MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Reijersen's Muzikale Reis door de Top250

zoeken in:
Ja Nirvana en Pixies en zo is voor mensen die van muziek binnen de lijntjes zijn waarschijnlijk te rauw en echt of zo. Ik vind het ook vreemd dat je dit niet kan uitluisteren en veel moeilijkere en ontoegankelijkere muziek die al geweest is wel.

Precies, hoe hou je ellenlange progepistels dan wel vol zou ik zeggen..

Nirvana te rauw? Cobain's inspiraties waren stuk voor stuk rauwer, de muziek van Nirvana is eerder te braaf vergeleken met bands als Pixies of Sonic Youth.

In Utero is wel een stukje beter dan Nevermind - moet 'm weer eens beluisteren.

Ik denk dat de door jou genoemde bands hier ook niet op veel bijval hoeven te rekenen.

Slint komt ook nog langs als het goed is - ben benieuwd of Reijersen dat wel trekt.

johan de witt schreef:
Ja Nirvana en Pixies en zo is voor mensen die van muziek binnen de lijntjes zijn waarschijnlijk te rauw en echt of zo. Ik vind het ook vreemd dat je dit niet kan uitluisteren en veel moeilijkere en ontoegankelijkere muziek die al geweest is wel.

Ik denk dat dit komt omdat er vaker "gewoon" gezongen wordt en daar wat meer rustmomenten in zitten.

En over binnen de lijntjes gesproken: zie m'n eerdere bericht van vandaag daar over.

Casartelli (moderator)
Ik zou me sowieso niet al te veel gelegen laten liggen aan mensen die pretenderen namens het collectief te weten welke muziek 'echt' is en welke niet. Straks nog even een een claim op welke muziek met gevoel gemaakt is en welke niet en we hebben bingo.

luigifort schreef:
Precies, hoe hou je ellenlange progepistels dan wel vol zou ik zeggen..

Waarom elke keer de Prog er bij halen?

Waarom niet?
Maar serieus, het is de tegenhanger van de korte songs van Pixies bv...

johan de witt schreef:

luigifort schreef:
Maar goed, ms klinkt jazz mij ook wel zo in de oren dat ik 't niet meer dan 2 * kan geven

Ik hou van jazz en van prog. Pixies vind ik geweldig op z'n tijd, ken en waardeer meerdere albums van Sonic Youth, maar ik vind Nirvana niet interessant genoeg om een heel album van uit te zitten. Ik snap het belang van Smells Like..., maar meer positieve dingen over Nirvana kan ik echt niet verzinnen.

johan de witt schreef:
Ja Nirvana en Pixies en zo is voor mensen die van muziek binnen de lijntjes zijn waarschijnlijk te rauw en echt of zo.

Welke lijntjes? Je refereert echt alleen maar vanuit je eigen smaak. Want die is echt, rauw en met emotie. Alles wat niet je smaak is niet echt, rauw of met echte emotie.

Wel lastig om zo enigszins een normale discussie te voeren als alles maar direct afgekapt wordt. Mju is wat dit betreft nog minder snobistisch

luigifort schreef:
Waarom niet?
Maar serieus, het is de tegenhanger van de korte songs van Pixies bv...

The Kik heeft ook alleen maar korte liedjes

Nee maar wat ik bedoel is dat t zo wat kort door de bocht overkomt. Hele genres in 1 keer weg zetten als slecht en niet echt ofzo terwijl binnen vrijwel elk genre het ook alle kanten op gaat en er voor iedereen wel wat te vinden is.

Open staan voor andermans smaak ook als t niet direct je genre is zeg maar.

vigil schreef:
(quote)

Welke lijntjes? Je refereert echt alleen maar vanuit je eigen smaak. Want die is echt, rauw en met emotie. Alles wat niet je smaak is niet echt, rauw of met echte emotie.

Wel lastig om zo enigszins een normale discussie te voeren als alles maar direct afgekapt wordt. Mju is wat dit betreft nog minder snobistisch

Nirvana is mijn eigen smaak?
Pff, nee, objectief is dit album rauw, zoals alle producties van Albini dat zijn, dat heeft niks met mijn eigen smaak van doen. Het zijn juist de haters die hier vanuit hun eigen smaak redeneren en er vervolgens vol dédain over spreken. Over snobistisch gedrag gesproken
Iets met een pot en een héle grote ketel...

Open staan voor andermans smaak zegt-ie dan

Nu al benieuwd hoe open er gereageerd gaat worden door jou en Casartelli en aanverwanten als Pixies aan de beurt zijn Daar gaat het ook alle kanten op én moet er voor jullie ook wat te vinden zijn, of toch niet??

vigil schreef:
(quote)

The Kik heeft ook alleen maar korte liedjes

Nee maar wat ik bedoel is dat t zo wat kort door de bocht overkomt. Hele genres in 1 keer weg zetten als slecht en niet echt ofzo terwijl binnen vrijwel elk genre het ook alle kanten op gaat en er voor iedereen wel wat te vinden is.

Open staan voor andermans smaak ook als t niet direct je genre is zeg maar.

T gaat id niet alleen om prog, maar ook jazz bv etc.
En id binnen prog zitten ook dingen naar mijn smaak

johan de witt schreef:
(quote)

Nirvana is mijn eigen smaak?
Pff, nee, objectief is dit album rauw, zoals alle producties van Albini dat zijn, dat heeft niks met mijn eigen smaak van doen. Het zijn juist de haters die hier vanuit hun eigen smaak redeneren en er vervolgens vol dédain over spreken. Over snobistisch gedrag gesproken
Iets met een pot en een héle grote ketel...

Jammer dat je gelijk vol ten aanval trekt. Is nergens voor nodig. Ik probeer de discussie open te houden en dit ook aan te geven. Zoals eerder gezegd wat is binnen de lijntjes en wie legt die lijntjes? Als ik daaraan denk kom ik uit bij Maroon 5 ofzo en niet bij Jazz, Punk, Prog of iets dergelijks.

Als je iets niet een hoog cijfer beoordeeld of positief ben ben je tegenwoordig gelijk een hater dat vind ik ook zo'n vreemd fenomeen. Dit zie je over de hele site dus het is een algemene opmerking.

luigifort schreef:
(quote)

T gaat id niet alleen om prog, maar ook jazz bv etc.
En id binnen prog zitten ook dingen naar mijn smaak

Zelfs in de hiphop of ga ik nu echt te ver

KRS-One

johan de witt schreef:

Nu al benieuwd hoe open er gereageerd gaat worden door jou en Casartelli en aanverwanten als Pixies aan de beurt zijn Daar gaat het ook alle kanten op én moet er voor jullie ook wat te vinden zijn, of toch niet??

Nu ken ik geen albums van Pixies dus ik zal me dan stil houden

Overigens vind ik Velouria gewoon een goed nummer hoor, net zoals jij Kayleigh ook kan waarderen

Reijersen schreef:
Dit is voor mij gewoon pokkeherrie, superdepressief en een zanger die niet kan zingen.

Klopt helemaal. Mijn favoriete Nirvana-album.

vigil schreef:
(quote)

Jammer dat je gelijk vol ten aanval trekt. Is nergens voor nodig. Ik probeer de discussie open te houden en dit ook aan te geven. Zoals eerder gezegd wat is binnen de lijntjes en wie legt die lijntjes? Als ik daaraan denk kom ik uit bij Maroon 5 ofzo en niet bij Jazz, Punk, Prog of iets dergelijks.

Als je iets niet een hoog cijfer beoordeeld of positief ben ben je tegenwoordig gelijk een hater dat vind ik ook zo'n vreemd fenomeen. Dit zie je over de hele site dus het is een algemene opmerking.

Eh, het is jij die aanvalt en ik die terugkaats, vreemd dat je dan niet eerst naar jezelf kijkt.
En een aanval is geen 'discussie openen' lijkt me.

En doe nou niet alsof je bepaalde artiesten of genres niet haat, iedereen die hier op de site al langere tijd rondloopt weet dat jij bepaalde artiesten ook totaal niet moet, en hoe vaak je dat al niet benoemd hebt, ik noem een Neil Young of Pixies.

Daar is niks mis mee overigens, al kan het irritant zijn voor de liefhebbers van die muziek.
Maar ga het dan niet ontkennen, dat helpt de discussie ook niet bepaald, of vind je wel?

Ik heb In Utero altijd wel een toffe plaat gevonden, moet hem weer eens draaien. Nevermind vind ik ook lekker, weinig poespas, gewoon een lekker rockalbum, niets meer, niets minder. Maar het was wel toegankelijk geproduceerd voor het grote publiek en dat was net wat Cobain nou niet wilde (Grohl waarschijnijk juist wel als ik naar zijn latere muziek kijk). Op In Utero heeft ie dus meer de sound kunnen realiseren die ie echt wilde. Dat is inderdaad wat rauwer, al is dat ook een kwestie van referentiekader, er is nog zat rauwere muziek. Wat dat betreft valt de objectiviteit daarvan ook mee. Ik vind de zelfspot van Cobain ook heel fijn: 'hey! wait! I got a real complaint'. En de akkoordenprogressie van Smells Like Teen Spirit verwerken in Rape Me vind ik ook scherp, geeft het nummer echt een dubbele lading.

vigil schreef:
(quote)

Nu ken ik geen albums van Pixies dus ik zal me dan stil houden

Overigens vind ik Velouria gewoon een goed nummer hoor, net zoals jij Kayleigh ook kan waarderen

Nou ja, dan wacht ik wel op de woorden van Casartelli, die heeft ze blijkbaar allemaal in de kast staan

Ja, Marillion heb ik zeker niks tegen, al is het niet mijn band.

Dat is dan geheel toevallig. Johan en ik zouden net morgen Marillionmeter openen, met hun beste song, dat dan weer wel

Mssr Renard schreef:
Nirvana vond ik niet meer dan een punkband, maar wel een punkband waar ik echt niets mee heb.

Nirvana is evenveel een punkband als een popband. Vooral Nevermind is gewoon een popalbum met rockinstrumentatie, en zelfs In Utero bevat nog ontzettend veel poppy melodieën, al zitten ze dan meer in een vieze noiserockjas. Zelfs Bleach heeft al popnummers met een About a Girl bijvoorbeeld.

Het doet me ook wat denken aan een band als The Ramones. Lijkt ook gerag op de oppervlakte, maar als je daar eens verder in kijkt zijn die nummers niet zo ver weg van girl group nummers uit de jaren '60 en het vroege werk van The Beach Boys.

Arrie schreef:
Ik heb In Utero altijd wel een toffe plaat gevonden, moet hem weer eens draaien. Nevermind vind ik ook lekker, weinig poespas, gewoon een lekker rockalbum, niets meer, niets minder. Maar het was wel toegankelijk geproduceerd voor het grote publiek en dat was net wat Cobain nou niet wilde (Grohl waarschijnijk juist wel als ik naar zijn latere muziek kijk). Op In Utero heeft ie dus meer de sound kunnen realiseren die ie echt wilde. Dat is inderdaad wat rauwer, al is dat ook een kwestie van referentiekader, er is nog zat rauwere muziek. Wat dat betreft valt de objectiviteit daarvan ook mee. Ik vind de zelfspot van Cobain ook heel fijn: 'hey! wait! I got a real complaint'. En de akkoordenprogressie van Smells Like Teen Spirit verwerken in Rape Me vind ik ook scherp, geeft het nummer echt een dubbele lading.

Zo kan het dus ook

De analyses van Arrie en Don Cappuccino

Wat betreft The xx: fijne band met een prettige eigen stijl. Echter, hun debuutalbum weet niet over de gehele linie te boeien qua songs. Infinity is voor mij het hoogtepunt.

Bonnie: Viva Last Blues onder zijn alias Palace Music vind ik een prachtplaat. Wel erg rommelig en ik denk dan ook dat een Mssr Renard maar ook een Casartelli er niks mee zou kunnen. Verder ken ik eigenlijk te weinig en ook I See a Darkness heb ik lang niet meer gehoord, maar ik herinner me wel dat ik het ook een erg mooie plaat vond, met natuurlijk het overbekende titelnummer (zelfs gecoverd door Johnny Cash!). Een ontroerend lied over vriendschap en depressie.

Don Cappuccino schreef:
(quote)

Het doet me ook wat denken aan een band als The Ramones. Lijkt ook gerag op de oppervlakte, maar als je daar eens verder in kijkt zijn die nummers niet zo ver weg van girl group nummers uit de jaren '60 en het vroege werk van The Beach Boys.

Eens. Ik heb iemand de Ramones weleens horen omschrijven als Beach Boys on speed en dat is me altijd bijgebleven omdat het zo treffend is.

Daar moet ik wel de kanttekening bij plaatsen dat ik de Beach Boys toch wel wat inventiever vind qua muzikale arrangementen en vocale harmonieën. Voor mij is Ramones toch net wat te simpel. Maar wat betreft de liedjes zelf ben ik het met je eens.

Wordt nu wel tijd dat Reijersen zijn eigen topic opent

Gast
geplaatst: vandaag om 21:41 uur

geplaatst: vandaag om 21:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.