MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De artiesten top 100 van (herman)!

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Ik dank iedereen voor het meelezen en reageren en niet in de laatste plaats voor het geduld
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het wel een rustig idee is dat ik geen volgende favoriete artiest meer hoef te beschrijven.

Nog één keer het totaaloverzicht:

1 Rush
2 Marillion
3 R.E.M.
4 Boudewijn de Groot
5 Archive
6 Eloy
7 Genesis
8 Mike Oldfield
9 The Gathering
10 Van Der Graaf Generator

11 Camel
12 Depeche Mode
13 Simple Minds
14 Yes
15 Pet Shop Boys
16 Pulp
17 The Church
18 King Crimson
19 Twelfth Night
20 Simon & Garfunkel

21 Gazpacho
22 Big Country
23 Queensrÿche
24 Opeth
25 Jethro Tull
26 Steeleye Span
27 Black Mountain
28 Magazine
29 Anathema
30 IQ

31 Kansas
32 Porcupine Tree
33 Talk Talk
34 Pink Floyd
35 Iron Maiden
36 Anekdoten
37 Supertramp
38 Ultravox
39 The Stranglers
40 Echolyn

41 Kayak
42 Tears for Fears
43 Paatos
44 Nena
45 Het Goede Doel
46 Fates Warning
47 Beardfish
48 Sparks
49 Asia
50 Discipline.

51 Änglagård
52 Roxy Music
53 a-ha
54 Tangerine Dream
55 De Dijk
56 Fischer-Z
57 Midnight Oil
58 Peter Gabriel
59 Manic Street Preachers
60 Toto

61 Spock's Beard
62 Queen
63 Joe Jackson
64 INXS
65 Orchestral Manoeuvres in the Dark
66 Dream Theater
67 The Moody Blues
68 James
69 The Waterboys
70 Blue Öyster Cult

71 Manchester Orchestra
72 The Police
73 Focus
74 Massive Attack
75 Blur
76 New Model Army
77 Foreigner
78 U2
79 Robert Long
80 Rainbow

81 Gryphon
82 Cardiacs
83 Martin Orford
84 Keane
85 The Doors
86 Pure Reason Revolution
87 Caravan
88 Television
89 The Nits
90 Buggles

91 Split Enz
92 Supersister
93 Bon Jovi
94 The House of Love
95 Green Carnation
96 Ride
97 Muse
98 Oasis
99 Scorpions
100 Bill Withers

Casartelli (moderator)
Gelukkig staan er de nodige opvolgers klaar. Het lijstje wat ik terug kon vinden:

- Shaky
- Brunniepoo
- Kronos
- itchy
- herman
- LucM
- Barney Rubble
- Dim

Enorm goed gedaan Casartelli. Het was immer een genot om de begeleidende stukjes te lezen.

Mooie lijst uiteraard, met verrassend hoge noteringen voor Twelfth Night en Camel. En ook mooi dat Kayak een respectabele plek verdiend heeft.

Ik heb de lijst met erg veel plezier gevolgd. Fijne toelichting bij alle noteringen.

Je hebt er flink wat werk ingestoken, maar het resultaat mag er zijn. Mooie lijst is het geworden!

Ik heb je lijst met veel plezier gevolgd. Relatief weinig echte verrassingen, maar fraai verwoord allemaal.

Ik had heel eerlijk er soms wat moeite mee, al ken ik mijn pappenheimers, dat bij de begeleidende stukjes het negatieve wat de overhand had (zelfs in de Top 10) maar het stuk over Rush maakt dat weer meer dan goed, dit kan zo een rockmagazine in (met een column van Kees Baars er naast).

Inderdaad niet vol met verrassingen maar goed dat heeft er uiteraard ook mee te maken dat we inmiddels al een aardig muzikaal gerelateerd verleden hebben.

Casper, bedankt!

Dim
Casartelli Dank voor het delen van je lijst, de statistieken en de mooie presentatie.

Als mensen goed kunnen schrijven (en dat kan Casartelli) is het altijd leuk om te lezen. Ook als er weinig muzikale overlap is.

Super gedaan Casartelli, gave top 100.

Mooi dat wij achter elkaar zitten want de kans dat we nu 2x een vrijwel gelijke top 100 achter elkaar in dit topic krijgen is minimaal

Ik heb genoten van jouw presentatie en neem het stokje van jou over. Vermoedelijk begin ik vanavond.

Hartelijk dank Casartelli, ik heb genoten van je verhalen en je lijst.

Shaky schreef:
Super gedaan Casartelli, gave top 100.

Mooi dat wij achter elkaar zitten want de kans dat we nu 2x een vrijwel gelijke top 100 achter elkaar in dit topic krijgen is minimaal

Ik heb genoten van jouw presentatie en neem het stokje van jou over. Vermoedelijk begin ik vanavond.

100 Elvis albums?

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Ik had heel eerlijk er soms wat moeite mee, al ken ik mijn pappenheimers, dat bij de begeleidende stukjes het negatieve wat de overhand had (zelfs in de Top 10)
Wel enigszins herkenbaar... ik wil er dan niet alleen een opsomming van alle favoriete albums/liedjes van maken, maar een reden waarom er een terugval is, kost al snel meer tekst en dan is het eindresultaat in de poging tot balans zo-zo. Het is niet voor niks dat ik Boudewijn de Groot via Lennaert Nijgh ook mijzelf even vermanend toe liet spreken.

luigifort schreef:

100 Elvis albums?

Zeker. Mijn top 100 favoriete artiesten bestaat uit 100 Elvis albums. Beetje jammer dat dit nu al verklapt wordt...

Interessant dat er maar zeven soloartiesten in de lijst staan. Casartelli is duidelijk een bandjesman. Maar hij heeft in zijn lijst wel rekening gehouden met de tijdgeest: er zit minstens een iemand van kleur in de lijst, de queercommunity is vertegenwoordigd en her en der een band die niet alleen uit mannen bestaat.

Maar afgezien dat de lijst wat eenzijdig is, boeiend om te volgen.

Poek schreef:
er zit minstens een iemand van kleur in de lijst.

Wel op plek 100 zo te zien (en deels op #94).

https://m.media-amazon.com/images/I/61lScK-f4cL.jpg

Casartelli (moderator)
GrafGantz schreef:
Wel op plek 100 zo te zien (en deels op #94).
En vergeet de bassist van #22 niet.

Die queercommunity bezag ik wat bevreemd, maar als (even opgezocht) "niet heteroseksueel" daarvoor al volstaat, dan zijn er allicht een paar duidelijke (en vast nog wat onduidelijke) noteringen.

Casartelli schreef:
(quote)
En vergeet de bassist van #22 niet.

Die queercommunity bezag ik wat bevreemd, maar als (even opgezocht) "niet heteroseksueel" daarvoor al volstaat, dan zijn er allicht een paar duidelijke (en vast nog wat onduidelijke) noteringen.

Ik weet het alleen van de Homo Sapiens op nummer 79, maar hij is vast niet The only gay in the village.

Geweldig geschreven stuk bij Rush en alle andere artiesten/bands, Casartelli! Hulde!

Poek schreef:
(quote)

Ik weet het alleen van de Homo Sapiens op nummer 79, maar hij is vast niet The only gay in the village.

Neil Tennant op plek 13 niet te vergeten.

Casartelli (moderator)
GrafGantz schreef:
Neil Tennant op plek 13 niet te vergeten.
Ik wou net zeggen (#15 dan toch). Bij Robert Long en (in mindere mate) Pet Shop Boys is het ook wel een tekstueel thema. Dan nog zijn ze inderdaad
Poek schreef:
vast niet The only gay in the village.
Und das ist auch gut so

Vanavond zal ik beginnen met mijn Top 100. Laten we alvast een reminder de deur uitgaan, jullie zijn binnenkort aan de beurt mannen!

- Shaky
- Brunniepoo
- Kronos
- itchy
- herman
- LucM
- Barney Rubble
- Dim

Casartelli, ken jij nog een goede moderator die de naam van dit topic kan aanpassen?

Casartelli (moderator)
Shaky schreef:
Casartelli, ken jij nog een goede moderator die de naam van dit topic kan aanpassen?
Zeker ken ik die. Ik heb hem een smakelijk wijntje aangeboden en toen kwam het goed.

Goede reis!

Was een leuke lijst om te volgen Casper. Enorme overeenkomsten die me soms verrassen, maar ook hoeken waar we elkaar totaal niet tegenkomen.

Benieuwd naar de komende lijst van Shaky.

Mooie lijst Casper het was erg leuk om mee te reizen.

Zoals verwacht een lijst met soms grote herkenning en gedeeld enthousiasme, bijvoorbeeld voor de top 3 (al heeft het bij mij flink wat jaren gekost voor ik dat voor de nummer 1 kon opbrengen) en soms wat minder van dat alles. Dat wil niet zeggen dat het geen feestje was om deze lijst te volgen. Waarom niet? Omdat de fijne schrijfsels van Casartelli dat het wel maakten.

Benieuwd naar de lijst van Shaky. Die ga ik zeker ook volgen en verwacht hetzelfde als de voorgaande lijst (soms veel enthousiasme en herkenning bij bepaalde namen en bij andere wat minder), maar dan wel weer met andere namen (behalve dan die nummer 100 wellicht?)

Ik houd van lijstjes.

Verder doe ik er niet bijster veel mee, en hecht ik er geen absolute waarde aan, maar wat houd ik van lijstjes. Alleen al het samenstellen is een feest; in dit geval bezig zijn met je eigen favoriete artiesten. Meteen ook afgrijselijk moeilijk want je beperken tot 100 zorgt automatisch voor een heleboel afwezigen die ook "gewoon erin hadden gemoeten!"

Toen ik me inschreef om mijn Top 100 favoriete artiesten te gaan presenteren wist ik een paar dingen zeker:
- dit gaat voor een groot deel nattevingerwerk zijn, want ik kan echt niet met zekerheid zeggen dat ik mijn nummer 95 definitief, en altijd, beter vind dan mijn nummer 114.
- dit gaat voor veel meelezers een ver-van-mijn-bed-show worden. Ik snap het; mijn smaak is raar, niet van deze tijd en gewoon boeeehhh, booeeehhh Shaky, boeehh, ga weg met je oude meuk...booeehh!

NEIN! Ik ga nergens heen. Dit is namelijk mijn persoonlijke lijst. Ja logisch toch, waarom dan benoemen? Omdat ik een soort bruggetje nodig had naar de "regels" die ik voor mezelf hanteerde bij het opstellen van mijn Top 100. Eigenlijk is het simpeler dan simpel en pragmatischer dan pragmatisch: ik heb mijn top 100 favoriete artiesten in een lijstje gerangschikt.

Dat wil zeggen; geen rekening gehouden met twee of meer artiesten (misschien wel achter elkaar zelfs) die uit hetzelfde (sub)genre komen. Geen rekening gehouden met of er vrouwen, mannen, gekleurden, blanken, linksdragende, groep-4-overgeslagen, of zelfs veganisten tussen zitten. Uit welke tijdsperiode iemand komt, zal me ook de spreekwoordelijke worst wezen. Zolang ik de muziek maar ongekend goed vind, het jaartal dat daaraan vastgeplakt zit geloof ik verder wel. Ja.... er worden hokjes losgelaten, maar je hoeft niet bang te zijn. Het kan best een beetje akelig zijn, het kan zelfs zomaar zijn dat mijn Top 100 niet overeenkomt met wat de consensus is op MusicMeter.

Ayayay, dit wordt spannend! Maar weet dat het ontbreken van een Radiohead of een The Smiths geen aanval is op jouw smaak. Dit is enkel het persoonlijke lijstje van die ietwat vreemde gast uit het Zuiden van Nederland die een smaak heeft die wellicht niet helemaal meer bij de afgelopen 50 jaar hoort.

Tijdens mijn lijst is er alle ruimte voor vragen, opmerkingen, likes, overpijzingen, stilte, meeleesgedrag, alles moet kunnen. Je hoeft niet per se je vinger op te steken, en vragen hoeven niet tot het einde te wachten. Ik vraag enkel om respectvol met elkaar om te gaan en om niet te eten in mijn lokaal. Shit, ik krijg dat docentschap gewoon niet eruit.

Mensen, graaf je opa en oma op; we gaan langzaamaan beginnen!

Als je dit zo gaat volhouden zal die glimlach nog even flink op mijn gezicht blijven plakken

Shaky schreef:
Ik houd van lijstjes. // Verder doe ik er niet bijster veel mee, en hecht ik er geen absolute waarde aan, maar wat houd ik van lijstjes.
Stephen Fry (althans een personage uit één van zijn romans): "I like my lists. [...] Compiling a list for me is like laying out a formal garden in the rubbishy wilderness of my mind."

Gast
geplaatst: vandaag om 17:37 uur

geplaatst: vandaag om 17:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.