gecheckt. Uit het leven gegrepen teksten over sokken. Soort dronken Joanna Newsom die op een feestje achter de piano is gaan zitten terwijl de rest denkt: ok dan Joanna, ga maar even dan...
Deze beschrijving ga ik bewaren

2
geplaatst: 26 augustus 2022, 09:19 uur
4
geplaatst: 31 augustus 2022, 11:03 uur
Okay then
https://i.redd.it/o681zrnfxx171.jpg
380. Lorde ft. Run the Jewels - Supercut - El-P Remix
#60 van Arnout
A: Twee geliefde artiesten binnen PBH. Het origineel kende ik eigenlijk heel lang niet, aangezien deze remix meteen raak was. De productie van El-P geeft het eeh heel fijn, donker en onheilspellend randje. Lorde blikt terug op een relatie en speelt een ‘supercut’ af met alle mooie momenten. Een supercut is blijkbaar een compilatie van korte video’s. Maar ondanks alle magie die ze zich herinnert, is ze haar ex wel kwijt. Ik vind de beat van El-P erg mooi bij dat thema, en ook vaak dat Mikey en El allebei een stukkie rappen. En dan die synth die erin komt wanneer El-P ‘there’s no manual’ rapt. Prachttrack.
J: Twee echte PBH-artiesten inderdaad, maar ik vond deze een paar jaar terug toch beter dan ik nu vind. Sinds de RTJ Greatest Hits vind ik al twintig tracks beter dan deze, dit nummer is dus een beetje van de wagen gevallen. Wie weet rijd ik ooit weer terug om ‘m op te pakken.
379. Stars - Your Ex-Lover Is Dead
#59 van Geert
A: En nog een liedje over een ex. Komt Taylor ook nog?
Maar waar Lorde blijft hangen, vinden de zanger en zangeres in dit lied het helemaal prima dat het klaar is.
Mooie beeldvorming wel dat ze toevallig samen bij elkaar in een taxi terecht komen, zij denkt dat hij verdrietig is maar hij doet gewoon zijn best om haar naam te herinneren. Ouch.
Erg fraaie track met die afwisseling tussen het man- en vrouwperspectief en die mooie strijkers. Toffe band, dat Stars, misschien toch eens meer in verdiepen.
J: Zoveel exen, lijkt wel Ex on the Beach hier. Wel een mooi nummer dit, vooral door die strijkers. Dat mag ik wel. Verder wat Arnout zegt. Doet me denken aan de keer dat ik een chick uit Polen voor de laatste keer zag, toen ik haar met de taxi thuis bracht. Enige verschil is dat ik wél haar naam nog wist
378. Japanese Breakfast - Diving Woman
#059 van Niek
A: Kon Niek deze niet op gitaar? Ik meen me te herinner dat ie ooit een audio clipje de chat in gooide met een stukje gitaar dat ie speelde en wij konden niet raden wat het was. Was deze dus. Lekker dromerig trackje wel dat toch nooit helemaal bij me blijft hangen. Dat bleek dus.
J: Volgens mij gaat Drank Lover erg hard op dit nummer en daarom Niek ook, maar ik kon ook het nummer niet herkennen toen inderdaad. Het is een fijn nummer, ik vond hem eerst ruk, maar als je hem hebt gehoord heb je wel een beetje de neiging om te denken: wat heb ik nou eigenlijk geluisterd? Bij mij ook geen blijvende indruk dus.
377. BROCKHAMPTON - SISTER/NATION
#318 van Niek, #374 van Jordi
J: Ho ho ho, komt er nu opeens effe een keiharde klapper opzetten. Dit epische tweeluik van SATURATION III kickt er altijd lekker in, heerlijk hoe hoog het energielevel is in het eerste deel, om daarna de ultieme chill te bereiken in het tweede deel. Bij mij is alles raak op hun derde album, bij die combinatie zorgt ervoor dat dit nummer een top 400-notering krijgt.
A: Wat een banger! Ik moet zeggen dat ik recentelijk weinig Brockhampton heb geluisterd, maar dit staat nog steeds overeind voor me. Heerlijk geproduceerd, en leuk hoe de verschillende stijlen van de rappers samen komen. Niet mijn favoriet, daarvoor mis ik net de emotionele connectie. Maar voelt wel als een PBH-essential.
376. BTS - DNA
#58 van Arnout
A: ja, dit is dus puur een persoonlijk favoriet waarvan ik niet verwacht dat de rest er veel mee kan. Ik ben een sucker voor goede popliedjes. Natuurlijk is het allemaal erg glad en commercieel, natuurlijk is BTS puur een onderdeel van de K-Pop fabriek. Maar dat neemt niet weg dat dit liedje erg goed in elkaar zit. En ondanks dat het een soort fabrieksproduct is, ervaar ik het als met plezier gemaakt.
J: Haha, ik heb hier vaak wel een zwak voor. Lekker deuntje, alleen het refrein vind ik wat zeikerig klinken.
375. Agar Agar - I'm That Guy
#058 van Niek
J: Er zijn talloze artiesten die ik zonder MuMe nooit had ontdekt, Agar Agar is daar zeker een voorbeeld van. Ik had ze vroeg of laat wel ontdekt, maar zonder PBH was de liefde nooit zo groot geweest. Het was tijdens ADE 2018 (denk ik), toen wij en Drank Lover (met shirt) helemaal los gingen tijdens het optreden van dit duo. Vooral tijdens dit nummer ging het dak er helemaal af, waarschijnlijk omdat Drank Lover (zonder shirt) such great heights bereikte met z’n gespring. Of door ons allemaal, ik moest daarna wel ff bijkomen bij Eefje de Visser.
A: ja, ook ik heb direct de associatie met Dance Lover. Wat een prachtige opbouw heeft dit nummer.
374. Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder
#298 van Geert, #403 van Niek
J: Mooi, klein liedje van Boudewijn, waar hij patent op heeft. Ik luister niet vaak naar zijn muziek, maar als het voorbij komt kan het wel vaak op goedkeuring rekenen. Naast Jou is m’n favoriet van hem.
A: Naast Jou is ook mijn favoriet. Ik heb wel een periode veel Boudewijn gedraaid en dan vooral dit album. Fraaie, kleine liedjes met fijne teksten. Ik denk dat Naast Jou wel in mijn top 500 stond?
373. The Killers - Mr. Brightside
#57 van Geert
J: Eén van de meest iconische tracks van de 00’s, een echt festivalanthem en daardom is het ook niet zo vreemd dat ‘ie zo hoog in Geerts lijst staat. Ik heb niet zoveel met The Killers, maar deze valt wel in de smaak hoor. Heerlijke meezinger en ook goede herinneringen aan.
A: Iconische track, dat wel. Overrated, dat ook. Brandon was zelfs te lui om een tweede couplet te schrijven. Wel catchy and opzwepend, maar dat is het wel voor mij.
372. Madrugada - What's on Your Mind?
#57 van Jordi
J: De andere boys hadden veel ijzers in het vuur deze update, gelukkig komt er nog een solo-notering van mij. Madrugada draai ik met mate, albums integraal luisteren vind ik soms net te lang, maar losse nummers werkt prima; er zitten echte parels tussen.
Zoals deze, het nummer ploft zo lekker bij je neer, Sivert Høyem kan mooi zingen en dat komt hier erg mooi naar voren, vooral naar het einde toe. Altijd enorm de neiging om zelf keihard mee te brullen.
A: Madrugada is puur zo’n band die altijd vakmanschap levert maar mij er niet mee raakt. Afstandelijke muziek ofzo. Ik hoor wel de sterke zang, de fraaie sfeer, etc. Wat dat betreft prima om af en toe te draaien. Mijn eigen lijst zou het echter niet halen. Vind dit wel een typische Jordi-track.
371. Ibeyi ft. Kamasi Washington - Deathless
#057 van Arnout
J: Oeh lekker hoor, typisch Arnout-trackje weer. Geen doorsnee R&B-nummer, dus ik vind het ook direct interessant. Kamasi met z’n getoeter is altijd goed, lekker sfeertje op dit nummer.
A: eens een keer een Song Exploder-aflevering over gehoord waarin de meiden erover werden geïnterviewd. Gaat over één van de twee meiden die op haar zestiende in Parijs was en werd aangehouden door de politie zonder reden. Dit was een heftige ervaring voor haar. In het interview vertelden ze de ook over de muzikale totstandkoming en het zorgde ervoor dat alles ineens op z’n plek viel voor me. Prachtige spannende productie en een krachtig refrein.
https://i.redd.it/o681zrnfxx171.jpg
380. Lorde ft. Run the Jewels - Supercut - El-P Remix
#60 van Arnout
A: Twee geliefde artiesten binnen PBH. Het origineel kende ik eigenlijk heel lang niet, aangezien deze remix meteen raak was. De productie van El-P geeft het eeh heel fijn, donker en onheilspellend randje. Lorde blikt terug op een relatie en speelt een ‘supercut’ af met alle mooie momenten. Een supercut is blijkbaar een compilatie van korte video’s. Maar ondanks alle magie die ze zich herinnert, is ze haar ex wel kwijt. Ik vind de beat van El-P erg mooi bij dat thema, en ook vaak dat Mikey en El allebei een stukkie rappen. En dan die synth die erin komt wanneer El-P ‘there’s no manual’ rapt. Prachttrack.
J: Twee echte PBH-artiesten inderdaad, maar ik vond deze een paar jaar terug toch beter dan ik nu vind. Sinds de RTJ Greatest Hits vind ik al twintig tracks beter dan deze, dit nummer is dus een beetje van de wagen gevallen. Wie weet rijd ik ooit weer terug om ‘m op te pakken.
379. Stars - Your Ex-Lover Is Dead
#59 van Geert
A: En nog een liedje over een ex. Komt Taylor ook nog?
Maar waar Lorde blijft hangen, vinden de zanger en zangeres in dit lied het helemaal prima dat het klaar is.
Mooie beeldvorming wel dat ze toevallig samen bij elkaar in een taxi terecht komen, zij denkt dat hij verdrietig is maar hij doet gewoon zijn best om haar naam te herinneren. Ouch.
Erg fraaie track met die afwisseling tussen het man- en vrouwperspectief en die mooie strijkers. Toffe band, dat Stars, misschien toch eens meer in verdiepen.
J: Zoveel exen, lijkt wel Ex on the Beach hier. Wel een mooi nummer dit, vooral door die strijkers. Dat mag ik wel. Verder wat Arnout zegt. Doet me denken aan de keer dat ik een chick uit Polen voor de laatste keer zag, toen ik haar met de taxi thuis bracht. Enige verschil is dat ik wél haar naam nog wist

378. Japanese Breakfast - Diving Woman
#059 van Niek
A: Kon Niek deze niet op gitaar? Ik meen me te herinner dat ie ooit een audio clipje de chat in gooide met een stukje gitaar dat ie speelde en wij konden niet raden wat het was. Was deze dus. Lekker dromerig trackje wel dat toch nooit helemaal bij me blijft hangen. Dat bleek dus.
J: Volgens mij gaat Drank Lover erg hard op dit nummer en daarom Niek ook, maar ik kon ook het nummer niet herkennen toen inderdaad. Het is een fijn nummer, ik vond hem eerst ruk, maar als je hem hebt gehoord heb je wel een beetje de neiging om te denken: wat heb ik nou eigenlijk geluisterd? Bij mij ook geen blijvende indruk dus.
377. BROCKHAMPTON - SISTER/NATION
#318 van Niek, #374 van Jordi
J: Ho ho ho, komt er nu opeens effe een keiharde klapper opzetten. Dit epische tweeluik van SATURATION III kickt er altijd lekker in, heerlijk hoe hoog het energielevel is in het eerste deel, om daarna de ultieme chill te bereiken in het tweede deel. Bij mij is alles raak op hun derde album, bij die combinatie zorgt ervoor dat dit nummer een top 400-notering krijgt.
A: Wat een banger! Ik moet zeggen dat ik recentelijk weinig Brockhampton heb geluisterd, maar dit staat nog steeds overeind voor me. Heerlijk geproduceerd, en leuk hoe de verschillende stijlen van de rappers samen komen. Niet mijn favoriet, daarvoor mis ik net de emotionele connectie. Maar voelt wel als een PBH-essential.
376. BTS - DNA
#58 van Arnout
A: ja, dit is dus puur een persoonlijk favoriet waarvan ik niet verwacht dat de rest er veel mee kan. Ik ben een sucker voor goede popliedjes. Natuurlijk is het allemaal erg glad en commercieel, natuurlijk is BTS puur een onderdeel van de K-Pop fabriek. Maar dat neemt niet weg dat dit liedje erg goed in elkaar zit. En ondanks dat het een soort fabrieksproduct is, ervaar ik het als met plezier gemaakt.
J: Haha, ik heb hier vaak wel een zwak voor. Lekker deuntje, alleen het refrein vind ik wat zeikerig klinken.
375. Agar Agar - I'm That Guy
#058 van Niek
J: Er zijn talloze artiesten die ik zonder MuMe nooit had ontdekt, Agar Agar is daar zeker een voorbeeld van. Ik had ze vroeg of laat wel ontdekt, maar zonder PBH was de liefde nooit zo groot geweest. Het was tijdens ADE 2018 (denk ik), toen wij en Drank Lover (met shirt) helemaal los gingen tijdens het optreden van dit duo. Vooral tijdens dit nummer ging het dak er helemaal af, waarschijnlijk omdat Drank Lover (zonder shirt) such great heights bereikte met z’n gespring. Of door ons allemaal, ik moest daarna wel ff bijkomen bij Eefje de Visser.
A: ja, ook ik heb direct de associatie met Dance Lover. Wat een prachtige opbouw heeft dit nummer.
374. Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder
#298 van Geert, #403 van Niek
J: Mooi, klein liedje van Boudewijn, waar hij patent op heeft. Ik luister niet vaak naar zijn muziek, maar als het voorbij komt kan het wel vaak op goedkeuring rekenen. Naast Jou is m’n favoriet van hem.
A: Naast Jou is ook mijn favoriet. Ik heb wel een periode veel Boudewijn gedraaid en dan vooral dit album. Fraaie, kleine liedjes met fijne teksten. Ik denk dat Naast Jou wel in mijn top 500 stond?
373. The Killers - Mr. Brightside
#57 van Geert
J: Eén van de meest iconische tracks van de 00’s, een echt festivalanthem en daardom is het ook niet zo vreemd dat ‘ie zo hoog in Geerts lijst staat. Ik heb niet zoveel met The Killers, maar deze valt wel in de smaak hoor. Heerlijke meezinger en ook goede herinneringen aan.
A: Iconische track, dat wel. Overrated, dat ook. Brandon was zelfs te lui om een tweede couplet te schrijven. Wel catchy and opzwepend, maar dat is het wel voor mij.
372. Madrugada - What's on Your Mind?
#57 van Jordi
J: De andere boys hadden veel ijzers in het vuur deze update, gelukkig komt er nog een solo-notering van mij. Madrugada draai ik met mate, albums integraal luisteren vind ik soms net te lang, maar losse nummers werkt prima; er zitten echte parels tussen.
Zoals deze, het nummer ploft zo lekker bij je neer, Sivert Høyem kan mooi zingen en dat komt hier erg mooi naar voren, vooral naar het einde toe. Altijd enorm de neiging om zelf keihard mee te brullen.
A: Madrugada is puur zo’n band die altijd vakmanschap levert maar mij er niet mee raakt. Afstandelijke muziek ofzo. Ik hoor wel de sterke zang, de fraaie sfeer, etc. Wat dat betreft prima om af en toe te draaien. Mijn eigen lijst zou het echter niet halen. Vind dit wel een typische Jordi-track.
371. Ibeyi ft. Kamasi Washington - Deathless
#057 van Arnout
J: Oeh lekker hoor, typisch Arnout-trackje weer. Geen doorsnee R&B-nummer, dus ik vind het ook direct interessant. Kamasi met z’n getoeter is altijd goed, lekker sfeertje op dit nummer.
A: eens een keer een Song Exploder-aflevering over gehoord waarin de meiden erover werden geïnterviewd. Gaat over één van de twee meiden die op haar zestiende in Parijs was en werd aangehouden door de politie zonder reden. Dit was een heftige ervaring voor haar. In het interview vertelden ze de ook over de muzikale totstandkoming en het zorgde ervoor dat alles ineens op z’n plek viel voor me. Prachtige spannende productie en een krachtig refrein.
2
geplaatst: 31 augustus 2022, 13:22 uur
jordidj1 schreef:
A: Kon Niek deze niet op gitaar? Ik meen me te herinner dat ie ooit een audio clipje de chat in gooide met een stukje gitaar dat ie speelde en wij konden niet raden wat het was.
A: Kon Niek deze niet op gitaar? Ik meen me te herinner dat ie ooit een audio clipje de chat in gooide met een stukje gitaar dat ie speelde en wij konden niet raden wat het was.
Als niemand het kan raden lijkt het me nu juist dat ie het niet kan op de gitaar.
0
geplaatst: 31 augustus 2022, 18:44 uur
GrafGantz schreef:
Als niemand het kan raden lijkt het me nu juist dat ie het niet kan op de gitaar.
Wonderwall wel.
* denotes required fields.