MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... #2 (vigil - update sinds 2014)

zoeken in:
panjoe (moderator)
WVTRVE schreef:
69. J-Shadow - Beneath The Undertow

Nice.

WVTRVE
67. Enrico Coniglio feat. Manuel P. Cecchinato - Sandbanks
van: Enrico Coniglio Feat. Manuel P. Cecchinato | Massimo Liverani – Sea Cathedrals
https://i.imgur.com/9kcfjUP.jpeg

Net alsof je op de IJmuidense pier staat terwijl Tata Steel haar zwaar vervuilde staalslakken aan het loodsen is. Leuk droneplaatje!

WVTRVE
66. Aesoth - II
van: Aosoth - III (2011)
https://i.imgur.com/yszx5e3.jpeg

Aosoth is a goddess in the pantheon of the Order of the Nine Angles, which represents the passion and the destruction with an arrow in her heart, not able to remove it or else death would occur.

Claustrofobische teringherrie van hoogstaand niveau. Een nachtmerrietrip van de zwartste orde. Blut Aus Nord maar dan zonder intellectuele moeilijkdoenerij. Satanisme is zwartgalligheid, satanisme is beuken. Te zwaarmoedig om aan moeders, vaders of de buren te laten horen, en waarschijnlijk vinden je vrienden het ook verschrikkelijk kut. Het doet mij goed om te zien dat mijn partner-in-crime en mede-criticus EvilDrSmith dit kan bekoren, en ik denk dat madmadder dit ook wel tof zal vinden. Muziek voor echte fijnproevers. Cheers!

WVTRVE
65. Giggs - Open Up
https://i.imgur.com/UOQHNWw.jpeg

Tsja. wat kan ik hierover zeggen? Hoogstaand is het niet, maar een lekkere guilty pleasure is het zeker

WVTRVE schreef:
66. Aesoth - II

Deze geluisterd. Heel tof!

Giggs is tof!

WVTRVE
64, Mute. - Black Soup
van: Mute. - A Single Chunk of Preliminary Drama and the Truth About Popmusic (2008)
https://i.imgur.com/2lFiSte.jpeg

Als ik echt lomp wil knallen zet ik tegenwoordig eerder een tekno of breakcore plaatje op, maar A Single Chunk of Preliminary Drama and the Truth About Popmusic blijft een klassieker van jewelste, eentje die het altijd goed doet. Een waanzinnige trip door de donkere geest van Mute.

(origineel is een paar minuten langer maar die staat niet op YT)

WVTRVE
63. Genghis Tron - From the Aisle
van: Genghis Tron - Dead Mountain Mouth (2006)
https://i.imgur.com/h465qUU.jpeg

Terwijl ik aan mag horen hoe mijn onderbuurvrouw wordt genomen door haar vriend / scharrel / date / buurman ben ik om half 1 's nachts vreemde muziek voor een stelletje nerds aan het posten. Ergens in het leven heb ik verkeerde keuzes gemaakt, en nu zit ik na jaren afwezigheid weer op musicmeter. Het kan verkeren. Genhis Tron dan. Niet de Mongoolse wereldveroveraar op de lighting bike, maar een Amerikaanse casiocorecore band. Schreeuwerig, chaotisch, emotioneel en geweldig goed, en met een toffe albumhoes!

Net als die andere band in de top-100 Yvette hebben ze helaas wat merkwaardige keuzes gemaakt wat betreft hun muzikale carrière, waardoor Dead Mountain Mouth hun eerste en tegelijkertijd hun laatste album is dat de moeite waard is,

Maar voor nu: Genhis Tron!

WVTRVE
62. Gnaw - Talking Mirrors
van: Gnaw - This Face (2009)
https://i.imgur.com/k9sWnJt.jpeg

Guus Meewis mag dan wel de publiekslieveling in Brabant zijn, op mijn braderie nodig ik Alan Dubin uit voor het vermaak. André Hazes eat your heart out, Talking Mirrors is pas echt levensliedmateriaal! Waar Khanate een uit graniet getrokken monoliet aan minimalistisch geweld is, log, spaarzaam, lomp, is Gnaw die beangstigende horrorfilm opgenomen op een al half vergane VHS-tape terwijl de protagonist een psychotische aanval krijgt. Ik stel mij zo een combinatie van The Ring en Cronenberg voor, en terwijl je de film aan het kijken bent stapt Dubin je beeldscherm uit als een half-verbrande insectenzombie. Brrrrr!

Nou het is steeds wel heel heel erg zoeken om iets bekends voor mij tegen te komen, maar dit is ook niet helemaal mijn wereld ( MC5 natuurlijk wel)
Oh ja ik dacht DJ-Shadow tegen te komen maar dat was dus ook geen typefout

Die laatste is dus echt eng.

WVTRVE
In ieder geval lekker veel nieuwe muziek om te ontdekken

Aosoth klinkt erg lekker, Gnaw moet op papier ook iets voor mij zijn.

WVTRVE
61. Restive Plaggona - Escape from Exile
van: Restive Plaggona - Non Serviam (2016)
https://i.imgur.com/F7fI23z.jpeg

Restive Plaggona: 15 albums, 5 EP's en 0 stemmen op MuMe. Zal vast wel weer zo'n moeilijke electronic artiest zijn. Elektronisch is Restive zeker, maar moeilijk valt heus mee! Waarschijnlijk zelfs een van de makkelijkere electro artiesten om bij in te stappen, o.a. vanwege de makkelijk herkenbare melodieën, goed te volgen songstructuren en een mooi palet aan heldere en catchy klanken die toch ook nog genoeg prikkelen om spannend te blijven. Een favoriet nummer uitkiezen is daardoor een lastige, want bijna elk nummer heeft wel een goede melodielijn of catchy hook om de luisteraar in mee te trekken, op een klein aantal albums die meer richting de ambient gaan na.

Veel goeds dus, veel goede albums, goede nummers, fijne esthetiek die consistent door middel van artwork, songtitels en emoties wordt doorgetrokken en bovenal gewoon lekkere muziek. Toch is Restive niet helemaal van kritiek gevrijwaard, want hij herhaalt dezelfde melodische trucjes soms iets te vaak, waardoor de muziek hier-en-daar wat voorspelbaar kan zijn. Klein kniesoor die daar op let, want het klinkt wel gewoon verdomd lekker.

Edit: Okay, ik heb dus toch een ander nummer gekozen dan ik initieel ingedachte had, dus dat stuk over makkelijk in te stappen electro klopt niet helemaal meer

Als goedmaker het nummer dat ik in eerste instantie wilde plaatsen: Full Of Wounds And Still Standing.

WVTRVE
60. The Curfew Recordings - Cruor Recens
van: The Curfew Recordings (1984/2013)
https://i.imgur.com/sUlCKRm.jpeg

Waarschijnlijk het meest avontuurlijke nummer in mijn top-100.
The Curfew Recordings were made at a disused industrial site on the river Tyne in 1984 and feature John Smith (then publisher of Interchange magazine), Sean Dower (ex Death Magazine 52 & later of Bow Gamelan Ensemble) And John Mylotte (of the band Metgumnebone), whilst all three were out on bail and under Police curfew back in 1984. Recorded in the dead of night at a disused industrial site The recordings were made inside a 10m tall and 26m wide, steel-plated cylindrical, structure, once used for bitumen storage. The instrumentation is acoustic and the recordings are unprocessed (the space however adds a remarkable reverb). Instrumentation included: bull roarers, spirit whistles, human thy-bone trumpet,chimes, pipes, gongs, flutes, drums, projectiles, scraped and bowed objects and other materials (glass, metal, bones and wood)

En klinken de blazers, klingels, gelonk, kachaaa's en andere klanken niet mysterieus en prachtig met al die ruimtelijkheid in de opname?

WVTRVE
59. Bomb20 - Burn The Shit Down!
van: Bomb20 - Field Manual (1998)
https://i.imgur.com/qrjHZFH.jpeg

Goed, we hebben de eerste 40 nummers gehad, nu kunnen de remmen pas echt los. De productie van dit nummer (of eigenlijk de hele cd) had wel wat meer aandacht kunnen gebruiken want zelfs als ik het volume openzet is 'ie nog steeds zacht en dat is waarschijnlijk niet de bedoeling bij deze muziek, maar voor de rest een klapper van formaat van de verloren gewaande Bomb20.

WVTRVE
58. Terror - Overcome
van: Terror - One with the Underdogs (2004)
https://i.imgur.com/b2A1A8A.jpeg

Eigenlijk had ik dit nummer vervangen voor het nummer hierboven, maar nu ik erover nadenk kan dat eigenlijk niet, en dus komt Terrors Overcome alsnog in mijn top-100.

Kort en krachtig, dat is hoe je de hardcore van Terror het best kan omschrijven. Van dik hout zaagt men planken, en van de muziek van Terror springt men de pit in. Na 20+ jaar geven ze (of vooral Scott Vogel + bandleden) nog steeds super energieke optredens die alleen door Madball worden evenaart qua leeftijd en energie. Bij Terror weet je precies wat je krijgt en er zijn al jaren geen verrassingen, en dat werkt erg goed.

WVTRVE
57. The Criminal Minds - Widowmaker
van: Widowmaker LP (2001) en T.C.M. (2011)

Enige artiest die twee keer in mijn lijst voorkomt, natuurlijk omdat TCM geweldige muziek maakt, maar meer nog omdat hun rave en hip-hop zo ver uit elkaar ligt dat een dubbele entry wel gerechtvaardigd is. Geweldig nummer deze Widowmaker. Er mag dan tegenwoordig sneller en snediger gerapt worden, de lyrics zijn tof, de onheilspellende sfeer weet het nummer te maken en de Star Wars samples maken het helemaal af. Dat deze jongens niet helemaal tot in het faillissement zijn aangeklaagd door de bobo's van de Amerikaanse filmstudio's mag een wonder heten, maar net zo goed is het een testament aan de onbeduidendheid van de Britse hip-hop.

WVTRVE
56. 36 - Saphron
van: Cocoon / Saphron 7" (2011) en Lithea (2012)

Hoewel ik 36 niet meer volg omdat de muziek op een gegeven moment wel erg de poppy kant op ging, heeft hij echt prachtige muziek gemaakt. Sfeervol melancholiek en prachtig introspectief. Zin in een goed potje ambient? Ik kan de eerdere albums Lithea, Hypersona en Memories In Widescreen van harte aanbevelen. Goede muziek voor als je in een moody of nostalgische bui zit, maar niet iets zwaars hoeft te horen.

WVTRVE
55. ЛУНА (Luna) - Самолёты (Planes)

De ultieme samen-met-Sasha-en-Igor-in-deze-deprimerend-aftandse-oostblok-disco-terwijl-het-leven-aan-ons-voorbij-gaat synthpop komt uit Oekraïne. Nu is er nog meer reden om voor Oekraïne te zijn.

WVTRVE
54. Control - Wrath
van: Control - Deadly Sins (2010)

Alsof Thor himself met zijn enorme handen de hemel opentrekt om vervolgens een donderstorm vol opkropte woede en frustratie op ons te storten. Jongens, geweldig toch?! Ik voel dit wel.

GrafGantz

WVTRVE
53. Bombardier - Demon (Live)
van: Adrenaline (2008)

Veelzijdige artiest die helaas nooit helemaal de herkenning heeft gekregen die hij verdient, komt hier met een geweldig rauwe acidtechno track die gromt, knerpt en scheurt als een malle. Is vandaag de dag bezig met complexe brainwave noise waarbij hij verschillende frequenties in het brein meet en omzet naar geluid door middel van EEG scans. Supergaaf intrigerend concept, maar het uiteindelijke muzikale resultaat verschilt niet bijzonder veel van de gemiddelde drone plaat.

WVTRVE
52. Corrections House - White Man's Gonna Lose
van: Corrections House - Know How to Carry a Whip (2015)

Nu is het slechts een gerucht maar ik heb vernomen dat dit nummer een guilty pleasure is van ene Geert W. Als dat zo is dan is hij toch wel stoerder dan gedacht. Of het nou waar is of niet, ik zet hem in ieder geval nog een 2e keer op.

WVTRVE
51. Neşet Ertaş - Atı Olan El Atına Biner Mi?
van: Heb hem van een cassettebandje getiteld 'Turkish Folklor Music', maar ik heb geen idee wat de originele uitgave is.

Waar een gelukkige vondst in de kringloopwinkel wel niet goed voor is. Een heel tijdje geleden waren er in de locale regelmatig obscure cassettebandjes te vinden met buikdansoefeningen, Baghwan Rajneesh - OSHO meditaties, Commodore games en traditionele muziek zoals deze. Super tof natuurlijk, want hoe vaak kom je zoiets nou tegen? En als het dan ook nog eens zo karakteristiek is als Turkish Folklor Music, dan heb je mij om! Nu alleen nog een keer tijd vinden om de rest de discografie (en andere Turkse muziek) uit te pluizen.

WVTRVE
50. WSR - Carved Out
van: Chambers (2016)

Nummer 50. We zijn halverwege. Ik weet dat jullie er al helemaal klaar mee zijn, maar ga 'm toch echt afmaken.

Ondanks mijn reputatie 'altijd maar harde muziek te draaien' is WVTRVE toch echt wel een gevoelige jongen. Zo'n stoere ben ik eigenlijk helemaal niet. Gevoelige muziek die tot het bot gaat, daar is WSR erg goed in. Dit nummer kan je welbedoeld omschrijven als een echte tranentrekker. Knappe muziek!

WVTRVE
49. Ättestupa - Åderlåtningen
van: Ättestupa – Att Korsa Den Flod Som Kommer Dränka Oss Alla (2009)

Bezwerend.

Jammer dat die dubbelaar er nooit van is gekomen en de (zeer) gelimiteerde albums moeilijk duur zijn, maar gelukkig bestaat soulseek.

Nummer begint op 7:41.

WVTRVE
48. Feberdröm - Futility
van: Feberdröm – Flood Of Misery (2017)

Lelijkheid. Misère. Noise.

https://i.imgur.com/G7zwXjF.jpeg
Niet op Youtube te vinden, maar staat gelukig wel op Bandcamp:
Futility | Feberdröm | Ominous Recordings - ominousrecordings.bandcamp.com

WVTRVE
47. Christoph De Babalon - Hung on a String
van: Christoph De Babalon – 044 (Hilf Dir Selbst​!​) (2021)

Hogepriester der drumprogrammering.

WVTRVE
46. Transmission0 - Fragments
van: Transmission0 - Memory of a Dream (2006)

Ja godver eigenlijk had dit nummer gewoon in mij top-10 gemoeten, kan je nagaan wat voor er een moeilijk keuzes gemaakt worden. Transmission0, ooit een veelbelovende Nederlandse post-metal band met een zeer sterke, woeste plaat die helaas verlaat moest gaan omdat de zanger zijn stem kapot heeft geschreeuwd. Daarnaast was destijds zowat elke gitarist wel met lang uitgesponnen post-whatever muziek bezig en zal de vele concurrentie niet geholpen hebben.

Heb er in 2008 zelfs nog een heel proza over geschreven:
Verdwaald in een landschap met alleen zand, steen en verschroeide aarde, de zon die nooit ophoud met schijnen, een woest kolkende zee waar je met je vissersbootje inzit, vulkanen met hun lavamassa dat alles en iedereen op hun pad verkoold en verbrand, en uiteindelijk versteend.

En tussendoor wonderschone momenten van rust. Elk minimalistisch detail, elke verandering van het landschap, elke bij individueel in een zwerm. En geniet zoveel mogelijk als je kan van die details, want voor je het weet komt de allesverzwelgende storm die niets of niemand ontziet.

Zo kan je deze muziek zien. Een wisseling van harde, verschroeiende mokerslagen die doen denken aan woeste lavazeeën. Afgewisseld met prachtige natuur die zich kan ontginnen doordat de lavastroom alles heeft verzwolgen, mooi en lelijk, waardoor er een prachtig nieuw begin kan worden gemaakt, steeds maar weer.

Nu moet je niet denken dat die twee naast elkaar heen stromen en groeien. Ook de lavastromen zelf zijn betoverend, mischien wel juist omdat ze zo immens gevaarlijk en krachtig zijn. Maar niet alleen, de wisselende werking tussen bulderende kracht en de schoonheid van de natuur vormen een perfecte samenhang.

En natuurlijk moeten we de mens niet ontzien. De mens, het ingewikkeldste dier op aarde, en mischien ook wel daarbuiten. Niemand begrijpt ons, en we begrijpen onszelf vaak nog minder. De lelijkheid die wij creëren bevat voor een ander immense schoonheid. De lastigste fysica zit voor sommige mensen uiterst simpel in elkaar, terwijl hij moeite heeft met het oplossen van simpele puzzels.

De een zijn pracht, de ander zijn afschrikking. Niemand is perfect, en daardoor is eigenlijk iedereen zo mooi. Het is niet de perfecties die ons mooi maakt, maar het zijn in ieder geval wel de imperfecties die ons afmaken. En zo moeten we ook naar andere dingen kijken, de natuur bijvoorbeeld. Het is niet alleen de immense pracht die de natuur zo mooi maakt, maar het zijn wel de verschikkingen die de natuur brengt die het afmaken.

WVTRVE
45. Underground Resistance - The Final Frontier
van: Underground Resistance - The Final Frontier (1992)

Klassiekert der klassiekerts. Überklassieker. 2024 en nog nog altijd een heerlijk nummer.

WVTRVE
44. Sam KDC - Strong Heart, Weak Stomach
van: Sam KDC - Omen-Rising (2019)

Mijn god, dit is echt zo goed. Concentrische ritmiek, psychedelische akoestiek, energetische, zwaar geweld dat ook nog eens aan alle kanten piept en zwiept, uniek in zijn soort en meester van zijn productietechniek.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:33 uur

geplaatst: vandaag om 19:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.